virpinissila
04.02.21, 11:13
Koneen siivous tuo esiin kaikenlaista. Yritin parikymmentä vuotta sitten hakea todisteita esi-isieni Ulvilan (Nakkilan) Leistilän Sepän ja Käkin isäntien alkuperästä ja veljeydestä (1700-luvun alkupuolella). Yksiselitteistä tietoa siitä, että he olivat veljeksiä, en ole vieläkään löytänyt, mutta muun muassa kummiluettelot vahvasti viittaavat siihen. Silloin dos. Ulla Koskinen käänsi tekstin isäntien pyhän "vietosta". Tämäkin sinänsä hauska juttu vahvistaa veljeyttä. Olen täydennellyt tekstiä hiukan (hakasuluissa Jaakkolan vanhaisäntä, Huovari, sekä muuttanut alkuperäistekstin Krusin Kruusiksi). Mikäli käännöstä käytetään, laitettaneen asianmukaisesti kääntäjän Ulla Koskisen nimi näkyviin. Tässä muidenkin iloksi juttu "kirkkopinnareista".
"Lautamies ja isäntä Matts Johaninpoika Seppä Leistilästä astui esiin ja esitti valituksen koskien entistä rusthollaria Matts Jacobinpoika Kruusia [Jaakkolan vanha isäntä] samasta kylästä, joka oli ilmiantanut hänet rovastille, hyvinarvostetulle ja korkeasti oppineelle herra Jacob Garvoliukselle sapattirikoksesta, minkä vuoksia mainittu herra rovasti oli määrännyt hänet haastettavaksi näille käräjille. Seppä pyysi, että koska oli syytön ja tullaan vapauttamaan syytteestä, että Kruusia rangaistaisiin aiheettomasta ilmiannosta.
Matts Jacobinpoika Kruusi kertoi tätä vastaan, että koska hän oli tarkastusmies Ulvilan kirkossa, hän oli virkansa velvoittamana joutunut ilmoittamaan mainitulle herra rovastille, että Matts Johaninpoika Seppä ja isäntä Thomas Johaninpoika Käki olivat 3. päivänä viime heinäkuuta [1726], joka oli sunnuntai, olleet poissa kirkosta, ja lisäksi menneet molemmat metsään etsimään ja katsastamaan aluetta [Pard.?], jonka halusivat raivata niityksi.
Matts Seppä ja Thomas Käki myönsivät, että olivat todella olleet pois kirkosta sinä sunnuntaina, koska heidän täytyi jäädä kotiin, kun kaikki muu talonväki oli kirkossa. Sitä vastoin he kiistivät jyrkästi, että olisivat lähteneet kotoa tarkistamaan, oliko heidän viime vuonna raivaamallaan uudella niityllä heinänkasvua, ennen kuin kello oli suurin piirtein neljä iltapäivällä ja kaikki väki jo tullut kirkosta kotiin. He ilmoittivat lisäksi, ettei Matts Kruusi ollut sinä päivänä sen enempää kirkossa kuin hekään.
Matts Kruusi myönsi, ettei ollut kirkossa, mutta kutsui todistajakseen isäntä Anders Johaninpojan [Huovari] samasta Leistilän kylästä vahvistamaan syytteen. Tämä vannoi tavallisen todistajanvalan ja esitti seuraavan kertomuksen: Kun hän oli ollut yllämainittuna sunnuntaina puolenpäivän jälkeen metsässä etsimässä edellispäivänä eksynyttä lehmäänsä, hän oli kohdannut Villilän paimenen, joka oli kertonut hänelle, että Seppä ja Käki kulkivat siitä vähän aikaa sitten ohi. Todistaja ei tiennyt enempää paitsi että tunnusti olleensa itsekin poissa kirkosta.
