PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Karttamerkintä?


Seija Randell
30.03.21, 13:27
Tässä kartta vuodelta 1890 Halikosta Viurilan kartanon tiluksista. Oikealla ylhäällä on Mustamäen talon torppa Magnusberg, jonka tontti näkyy olevan punaisella merkitty. Mäki siinä toki on, eikä merkintä siksi hämmästytä. Mutta se nyt minua vaivaa, että samanlaista punaista täplää ei tässä kartassa eikä muissakaan saman ajan kartoissa ole, vaikka mäkiä seudulla on vaikka kuinka ja taloja niillä.

Torpan nimi on myös jossakin määrin poikkeava.
Osaako joku sanoa syyn punaiseen täplään, jos se ei kalliolla tai mäennyppylällä selity? Kartassa ei ole merkkien selitystä.
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=6912129

Mataleena
30.03.21, 15:12
Karttaan liittyvä aineisto ( TN:o 7952 ) löytyy linkistäsi. Mustamäki Mi1 jaksosta 36, 37.

Seija Randell
30.03.21, 16:07
Pahoittelen, etten ilmaissut asiaani selkeästi. Olen toki kyseisen asiakirjan tarkkaan lukenut, ja siitä näkyy eri kuvioiden selitykset. Mutta kysymys koski nimenomaan karttamerkintää, jonka tulkitsisi kallioksi, mutta kun pitäisi löytyä muitakin vastaavia paikkoja. - Eihän vanhoissa kartoissa mitään merkkien selityksiä näytä olleen. Tai näin vanhoissa siis.
Mikä voisi olla selitys ?

Pekka Sukeva
30.03.21, 21:05
Kartassa on jälkeenpäin punakynällä (tai muu vastaava) piirretty alue. Olisiko piirtäjä merkinnyt torpankin samalla?? Punainen rajaus ei kuulu alkuperäiseen karttaan vaan on tehty jälkeenpäin

Pekka Sukeva
30.03.21, 21:14
Magnusberg ja perässä numero 658


selityksissä 658 on Magnusbers torptont. Älä välitä punaväristä!!

Seija Randell
30.03.21, 21:28
Kiitos, todellakin näyttää, että jälkeenpäin on piirretty punakynällä rinkula. Jostakin syystä, mikä pistää taas päätelmät mietintään. Mustamäen talon Armfelt myi 1913 nimismies Ekblomille, ja ilmeisesti torpan tontti kuului lohkotilan alueeseen. Torpassa asunut torppari muutti muualle 1923, mutta rakennus kuulemani mukaan oli myöhemminkin olemassa. Olen menossa katsomaan vuoden 1913 lohkomispapereita ja myös ko. kauppakirjaa ja sitä, mitä Mustamäen tilasta on lohkottu noihin aikoihin.
- Nimenomaan oli kyse tuosta merkinnästä, ne muut asiat kyllä selviävät asiakirjasta. Kovasti on tarkkaa työtä tehty.