PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Miulus hämmentää


Ollilma
27.10.21, 07:59
Hei!

Olen teettänyt Family tree DNA:lla itselleni Y-DNA111-tasoisen testin, joka antoi haplotyypikseni N-M231 eli ihan sen tyviarvon. Liityin myös pariin projektiin, joista toinen on 'N North Eurasia'. Kun siinä ryhmässä menen sitten DNA results --> Classic result ja valitsen sitten 'Markers' kohdasta Y-DNA37, löydän itseni 1. sivulta, numero on 398.

Ryhmä vaikuttaa loogiselta, koska 'aina' on tiedetty, että Ollila on yksi Miuluksesta versoneista suvuista. Sitten alkaa mennä hämäräksi. Siinä edellä, numero 397 (Sommeryd) on saanut itselleen haplotyypiksi N-Y97222. Kuinka hänellä voi olla tarkemmin määritelty haplotyyppi kuin minulla, vaikka hän on testannut vain 37 markkeria? Hän on ilmeisesti laajentanut alkuperäistä tulostaan joillain lisätesteillä?

Sitten kopioin tulokset 393-398 ja vein ne seuraavan nettityökalun pureskeltavaksi; http://www.mymcgee.com/tools/yutility111.html

Ennen kuin painoin 'Execute', typistin kaikki 37:n markkerin kokoon, että olisi sama kuin Sommerydillä. Sitten 'Execute' ja aukeaa ikkuna, jossa näkyy tulokset. Tuloksista näkyy, että en ole sukua kenellekään. Pienin arvo (6) minulla on suhteessa Sommerydiin, mutta meillähän on yhteinen esi-isä.

Sitä en voi käsittää, että kuinka tämän Sommerydin lähin sukulainen on numero 394 (Kajava), kun minun etäisyys häneen on 7. Kai minunkin pitäisi olla tälle Kajavalle sukua? Muitakin kysymyksiä heräsi.

Onko käyttämäni nettityökalu OK?

Käytinkö sitä oikein?

Olenko tulkinnut tuloksia oikein?

Onko joku tehnyt sukua tutkiessaan virheen?

Omat tietoni isälinjastani perustuvat kirjaan 'Paavo Hautala, Tuntsan kojamot'. Oletan että sukutaulukot tässä kirjassa perustuvat rovasti Koiviston tutkimuksiin, joissa tunnetusti on epämääräisyyksiä.

Osaisiko ja jaksaisiko joku vähän auttaa tässä asiassa, jos ei muuten niin hyviä linkkivinkkejä jakamalla, että tietämykseni kasvaisi tämän harrastuksen suhteen?

Jaska
28.10.21, 17:16
Hei!

Olen teettänyt Family tree DNA:lla itselleni Y-DNA111-tasoisen testin, joka antoi haplotyypikseni N-M231 eli ihan sen tyviarvon. Liityin myös pariin projektiin, joista toinen on 'N North Eurasia'. Kun siinä ryhmässä menen sitten DNA results --> Classic result ja valitsen sitten 'Markers' kohdasta Y-DNA37, löydän itseni 1. sivulta, numero on 398.

Ryhmä vaikuttaa loogiselta, koska 'aina' on tiedetty, että Ollila on yksi Miuluksesta versoneista suvuista. Sitten alkaa mennä hämäräksi. Siinä edellä, numero 397 (Sommeryd) on saanut itselleen haplotyypiksi N-Y97222. Kuinka hänellä voi olla tarkemmin määritelty haplotyyppi kuin minulla, vaikka hän on testannut vain 37 markkeria? Hän on ilmeisesti laajentanut alkuperäistä tulostaan joillain lisätesteillä?

Näin täytyy olla.
Tuo N-M231 on N-haploryhmän perustulos ilman tarkempia SNP-testejä. Se on kymmeniä tuhansia vuosia vanha eikä se ole kenenkään lopullinen tulos.


Sitten kopioin tulokset 393-398 ja vein ne seuraavan nettityökalun pureskeltavaksi; http://www.mymcgee.com/tools/yutility111.html

Ennen kuin painoin 'Execute', typistin kaikki 37:n markkerin kokoon, että olisi sama kuin Sommerydillä. Sitten 'Execute' ja aukeaa ikkuna, jossa näkyy tulokset. Tuloksista näkyy, että en ole sukua kenellekään. Pienin arvo (6) minulla on suhteessa Sommerydiin, mutta meillähän on yhteinen esi-isä.

Sitä en voi käsittää, että kuinka tämän Sommerydin lähin sukulainen on numero 394 (Kajava), kun minun etäisyys häneen on 7. Kai minunkin pitäisi olla tälle Kajavalle sukua? Muitakin kysymyksiä heräsi.

Onko käyttämäni nettityökalu OK?

Käytinkö sitä oikein?

Olenko tulkinnut tuloksia oikein?

Onko joku tehnyt sukua tutkiessaan virheen?

