PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : kanada


Repeolavi
26.04.21, 19:33
Onko kukaan saanut sukuselvitystietoja Kanadaan muuttaneista suomalaisista ? Olen yrittänyt jäljittää erästä henkilöä ja sen tiedän että henkilö on mennyt entisen gotherburgin kautta laivalla halifax ja sieltä jatkanut Torontoon Ontario. Siihen se sitten on jäänyt, kuka ossaa neuvoa miten jatkan tästä hakua eteenpäin?

Julle
26.04.21, 20:49
< Onko kukaan saanut sukuselvitystietoja Kanadaan muuttaneista suomalaisista ? Olen yrittänyt jäljittää erästä henkilöä ja sen tiedän että henkilö on mennyt entisen gotherburgin kautta laivalla halifax ja sieltä jatkanut Torontoon Ontario. Siihen se sitten on jäänyt, kuka ossaa neuvoa miten jatkan tästä hakua eteenpäin? >

Yleisillä ja niukoilla tiedoilla varustettuun kysymykseen, yleinen vastaus löytyy ehkä täältä:
https://siirtolaisuusinstituutti.fi/aineistot/sukututkimus/

Lukemisiin

Repeolavi
27.04.21, 13:53
Ei se sieltä ole löytynyt, ensimmäiseksihän minä sinne hakeuduin mutta tuloksetta. Olen laittanut useita viestejä siirtolairekisterin pitäjille mutta kukaan ei vastaa. Maksettuani suomen sukuseuran jäsenmaksun sekä siirtolaisrekisterin maksunkin mutta mitään en saa ulos. Olen suorittanut hakuja mutta mitään ei löydy, mutta sen verran tiedän että kyseinen henkilö on ollut vielä -60 luvulla yhteyksissä Suomeen ja ne henkilöt jotka ehkä olisi jotain tienneet ovat majan majoilla.
Henkilö joka etsin on Wäinö Henrik Turunen s. 21.3.1898 Pälkjärvi Jeronvaara ja hänen ensimmäinen vaimo Miina Matintytär Koisa s.1.4.1900 Käkisalmi kuoli pian Wäinön lähdettyä Kanadaan. Wäinön passin numero on ollut 348 Wiborg april 2 nd 1926. Wäinö Turunen on saanut Kanadan kansalaisuuden 30.4.1942.Tässä tiedot tällä hetkellä. Eiku joku etsimään ja olen äärimmäisen kiitollinen

KKujansuu
27.04.21, 16:12
Voi olla tämä 1974 kuollut: https://www.findagrave.com/memorial/192672990/viano-henry-turunen, mutta mahdotonta tietysti sanoa varmasti. Lisätietoja ehkä saa, jos ottaa yhteyden paikalliseen sukututkimusyhdistykseen tms. Tai kyselee apua nettifoorumeilla, esim. https://www.ancestry.com/boards/localities.northam.canada.ontario.toronto

Repeolavi
27.04.21, 21:37
Kiitos paljon mutta kun tutkin sitä ilmoitusosaa niin olisiko siinä vaimo Emily Turunen ja hänen isä Leo Saksasta. Wäinön isä oli Juho Turunen.
Tuhkahauta.
Ei se sata varma vielä ole, pitäisi jostakin saada perheestä jotakin. Hänellä olisi ollut kaksi poikaa?

Olarra
28.04.21, 07:03
Kiitos paljon mutta kun tutkin sitä ilmoitusosaa niin olisiko siinä vaimo Emily Turunen ja hänen isä Leo Saksasta. Wäinön isä oli Juho Turunen.
Tuhkahauta.
Ei se sata varma vielä ole, pitäisi jostakin saada perheestä jotakin. Hänellä olisi ollut kaksi poikaa?

Emilyn aviomies, Länsi-Saksassa asuvan Leon sekä Torontossa asuvien Kalevin ja Merin isä. Sitten on vielä lueteltu lastenlasten nimiä. Väinö mainitaan myös Suomessa asuvien Ailin ja Antin veljeksi. Väinön isästä ei puhuta mitään.

Repeolavi
28.04.21, 16:31
löytyhän täältä kielimiehiä kiitos paljon. Nyt ollaan oikeilla jäljillä kun Juholla oli seitsämän lasta mm.Wäinö joka ainuana lähti Kanadaan. Wäinöllä oli Antti veli ja Aili Amanda sisko. Mitä siinä tarkalleen ottaen lukee. Eli onko Emilyn Wäinön vaimo ja heillä on kolme lasta Leon, Kalevi ja Meri. Ja minkä nimisiä ovat lasten lapset.?

Olarra
28.04.21, 16:56
Juuri noin, mutta ei Leon, vaan Leo. Lapsenlapsia oli Väinön kuollessa kolme, Scott, Lisa ja Sean. Keiden lapsia he olivat, sitä ei voi tekstistä päätellä, mutta siis jonkun Väinön jälkeläisen. Jos ovat tyttären lapsia, niin sukunimi ei heillä luultavasti ole Turunen. Jos taas Leon tai Kalevin, niin sukunimi on varmaan sitten Turunen.

Repeolavi
28.04.21, 17:15
Tuhannesti olen kiitollinen, voisiko vielä pyytää yhtä tärkeätä asiaa. Olen itse yrittänyt monelta kantilta etsiä Wäinön kuollinilmoitusta, niitähän tuli jossakin vaiheessa ulkomailla kuolleista suomalaisista . Mutta kun en silloin tiennyt Wäinön kuollinaikaa niin se oli haku ammuntaa, Voisitteko neuvoa olisiko mahdollista löytää sellainen ja toinen asia siinä ilmoituksessa ei tainnut olla onko Wäinön vaimo Emily jo kuollut ja kuollinaikaa. Wäinöllä oli Pälkjärven aikoihin lapsia kaksi joista molemmat olivat kuolleet ja toisen nimi oli Meri ja hänen siskon tyttökin oli Meeri joten sitäkin kautta on oikea henkilö kyseessä.

Tuula Cu
29.04.21, 11:00
Turunen, Vaino - at Riverside Hospital, Toronto on Sunday, December the 29th 1972. Vaino, beloved husband of Emily Turunen, dear father of Leo in West Germany, and Kalevi and Meri Turunen both of Toronto, dear grandfather of Scott, Lisa and Sean, brother of Aili and Antti in Finland. Private family service was held in the Giffen-Mack Chapel, 2570 Danforth Ave at Main St Tuscany, December 31 at 10 a.m. Interment Mount Pleasant Cemetery.

Turunen Vaino, (kuollut) Riversiden sairaalassa Torontossa, sunnuntaina 29.12.1972. Vaino oli Emily Turusen rakastettu aviomies, rakas isä Leolle Länsi-Saksassa ja Kalevi ja Meri Turuselle, molemmat Torontosta, rakas isoisä Scottille, Lisalle ja Seanille, Suomessa asuvien Ailin ja Antin veli. Yksityinen hautausseremonia pidettiin (hautaustoimisto) Giffen-Mackin kappelissa, osoite 2570 Danforth Avenue, Main Street, Tuscany (Toronto) 31.12.1972 kello 10. Hautaus Mount Pleasantin hautausmaalle.

Emily olisi siteerattu toisin, jos ei olisi tuolloin ollut elossa, joten elossa oli.

Tuula K

Tuula Cu
29.04.21, 11:29
Taisin löytää Emily Turusen kuoleman, Familysearch.org kirjautuneena se on tässä:
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CS1X-Z9XM-3?cc=3007501&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3A84SP-KT6Z

Merkinnän sisältö: Turunen, Emelia, 86-vuotias nainen, syntynyt Suomessa, kuollut Scarboroughissa, kuolinpäivä 7.1.1990, hautauspäivä 10.1.1990, kuoleman todennut lääkäri Bunt, hautaustoimisto sama kuin Väinöllä, Giffen-Mack, omainen Kallevi Turunen, 30 Chesapeak Ave(nue), Scarb(orough), M1L 1T3 ja Emelia on haudattu samalle Mount Pleasantin hautausmaalle kuin Väinö.

Torontosta löytyy helposti yksi Kalevi Turunen, kuollut 2008 https://www.dignitymemorial.com/obituaries/thornhill-on/kalevi-turunen-9062844 mutta hänen vanhemmikseen mainitaan jo kuolleet Matti ja Liisa Turunen, joten ei oikea.

Mutta löysin näiltä hakusivuilta https://www.locatefamily.com/T/TUR/TURUNEN-2.html K.Turusen, joka asuu Scarboroughissa, katuosoitekin tuossa on. Kannattaisikohan pyytää jotakuta kirjoittamaan viesti englanniksi ja lähettämään tuolle K:lle?

Tuula K

Repeolavi
29.04.21, 18:31
Kiitoksia hirveästi, palanen kohilleen sukukirjassa.
Olen tässä pähkäillyt onko mahdollista ollut että Wäinö ei päässyt naimisiin ennekuin oli Kanadan kansalainen ja jos se näin olisi niin lapset olisivat syntyneet vuoden 1946 jälkeen jolloin Wäinö sai kanadan kansalaisuuden, eli lapset olisivat syntyneet heti sen jälkeen ja lastenlapset olisivat kolmenkympin -neljänkympin tietämissä? Nämä asiat kun vielä ratkeaisivat, ehkäpä ?

Repeolavi
29.04.21, 18:39
Olisiko joku Kielitaitoinen ja auttaisi minua olisin kiitollinen. Tuula K on ollut aktiivinen ja hänelle suuri kiitos. Jospa kielinero kirjoittaisi Kaleville jos osoitekkin olisi ja jos ei niin täytyy minun etsiä sellainen henkilö joka osaa ja uskaltaa tarttua toimeen, ?