PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Slitit spö för stölden?


HenricusSuku
21.03.21, 16:21
Olen törmännyt sotilas Samuel Bollin/Bållin/Alastaro, 1768-1836, rippikirjoissa olevaan merkintään "slitit spö för stölden" tai "slitit spö för tjuv", mikäli tulkitsin tekstit oikein.
Mitähän mahtanee tarkoittaa?

Olarra
21.03.21, 16:41
Olen törmännyt sotilas Samuel Bollin/Bållin/Alastaro, 1768-1836, rippikirjoissa olevaan merkintään "slitit spö för stölden" tai "slitit spö för tjuv", mikäli tulkitsin tekstit oikein.
Mitähän mahtanee tarkoittaa?

Näkemättä alkuperäistä tekstiä sanon, että piiskattu varkaudesta.

HenricusSuku
21.03.21, 17:19
Kiitos Olavi. Vastauksesi on varmasti oikea. Katselin käännöksiä spö -sanasta, mm. raippa, piiska, vitsa. Onneksi kysymyksessä on vaimoni sukujuurista!?

HenricusSuku
21.03.21, 17:23
Kiitos Olavi. Vastauksesi on varmasti oikea. Katselin ruotsin sanakirjasta
spö -sana, piiska, raippa, vitsa.

Hannu Virttaalainen
22.03.21, 07:10
Kiitos Olavi. Vastauksesi on varmasti oikea. Katselin käännöksiä spö -sanasta, mm. raippa, piiska, vitsa. Onneksi kysymyksessä on vaimoni sukujuurista!?
Ihan vain varoituksena:(, Samuel Bollin pojanpoika tuomittiin 1880 murhasta Siperiaan...

HenricusSuku
22.03.21, 07:57
Kiitos Hannu viestistä. Kustaan tapaus on tuttu, kun ilkuin siitä vaimolle, niin ei tykännyt?
Samuel Bollin/Bållin/Örnin vanhempia en ole pystynyt identifioimaan?

Hannu Virttaalainen
22.03.21, 09:31
Kiitos Hannu viestistä. Kustaan tapaus on tuttu, kun ilkuin siitä vaimolle, niin ei tykännyt?
Samuel Bollin/Bållin/Örnin vanhempia en ole pystynyt identifioimaan?
Samuel Bollin vanhemmat olivat Michel Ambrosiusson (s. 22.9.1725 Alastaro Kankare Pirro - k. 1788 Oripää) ja Walborg Sigfridsdotter (s. 14.4.1734 Ypäjä - k. Oripää?)
Pöytyän rk jossa myös vielä Oripään rk http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=9387328
Isä oli lampuoti Loimaan Haaralla ja sitten mylläri Oripäässä, Myllykylässä, ihan Virttaan naapurissa. Linkin rippikirjassa näkyy kuolivuosi. Poika jatkoi myllärinä ja äidin kuolinaika varmaan löytyy Oripäästä.
Kustaan äiti oli esi-isäni täti, joka oli myös esi-isäni kummi. Kustaa oli siis hieman sukua myös minulle, vaikka ei suoraan esipolviani olekaan.

HenricusSuku
22.03.21, 09:58
Tervehdys Hannu. Kovasti kiitoksia! Minulla tökkäsi Samuel Bollin vanhempiin. Nyt pääsen taas eteenpäin eli todellisuudessa jatkamaan vanhempiin aikoihin.