PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Friedrich August Ramsay 21.5.1864-18.4.1943


Pulmu
06.03.21, 21:33
Hei!
Olen hukassa Suomessa kuolleen Friedrich Ramsayn kanssa, joka on anoppini äidinisä.

Hänen tyttärensä Elisabeth Erica Ramsay-Syrjälän (1906-1999) tietojen mukaan Friedrichin isoisä oli tukkukauppia Liivinmaalla. Hänen poikansa (etunimi ei tiedossa) avioitui Bertha Göschelin kanssa, tämä oli kotoisin Itävallasta. Heillä oli viisi lasta, jotka syntyivat mahdollisesti Latviassa. Friedrichin lisäksi poika Georg, joka kuoli pienenä ja kolme tytärtä Ida, Marie ja Louise (Lucy), jotka kaikki olivat opettajia ja elivät Riikassa, Latviassa.

Friedrich August Ramsay avioitui ensimmäisen kerran ruotsalaisnaisen kanssa Virossa ja heille syntyi tytär Berta. Vaimo kuoli vuosi synnytyksen jälkeen, jonka vuoksi Friedrich otti yhteyttä nuoruuden rakastettuunsa, Riikasta kotoisin olevaan Alice Heibligiin ja he avioituivat 28.5.1905. Tästä avioliitosta syntyi anoppini äiti Elisabeth. Friedrich asui Suomessa ainakin Mikkelissä, Porvoossa ja Helsingissä.

Elisabeth Ramsay-Syrjälä ei jostain syystä koskaan täyttänyt tietoja aateliskalenteriin, vaikka niitä häneltä pyydettiin. Hänen tietojensa mukaan isä Friedrich oli oman Ramsayn sukuhaaransa viimeinen miespuolinen jälkeläinen.

Kiinnostaisi ennen kaikkea saada Friedrich kiinni Ramsayn sukupuuhun.

KKujansuu
07.03.21, 11:34
Hei. Tässä jotain: onnistuin löytämään Friedrichin syntymätiedot Latvian "digitaaliarkistosta" - Riikan "Pyhän Pietarin" seurakunnasta (Rīgas Sv. Pētera):

https://raduraksti.arhivi.lv/objects/1:4:11:2055:2474:23877#&gid=1&pid=578

Vaatii rekisteröitymisen. Siinä on mainittu vanhemmat Karl Adelbert Ramsay ja Bertha Sophie Göschel.

Isä Karl Adalbert löytyi myös aakkosellisesta veroluettelosta. Siinä on samanniminen henkilö kahteen kertaan, epäselvää ovatko eri vai sama henkilö:

Beginning > Audits of souls > Cities
ALPHABETICAL REGISTER OF MALE TAXPAYERS LISTED IN THE RIGA AUDIT IN RIGA IN 1850 (INDICATED AGE) (Case 77-14-62) *
https://raduraksti.arhivi.lv/objects/1:5:24:1812:6647#&gid=1&pid=156

Kuvia liitteenä.

t. Kari

Pulmu
07.03.21, 12:52
Wau, aivan huippua. Mulla on käyttis tuonne sivulle ja arvaa, montako kertaa olen etsinyt sieltä. Tämä on aivan huippua, kiitos valtavasti!