PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Jöran Christersson Pelkonen/Luostari, Kauhava


Marjapuu
28.02.21, 11:36
Pyydän apua oheisen talon, jota isännöi Elias Pelkonen Kauhavalla, asukkaiden välisten suhteiden selvittämiseen. Osa näistä on Eliaksen ja hänen vaimonsa lapsia, joilla on asianmukaiset patronyymit. Joukossa on kuitenkin Jöran Christersson, jonka vaimo on Margareta Christersdotter. Margareta on kotoisin Luostarista. Netistä löytyy useita sukupuita, joissa kyseinen Jöran on merkitty Eliassoniksi ja isäksi on merkitty tämä Elias Pelkonen. En kuitenkaan löydä mistään sellaista låhdettä, että hän olisi ollut Eliasson, vaan hän kulkee läpi elämänsä Christersson-patronyymillä. Oletan, että on tapahtunut lukuvirhe juuri tämän oheisen rippikirjan sivulla, jossa hänet on nähty yhtenä Elias Pelkosen poikana. Olisiko hän kuitenkin vävy? Alempana on Elias Pelkosen tytär Margeta Eliasdotter, joka on joissakin sukupuissa merkitty Jöran Christerssonin vaimoksi. Olisiko siis Jöran tullut Pelkoseen naituaan Margetan ja hänen kuoltuaan ottanut uudeksi vaimoksi Margareta Christersdotterin? Vai mikä on selitys hänen esiintymiselleen tällä rippikirjan sivulla?
Kauhavan seurakunnan arkisto - Rippikirja 1667-1738 (IAa:1), jakso 18: Elias Pelkonen, Karialachti; Kansallisarkisto: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=5701407

Matti Lund
06.03.21, 14:10
Pyydän apua oheisen talon, jota isännöi Elias Pelkonen Kauhavalla, asukkaiden välisten suhteiden selvittämiseen. Osa näistä on Eliaksen ja hänen vaimonsa lapsia, joilla on asianmukaiset patronyymit. Joukossa on kuitenkin Jöran Christersson, jonka vaimo on Margareta Christersdotter. Margareta on kotoisin Luostarista. Netistä löytyy useita sukupuita, joissa kyseinen Jöran on merkitty Eliassoniksi ja isäksi on merkitty tämä Elias Pelkonen. En kuitenkaan löydä mistään sellaista låhdettä, että hän olisi ollut Eliasson, vaan hän kulkee läpi elämänsä Christersson-patronyymillä. Oletan, että on tapahtunut lukuvirhe juuri tämän oheisen rippikirjan sivulla, jossa hänet on nähty yhtenä Elias Pelkosen poikana. Olisiko hän kuitenkin vävy? Alempana on Elias Pelkosen tytär Margeta Eliasdotter, joka on joissakin sukupuissa merkitty Jöran Christerssonin vaimoksi. Olisiko siis Jöran tullut Pelkoseen naituaan Margetan ja hänen kuoltuaan ottanut uudeksi vaimoksi Margareta Christersdotterin? Vai mikä on selitys hänen esiintymiselleen tällä rippikirjan sivulla?
Kauhavan seurakunnan arkisto - Rippikirja 1667-1738 (IAa:1), jakso 18: Elias Pelkonen, Karialachti; Kansallisarkisto: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=5701407

Näitä on luultavasti käsitelty perusteellisemmin joissakin kirjoituksissa, joita en nyt huomannut.

Mutta annan pikana ohjeen:

Ota vertailuun vuosien 1703-13 henkikirjat ja kontribuutioluettelot Pelkosen kohdalta. Lanko Yrjänä tulee niihin 1703 ja on ns. isoonvihaan asti. Loppupuolella näet, että Yrjänä tulee vieläpä isännän paikalle. Tällöin Juho Eliaanpojan vaimo merkitään hänen alleen käly Valpuriksi.

Yrjänä ylösottaa isonvihan aikana Luostarin talon ja siis siirtyy pois Pelkosesta. Koska veroluetteloissa on aukko 1714-18, sitä ei voi todeta niistä, vaan 3.etc.10.1726 Lapuan käräjien pöytäkirjasta. Tutustu siihen tarkemmin:

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=23079047

Tilanne ja asukkaat Luostarin uudisviljelyksen alkuvaiheesta on todettavissa Lapuan 19-21.9.1707 kesäkäräjien pöytäkirjasta s. 718. Tutustu siihen:

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=23072552

Elias Pelkosen kaikkien täyssisarusten ja sisarpuolten nimet on lueteltu tyhjentävästi perintöasiakirjassa Lapuan käräjillä 12-16.2.1669, KO a:15, f. 23. Tutustu siihen:

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=3719392

Terv M Lu

Marjapuu
07.03.21, 12:32
Kiitos tyhjentävästä vastauksesta, Matti Lund!

Marjapuu
09.03.21, 21:39
Jatkan taas tästä. Koska näyttää vahvasti siltä, että Yrjänä Kristonpoika ei kuulu Elias Pelkosen jälkeläisiin, niin oletan hänen tulleen muualta. Lappajärven syntyneissä on eräs vuonna 1673 syntynyt Jöran, jonka isä on Risto Tuomaanpoika Torp/Turpeinen. Perhe näyttää siirtyneen myöhemmin Alajärvelle. Tässä rippikirjassa on Turpeisen perheessä Jöran Christersson, jonka ehtoollismerkinnät päättyvät vuoden 1703 kieppeillä eli silloin kun Jöran Christersson ilmestyy Pelkoseen. Hänen kohdallaan on lisäksi kysymysmerkki.

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=7620714

Voisiko tämä olla oikea osuma ja miten saisi todennettua, että kyseessä on sama mies?

Matti Lund
09.03.21, 22:44
Jatkan taas tästä. Koska näyttää vahvasti siltä, että Yrjänä Kristonpoika ei kuulu Elias Pelkosen jälkeläisiin, niin oletan hänen tulleen muualta. Lappajärven syntyneissä on eräs vuonna 1673 syntynyt Jöran, jonka isä on Risto Tuomaanpoika Torp/Turpeinen. Perhe näyttää siirtyneen myöhemmin Alajärvelle. Tässä rippikirjassa on Turpeisen perheessä Jöran Christersson, jonka ehtoollismerkinnät päättyvät vuoden 1703 kieppeillä eli silloin kun Jöran Christersson ilmestyy Pelkoseen. Hänen kohdallaan on lisäksi kysymysmerkki.

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=7620714

Voisiko tämä olla oikea osuma ja miten saisi todennettua, että kyseessä on sama mies?

Sinun tulee huomioida, että linkissäsi on jonkinlainen myöhempi puhtaaksikirjoitus tästä:

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=10111838

Se on sikäli hyvä, että siinä on selvä teksti "komen ifr staden" eli tullut kaupungista, mikä selittää siinä olevaa tyhjää väliä: Yrjänä on ollut välillä renkinä Pietarsaaressa ja palannut kotiin. Alkuperäisen rullakopion kuvassa osa tekstiä peittyy taitteeseen.

Joku on kirkkoherranvirastossa kopioinut vanhat tiedot ylimääräiseen 1800 -luvun rippikirjasivun pohjaan! Luultavasti on haluttu säästää vanhaa sivua kulumiselta.

Kruksit täsmäävät alkuperäisen kanssa eli Yrjänä Kristonpojan merkit loppuvat vuonna 1702.

Mutta huomaa, että uuteen on merkattu vasempaan reunaan kysymysmerkkejä yms. jotka eivät kuulu alkuperäiseen.

Tämän merkkaus täsmää myös vuoden 1702 henkikirjaan.

Turpela eli vanhemmalta nimeltään Torppa on koko ajan Alajärveen kuulunut talo (Alajärvijoki eli Kurejoki kuten sitä myöhemmin seurakunnassa nimitetään).

Saatat olla aivan oikeilla jäljillä. Liikkeethän täsmäävät erittäin hyvin, mutta parallelismit eivät riitä, vaan täytyisi löytää muutakin todistetta.

Lupaavaa, sinun kannattaa jatkaa samalla uralla, skarpata ja työstää asiaa.

Pietarsaaren markin suvuista on pantu liikkeelle paljon "höpötietoja". Varo tarkoin niitä äläkä kuuntele niiden tyrkyttäjiä, jotta pysyt oikeilla linjoilla.

Muuttoliikettä välillä Pietarsaaren ylämaa - Kauhava oli tuolloin kohtuullisen vilkkaasti.

Terv M Lu