PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Iisalmen nimismies Lars Mattsson


svard_sa
17.10.21, 21:35
Olen tutkinut Iisalmen ja Pojois-Savon Sonnisia/Svärdejä jo pitempään. Onko jollakulla antaa tietoa, mistä löytyy tietoa Lars Mattssonin pojan Ivarin olemassaololle? Henkikirjoja ym lukien olen saanut varmuuden vain Larsin poikien Nils, Matts, Lars ja Isaac olemassaololle, tässä ikäjärjestyksessä (tai ainakin henkikirjoihin ovat ilmestyneet tässä järjestyksessä). Mistään en löydä Ivaria enkä saa Isaacista vanhinta lasta niin kuin näyttää yleinen olettamus olevan.

TapioH
18.10.21, 03:10
Liittyykö kyselysi siis tähän ketjuun Sukujohdeasiaa/Sonninen?
http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=30532


Ja mm. taulu 7:ään?

svard_sa
18.10.21, 11:26
Hei!
Kyllä vaan. Juuri tuo taulukko kiusaa minua. Miksi Isac esitetään vanhimpana lapsista kun hän ilmestyy henkikirjoihin paljon myöhemmin kuin Nils, Matts ja Lars, jotka tulevat muutaman vuoden sisällä. Ja Ivaria ja Henrikkiä en ole löytänyt mistään henkikirjasta Larsin poikina. Jos jollakin olisi tarjota vihje dokumenttiin, josta näitä asioita voisi varmistaa, olisi hienoa.
Oma ajatukseni on, että sukupolvet ovat jossakin tukimuksessa menneet vähän ristiin. Nils on mielestäni vanhin pojista, tulee ensimmäisenä isänsä mukana henkikirjaan, toimii isän kuoleman jälkeen nimismiehenä ennen Cajanusta ja on maakirjojen mukaan isäntänä Ollikkalassa isänsä jälkeen. Ja tällä Nilsillä on todistettavasti pojat Lars, Hindrich ja Ifvar ja nämä ovat mielestäni niitä, jotka tulevat vastaan Ollikkalan kohdalla sitten ensimmäisissä rippikirjoissa 1732- ja 1734- .
Oikaiskaa milellään käsityksiäni kun löytyy muuta faktaa.