PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Björnram-Appelblom-Löfing - Anrep


Mariasparf
07.10.08, 22:43
Harrastelin taas vaihteeksi tuttavani esipolvien kaivelua. Olin löytävinäni pitkiin esipolviketjuihin liittyviä kytkentöjä. Mikäli nämä arveluni ovat oikeita alkaa jotenkin etukäteen " historia heikottamaan". En haluaisi hänelle ennen varmistuksia mitään mainita . Enkä aloittaa virheellisten päätelmieni tarkempaa kirjaamista ( vääriäkin ketjuja on tullut tehtyä) Jospa joku tietävämpi sanoisi sanansa. Pyydän siis näinkin pintapuolisilla tiedoilla tehdystä esipolviketjusta arvioita ..." meneekö oikein" ?

....tästä jatkuu sitten aika pitkälle !
Ingrid Jönsdr.Ulfsax vai Brika ?
Bo Andersson Oxhuvud

Britha Oxhuvud
Anders Bosson Sjöblad

Christina Sjöblad
Gustav Anrep

Elisabeth Anrep
Johan Löfling

Anna Dorothea Löfling
Anders Appelblom

Märta Helena Appelblom
Lars Pedersson Björnram

Beata Charlotta Björnram
s. 29.04.1728 k. 1799
+ 1747 Erik Erkisson Borenius
s.29.12.1715 k.28.01.1782
Tässä lähtöpariskunta . Näin " nettitutkijana" tulee epävarma olo koska niitä lapsia ei useinkaan ole kaikkia mainittu .

Mariasparf

Ossian
08.10.08, 09:39
Harrastelin taas vaihteeksi tuttavani esipolvien kaivelua. Olin löytävinäni pitkiin esipolviketjuihin liittyviä kytkentöjä. Mikäli nämä arveluni ovat oikeita alkaa jotenkin etukäteen " historia heikottamaan". En haluaisi hänelle ennen varmistuksia mitään mainita . Enkä aloittaa virheellisten päätelmieni tarkempaa kirjaamista ( vääriäkin ketjuja on tullut tehtyä) Jospa joku tietävämpi sanoisi sanansa. Pyydän siis näinkin pintapuolisilla tiedoilla tehdystä esipolviketjusta arvioita ..." meneekö oikein" ?

....tästä jatkuu sitten aika pitkälle !
Ingrid Jönsdr.Ulfsax vai Brika ?
Bo Andersson Oxhuvud

Britha Oxhuvud
Anders Bosson Sjöblad

Christina Sjöblad
Gustav Anrep

Elisabeth Anrep
Johan Löfling

Anna Dorothea Löfling
Anders Appelblom

Märta Helena Appelblom
Lars Pedersson Björnram

Beata Charlotta Björnram
s. 29.04.1728 k. 1799
+ 1747 Erik Erkisson Borenius
s.29.12.1715 k.28.01.1782
Tässä lähtöpariskunta . Näin " nettitutkijana" tulee epävarma olo koska niitä lapsia ei useinkaan ole kaikkia mainittu .

Mariasparf

Maria,

Elgenstiernasta löytyy vastaukset noihin kaikkiin.
Minua kiinnostaa tuo kirjoittamasi "....tästä jatkuu sitten aika pitkälle". Voisitko tarkentaa?

Ossian Mesterton


Son:

2. Gustaf, naturaliserad Anrep, av Soor. Huvudman 1635. Till Åkerby samt
Lekeberga i Knista socken, Örebro län och Skarsjöhult i Elmeboda socken,
Kronobergs län. Född 1616-06-17 på Åkerby. Student i Uppsala (Um.) 1628-
10-31. Löjtnant vid Närkes och Värmlands regemente. Naturaliserad svensk
adelsman (introducerad 1635-11-02 under 236). Kapten vid Närkes och
Värmlands regemente 1637. Regementskvartermästare1645-10-20–1650-03-01.
Major 1654-07-00. Överstelöjtnant 1657-01-22. Avsked (Nv.) för sjukdom efter
1658-04-09. Död 1666-08-14 på Åkerby och ligger begravd i en kopparkista i
Kils kyrka. Han bortbytte 1645 till kronan Soors manslänsgods i Livland emot
Lekeberga, vilken egendom förut varit i hans moders släkt.
Gift omkr 1638 med Christina Siöblad, som levde änka 1671. Dotter av
Anders Nilsson Siöblad, nr 75 (Tab. 5), och Brita Olofsdotter Oxehufvud, nr
102 (Tab. 7).

Barn:

Dorothea.
Gift 1:o med en ryttmästare Svenske.
Gift 2:o 1673 med ryttmästaren Anders Nilsson, adlad Feltreuter, nr 785, i
hans 3:e gifte (gift 1:o med Agneta Gyllenpistol, död 1669; gift 2:o 1670 med
Jonetta Belfrage, född 1644, död 1672), född 1623-06-24 i Uppland, död 1675-
01-14. Begravd i Romfartuna kyrka.
Gift 3:o med ryttmästaren Arvid Gyllenållon, nr 185, född 1645, död 1714-10-
18 i Vadstena.
Elisabeth, född 1639, död 1701 på Västlandaholm i Västra Skedvi socken,
Västmanlands län och begravd 1701-06-16.
Gift med assessorn i Åbo hovrätt Johan Löfling, nr 255 (Tab. 1), född 1634-06-
30 på Västlanda i Västra Skedvi socken, Västmanlands län, död 1666-09-29 på
Oppeberg i Fellingsbro socken, Örebro län..

Mariasparf
08.10.08, 12:21
Kiitos , Ossian !
Sinullehan pitkät esipolvilinjat ovat jokapäiväistä , mutta harrastelijalle uudet asiat ovat aika jännittäviä. Mikäli linkitin oikein
" tuntui vain " , että tulee sitä tietoa joka jatkuu ja jatkuu.... . Esim. surffailin
http://web.telia.com/~u36604784/madenteg/p0001237.htm (http://web.telia.com/%7Eu36604784/madenteg/p0001237.htm)

...tuolla ja eri puolilla ja katselin mistä esipolvet tuttavalleni mahdollisesti tulevat.

Alan vissiin hätääntyä koska lyhyen ajan kuluessa on tullut eteen niin oman perheen kuin muutaman tutunkin pitkiäkin esipolvilinjoja nopeaan tahtiin. Siinä pintapuolinen historiantuntemus , rajoittuneisuus tutkimuskeinoissa ja melkein manuaalinen kirjaaminen laittavat minut seinää vasten.Siksi joudun usein tekemään tarkistuskyselyjä.

Juuri tässä kyselyssä ajattelin , että paljastuu jokin tekemäni virhe....enkä haluaisi tuttavalleni kertoa " juupas-eipäs-juupas " - linjoista.Paradoksaalinen tilanne: haluaa tietoa , mutta pelkää ettei saa sitä hallintaan.Sehän on tietysti pieni murhe sen rinnalla , että olen saanut olla " vihreissä valoissa" koko ajan. Täällä suomen- ja ruotsinkielisen pohjanmaan rajoilla olen esipolvitietoja/ni saanut helposti.

Sitten nuo rajojen taakse menevät esipolvilinjatkin ovat selvinneet .Siinä on vain usein 1-2 linkkiä jotka pitää varmistaa , muuten valmista tutkimusmateriaalia on niistäkin tähän asti aina jostain tullut.Aluksi kyllä minua rokotettiin - " ei pidä uskoa , että 1400-luvusta taaksepäin on paljokaan oikeaa tietoa" !! Paljon on sitten keksitty mikäli näin olisi !

Tässäpä tuli tätä " psyykkaustakin" !

Mariasparf

Ossian
08.10.08, 13:37
Kiitos , Ossian !
Sinullehan pitkät esipolvilinjat ovat jokapäiväistä , mutta harrastelijalle uudet asiat ovat aika jännittäviä. Mikäli linkitin oikein
" tuntui vain " , että tulee sitä tietoa joka jatkuu ja jatkuu.... . Esim. surffailin
http://web.telia.com/~u36604784/madenteg/p0001237.htm (http://web.telia.com/%7Eu36604784/madenteg/p0001237.htm)

...tuolla ja eri puolilla ja katselin mistä esipolvet tuttavalleni mahdollisesti tulevat.

Alan vissiin hätääntyä koska lyhyen ajan kuluessa on tullut eteen niin oman perheen kuin muutaman tutunkin pitkiäkin esipolvilinjoja nopeaan tahtiin. Siinä pintapuolinen historiantuntemus , rajoittuneisuus tutkimuskeinoissa ja melkein manuaalinen kirjaaminen laittavat minut seinää vasten.Siksi joudun usein tekemään tarkistuskyselyjä.

Juuri tässä kyselyssä ajattelin , että paljastuu jokin tekemäni virhe....enkä haluaisi tuttavalleni kertoa " juupas-eipäs-juupas " - linjoista.Paradoksaalinen tilanne: haluaa tietoa , mutta pelkää ettei saa sitä hallintaan.Sehän on tietysti pieni murhe sen rinnalla , että olen saanut olla " vihreissä valoissa" koko ajan. Täällä suomen- ja ruotsinkielisen pohjanmaan rajoilla olen esipolvitietoja/ni saanut helposti.

Sitten nuo rajojen taakse menevät esipolvilinjatkin ovat selvinneet .Siinä on vain usein 1-2 linkkiä jotka pitää varmistaa , muuten valmista tutkimusmateriaalia on niistäkin tähän asti aina jostain tullut.Aluksi kyllä minua rokotettiin - " ei pidä uskoa , että 1400-luvusta taaksepäin on paljokaan oikeaa tietoa" !! Paljon on sitten keksitty mikäli näin olisi !

Tässäpä tuli tätä " psyykkaustakin" !

Mariasparf


Maria,

Eivät ne pitkät listat minulle sentään jokapäiväisiä ole. Lähes jokapäiväisiä minulle olivat silloin, kun minulla ei ollut vielä tietokonettakaan, ne junamatkat, joita tein Lahdesta Helsinkiin, Yliopiston Kirjastoon ;-)

Jos maltat odottaa pari päivää, niin rakentelen Sinulle sukujuontoa Beata Charlotta Björnramista taaksepäin, koska tuo Sinun listasi poikkeaa hieman Elgenstiernassa olevista.

Ossian Mesterton

Erkki A Tikkanen
08.10.08, 13:42
Näistä em. suvuista löytyy Ossianinkin mainitsemasta Elgenstiernasta, kannattaa tutustua.

Pitkiä linjoja taaksepäin voi rakentaa monien eri lähteiden kautta, mutta niiden luotettavuus on aina kyseenalaistettava. Näistä Ruotsiin menevistä suvuista Anbytarforumilla käydään joskus hyviäkin keskusteluja, kannattaa tutustua.

Tässä esimerkkinä yksi "polvipolku" Gustav Anrepin vaimoon Christina Sjöbladiin "aika pitkälle" (todellakin varmennettava, näin pikaisesti lueteltuna :D:):

Gorm Vanha, Tanskan kuningas 900-luvulla
Harald Sinihammas
Sven Kaksiparta
Estrid Svenintytär
Sven Estridinpoika
Knut Pyhä
Ingrid Knutintytär
Bengt Folkenpoika
Magnus Minnesköld
Bengt Magnusinpoika
Katarina Bengtintytär
Cecilia Knutintytär
Bo Bosinpoika (Natt och Dag)
Sten Bosinpoika (Natt och Dag)
Bo Steninpoika (Natt och Dag)
Märta Bosintytär(Natt och Dag)
Knut Ribbing
Malin Ribbing
Anna Kijl
Olof Oxhuvud
Brita Oxhuvud
Christina Sjöblad
jne

Heikki Koskela
08.10.08, 16:10
Maria,

Jos maltat odottaa pari päivää, niin rakentelen Sinulle sukujuontoa Beata Charlotta Björnramista taaksepäin, koska tuo Sinun listasi poikkeaa hieman Elgenstiernassa olevista.

Ossian Mesterton

Tuleeko linja esille Suku Forumilla?

