PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kanadasta neuvostoliittoon


SIRSTE
05.04.21, 19:18
Osaisiko joku kertoa, kun sukulaismies on 1930-luvulla mennyt Kanadaan (matkustusasiakirjat löytyy). Mutta kun hänet on sitten 1931 värvätty Neuvostoliittoon, löytyykö mistään matkustustietoja tältä matkalta tai Neuvostoliittoon tulosta?

HaapaMik
05.04.21, 22:22
Olisiko tuossa

https://arkisto.fi/index.php/access/roots-in-finland-genealogical-research-at-the-national-archives?page=en/access/roots-in-finland-genealogical-research-at-the-national-archives

sivun alhaalla excel-linkki

Excelin otsikko "A list of foreign workers arriving from Canada in the period of 1930-1933."

SIRSTE
06.04.21, 08:57
KIITOS vastauksestasi :)

SIRSTE
06.04.21, 17:00
heippa
Tuolta HaapaMik antamasta linkistä löytyi yksi hlö, toinen ei. Onkohan mitään muuta tiedostoa josta voisi hakea noita suomalaisia, jotka Kanadasta päätyivät Neuvostoliittoon?


Kiitollinen jokaisesta tiedonmurusta. Taitaa tuo veli-venäläinen kuitenkin jemmata tiedot noista, ketä se on värvännyt 30-luvulla maahan :)

HaapaMik
06.04.21, 22:26
En tiedä muita lähteitä. Sain tuon linkin joltakin enemmän tietävältä joitakin vuosia sitten, kun etsin yhtä pariskuntaa.

Tämä etsimäni pari oli tuossa listassa ja tulivat Kanadasta Petroskoihin josta Siperiaan, en tiedä tarkkaa syytä, Stalinin vainot ehkä. Siellä Siperiassa miehen ensimmäinen vaimo kuoli nälkään ja myöhemmin kun Stalin oli pois, mies palasi takaisin Petroskoihin töihin.

Jossakin vaiheessa 1980 tai 1990-lukua, lähisukulaiseni kuuli että siellä Petroskoissa elää lähisukulainen. Matkusti katsomaan ja kauhistui olosuhteita missä sukulainen ja uudempi vaimo elivät ja alkoi hankkimaan heitä takaisin Suomeen. Se onnistui, mutta tulijoita oli enää tämä sukulaismies, koska toinen vaimo oli kuollut tässä noin 4 vuoden ajalla, joka kului prosessissa.

Ehdittiin hyvin vähän kysellä mieheltä tietoja "maailmanympärimatkastaan" kun emme tajunneet silloin ja asiaa vaikeutti miehen huono kuulo, joka teki keskustelusta vaikeaa. Ja pakko myöntää, ettei ihan kovasti kiinnostanutkaan silloin noin 19-vuotiaana.

Minulla on tuon suomi-kanada-petroskoi-siperia-petroskoi-suomi miehen valokuva-albumi jossa on paljon kuvia. En tiedä mitä niillä tekisin. Digitoiminen on hankalaa, kun kuvat ovat käpristyneet. Vain parissa kuvassa on minulle tuttuja ihmisiä.

Olarra
07.04.21, 07:13
Minulla on tuon suomi-kanada-petroskoi-siperia-petroskoi-suomi miehen valokuva-albumi jossa on paljon kuvia. En tiedä mitä niillä tekisin. Digitoiminen on hankalaa, kun kuvat ovat käpristyneet. Vain parissa kuvassa on minulle tuttuja ihmisiä.

Yksi mahdollisuus on tallettaa albumi tänne:

https://siirtolaisuusinstituutti.fi/aineistot/arkisto/

SIRSTE
07.04.21, 08:46
Juu, kyllä tuo aika vaikeaa selvitettävää on. Argutina teki mittavaa työtä selvittäessään noiden henkilöiden kohtaloita, mutta niistäkin selvityksistä puuttuu tuo matkustaminen.