PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Leistilän isäntien touhuja pyhänä


virpinissila
04.02.21, 11:13
Koneen siivous tuo esiin kaikenlaista. Yritin parikymmentä vuotta sitten hakea todisteita esi-isieni Ulvilan (Nakkilan) Leistilän Sepän ja Käkin isäntien alkuperästä ja veljeydestä (1700-luvun alkupuolella). Yksiselitteistä tietoa siitä, että he olivat veljeksiä, en ole vieläkään löytänyt, mutta muun muassa kummiluettelot vahvasti viittaavat siihen. Silloin dos. Ulla Koskinen käänsi tekstin isäntien pyhän "vietosta". Tämäkin sinänsä hauska juttu vahvistaa veljeyttä. Olen täydennellyt tekstiä hiukan (hakasuluissa Jaakkolan vanhaisäntä, Huovari, sekä muuttanut alkuperäistekstin Krusin Kruusiksi). Mikäli käännöstä käytetään, laitettaneen asianmukaisesti kääntäjän Ulla Koskisen nimi näkyviin. Tässä muidenkin iloksi juttu "kirkkopinnareista".

"Lautamies ja isäntä Matts Johaninpoika Seppä Leistilästä astui esiin ja esitti valituksen koskien entistä rusthollaria Matts Jacobinpoika Kruusia [Jaakkolan vanha isäntä] samasta kylästä, joka oli ilmiantanut hänet rovastille, hyvinarvostetulle ja korkeasti oppineelle herra Jacob Garvoliukselle sapattirikoksesta, minkä vuoksia mainittu herra rovasti oli määrännyt hänet haastettavaksi näille käräjille. Seppä pyysi, että koska oli syytön ja tullaan vapauttamaan syytteestä, että Kruusia rangaistaisiin aiheettomasta ilmiannosta.

Matts Jacobinpoika Kruusi kertoi tätä vastaan, että koska hän oli tarkastusmies Ulvilan kirkossa, hän oli virkansa velvoittamana joutunut ilmoittamaan mainitulle herra rovastille, että Matts Johaninpoika Seppä ja isäntä Thomas Johaninpoika Käki olivat 3. päivänä viime heinäkuuta [1726], joka oli sunnuntai, olleet poissa kirkosta, ja lisäksi menneet molemmat metsään etsimään ja katsastamaan aluetta [Pard.?], jonka halusivat raivata niityksi.

Matts Seppä ja Thomas Käki myönsivät, että olivat todella olleet pois kirkosta sinä sunnuntaina, koska heidän täytyi jäädä kotiin, kun kaikki muu talonväki oli kirkossa. Sitä vastoin he kiistivät jyrkästi, että olisivat lähteneet kotoa tarkistamaan, oliko heidän viime vuonna raivaamallaan uudella niityllä heinänkasvua, ennen kuin kello oli suurin piirtein neljä iltapäivällä ja kaikki väki jo tullut kirkosta kotiin. He ilmoittivat lisäksi, ettei Matts Kruusi ollut sinä päivänä sen enempää kirkossa kuin hekään.

Matts Kruusi myönsi, ettei ollut kirkossa, mutta kutsui todistajakseen isäntä Anders Johaninpojan [Huovari] samasta Leistilän kylästä vahvistamaan syytteen. Tämä vannoi tavallisen todistajanvalan ja esitti seuraavan kertomuksen: Kun hän oli ollut yllämainittuna sunnuntaina puolenpäivän jälkeen metsässä etsimässä edellispäivänä eksynyttä lehmäänsä, hän oli kohdannut Villilän paimenen, joka oli kertonut hänelle, että Seppä ja Käki kulkivat siitä vähän aikaa sitten ohi. Todistaja ei tiennyt enempää paitsi että tunnusti olleensa itsekin poissa kirkosta.

Harkittiin ja päätettiin: Koska tutkinnassa selvisi, ettei yksikään mukana olleista henkilöistä, ei kantaja, vastaaja eikä todistaja, ollut ollut yllämainittuna sunnuntaina 3.7. kirkossa, eikä voitu esittää tietoja, jotka selvittäisivät, oliko sapattirikossäädöstä rikottu, niin tämä oikeudenkäynti otettakoon käsittelyyn [communiceras] Ulvilan seurakunnan herra rovasti Garvoliuksen johdolla, joka menetelköön pitäjän vanhimpien avulla asiassa sen laadun ja pappisprivilegoiden mukaisesti."