Minäkin jään kiinnostuksella odottamaan Ossianin mainitsemaa linjaa taaksepäin, koska minä olen koonnut samoja linjoja. Omat ansioni itse tutkimuksessa ovat melko vähäiset, joten on syytä verrata eri tuloksia toisiinsa.

Ossian
08.10.08, 16:19
Tuleeko linja esille Suku Forumilla?

Minäkin jään kiinnostuksella odottamaan Ossianin mainitsemaa linjaa taaksepäin, koska minä olen koonnut samoja linjoja. Omat ansioni itse tutkimuksessa ovat melko vähäiset, joten on syytä verrata eri tuloksia toisiinsa.

Heikki,

Kyllä minä sen tänne tuon. En koskaan ole lähettänyt enkä lähettele lista-asioita käsitteleviä yksityisviestejä, enkä sellaisiin myöskään ole vastannut enkä vastaa.

Ossian Mesterton

Mariasparf
08.10.08, 20:29
Hienoa! Olen kuin maalivahti sillä erotuksella , että kaikki maalit on pisteitä mulle!

Sen Elgenstiernan saanee vissiin kirjastoon tilaamalla. Alkaakin olla korkea aika tutustua siihen.

Andbytarforum on todellakin antoisa palsta.

Mariasparf

Ossian
09.10.08, 13:57
Hienoa! Olen kuin maalivahti sillä erotuksella , että kaikki maalit on pisteitä mulle!

Sen Elgenstiernan saanee vissiin kirjastoon tilaamalla. Alkaakin olla korkea aika tutustua siihen.

Andbytarforum on todellakin antoisa palsta.

Mariasparf


Maria,

Tuossa liitteessä on lupaamani polku. Hakasulkeissa olevat merkinnät ovat käyttämiäni lähdeviitteitä, joiden selitystä on tuolla: www.mesterton.net/lahteet.htm

Ossian Mesterton

Heikki Koskela
09.10.08, 14:31
Thyra Haraldintytär on ollut kolme kertaa naimisissa. Mainittu Burislav von Wenden on hänen toinen puolisonsa. Ainakin Olafin kautta suku jatkuu. von Venden -sukuhaara on minulle uusi.

Tässä Thyran puolisot:

Thyra, +1000; 1m: Bjorn of Sweden (http://genealogy.euweb.cz/scand/sweden1.html#SS) (+985); 2m: Pr Borislaw of the Wends; 3m: 998 King Olaf Tryggveson of Norway (http://genealogy.euweb.cz/scand/norway2.html#OT) (+1000) (Miroslav Marekin mukaan).

Ossian
09.10.08, 14:51
Thyra Haraldintytär on ollut kolme kertaa naimisissa. Mainittu Burislav von Wenden on hänen toinen puolisonsa. Ainakin Olafin kautta suku jatkuu. von Venden -sukuhaara on minulle uusi.

Tässä Thyran puolisot:

Thyra, +1000; 1m: Bjorn of Sweden (http://genealogy.euweb.cz/scand/sweden1.html#SS) (+985); 2m: Pr Borislaw of the Wends; 3m: 998 King Olaf Tryggveson of Norway (http://genealogy.euweb.cz/scand/norway2.html#OT) (+1000) (Miroslav Marekin mukaan).


Heikki,

Kiitos neuvosta, mutta tuo esittämäni oli lista 9/11 eikä siinä silloin esitetä muita kuin se yksi linja. Kyllä minulla Thyrankin jälkläisiä on lähes 50000, mutta tuossa liitteessä on vain pätkä.

Ossian Mesterton

Mariasparf
09.10.08, 15:29
Kiitos , Ossian ! Upea satsi .

Tuo lähdetieto luettelokin oli mukava saada. Omatoimisuudelle saa pohjaa ,kun on oikeita osoitteita kaivauksille.

Tässä ketjussa nimet kuulostivat oudoilta verrattuna niihin pariin muuhun pitempään ketjuun joihin viittasin , mutta Folkunga-ja Aspenaättenin kohdalla saattaa " serkkusarjoja" löytyä tuttavaperheitten välille.

Laitan huvikseni tähän osan kyseistä esipolviketjua kohti tätä päivää. Alle kolme vuotta sitten oli vain 1-2 nimeä joilla voin Hiskistä aloittaa etsimiset. Tällä palstalla ja SukuHakurissa olen saanut selvityksiä , ohjeita ja suuntia monta kertaa jotka suurella ilolla olen kirjannut.

Beata Chrlotta Björnram
s. 29.04.1728 k. 1799
+ 1747 Erik Erkisson Borenius
s.29.12.1715 k.28.01.1782

Jakob Andersinpoika Cairenius / kirkkoherra
s.16.12. 1754 k.7.12.1792 Masku
I - Puoliso Johanna Sophia Erikintytär Borenius
s. 08.04.1757 k. 1791

Agneta Cornelia Cairenius
s.21.05.1790 Maskun pappila k. 17.11.1835
+ 30.01.1816 Henrik( Henricus)Renvall
s.23.08.1787 Halikko k. 1831

Thorsten Thure Renvall / arkkipiispa
s. 23.10.1817 Turku k. 16.10.1898
+ I-puol 24.06.1843 Turku + Maria Lovisa Bergenstråle s.07.010.1814 k. 15.08 1863
+ II-puol. 09.05.1865 Amanda Sofia Linmell s.22.11.1837 Turku k. 1915

Tancred Theodor Renvall /pastori
22.07.1876 Muurla k. 1905
+1.02.1898 Elli Victoria Blomqvist / kätilö
s.21.2.1880 Helsingin pitäjässä k. 1972

Hiljakkoin sain tietää Limnell - sukuselvityksen olemassaolosta joten sekin selvenee.

Mariasparf

Heikki Koskela
09.10.08, 15:39
Heikki,

Kiitos neuvosta, mutta tuo esittämäni oli lista 9/11 eikä siinä silloin esitetä muita kuin se yksi linja. Kyllä minulla Thyrankin jälkläisiä on lähes 50000, mutta tuossa liitteessä on vain pätkä.

Ossian Mesterton

Ei se neuvo ollut. En minä tahdo neuvoja antaa. Kunhan laitoin esille nähtäväksi. Minun sukujohteeni kulkee toista kautta Thyrasta lähtien.

Mariasparf
10.10.08, 06:14
Ossian, Erkki ja Heikki !

Ottakaa vastaan vastaanottavan osapuolen kiitokset . On mukava esitellä tuttavalleni hänen "uudet" sukulaisensa !

Ongelmat, jotka ovat niitä keskustelun avauksia ja joita riittää , pitää maltaa siirtää myöhempään . Sukuohjelman hankkimista ei voine siirtää - muuten tulee kaaos.



Mariasparf

Mariasparf
18.03.09, 17:47
Yllätys , yllätys !
Tänään löytyikin em. tuttavani ja lasteni yhteiset esipolvet tuosta materiaalista jota sain Björnram-esipolvista.
Taitaakin tulla massiivinen puu !

Terveisin
Mariasparf

M.Sjostrom
19.03.09, 05:11
Thyra Haraldintytär on ollut kolme kertaa naimisissa. Mainittu Burislav von Wenden on hänen toinen puolisonsa. Ainakin Olafin kautta suku jatkuu. von Venden -sukuhaara on minulle uusi.

Tässä Thyran puolisot:

Thyra, +1000; 1m: Bjorn of Sweden (http://genealogy.euweb.cz/scand/sweden1.html#SS) (+985); 2m: Pr Borislaw of the Wends; 3m: 998 King Olaf Tryggveson of Norway (http://genealogy.euweb.cz/scand/norway2.html#OT) (+1000) (Miroslav Marekin mukaan).


Minun tietääkseni tuossa kuningas Olavi Trygvenpojasta polveutumisväitteissä on suuria riskejä.
Kenet siis väitetään hänen lapsekseen, josta 'suku jatkuu'? ja miten se jatkuu?

M.Sjostrom
19.03.09, 05:20
Näistä em. suvuista löytyy Ossianinkin mainitsemasta Elgenstiernasta, kannattaa tutustua.

