PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Frans Fredrik Jokelan sukua


T. Vuorinen
12.10.08, 13:38
Olen etsinyt pari vuotta tietoja Kotiteollisuustarkastaja Frans Jokelasta, joka syntyi Kokemäellä 2.6.1869 ja kuoli vuonna 1945 Padasjoen Auttoisilla. Hänet on haudattu sinne. Aineistoa on paljon, puuttuvat vain tarkemmat tiedot hänen vanhemmistaan ja suvustaan.
Rippikirjassa 1862-68 Kokemäeltä perhe asuu s. 869 Nirhan Isokorven torpalla, jossa äidin Serafia Abrahamsdr. (s. 1844) vanhemmat ovat isäntäparina. Mutta mistä on lähtöisin isä Isak Johansson (1839) s. Kriika.. tms. Mistä muutti Kokemäelle (Noormarkku ?), mihin ja milloin kuolivat vanhemmat? Onko sisaruksia?
Olen lukenut vanhoista Kotiteollisuuslehdistä, että hän jäi orvoksi äidistään jo 6 vuotiaana mutta sai hyvän kasvatuskodin, jossa häntä koulutettiin. Kohosi myöhemmin hyvään asemaan kotiteollisuustarkastajaksi ja toimi aktiivisesti käsityönopettajien liitossa.

Tapani Kovalaine
12.10.08, 14:00
Kyseessä voi olla Isaac Wenesmäki Kiikasta:
http://hiski.genealogia.fi/historia/sl.gif (http://hiski.genealogia.fi/hiski/1b1wjy?fi+0201+kastetut+7515)6.5.1839 9.5.1839 Kiikois Trp. Johan Wenesmäki Lisa Mich:d:r Isaac
Hiskissä olisi sopivaa tietoa, joka ei kiikasta...

T. Vuorinen
12.10.08, 14:23
Kiitos vinkistä, oppii tässä samalla Suomen maantietoa, paikkakuntia! Kiikka sattaisi sopia hyvinkin.
Olisihan se kiva löytää tuolle Jokela nimellekin jokin alkuperä, sitä hän käytti jo varhain. Tuli Ulvilasta 1886 Poriin oppipojaksi, olisiko huoltaja ollut siltä suunnalta, ehkä joku sukulainen.

Sariainen
12.10.08, 17:31
Kiitos vinkistä, oppii tässä samalla Suomen maantietoa, paikkakuntia! Kiikka sattaisi sopia hyvinkin.
Olisihan se kiva löytää tuolle Jokela nimellekin jokin alkuperä, sitä hän käytti jo varhain. Tuli Ulvilasta 1886 Poriin oppipojaksi, olisiko huoltaja ollut siltä suunnalta, ehkä joku sukulainen.

Nyt en ihan ollut varma tarkoititko, että Frans käytti Jokela nimeä jo ennenkuin lähti kohti Padasjokea ?? Mutta jos ei käyttänyt niin....
Koska JOKELA nimi on talonnimi ympäri Suomen maan, niin useimmiten henkilö asui jonkin aikaa Jokela nimisellä tilalla ja sai tai otti siitä oivan sukunimen. Täytyy sen verran röyhistää rintaa sillä se on myös oma sukunimeni se "tyttönimeni". Minun kohdallani se periytyi Töysän suunnalta. :rolleyes:
Ja tiedän samaa nimeä olleen ainakin ylempänä Pohjanmaalla, Orimattilassa, Hollolassa jne. :eek:
Mitä jos Frans kulki Padasjoelle Hollolan kautta ? Ei se ihme olisi vaikka olisi vähän aikaa asunut Jokelassa ? Kannattaahan sekin mahdollisuus tutkia. Kuhan tässä turisen..... :cool:
Terv. SARIAINEN :rolleyes:

T. Vuorinen
13.10.08, 09:40
Hyvä yritys, kiva kun pohdit asiaa kanssani. Minulla on hänestä ensimmäinen tieto Poriin Ulvilasta muuttaneiden luettelosta v. 1886 Jokela nimellä.
Hän ei asunut pysyvästi Auttoisilla, vaan hän rakensi 1910-luvulla huvilan sinne. Asuinpaikkana heillä oli talvisin Helsinki. Vaimonsa oli kotoisin Lammilta, se ilmeisesti vaikutti paikan valintaan. Hän oli hallituksen virkamies.
Minulla on hänestä aineistoa kokonaisen kirjan verran sen jälkeen kun hän siirtyi oppipojaksi Poriin. Hänestä kerrotaan v. 1919 Kotiteollisuuslehdessä mm. seuraavasti:- Hän joutui äitinsä kuoltua kuusivuotiaana vieraitten kasvattamaksi, saaden lapsuutensa aikana tietopuolisen koulutuksen kansakoulussa. Hän nautti lisäksi erinäisten oppilaitosten yksityisopetusta. Käsityötaidon ensialkeet hän oppi maalaispirtissä puhdetöiden teossa sekä kylän sepän pajassa apurina. Kun hän jäi orvoksi myös kasvatuksensa huoltajasta, hän siirtyi oppipojaksi etc.... Näitä asioita pohdin: kuka oli tuo huoltaja, joka koulutti, oliko se hänen isänsä vai joku muu? Mistä Jokela nimi tuli matkaan mukaan? Eli tiedot ennen v. 1886 ovat kadoksissa.
Hänen hautansa on Auttoisten kylän hautausmaalla ollut jo vuosia, ja jotenkin minua on asia vaivannut. Siksi ryhdyin etsimään tietoja hänestä. Hänellä ei ole enää elossa olevia jälkeläisiä. Hänen huvilansa oli äitini kotitalon naapurina ja perheiden välillä oli suuri luottamus ja kunnioitus. Jokela suunnitteli mm. talon heille ja auttoi perhettä muutenkin. Hänessä on mielestäni ollut jotain hyvin karismaattista.

T. Vuorinen
13.10.08, 17:02
Jos nimi Jokela on hänen käsityöläissukunimensä? He käyttivät sukunimiä. Miten ne yleensä valittiin? Hän oli 17 vuotias, kun muutti Poriin ja oli ollut kaiketi jonkun sepän oppipoikana. Nimi voi viitata myös jokeen, hän piti vedestä (järvestä) paljon ja huvilassa maisemien ihailu oli elinehto.