KA Ulvilan käräjät 3.-5.11.1726: 880v–882. (Käännös FM Ulla Koskinen)

Virpi Nissilä

nurmi
06.02.21, 22:15
Kiitos tästä hauskasta tarinasta! Se ei ollut osunut ennen eteeni.

Kolme näistä isännistä, Seppä, Käki ja Kruusi, ovat minunkin esi-isiäni. On tainnut olla kaunis ilma heinäkuussa, kun kaikki ovat kirkon sijaan mieluummin lähteneet ulos.

Tässä vielä linkki kyseiseen kohtaan, jos joku haluaa myös alkuperäistä tekstiä tavailla. http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=26711364

Lukisin itse tuon yhden mainitsemasi epäselvän sanan ehkä olevan ”park”. Svenska Akademiens Ordbok tarjoaisi tähän tarinaan sopivia merkityksiä sille?
https://www.saob.se/artikel/?unik=P_0211-0173.LO9K&pz=3

Tiina Nurmi

virpinissila
27.04.21, 08:41
Olen kirjoitellut Leistilän Käen sukua artikkelimuotoon, lähinnä kai sukua varten, kun en erikoisemmin pidä sukuohjelmien muodosta. Vastaani tuli dos. Ulla Koskisen vuosia sitten tekemä käännös suvun tulosta tilalle 1662. Genistä katsoen sukua tutkitaan kuitenkin aika paljon. Toisessa avaamassani ketjussa http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=42161 kirjoittelin muun muassa Käkin Thomas Simoninpojan pojan syntymäajasta. Hiukan tarinaa muidenkin käyttöön. Tosin eivät Genin käyttäjät taida paljon näitä lueskella.

Pätkä tekstistäni, missä Ulla Koskisen teksti ei ole suorana käännöksenä.
"Käen tilan oli ottanut autiosta viljelyyn Simon Erikinpoika vuonna 1662. Mistä Simon tuli Käen taloon, ei ole tiedossani. Hän oli Thomas Johaninpojan vaimon Maria Erikintyttären isoisä. Hänestä käytettiin lisänimeä Käki.[1] (http://suku.genealogia.fi/#_ftn1)Tila oli Villilän Jordanien omistama ja niinpä Gustaf Jordan kirjoitti Villilässä 20.2.1662 kuitin voutia varten. Hän kertoi vuokraavansa aution tilansa Ulvilan Leistilästä Simon Erikinpojalle viljeltäväksi. Tilan oli jättänyt autioksi edellinen isäntä Simon Simoninpoika. Simon Erikinpojan piti sopimuksen mukaan rakentaa talot, raivata pellot ja laitaa hyvät aidat. Tila oli huonokuntoinen ja rakennukset aivan romahtaneet ja pellot kesannolla. Tästä syystä Simon sai kolmen vuoden verovapauden.[2] (http://suku.genealogia.fi/#_ftn2) Tila oli 3: 4 äyrin veroinen, manttaaliluku ½. Simon Erikinpoika viljeli tilaa vuoteen 1696.[3] (http://suku.genealogia.fi/#_ftn3) Hänen vaimonsa oli ratsutilallisen tytär Agnes Jöranintytär naapurista Jaakkolasta. Agneksen isä Jöran Thomaksenpoika oli tullut Jaakkolaan vävyksi ja isännäksi Kokemäen (myöhemmän Harjavallan) Torttilan Tolvilta. Agneksen äiti oli Jaakolan tytär Margeta Olofintytär. [4] (http://suku.genealogia.fi/#_ftn4)

[1] (http://suku.genealogia.fi/#_ftnref1) KA 7371: 850 esim.

[2] (http://suku.genealogia.fi/#_ftnref2) KA 7289: 1307v-1308. Tekstin käännös FT Ulla Koskinen.

[3] (http://suku.genealogia.fi/#_ftnref3) KA Ulvilan SAY 1654-73: 140, 1674-1693: 47, 1694-1713: 15.

[4] (http://suku.genealogia.fi/#_ftnref4) KA Kokemäen käräjät 18.-21.10.1689: 501; Koskinen, Ulla & Nissilä, Virpi 2011: Ulvilan Haistilan kadonnut nimismiessuku. Genos 82 (4/2011): 166.

virpinissila
27.04.21, 12:11
Olen pyöritellyt suvun 11 sukupolvea muutaman päivä niin että menevät nimet sekaisin. Siis toisessa ketjussa Simon Thomaksenpojan syntymäajasta...

Virpi Nissilä