Pitkiä linjoja taaksepäin voi rakentaa monien eri lähteiden kautta, mutta niiden luotettavuus on aina kyseenalaistettava. Näistä Ruotsiin menevistä suvuista Anbytarforumilla käydään joskus hyviäkin keskusteluja, kannattaa tutustua.

Tässä esimerkkinä yksi "polvipolku" Gustav Anrepin vaimoon Christina Sjöbladiin "aika pitkälle" (todellakin varmennettava, näin pikaisesti lueteltuna :D:):

Gorm Vanha, Tanskan kuningas 900-luvulla
Harald Sinihammas
Sven Kaksiparta
Estrid Svenintytär
Sven Estridinpoika
Knut Pyhä
Ingrid Knutintytär
Bengt Folkenpoika
Magnus Minnesköld
Bengt Magnusinpoika
Katarina Bengtintytär
Cecilia Knutintytär
Bo Bosinpoika (Natt och Dag)
Sten Bosinpoika (Natt och Dag)
Bo Steninpoika (Natt och Dag)
Märta Bosintytär(Natt och Dag)
Knut Ribbing
Malin Ribbing
Anna Kijl
Olof Oxhuvud
Brita Oxhuvud
Christina Sjöblad
jne

Muutoin tämä on kyllä tuolta keskiaikaiselta osalta hyvinkin hyvin 'tiedetty' polveutuminen....
mutta esimerkiksi Märta Bontytär (Bosdotter) tuossa Ribbingien esiäitinä on näitä hieman epävarmahkoja asioita. Se kyllä luultavasti meni noin, mutta mutta tutkimustulos on kai saatu vasta viimeisen vuosisadan aikana, ja pohjautuu kai johonkin indikaatioihin pikemminkin kuin ihan täysin selvään filiaation identifiointiin.

Muuten, tuo folkungain laamannihaaran alkujuuri (mitenkäs se laamanni Bengt Magnusson polveutuukaan Magnus minnesköldistä) on näitä kinastelun kohteita. On pidetty hyvinkin varmana, että polveutuminen on olemassa - mutta että juuri tuo Bengt ei ollut minnesköldin poika, vaan pojan pojanpoika.
Eli tässäkin kyllä on sijaa epävarmuudelle - mitä jos koko varmuus polveutumisesta (oli se sitten pioika tai pojanpojanpoika) ei pidäkään kutiaan, siis mitenkään päin...

Mutta onhan nuo yllä mainitsemani epävarmuudet vielä siedettäviä;
siihen verrattuna että noin pitkässä linjassa on kuitenkin jossain kohtaa saattanut tapahtua 'piilotettu aviorikos' (joka sitten kuitenkin katkaisee linjan, oli paperitodisteet aikalaisilta kuinka vankat hyvänsä) on niin suuri, että sen rinnalla nuo pari lievää epävarmuuskohtaa ovat vain 'katkotodennäköisyyden' samoissa suuruusluokissa ymmärtääkseni.

M.Sjostrom
19.03.09, 05:40
saanko ehdottaa sellaista polveutumislinjaa, joka minun mielestäni on vielä vähän turvallisempi:

yllä mainittu kuningas Knud IV (Knuut pyhä), tämän vaimo oli Flanderin Edel.
tytär (varmasti Knuutin, ja *luultavasti* Edelin synnyttämä):

Ingegerd Knudsdatter; pso jaarli Folke paksu
poika:

Bengt snivel;
poika:

Magnus minnesköld
poika:

Birger jaarli
tämän avioton poika:

Gregers Birgerson, Arnön herra.
poika:

Knut Gregerson av Arnö, Näsin ja luultavasti Lagnön herra.
tytär:

Kristina Knutsdotter av Arnö, luultavasti Lagnön perijätär;
pso södermanlannin laamanni, ritari Staffan Rörikson.
lapsi:

etunimeltään tuntamaton tytär, joka varmuudella oli tuon ritari Staffanin tytär, ja kronologisten syiden takia *pitäisi* olla ollut Arnön Kristiinan, eikä minkään muun, tytär.
tämän tyttären pso: ritari Ulf Filipson av Langanaes, Vinesin herra.
heillä poika:

ritari Staffan Ulfson, Lagnön herra.
ja tämän toisesta aviosta Bjerghusoholmin Ellen Aagesdatterin kanssa syntyi:

Kristina Staffansdotter av Lagnö; pso Vinstorpin herra Bengt Uddson.
heillä tytär:

Ingrid Bengtsdotter av Vinstorp; pso käskynhaltija ja ritari Gustav Olofson, Toftaholmin herra.
heillä tytär:

Anna Gustafsdotter av Toftaholm; pso asemies Arvid Knutson, Torpan herra.
heillä tytär:

Estrid Arvidsdotter av Torpa; pso Peder Månsson.
heillä poika:

Måns Pederson;
tällä tytär:

Kerstin Månsdotter; pso Olof Andersson;
heillä tytär:

yllä puhuttu Brita Olofsdotter Oxehufwud, jonka pso oli se Anders Siöblad.
ja siitä se sitten jatkuu...

Ossian
19.03.09, 16:15
saanko ehdottaa sellaista polveutumislinjaa, joka minun mielestäni on vielä vähän turvallisempi:

yllä mainittu kuningas Knud IV (Knuut pyhä), tämän vaimo oli Flanderin Edel.
tytär (varmasti Knuutin, ja *luultavasti* Edelin synnyttämä):

Ingegerd Knudsdatter; pso jaarli Folke paksu
poika:

Bengt snivel;
poika:

Magnus minnesköld
poika:

Birger jaarli
tämän avioton poika:

Gregers Birgerson, Arnön herra.
poika:

Knut Gregerson av Arnö, Näsin ja luultavasti Lagnön herra.
tytär:

Kristina Knutsdotter av Arnö, luultavasti Lagnön perijätär;
pso södermanlannin laamanni, ritari Staffan Rörikson.
lapsi:

etunimeltään tuntamaton tytär, joka varmuudella oli tuon ritari Staffanin tytär, ja kronologisten syiden takia *pitäisi* olla ollut Arnön Kristiinan, eikä minkään muun, tytär.
tämän tyttären pso: ritari Ulf Filipson av Langanaes, Vinesin herra.
heillä poika:

ritari Staffan Ulfson, Lagnön herra.
ja tämän toisesta aviosta Bjerghusoholmin Ellen Aagesdatterin kanssa syntyi:

Kristina Staffansdotter av Lagnö; pso Vinstorpin herra Bengt Uddson.
heillä tytär:

Ingrid Bengtsdotter av Vinstorp; pso käskynhaltija ja ritari Gustav Olofson, Toftaholmin herra.
heillä tytär:

Anna Gustafsdotter av Toftaholm; pso asemies Arvid Knutson, Torpan herra.
heillä tytär:

Estrid Arvidsdotter av Torpa; pso Peder Månsson.
heillä poika:

Måns Pederson;
tällä tytär:

Kerstin Månsdotter; pso Olof Andersson;
heillä tytär:

yllä puhuttu Brita Olofsdotter Oxehufwud, jonka pso oli se Anders Siöblad.
ja siitä se sitten jatkuu...

Hei,

Minulla on tietokannassani kaikkiaan 7 polkua , laitan tuon saman, johon olen merkannut lähdeviitteet.

Ossian Mesterton



Esivanhempien polku 7 / 7

I
Bengt Folkasson Snivel (Leo van de Pas XII-136-1; ES NF/III Tafel 162 Die Folkunge I; NKG XIII-335; NGA-93)
NN

II
Magnus Minnesköld, k. 31.1.1208 near Lena, in battle (Leo van de Pas XIII-229-1; ES NF/III Tafel 162 Die Folkunge I; NGA 137; E 1540)
Ingrid (Ylva), k. 1251 (ES NF/II Tafel 115; E 1541)

III
Birger Magnusson, Jarl in Sweden, s. 1200 , k. 1.10.1266 Bjälbo (Leo van de Pas XIV-307-4; Ebeling XXIII:2307929; ES NF/II Tafel 116 Die Folkunge II, 1250-1364 Könige von Schweden, 1319-1364 und 1380-1387 Könige von Norwegen, 1376-1387 Könige von Dänemark; E 770; NGA 182)
Frilla

IV
Gregers Birgersson (Folkungaättens oäkta gren), k. 1276/77 (Ebeling XXII:1153965; NGA 250; ÄSF s. 42)
Frilla , k. 9.6.1282

V
Knut Gregersson (Folkungaättens oäkta gren), k. abt.1301 (NGA 399; ÄSF s. 42-43)
N.N.

