PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Esittely


ehjelt
06.10.08, 10:07
Tervehdys Suku Forumin porukka!

Ajattelin, että pieni esittely on paikallaan ennen kuin alan kirjoittaa varsinaisia viestejä.

Olen seurannut Forumia jo noin puolen vuoden ajan suurella mielenkiinnolla. Erityisen mukavalta on tuntunut kaikkien keskustelijoitten harras asioihin paneutuminen ja asiallisuus. Monilla nettipalstoilla esiintyviä tunteenpurkauksia ja alatyyliä ei näy. Hauska on seurata myös Alftan-keskustelua, joka kaikessa kuumudessaankin on pysynyt asiapohjaisena.

Itse olen harrastanut sukuselvittelyjä toistakymmentä vuotta. Käytän mieluummin termiä selvittely kuin tutkimus, koska kyseessä ei ole varsinaisesta tieteellisestä tutkimuksesta. Siitä huolimatta lähdekritiikki ja selvittelyjen tulosten saattaminen muittenkin arvioitavaksi on sukasioissakin tärkeää, ja tässä Forumi on suureksi hyödyksi.

Itse olen tutkinut seuraavia pitäjiä ja sukuja:
Lohja, Vihti - Alén, Holmström, Gardberg
Somero, Somerniemi, Pertteli - Sederholm, Vikstedt
Rautalampi - Paananen, Vesterinen
Pori - Eklund
Paltamo, Säräisniemi, Ristijärvi - Karjalainen, Härkönen

Esivanhempieni Hjelt, Neovius ja Uppman-sukuja on jo tutkittu muitten toimesta, mutta olen tietenkin kiinnostunut kaikista niihin liittyvistä tiedoista.

TerhiA
06.10.08, 10:19
Tervehdys!
Kirjoitat profiilissasi näin:
Biografia: Mestari aloittamaan keskeneräisiksi jääviä töitä.

Sama täällä!
__________________
TerhiA, Paanasen tytär

Sariainen
06.10.08, 17:43
Tervehdys Suku Forumin porukka!

Ajattelin, että pieni esittely on paikallaan ennen kuin alan kirjoittaa varsinaisia viestejä.

Olen seurannut Forumia jo noin puolen vuoden ajan suurella mielenkiinnolla. Erityisen mukavalta on tuntunut kaikkien keskustelijoitten harras asioihin paneutuminen ja asiallisuus. Monilla nettipalstoilla esiintyviä tunteenpurkauksia ja alatyyliä ei näy. Hauska on seurata myös Alftan-keskustelua, joka kaikessa kuumudessaankin on pysynyt asiapohjaisena.

Itse olen harrastanut sukuselvittelyjä toistakymmentä vuotta. Käytän mieluummin termiä selvittely kuin tutkimus, koska kyseessä ei ole varsinaisesta tieteellisestä tutkimuksesta. Siitä huolimatta lähdekritiikki ja selvittelyjen tulosten saattaminen muittenkin arvioitavaksi on sukasioissakin tärkeää, ja tässä Forumi on suureksi hyödyksi.

Itse olen tutkinut seuraavia pitäjiä ja sukuja:
Lohja, Vihti - Alén, Holmström, Gardberg
Somero, Somerniemi, Pertteli - Sederholm, Vikstedt
Rautalampi - Paananen, Vesterinen
Pori - Eklund
Paltamo, Säräisniemi, Ristijärvi - Karjalainen, Härkönen

Esivanhempieni Hjelt, Neovius ja Uppman-sukuja on jo tutkittu muitten toimesta, mutta olen tietenkin kiinnostunut kaikista niihin liittyvistä tiedoista.

Tervetuloa mukaan. Kyllä täälläkin aina välillä saattaa tunteet hieman kuumeta, mutta meillä on myös kova sisäinen kritiikki ja niinpä pahimmat ylilyönnit heitetään pois tai vaietaan alkuun. :eek:

Sukututkimus on mahtava harrastus ja ehdottomasti hyvää ajanvietettä etenkin eläkepäiviksi. Sitä ei vain kaikki tiedä ennenkuin sukeltavat mukaan. Kannattaa varoa, ettei sukututkimus niele aivan kokonaan. :D:

Minulla on Rautalammilla Hytösiä, mutta ei taida olla juuri muuta. Pohjanmaalla on sitäkin enemmän ja Etelä-Suomessa.
Hjelt nimisiä on muistaakseni Orimattilassa ja ympäristössä liittyen Lytken - Bröms sukuun. Että sellaisia.
Terv. SARIAINEN :rolleyes:

mooseleg
04.11.08, 13:53
No heissan.
Huomasin Alen sukunimen tuolla, se on minunkin tutkimuskohteena.
Eklundit kiinnostaa myös, mutta lähinnä tämä Vihdin seutu niissäkin.

Terv. Johanna V.

ehjelt
05.11.08, 16:56
No heissan.
Huomasin Alen sukunimen tuolla, se on minunkin tutkimuskohteena.
Eklundit kiinnostaa myös, mutta lähinnä tämä Vihdin seutu niissäkin.

Terv. Johanna V.


Hei

Minun tutkimani Alénit olivat Lohjalla Kiviniemen Anttilan tilan omistajia vuoteen 1845. Sitten silloinen isäntä Juho Alén muutti Hermalaan ja sen jälkeen Vihtiin. Oheisessa liitteessä tarkempia tietoja.

