PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Huittisten Sammun Agnes Takun isä


Hulevesi
07.11.21, 17:18
Huittisten Sammun Takun isännällä n.1550 syntyneellä Sigfrid Thomasson Takulla oli vaimona Agneta.
Tällä hetkellä Genissä on Agneta laitettu turkulaisen porvarin ja raatimiehen Henrik Innamaan tyttäreksi. Hyvä, jos näin on, sillä saisin kasvatettua yhtä esivanhempien linjaa taaksepäin. Itse en ole kuitenkaan pystynyt mistään lähteestä asiaa toteamaan.
Onko jollakulla asiasta tietoa suuntaan tai toiseen

virpinissila
07.11.21, 17:59
Viikki on pitäjänhistoriassa maininnut vaimon nimeksi Aune (Agneta), talonhaltijaluettelon viitteetön tieto. Olen käynyt Ala-Satakunnan voudintileja todella suuren määrän läpi, samoin 1500-luvulta olevia tuomiokirjoja. En ole mistään löytänyt alkuperäislähdettä, jossa edes etunimi Agnes/Agneta mainittaisiin. Viikki on käyttänyt Arajärven lisenssiaattityötä lähteenään. Olen senkin katsonut, mutta en aivan tarkkaan muista, mitä siinä oli Takuista. Sieltä on muun muassa peräisin väärä tieto Sigfridin vävystä Påvel Simoninpoika Calliasta Turun linnankirjurina (nämä tiedot Genoksessa 1/2016, s. 18, 21).

Kiinnostuneena odotan alkuperäislähdetietoa suvusta tai edes vaimon etunimestä. Takuilla varmaankin oli yhteyksiä Turkuun.

Virpi Nissilä