PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Maakirja


Paivih
27.03.21, 18:37
Hei
Miten pääsen tuon Suurharju 10 jäljille. Äitini isoisä on sen itselleen lunastanut.
Mutta, perintökirjaa ei löydy. Mistä lähden etsimään? Kaikki perintökirjoihin liittyvät luettelot yms. on selattu. Ne päättyvät tuon Mäkrälän kylän kohdalla aina taloon numero 9. Voinko hyödyntää tuota verollepanopäivämäärää ja miten?http://digi.narc.fi/digi/dosearch.ka?ay=281098.KA

Mauri K
31.03.21, 11:49
Pääset alkuun seuraavasti, Kansallisarkisto, digitaaliarkisto , haku Rautu, saat tulokseksi mm maanmittauslaitos uudishakemisto , täältä Metsäpirtti Rautu, saat esille sivun josta löytyy Suurharju 10 josta selviää milloin tilalla on tapahtunut lohkominen, kun löydät omasi saat tietoosi mihin ne on arkistoitu, kysy kansallisarkistosta missä ovat ,
en ollut varma oletko täällä käynyt mutta jospa tästä olisi alkajaisiksi ?

Paivih
31.03.21, 14:32
Hei Mauri K ja kiitos todella paljon vastauksestasi. Ehdin jo miettiä, että onko kysymyksissäni jotain vikaa, kun niihin harvakseltaan tai ei ollenkaan, vastataan. Mutta, kävin neuvomallasi sivustolla. Minulla on tieto, että isojako on päättynyt 1884. Isoisä testamenttasi tilan vaimolleen ja sitä alettiin halkomaan ja lohkomaan oikein kunnolla perheen äidin kuoltua v.1907.
Ne isojakokartat ja rajat minua nyt kiinnostaa ja laitoinkin niistä tiedustelun kansallisarkistoon. Sitä vielä mietin, että pitäisikö tutkia, jos saan aineiston käsiin, myös Leinikylän hovin kartat. Isoisäni tila on käsittääkseni ollut Leinikylän hovin suorassa omistuksessa. Talo on useammassa paikassa merkitty rälssitilaksi. Äitini isoisää "tituleerataan" Leinikylän hovin tilanhoitajaksi. Se johti minua aika pitkään harhaan. Enkä usko, että äitini isoisä on ollut aatelinen. Miten hän on onnistunut mahdollisesti vuokraamaan tilan itselleen, on minulle mysteeri. Varma tieto on, että hän lunasti sen itselleen, mutta siihenkään en siis ole vielä löytänyt mitään dokumenttia. Mutta, kiitos vielä ja odottelen Kansallisarkiston vastausta sähköpostiini.

Mauri K
02.04.21, 10:03
Vanha Suomessa ,alue liitettiin Venäjään 1721 oli käytössä Lahjoitusmaa systeemi eli Tsaari lahjoitti henkilölle alueen vuokraa vastaan ja lahjoitusmaan saaja "verotti" talonpoikia ja sai pitää verot itsellään,

Heinäkuun 31. päivänä 1879 myytiin Leinikylän lahjoitusmaa 169.729 markan ja 40 pennin kauppahinnasta.
Leininkylässä oli 28 verotaloa ja 21 1/8 manttaalia. Viimeisenä omistajana oli vapaaherratar Sofia von Freedericks.
Yhteensä maksettiin Raudun lahjoitusmaista lunastushintana 932.256markkaa ja 84 penniä.

Kun äitisi isoisän tila oli merkitty rälssitilaksi niin jatkoi etsimistä ja Henkikirjasta 1905 löysin merkinnän ,Lahjoitusmaan omistajan lahjoitus , ymmärtääkseni tämä tarkoittaa hänen saaneen maansa Vapaaherrattaren lahjoittamana, varmaankin erinomaisesta palvelusta !

tämä varmistuu kunhan saat arkistolta vastauksen.

Paivih
05.04.21, 15:45
Hei

Kiitos taas vastauksestasi. Tuota samaa tekstiä olen pyöritellyt mielessäni. Ja se tukee suvun keskuudessa liikkuvaa"legendaa", mutta vähän on vaikea uskoa sitä.