PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Voiko yhteisen DNA:n määrä kasvaa?


VSimula
08.02.22, 19:03
MH:n kautta teettämäni testi on tuottanut tähän mennessä yli 60000 osumaa. Osumia selatessani olen ihmetellyt sitä, että aika monilla kaukaisilla serkuilla näyttää olevan kanssani enemmän yhteistä DNA:ta kuin minulla ja heidän vanhemmillaan. Kuuluuko asian olla näin? Vain olenko näiden serkkujen kanssa sukua useampaa kautta?
Veikko

Juha
08.02.22, 19:50
Ensinnäkin suurin osa noista 60000 geeniserkusta on huuhaata, sillä MyHeritage ei millään tavalla filtteröi osumia.

Kannattaa unohtaa alle 21cM osumat


Voit olla montaa kautta sukua jollekin henkilölle

VSimula
08.02.22, 21:49
Kiitos vastauksesta.

Tässä yksi päänvaivaa aiheuttanut esimerkki:
Osuma kertoo, että minulla ja "serkulla" on yhteistä DNA:ta 1,7% (122,2cM). Minulla on hänen kanssaan jaettuja segmenttejä 14, joista suurin on 27,8cM.

Minulla on kuitenkin hänen isänsä kanssa vain 1,3% yhteistä DNA:ta (95,2cM), jossa jaettuja segmenttejä on 8, ja niistä suurin on 26,2cM.

Serkun ja hänen isänsä yhteinen DNA on 49,8%.

ejl
09.02.22, 06:32
Kiitos vastauksesta.

Tässä yksi päänvaivaa aiheuttanut esimerkki:
Osuma kertoo, että minulla ja "serkulla" on yhteistä DNA:ta 1,7% (122,2cM). Minulla on hänen kanssaan jaettuja segmenttejä 14, joista suurin on 27,8cM.

Minulla on kuitenkin hänen isänsä kanssa vain 1,3% yhteistä DNA:ta (95,2cM), jossa jaettuja segmenttejä on 8, ja niistä suurin on 26,2cM.

Serkun ja hänen isänsä yhteinen DNA on 49,8%.

Serkun äiti on sinulle sukua. Yhteisen dnan määrä on siksi suurempi serkun kuin hänen isänsä kanssa. Sukulaisuus voi olla vaikka kuinka kaukaa ja sattumalla suuri osuus asiassa.