Omat tietoni isälinjastani perustuvat kirjaan 'Paavo Hautala, Tuntsan kojamot'. Oletan että sukutaulukot tässä kirjassa perustuvat rovasti Koiviston tutkimuksiin, joissa tunnetusti on epämääräisyyksiä.

Osaisiko ja jaksaisiko joku vähän auttaa tässä asiassa, jos ei muuten niin hyviä linkkivinkkejä jakamalla, että tietämykseni kasvaisi tämän harrastuksen suhteen?
Työkalujen ongelmana on se, että ne eivät huomioi eri STR-markkereiden erilaisia mutaationopeuksia vaan tuijottavat vain mutaatioiden lukumäärää. Hyvällä kokemustuntumalla silmämääräisellä arviolla saakin luotettavamman lopputuloksen:

Te kuulutte siis alahaploryhmään, jota luonnehtii SNP-mutaatio Y97222+. Kun verrataan STR-haplotyyppejä eli sitä tietokantaan luetteloitua lukusarjaa 14 24 14 11 11-13 jne., niin Sommerydiä ja Kajavaa yhdistää tuo mutaatio 36-36, mutta se markkeri on nopeasti mutatoituva ja siksi epäluotettava yksinään. Sinua ja Sommerydiä taas yhdistää kaksi muuta mutaatiota hitaammissa markkereissa: 30 siinä missä muilla ryhmässänne on 29 (melko nopeasti mutatoituva tämäkin), ja 25 siinä missä 26 muilla (hitaasti mutatoituva ja siksi luotettavampi).

Kun sinun isälinjassasi on lisäksi tapahtunut peräti kolme yksilöllistä mutaatiota, niin laskennallinen GD eli geneettinen etäisyys muodostuu sinulla suureksi noihin kahteen nähden. Sukupuun kannalta kuitenkaan sinun yksilömutaatiosi eivät ole merkittäviä, koska ne voivat periaatteessa olla tapahtuneet vaikkapa vasta sinun ja isäsi välissä. Paljon enemmän painoarvoa on alaryhmänne jäsenten jakamilla mutaatioilla. Erityisen tärkeää on erottaa, mikä arvo on alkuperäinen ja mikä muuttunut, koska se vaikuttaa sukupuun rakenteeseen.

Läheisten alahaploryhmien perusteella näyttääkin siltä, että alkuperäiset arvot ovat 30 ja 25, eli on pikemminkin niin päin, että ryhmässänne ne muut kuuluvat yhteiseen alaryhmään, jossa ovat tapahtuneet STR-mutaatiot 30 > 29 ja 25 > 26, eli sinä ja Sommeryd eroatte jo tuosta vanhemmasta tasosta ettekä siis ole erityisen läheisiä keskenänne.

Sukupuuna kuvaten alahaploryhmässänne olisi siis kaksi tai kolme haaraa:
1. Sinä
2. Sommeryd
3. Kaikki muut (30 > 29 ja 25 > 26)

tai:
1. Sinä ja Sommeryd
2. Kaikki muut

Koska Mikko Miulus on alaryhmänne näytteiden varhaisin esi-isä, on mahdollista, että nuo muutkin polveutuvat hänestä (jos esim. Aikia Anginpoika on hänen jälkeläisensä ja muut-ryhmän yhteinen esi-isä). On myös mahdollista, että jo Miuluksen aikaan oli kaksi eri isälinjaa, vaikkeivät muut pysty kirjallista sukujohtoaan niin varhaiseen aikaan viemään. Ainakin markkereissa 68-111 on tapahtunut kohtuullisesti mutaatioita tuon muut-ryhmän jäsenissäkin.

Ollilma
28.10.21, 18:26
Kiitos vastauksesta Jaska :) Olen sen verran tuore harrastaja, että en osaa arvioida noita markkereiden muutosnopeuksia sun muuta. Näissä mutaatioissahan oli vielä sekin, että ne tapahtuvat satunnaisesti. Siis yhteisen esi-isän jälkeen toisessa haarassa tapahtuu pari mutaatiota enemmän kuin toisessa ilman, että se merkitsee paljoakaan. Tällaisessa tilanteessa noviisi tippuu kyydistä, kun antaa tapahtuneelle liian suuren painoarvon.

Kaikki nuo esi-isät olivat käsittääkseni metsälappalaisia ja siten 'samaa' porukkaa. Jostain Laatokan vaiheilta siirtyneet hiljalleen suunnilleen pohjoiseen. Tietääkseni Miulusta ei dokumenteilla pysty yhdistämään keneenkään näistä muista. Jossain Kainuussa tai Vienassa se esi-isä lie elellyt paljon aiemmin.

Joku shamaanin hauta kun löytyisi jostain matkan varrelta..

RiittaLiisa
28.11.21, 09:17
Minä olen tehnyt miespuoliselle sukulaiselle BIG 700 voin kertoa sinulle lähetä yksityis viestinä puhelinnumero tai sähköposti osoite liity tuhon muut isälinja N Y 97222 ja shamaani löydetyt Posio Lehtnimestä 1973