PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Mistä Koivistolaiset tulivat?


pkokkala
08.10.08, 20:30
Hei!
Onko selvyyttä mistä Koivistolaiset tulivat? Erityisesti minua on aina kiinnostanut tietää mistä Koivusaaren Ingertiläisten Kokkalat olisivat saareen tulleet? Sukunimestähän löytyy useita variaatioita vuosisatojen aikana (esim Kock.... myöhemmin tuo kala asettui nimen perään Kockalaksi ja Kokkalaksi).
Vastauksista etukäteen kiittäen,
Kokkala

karuottu
27.04.10, 16:08
Hieman kauan kesti vastata kun ei aiemmin kysymykseen törmännyt...

Hauhollahan Kokkala-sukuisia ja Kokkala niminen talo on ollut jo kauemmin ja Maire Pitkäpaasin kirja Koiviston Kokkala-suvusta lainaakin Valtimosta saatua selitystä nimelle: "Talon väki oli niin vaurasta ja ylvästä että se kulki muiden edellä kuin kokka veneessä". Minusta tämä kertoo ihan saman luonteenpiirteen mitä monet Koivisto-aiheiset kirjatkin entisajan Koivistolaisista laivureista...

Hauholla on myös Keso niminen kylä ja suku, sama sukunimi myös Koivistolla. Hämeenkyrössä Patanen ja Suutari niminen talo vierekkäin ja 1500-luvulla Jons Patanen isäntänä...

Itse siis katselisin Hämettä ja sieltä Koivistolle lähteneitä "pirkkalaisia"...

mika68
27.04.10, 16:14
Hieman kauan kesti vastata kun ei aiemmin kysymykseen törmännyt...

Hauhollahan Kokkala-sukuisia ja Kokkala niminen talo on ollut jo kauemmin ja Maire Pitkäpaasin kirja Koiviston Kokkala-suvusta lainaakin Valtimosta saatua selitystä nimelle: "Talon väki oli niin vaurasta ja ylvästä että se kulki muiden edellä kuin kokka veneessä". Minusta tämä kertoo ihan saman luonteenpiirteen mitä monet Koivisto-aiheiset kirjatkin entisajan Koivistolaisista laivureista...

Hauholla on myös Keso niminen kylä ja suku, sama sukunimi myös Koivistolla. Hämeenkyrössä Patanen ja Suutari niminen talo vierekkäin ja 1500-luvulla Jons Patanen isäntänä...

Itse siis katselisin Hämettä ja sieltä Koivistolle lähteneitä "pirkkalaisia"...

Minä olen jostain lukenut Suomen lukuisten Koivisto-nimien alkuperää. Niin, usein alkuperä on Björkö, birk-nimestä johdettu ensin ruotsiin, sitten suomen kieleen. eli kaupankäyntipaikka. vrt. Ruotsin Birka.
Saatan nyt tosiaan höpötelläkin, mutta sellainen kuva minulla on.
eikös Etelä-Karjalaan tullut hämäläistäkin väestöä?
mutta hämäläisyyteen ei mielestäni liity, että Koivisto oli Björkö eli Birka, ja Hämeen lähtöseudulla myös Pirkkala, eli Birka.


"harrastelijasukututkija"

Mika J

karuottu
27.04.10, 17:00
Pirkkalaiskauppiaita tuli ainakin Pohjois-Suomeen ja Tornionjoen suulla oleva Pirkkiö-Björkö saaren nimen alkuperä väitetään olevan samaa perua kuin Koivisto-Björkö... Koivujakin kyllä Pirkkiössä on, tiedän kun asun siellä :)

Koivistohan oli asumatonta aluetta pitkään mutta kauppapaikka... Ehkä jossain on asiakirjoja noiden Koiviston kruununtilojen perustamisesta ja keitä olivat ensimmäiset isännät... Kokkala taisi olla kartano Hauholla ja asukkaita mainittu täällä Collin-sukua ruotineessa viestiketjussa. Ehkäpä nimi oli lainattu vitsinä alkuperäisen Kokkala talon maineen mukaan, Valtimohan pitäisi olla Pohjois-Karjalassa ja Pelloonkin tulleen Kylli pirkkalaissuvun nimeä kantavia elelee Pohjois-Karjalassa. Ehkäpä Suomenlahden pohjukka ja Pohjois--Karjala olivat myös niitä paikkoja joihin pirkkalaistaloja perustettiin, ei pelkästään Lappi :

http://www.orajarvi.net/sukututkimus/kylli/kylli-niva.htm

mika68
27.04.10, 17:16
Pirkkalaiskauppiaita tuli ainakin Pohjois-Suomeen ja Tornionjoen suulla oleva Pirkkiö-Björkö saaren nimen alkuperä väitetään olevan samaa perua kuin Koivisto-Björkö... Koivujakin kyllä Pirkkiössä on, tiedän kun asun siellä :)

Koivistohan oli asumatonta aluetta pitkään mutta kauppapaikka... Ehkä jossain on asiakirjoja noiden Koiviston kruununtilojen perustamisesta ja keitä olivat ensimmäiset isännät... Kokkala taisi olla kartano Hauholla ja asukkaita mainittu täällä Collin-sukua ruotineessa viestiketjussa. Ehkäpä nimi oli lainattu vitsinä alkuperäisen Kokkala talon maineen mukaan, Valtimohan pitäisi olla Pohjois-Karjalassa ja Pelloonkin tulleen Kylli pirkkalaissuvun nimeä kantavia elelee Pohjois-Karjalassa. Ehkäpä Suomenlahden pohjukka ja Pohjois--Karjala olivat myös niitä paikkoja joihin pirkkalaistaloja perustettiin, ei pelkästään Lappi :

http://www.orajarvi.net/sukututkimus/kylli/kylli-niva.htm

minä tarkoitin ihan eri Koivistoa kuin Tornion Koivistoa, eli Viipurin lähellä olevaa Koivistoa, jonka senkin ruotsinkielinen nimi oli Björkö.
Mutta teillä taisi alunperin olla puhe Tornion Koivistosta, vai kuinka?

Mika J

karuottu
27.04.10, 17:34
Ruottu-sukuni kyllä on Koiviston Patalasta ja ehkä oli alunperin "Patainen". Jos uskoo Suuren suomalaisen nimikirjan väitteeseen että tarkoittaa "ruotsalainen" niin Tukholmassa 1725 evakossa olleelle merimiehelle Yrjö Erkinpojalle kastettu poika Tuomas voisi olla se 1. Ruottu-sukuinen...

Pirkkiöön eksyminen sitten on vain sattuma, jopa Sieppijärvelläkin vaikutti aikoinaan Koivistolta kotoisin ollut kauppias Pulli... Tiedä häntä miten pohjoiseen Koivistolaisia evakoita on eksynyt.