PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kalenius


sten-h
10.10.08, 15:35
Hej,
Jag har en ana född omkring 1744, som är soldat i Svea Livgarde. Han är från Roslagen, där många kyrkböcker saknas för den tiden. Jag har inte heller hittat några andra med namnet Kalenius i den trakten.
Däremot finner jag ett betydande antal Kalenius i Hiski, på flera orter, huvudsakligen i kusttrakterna.
Kan det vara så att Kalenius har sitt ursprung i ett finskt namn?
I Sveriges befolkning 1890 finner jag endast 2 Callenius.
Har någon synpunkter på problemet?
Kanske bör jag söka Anders Kalenius rötter i Finland? :confused:

mvh
Sten-H.Schmidt

Ragnvald
24.10.08, 20:20
Hej,
Det att din ana varit vid Svea Livgarde och står angiven som kommande från Roslagen, behöver inte nödvändigtvis betyda att han verkligen var född där.
det hände ofta att regementsskrivaren skrev "fel" födelse landskap. Han kunde i själva verket ha varit född i Finland eller någon annanstans i riket. När han hade antagits till Svea Livgarde, bodde han kanske där men var inte född där.
Det faktum att det i Finland förekommer flera fall av samma namn betyder inte nödvändigtvis att det är fråga om samma släkt eftersom det i soldatsammanhang inte var ovanligt att flera personer som inte hade något med varandra att göra hade samma namn.
Namnet berodde helt enkelt på vad regementschefen (eller kompanichefen) tyckte att karlen skulle heta. Han kan ha fått ärva sin föregångares namn och det är således en stor risk att han inte har desto mer med namnet att göra.
Det är således bara att försöka spåra honom både bakåt och även framåt i de militära källorna för att om möjligt hitta en lösning på gåtan.
Viel Glück bei der Forschung!
Peter

sten-h
26.10.08, 12:40
Hej Ragnvald,
tack för Ditt svar. I detta fall antar jag att namnet snarare har med hans bakgrund att göra. Tycker mig se i Svea livgarde på den tiden, att många soldater kom med ett namn och inte blev tilldelade ett, som i de flesta andra regementen.
Desvärre har jag inte lyckats spåra honom i de militära rullorna längre, ej heller har jag kommit långt med församlingsböckerna. Han har bott på olika adresser i Stockholm, men enda hänvisningen om hans bakgrund är notisen "från Roslagen".
En numera avliden arkivarie i Stockhom försökte med alla ortsnamn på Kal- i Roslagen utan att hitta ett spår. Flera av kyrkböckerna i det området saknas för den tiden, kanske på grund av stora ofreden.
Vielen Dank für die Glückwünsche, was mir fehlt ist ein guter Rat.
Sten-H