PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Ryhmäkuva


Jaana Leino
04.10.08, 14:23
Kuvassa on Kaarlo Lindgren (synt. 1913) Porin Kyläsaaresta. Ketähän muut ovat ja missä kuva on otettu ?

Heikki Koskela
04.10.08, 15:43
En tunne kuvassa olevia. Tämäntapaiset korkealuokkaiset kuvat saattavat joutua kuvattujen henkilöiden tai rakennusten osalta ikuiseen unohdukseen, jos heitä ei kyetä tunnistamaan. Se on vahinko.

Täällä Alajärvellä muuan vanhojen negatiivien/kuvien keräilijä on ottanut tavakseen esitellä kaikissa mahdollisissa yleisötilaisuukissa (kesäjuhlissa) valmistamiaan vedoksia, joiden kuvausaika on ollut aivan 1920-1940- lukujen välissä ja on saavuttanut hyviä tuloksia tunnistuksien osalta. Hänellä lienee useita tuhansia vanhoja kuvia ja negatiiveja. Negatiivit hän pelasti vuosia sitten joutumasta kaatopaikalle, kun kukaan ei ymmärtänyt niitten merkitystä. Jäämistö oli lopettaneen valokuvausliikkeen omaisuutta.

Jos tuntemattomia kuvia on vähän tai paljon, kannattaisi kierrättää samalla tavalla paikallisissa kesätapahtumissa niitä. Monasti löytyy joku, joka saattaa tunnistaa jotain henkilöitä, rakennuksia jne. Myös tämän Forumin kautta on jo saatu apuja muutamiin kuviin. Suku Forumin osanottajat taitavat olla kuitenkin sen verran nuorta väkeä, etteivät tunne kovin vanhoja asioita.

zappa
15.10.08, 16:15
Hei, Itse olen tunnistanut kymmenistä kuvista henkilöitä vertaamalla niitä toisiin kuviin, joissa henkilö on eri-ikäinen. Paljon on kuvia poltettu tai heitetty pois, kun ei ole ollut tietoa keitä kuvan henkilöt ovat. Tälläkin hetkellä minulla on tunnistamattomia kuvia kymmeniä. Yleensä kuvissa on omistajien sukulaisia tai ystäviä.Paras vertailu kohde henkilöstö kuvissa on korva joka ei muutu muuten kuin kasvaa kokoa. Olisi myös hyvä tietää missä kuva voisi olla otettu ja minkä nimisiä kuvaajia on ollut paikkakunnalla. Minä esim. tutkin kaikki valokuvaajat Lounais-Hämeen alueelta ja voin kuvan perusteella sanoa kuka kuvaaja on ollut ja minkä alanjakson aikana kuvannut alueella.