PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Vihtori Mäkelä


Oscarixs
18.10.21, 18:40
Moi!
Tarvitsin apua mistä voisin lähteä etsimään isoisoisoisääni. Olen monta kertaa päätynyt umpikujiin asioissa ja löytänyt paljon ristiriitaisia infoja. Nyt päätin että kysäsen täältä.

ELI: Vihtori Frigård s.19.08.1860 (Wihu, Jämijärvi)
Isä: Torppari Matts Johansson Frigård s.1817
Äiti: Anna Stina Mattsdotter s.1825

Viktor (Vihtori) muuttaa usein paikasta toiseen ja hänellä esiintyy sukunimi Mäkelä 1892 muuttaessaan kauppilan kylään (Jämijärvi) (ylirämön maille)

Mäkelän torppa perustetaan 1892. Vaimo Serafia Malakiaantytär. s.16.06.1862, Heillä on 4 lasta (Lyydia, Alfred, Eino, Maria)

Vihtorin tarkoituksena oli lähteä Ontarioon, Copper cliffille kaivokselle töihin.
Hän vaihteli useasti nimeään, 1905 henkikirjassa näkyy nimi Englund. Vihtori muutti sukunimensä Mäkelä ennen lähtöään kohti Englantia v.26.11.1902. Matka Hangosta Hulliin ja sieltä Liverpooliin.

Matka tyssäsi kun ei päässyt jatkamaan koska sai jonkunlaisen silmäsairauden. Jäi siirtolaishotelliin töihin, jossa hänen poikansa kävi myös häntä katsomassa ja Vihtori oli kertonut ettei palaa enää takaisin Suomeen. Vihtorin vävy oli nähnyt appiukkonsa 3 kertaa kun hän oli käynyt Amerikassa. Vihtorin nimi on myös nähty Victor Englundina.

Tähän loppuu tietämys mitä ja minne Vihtori on ajautunut. Oma osaaminen on heikkoa koska olen aloittanut vasta sukututkinnan. Mistä voisin lähteä etsimään? Olen Siirtolaisinstituutin kanssa jutellut ja eivät osanneet auttaa. Pitääkö manuaalisesti käydä hautoja etsimässä? Iso kiitos alustavasti!

YT
OK

willegusta
19.10.21, 06:04
https://www.geni.com/people/Vihtori-M%C3%A4kel%C3%A4/6000000095922869828


katso olisiko tuossa osoitteessa etsimääsi henkilöä / henkilöitä

Oscarixs
19.10.21, 10:48
Moro Willegusta!

Joo, nää on ne tiedot mitä ollaan löydetty. Varsinaista kuolinpaikkaa tai vuotta ei tiedetä. Kun ruotsalaisuus oli vielä läsnä niin Vihtorin nimeä muunneltiin suomessa. Victor, Vihtori, Wictor