PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Runar Henrik Johannes Gutafsson


imar
02.02.21, 13:19
Runar Henrik Johannes Gustafsson blev registrerad för ett fartyg Hagö med nummer 576 och Borgö som hemort. Enligt ”Databasen för Finlands handelflotta” var han registrerad för tiden 1984 – 1987. Dessförinnan var en Runar Gustafsson registrerad för samma fartyg åren 1981 – 1983. Jag trodde det var samma person men jag är inte säker längre. Eftersom fartyget var registrerat i Borgå så bor kanske dessa personer där vid den tiden. Då jag inte har tillgång till några arkivalier att leta i så undrar jag om någon vill hjälpa mig att spåra dessa personer. Runar Henrik Johannes kanske går lätt att finna eftersom han har så många namn men den andre Runar kanske är fadern, om det nu är två olika. Tacksam för all hjälp jag kan få om detta. Med vänlig hälsning Ingemar Gollungberg.

K-Erik
03.02.21, 13:03
Hagö. ex Cally byggdes 1936 i Karlstad, Sverige. 1953 förlängd och ombyggd. Ägare från 1980 till 1990 Runar och Torvald Gustafsson från Grännäs i Borgå landskommun. Runar Gustafsson var/är född 1934 och föräldrarna hette Einar och Berta Gustafsson. Angående barnen har jag ingen info just nu.

K-Erik
03.02.21, 15:19
Ber ännu om att påpeka uppgifternas ursprung, boken Skutor och Skeppare från Sibbo i väst till Pernå i öst. Födelseuppgifterna finns där noggrannare men då årtalet är så "nytt" valde jag bara året. Berätta gärna orsaken varför uppgifterna intresserar.

imar
03.02.21, 18:42
Hej K-Erik, Tack för ditt svar. Det är värdefullt för mig.
Jag har en hemsida där jag presenterar gamla fartyg om funnits i min födelseplats Skärhamn i Sverige. Den historik som jag tidigare fört in där om Hagö var bara en början och jag håller nu på att färdigställa en fylligare historik. Flera av fartygen har också hört hemma i Finland och några har varit sandskutor. Beträffande Hagö så finn det i "Databasen för Finlands handelsflotta" uppgifter om att två olika Runar Gustafsson ägt Hagö. Jag var tveksam till detta från början och dina uppgifter idag tyder på att det är en och samma redare som först bara redovisades som Runar Guastafsson och senare som Runar Henrik Johannes Gustafsson. Rätta mig om jag fattat fel. Jag räknar med att ha den nya historiken färdig om några dagar och du kan då se den på hemsidan

ingemarblogspot.blogspot.com

Intressant det du skriver om delägaren Torvald. Jag förmodar att de var bröder. Två andra personer i Borgå hade ägt Hagö innan bröderna Gustafsson. Om du har uppgifter om dem så tar jag tackamt emot.
Jag tackar ännu en gång för ditt svar.

K-Erik
03.02.21, 18:57
Runar och Torvald var inte bröder men hemma från samma trakt. Den senare Runar var troligen son till 1934 födda Runar. Föregående ägare var från Sarfsalö i Pernå, nuvarande Lovisa. Jag har inte dem i mitt släktregister. I bokan jag nämnde har Jarl Grönqvist på ett humoristiskt sätt beskrivit skutorna och dess ägare. Jag rekommenderar att du skaffar boken, där finns nästa alla skutor nämnda. Den finns åtminstone till salu i Fagersta bybutik som man kan hitta på nätet.