Harkittiin ja päätettiin: Koska tutkinnassa selvisi, ettei yksikään mukana olleista henkilöistä, ei kantaja, vastaaja eikä todistaja, ollut ollut yllämainittuna sunnuntaina 3.7. kirkossa, eikä voitu esittää tietoja, jotka selvittäisivät, oliko sapattirikossäädöstä rikottu, niin tämä oikeudenkäynti otettakoon käsittelyyn [communiceras] Ulvilan seurakunnan herra rovasti Garvoliuksen johdolla, joka menetelköön pitäjän vanhimpien avulla asiassa sen laadun ja pappisprivilegoiden mukaisesti."
KA Ulvilan käräjät 3.-5.11.1726: 880v–882. (Käännös FM Ulla Koskinen)
Virpi Nissilä
"Lautamies ja isäntä Matts Johaninpoika Seppä Leistilästä astui esiin ja esitti valituksen koskien entistä rusthollaria Matts Jacobinpoika Kruusia [Jaakkolan vanha isäntä] samasta kylästä, joka oli ilmiantanut hänet rovastille, hyvinarvostetulle ja korkeasti oppineelle herra Jacob Garvoliukselle sapattirikoksesta, minkä vuoksia mainittu herra rovasti oli määrännyt hänet haastettavaksi näille käräjille. Seppä pyysi, että koska oli syytön ja tullaan vapauttamaan syytteestä, että Kruusia rangaistaisiin aiheettomasta ilmiannosta.
Matts Jacobinpoika Kruusi kertoi tätä vastaan, että koska hän oli tarkastusmies Ulvilan kirkossa, hän oli virkansa velvoittamana joutunut ilmoittamaan mainitulle herra rovastille, että Matts Johaninpoika Seppä ja isäntä Thomas Johaninpoika Käki olivat 3. päivänä viime heinäkuuta [1726], joka oli sunnuntai, olleet poissa kirkosta, ja lisäksi menneet molemmat metsään etsimään ja katsastamaan aluetta [Pard.?], jonka halusivat raivata niityksi.
Matts Seppä ja Thomas Käki myönsivät, että olivat todella olleet pois kirkosta sinä sunnuntaina, koska heidän täytyi jäädä kotiin, kun kaikki muu talonväki oli kirkossa. Sitä vastoin he kiistivät jyrkästi, että olisivat lähteneet kotoa tarkistamaan, oliko heidän viime vuonna raivaamallaan uudella niityllä heinänkasvua, ennen kuin kello oli suurin piirtein neljä iltapäivällä ja kaikki väki jo tullut kirkosta kotiin. He ilmoittivat lisäksi, ettei Matts Kruusi ollut sinä päivänä sen enempää kirkossa kuin hekään.
Matts Kruusi myönsi, ettei ollut kirkossa, mutta kutsui todistajakseen isäntä Anders Johaninpojan [Huovari] samasta Leistilän kylästä vahvistamaan syytteen. Tämä vannoi tavallisen todistajanvalan ja esitti seuraavan kertomuksen: Kun hän oli ollut yllämainittuna sunnuntaina puolenpäivän jälkeen metsässä etsimässä edellispäivänä eksynyttä lehmäänsä, hän oli kohdannut Villilän paimenen, joka oli kertonut hänelle, että Seppä ja Käki kulkivat siitä vähän aikaa sitten ohi. Todistaja ei tiennyt enempää paitsi että tunnusti olleensa itsekin poissa kirkosta.
Harkittiin ja päätettiin: Koska tutkinnassa selvisi, ettei yksikään mukana olleista henkilöistä, ei kantaja, vastaaja eikä todistaja, ollut ollut yllämainittuna sunnuntaina 3.7. kirkossa, eikä voitu esittää tietoja, jotka selvittäisivät, oliko sapattirikossäädöstä rikottu, niin tämä oikeudenkäynti otettakoon käsittelyyn [communiceras] Ulvilan seurakunnan herra rovasti Garvoliuksen johdolla, joka menetelköön pitäjän vanhimpien avulla asiassa sen laadun ja pappisprivilegoiden mukaisesti."
KA Ulvilan käräjät 3.-5.11.1726: 880v–882. (Käännös FM Ulla Koskinen)
Virpi Nissilä