PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : mtDNA – Pelkonen, Hiltunen, Tauriainen


Markku Pelttari
02.03.22, 12:40
Aloitin kirjoittamisen omista mtDNA-osumistani tuonne Lapin alueelle aiheesta ”Anna Juhontytär Pelkosen sukulaiset”. Nyt kun selvitysteni painopiste on siirtynyt suuntaan Kuusamo-Pudasjärvi-Lumijoki, ajattelin jatkaa täällä Pohjanmaan alueella.

Lähtökohtana ovat siis FamilyTreeDNA:ssa määritetyt Full mtDNA (HVR1, HVR2, Coding Regions) osumani, joissa geneettinen etäisyys on nolla. Viittaan myös joihinkin osumiin, jossa geneettinen etäisyys on yksi tai kaksi.

mtDNA-haploryhmäni on FTDNA:n mukaan K1c1c (Yfullissa tarkennettuna K1c1c1). Haploryhmä K1c1c ei ole Suomessa niitä yleisimpiä, sen osuus lienee n. 3 %.

FTDNA:n osumaluettelossa minulla on 11 osumaa, joissa geneettinen etäisyys on nolla. Tarkoittaa käytännössä sitä, että yhteinen esiäiti saattaa löytyä ajalta, jolta on kirjallista lähdemateriaalia. FDNA:n tiedoissa mainitaan näytteenantajan nimi sekä mahdollisina lisätietoina sukupuu ja tieto varhaisimmista tunnetuista esivanhemmista. Annetut lisätiedot vaihtelevat hyvistä olemattomiin ja osiin vääriinkin. Olen pyrkinyt jäljittämään saatavissa olevien tietojen pohjalta ”oikeat” vanhimmat esiäidit käyttäen apuna mm. MyHeritagessa ja Genissä julkaistuja tietoja, kirkonkirjoja, henkikirjoja jne. sekä myös yhteydenottoja osumahenkilöihin.

Nämä 11 osumaa olen jakanut ryhmiin vanhimman tunnetun esiäidin mukaan seuraavasti.
1. Osumia 3 kpl (lisäksi 2 GD1- ja 1 GD2-osuma). Anna Juhontytär (s. 1627 – k. 4.1.1707 Pelkola, Kemijärvi). Puoliso Pelkosenniemen ensimmäinen uudisasukas Paavali Matinpoika Pelkonen (s. 1626 – k. 8.6.1715 Kemijärvi), kotoisin Lumijoelta.
2. Osumia 4 kpl. Marketta (s. n. 1657 – k. n. 1697 Kuusamo). Puoliso Matti Matinpoika Hiltunen (Väisänen) (s. n. 1657 Pudasjärvi – k. n. 1701 Kuusamo). Osumat tulevat heidän tyttärensä Annan kautta; Anna Matintytär Hiltunen (s. n. 1678 – k. 24.1.1736 Kuusamo). Puoliso Heikki Heikinpoika Veteläinen Sr. (s. 1669 – k. 23.9.1752 Kuusamo).
3. Osumia 2 kpl. Riitta Niilontytär Tauriainen (s. n. 1646 – 1698 Pudasjärvi). Puoliso no. 1 Heikki Matinpoika Veteläinen (s. n. 1640 Pudasjärvi – k. 1688 Pudasjärvi). Puoliso no. 2 Tuomas Matinpoika Huttu.
4. Osumia 1 kpl. Kustaava Johanna (tai Susanna) Matintytär Kilpimaa (Hansen) (s. 1851 Vardö/Vadsö, Norja – k. 13.12.1935 Ii). Puoliso Juho Kilpimaa.
5. Osumia 1 kpl. Ei mitään tietoja.

Mielenkiinto kohdistuu nyt 2. ja 3. ryhmiin, koska tämä Riitta Niilontytär Tauriainen on Anna Matintytär Hiltusen anoppi. Annan äiti Marketta ja Riitta Tauriainen ovat siis samanikäisiä, äitilinjaltaan samaa haploryhmää ja kotoisin ilmeisesti samoilta nurkilta. Ovatko he läheisiäkin verisukulaisia, jopa sisaruksia tai serkkuja? Marketan ja Riitan äideistä en ole onnistunut löytämään mitään jälkiä.

Itse olen Anna Juhontytär Pelkosen suora äitilinjainen jälkeläinen, noihin muihin osumiin suoraa yhteyttä ei ole.

Markku Pelttari
12.03.22, 12:00
Lisätäänpä vielä yksi GD=1 osuma. Vanhimmaksi tunnetuksi esiäidiksi on mainittu Valborg Tauriatar (n. 1730 - 1808). Tuolla Lappi-osastolla joskus epäilin hänen olleen Christer Tauriaisen tytär, mutta vanhemmat taitavatkin olla Lauri Matinpoika Tauriainen (1695 Pudasjärvi - 1755 Kuusamo) ja Valpuri Juhontytär Kurvinen (1701-1739 Kuusamo). Äitilinjaa seuraten päädymme Kristiina Yrjöntytär Karjalaiseen (1683 Kuusamo - 1757 Kuusamo, Poussu). Äidistään, Yrjö Yrjönpoika Karjalaisen puolisosta ei näytä sitten olevan mitään tietoja?