Huomasin, että Lohjalla ja Vihdissä on myös muita Alén-nimisiä, jotka eivät välttämättä ole sukua em. kanssa.

mooseleg
05.11.08, 17:51
Okei, jeps. Taitaa minun Alén-sukuni olla niitä muita. Tai ei ainakaan ensimmäisenä tule mitään yhdistävää noista esille. Fredrik Alénin suku kun on Nummella vaikuttanut vissiimpä koko ikänsä maanviljelijöinä.
Polvea lyhyesti taaksepäin: minä-> äiti-> äidin äiti Lehtonen-> äää Maria Matilda Alen s.18.10.1887-> äääi Fredrik Alén s. 29.07.1846. k. 26.03.1914 Nummi. Vihitty: 28.12.1882 Nummi Johanna Maria Brunowin kanssa.

En itseasiassa ole vielä suuresti ehtinyt tuota Alenia taaksenpäin tutkimaan, kun olen keskittynyt hänen vaimoonsa Johanna Maria Brunowiin :/

Terv. J. Valo

Julle
06.11.08, 10:30
Tervetuloa Sukujen Colosseumiin!

< Rautalampi - Paananen, Vesterinen >

Itsellänikin on esivanhempia Rautalammilta.
Selvittämättömiä ja puuttuvien tietojen Paanasia näyttää löytyvän ainakin kuusi, ettei vain olisi tulleet Pielavesi Kuivaniemeltä ennen 1750-lukua ja Vesterisiä viisi Kerkonjoensuulta samoilta ajoilta.

Tutkimisiin

ehjelt
06.11.08, 17:43
Tervetuloa Sukujen Colosseumiin!

< Rautalampi - Paananen, Vesterinen >

Itsellänikin on esivanhempia Rautalammilta.
Selvittämättömiä ja puuttuvien tietojen Paanasia näyttää löytyvän ainakin kuusi, ettei vain olisi tulleet Pielavesi Kuivaniemeltä ennen 1750-lukua ja Vesterisiä viisi Kerkonjoensuulta samoilta ajoilta.

Tutkimisiin

Joo, samoilla apajilla ollaan ainakin Vesteristen osalta. 1800-luvun alun Kerkonjoensuun Vesterisissä ja Istunmäen Paanasissa on isäni 1. puolison esivanhempia, joita olen selvitellyt sekä isä- että äitilinjojen osalta. Työ on minulla kesken ja tällä hetkellä "hyllyllä". Olen Vesteristen osalta vasta tasolla Kerkonjoensuun Koukkulammen talollinen Juho Vesterinen s. 1791. Paanasten osalta olen tasolla Istunmäen Mäkärämäen Hietalan torpan itsellinen Mikko Paananen s. 1800. Työ jatkuu ...

SatuKy
06.11.08, 22:01
Hei Erkki
en kai vie sinulta etsimisen iloa, kun noista Rautalammen Vesterisistä on Justiina Westerisen (toim. sukukirja 1994. (Sukutukimusseuran kirjastossa).En ole tarkistanut alkuperäisistä lähteistä.....

Ja sieltä löytyy seuraavaa (lapsia en ole kirjannut tähän)

4.11.1791 Juho Vesterinen
i Mikko 8.6.1766-13.8.1832
ä I puoliso 15.10.1786 Leena Ikäheimoinen (II puoliso vihitty 16.11.1810 Anna Siekkinen

ii Mikko 9.6.1739-20.2.1815
iä vihitty 31-1-1762 Liisa Korhonen

iii Salomon 8.9.1704-25.10.1701
iiä vihitty 26.12.1733 Maria Huttunen

iiii Lauri 1679-15.5.1753
iiiä Kaarina Pertuntr Pusanen

iiiii Salomon 1650-29.11.1730
iiiiä Kaarina Puranen 1636-25.5.1742

iiiiii Pentti 1630- k. ennen 1687
iiiiiä Susanna k. ennen 1674 , Pentin II puoliso Kristiina 16449.3.1704

iiiiiii Salomon 1610-1662 (noin)
iiiiiiä Marketta Pentintr ja toinen puoliso Valpuri

iiiiiiii Silvester 1585 - ennen 1649
iiiiiiiä Marketta Kolehmainen

iiiiiiiii Pekka Ollinp s. n. 1560-?
iiiiiiiiä Inga Pekantr Huuskonen

iiiiiiiiii Olli n. 1530-1595

iiiiiiiiiii Matti Vesterinpoika Kanneljärveltä!!!! s. n. 1500

Ja Vester s. n. 1470 siellä Kanneljärvellä

Eli suku siirtyi Kanneljärveltä rautalammille - osa pojista jäi Kannakselle. Huomasin sss kirjaston uutuuksista vesterisen sukuseuran uuden julkaisun Kanneljärven vesterisistä, mutta en ole ehtinyt vielä sinne asti...

Onneksi tutkittavaa jää aina jäljelle!!
Satu Aittomäki,
jonka pojan esivanhemmista löytyy myös noita Vesterisiä

ehjelt
07.11.08, 19:46
Hei Satu!

Kiitos tiedoista. En tiennytkään tuosta Vesterisen sukukirjasta, täytyy hankkia tai lainata. Samoin kuin tuo Kanneljärven kirja.

Onneksi en ehtinyt Vesteristen tutkimisessa alkua pitemmälle. No, jäähän sinne vielä naislinjoja tutkittaviksi. :rolleyes: