PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Saako lukuapua, mitähän Erkille tapahtuu?


Martta Niilontytär
14.02.21, 19:40
Inh. Eric Torvin 1752. Löytyy 8. alhaaltapäin.

https://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=2352&pnum=159

Tapani Kovalaine
15.02.21, 17:35
Tekstistä ei saa epäselvyyden takia Sosea Reettakaan selvää! Mutta jos yrittönyttä ei laiteta, niin ehkäpä tuon suuntaista:

Bör förmana församlingens manskap

Että olisi syytä kutsua seurakunnalle selvitystä antamaan, miksi ei ole lainkaan käynyt vuosittain ehtoolliskirkossa. Muustakin voi olla kyse, jään kuulolle.

Andy69
17.02.21, 02:08
saako tosta yhtään sen paremmin selvää



Leppävirran seurakunnan arkisto - Pää- ja rippikirjat 1802-1813 (I Aa:10), jakso 150, sivu 645: Pättromäki 1 , Johan Keinäin *12.6.1772; Kansallisarkisto: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=6560408 / Viitattu 17.2.2021

Martta Niilontytär
17.02.21, 10:33
Kiitos avusta! :) Kyllä tämä "Sokean Reetan" lukeminen tässä tuntuisi sopivan Tapanin ehdotukseen. Olin jo aiemmin ollut varma sanoista til församlingen ja lopussa vuosilukuun 1817.
Tämä mies löytyy ripillä käyneenä vain yhden kerran vuonna 1783. Seuraavassa rippikirjassa sivut tämän kylän kohdalta ovat tuhoutuneet ja sitä seuraava onkin juuri tämä kyseinen merkintä, eikä tässäkään ole kirkossa vierailtu. Tämä on viimeinen kirja, mistä hänet olen löytänyt.
Lastenkirjassa hän esiintyy aviottomien lasten isänä vuoden 1808 loppuun päättyvässä kirjassa. Seuraavassa lastenkirjassa häntä ei enää esiinny, vaan 1795 ja 1798 syntyneet lapset ovat siinä äitinsä kanssa aviottomina lapsina.
Tämä mies ei kuitenkaan vie vihille naista, jonka kanssa hän saa ainakin tyttären. Jos ei käynyt ripilläkään, niin taisi olla omien periaatteittensa mies.

En ole onnistunut löytämään Erkkiä myöskään kuolleista ja tämän 1817 olen nyt ajatellut olevan kuolinvuosi, koska silloin Erkki olisi 65-vuotias.Seuraavina vuosisatoina tämän suvun miehet kuolevat keskimäärin noin 50-60-vuotiaina. Ja yleensä kuolinsyynä on slag. Sitä vanhemmat miehet eri haaroista mahtuvan yhteen käteen.
Eliina