VI
Kristina Knutsdotter (Folkungaättens oäkta gren) (NGA 634; ÄSF s. 43)
Staffan Röriksson

VII
N.N. Staffansdotter (NGA-1064)
Ulf Filipsson (Ulv) (NGA-984)

VIII
Staffan Ulfsson (Ulv), k. 1393 (NGA 1572)
Iliana (Juliana) Åkesdotter (Båt av Skåne) (NGA s. 182 alareuna)

IX
Kristina Staffansdotter (Ulv), k. 1460/61 (NGA 2285; ÄSF I:3 s.300)
Bengt Uddsson (Vinstorpaätten) (ÄSF I:1, s. 104)

X
Ingrid Bengtsdotter (Vinstorpaätten) (ÄSF I:1, s. 104)
Gustav Olsson (Stenbock, äldre ätten), k. 1492

XI
Anna Gustavsdotter (Stenbock, äldre ätten), k. 24.9.1508 (Sylvin 4289; ÄSF I:3, s. 258)
Arvid Knutsson Drake av Intorp, s. 1400-talet , k. försommaren 1497 (Sylvin 4288; Riddarhusets stamtavlor på CD-ROM 3.0, Adliga ätten Drake af Intorp, nr 82, Tab. 4.)

XII
Estrid Arvidsdotter Drake af Intorp (Riddarhusets stamtavlor på CD-ROM 3.0, Adliga ätten Drake af Intorp, nr 82, Tab. 4.)
Peder Månsson Stierna

XIII
Måns Pedersson Stierna (Palme 5514)
Brita Jönsdotter (Bölja från Västbo) (Palme 5515; Raneke 1, s. 177)

XIV
Kerstin Månsdotter Stierna, k. 16.1.1594 (Palme 2757; Riddarhusets stamtavlor på CD-ROM 3,0, Adliga ätten Stierna, nr 77, Tab. 4.]
Olof Andersson Oxehufvud (Palme 2756; Riddarhusets stamtavlor på CD-ROM 3,0, Adliga ätten Oxehufvud, nr 102, Tab. 7.)

XV
Brita Olofsdotter Oxehufvud, k. 19.1.1650 Marsholm (Riddarhusets stamtavlor på CD-ROM 3,0, Adliga ätten Oxehufvud, nr 102, Tab. 7.)

Ossian
19.03.09, 16:25
Hei,

Laitoin 'yleisön pyynnöstä' kaikki ed. viestissä mainitsemani 7 polkua lähdemerkintöineen tuonne: http://www.mesterton.net/snivel.txt

Ossian Mesterton

M.Sjostrom
19.03.09, 16:37
Hei,

Minulla on tietokannassani kaikkiaan 7 polkua ...

Todellakin, tuolla 1600-luvulla eläneellä rälssiperheellä, on (Ossianin kartoituksen mukaan, mikä on ihan uskottavaa) ihan hyvin vähintäänkin 7 enemmän tai vähemmän luotettavaa eri polveutumispolkua lävitse keskiajan Bengt snivelistä.

Tämän suhteen on syytä muistaa (ja voi lohduttaa itseään) että vaikka ne kaikki ovatkin enemmän tai vähemmän epävarmoja, niitä on kuitenkin 7 erilaista, jolloin on suuri todennäköisyys sillä, että ainakin yksi niistä (joskaan ei tiedetä mikä) olisi vedenpitävä sekä lähdeaineistojen tulkinnanvaraisuuksista huolimatta että myös huolimatta mahdollisista sillä välillä piilevistä aviorikoksista....

Tämä on siis *todennäköisyysargumentti*
eikä siis sinällään historiallista sukututkimusta.
Vaan saatujen sukututkimustulosten luotettavuuden arvioinnin eräs kriteeri.