PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Myheritage ja muita kysymyksiä???


TanjaHS
02.10.08, 06:32
Onko kukaan käyttänyt MyHeritage ohjelmaa?Onko hyvä?Kannattaako ladata koneelle?
Myös muita vinkkejä?Olen todella vihreä näissä hommissa..:confused:
Eikä asiaa auta se että kirkonkirjat ovat aikoinaan palaneet ja suurinosa suvusta on ulkomailta suomeen muuttaneita!

Mikko-
02.11.08, 18:44
Aloitin itse käyttämään MyHeritage.com -sivuston palveluita, samalla ajattelin metsästellä amerikkalaisia sukulaisia, mihin on tämän avulla helppo saada kontakti. Kaikki tiedot saa yksityiseksi, joten siitä ei tule ainakaan ongelmaa, jos nettiin meinaat saada nämä tiedot. Samalla jos käytät tätä ohjelmaa tietokoneella, suora nettiintallennus toimii oivana varmuuskopiona.
Suosittelen kokeilemista. ;)

Mikko

TanjaHS
03.11.08, 13:15
Kiitos vastauksesta!:)

Ehdinkin jo kokeilla ja on ihan kätevä ohjelma.
Löysin myös yllätyksekseni sukulaisia amerikan ihme maasta.
Kotimaasta en niitä sitten löydäkkään...

Neko
04.02.09, 20:28
Minä olen pitänyt My Heritage Family Tree Builder -ohjelmasta kovasti. Siinä on kuitenkin vikana, että kun tulostaa raportteja, ohjelma kääntää ne osittain "suomeksi". Suomi lainausmerkeissä, koska automaattikäännöksen kanssa saa pähkäillä jotta asiayhteyksistä saa selvää.

Varmuuskopiointi nettiin on hyvä juttu, mutta siinä ongelmaksi on muodostunut ilmaisen version vähäinen tallennustila.

Onko muilla samoja ongelmia?
Onko muita ilmaisia sukututkimusohjelmia?

Tuulakki
22.03.10, 19:12
Kävin katsomassa Myheritagen sivustolla ja bongasin heti erään etsimäni henkilön tiedot. Harmillista tällä sivustolla on, ettei edes suvun websiteä pyörittävään saa millään konstilla yhteyttä liittymättä mukaan. Liittymistä en ole toistaiseksi harkinnut.

Vai oliskohan Tapsan Suku Web Siteen mahdollista ottaa yhteyttä muuta kautta, siis liittymättä Myheritageen? Vai oletkohan, kyseinen Tapsa, forumin jäsen?

Laardi
22.03.10, 21:12
GeneaNet on yksi nettisivusto, jonne voi rakentaa sukupuunsa "online". Se kuulemma julkaistaan suomeksi ens kuussa jossain vaiheessa. Ruotsinkielisillä sivuilla näkyy olevan Guldklubben-jäsenmaksu 40 euroa vuodessa, mutta sinne voi kai rekisteröityneenä ilmaiseksi rakentaa sukupuunsa.

marina
23.03.10, 09:41
MyHertage on mielestäni hyvä ja turvallinen. Itse olen vasta ruvennut sukupuuta rakentaa,mutta tästä on hyvä jatkaa!:)

Tuulakki
23.03.10, 10:05
Kävin katsomassa Myheritagen sivustolla ja bongasin heti erään etsimäni henkilön tiedot. Harmillista tällä sivustolla on, ettei edes suvun websiteä pyörittävään saa millään konstilla yhteyttä liittymättä mukaan. Liittymistä en ole toistaiseksi harkinnut.
Vai oliskohan Tapsan Suku Web Siteen mahdollista ottaa yhteyttä muuta kautta, siis liittymättä Myheritageen? Vai oletkohan, kyseinen Tapsa, forumin jäsen?

Sain jo pari vastausta, mutta jatkan selvyyden vuoksi vielä omaa tekstiäni:
Haluaisin yhteyden ko. "Tapsaan" sen vuoksi, että minulla on löytämästäni henkilöstä sekä sisaruksia että esivanhempia tiedossa ja voisin välittää niitä hänelle sukupuuhun lisättäväksi, jos hän haluaa. En siis tällä hetkellä liity mukaan, vaikka sivusto varmaankin on ok ja mielenkiintoinen.

blue-eyed
23.03.10, 10:59
Kirjoitan sinulle yv:n.

mraiha
17.10.10, 20:24
Jos haluat MyHeritagen raporteista parempia kannattaa ostaa The Complete Genealogy Reporter osoitteesta http://www.tcgr.bufton.org/ . Siinä on parempi Suomen kielen käännös kirjaraporttiin ja paremmat optiot. Vaatii hiukan opettelua ennen kuin saa säädöt kohdalleen. Tekee suoraan pdf ja html muotoon. Tekee myös doc-muotoon mutta vaatii Officen ja sen raportin luonti kestää.

Sanna H
09.11.10, 18:52
Smart Match -tulokset ovat ihan käteviä, mutta perfektionistina minua häiritsee, kun väärät osumat jäävät näkymään. Tietääkö kukaan, pystyykö niitä poistamaan? Nehän voi kyllä Family Tree Builderin puolella merkitä hylätyksi, mutta silti ne jäävät "roikkumaan" turhaan.

Kikka
31.01.11, 00:27
Tuli etsittyä MyHeritagen sivustolta varmaan ainakin puoli tuntia vastausta siihen, että paljonko laajemmat versiot maksavat. Löytyihän se sitten vihdoin viimein ja kallista on. :( Eipä tuolla ilmaisella versiolla juuri mitään tee, jos meinaa kunnolla sukulaisia listoille saada laitettua. Muuten olisin kyllä pitänyt ohjelman ulkoisesta asusta, näytti kivan raikkaalta ja monipuoliselta. Tässä linkki tuohon hintapolitiikkaan:

http://www.myheritage.com/FP/Company/subscription-plans.php?lang=FI

blue-eyed
31.01.11, 08:21
Smart Match -tulokset ovat ihan käteviä, mutta perfektionistina minua häiritsee, kun väärät osumat jäävät näkymään. Tietääkö kukaan, pystyykö niitä poistamaan? Nehän voi kyllä Family Tree Builderin puolella merkitä hylätyksi, mutta silti ne jäävät "roikkumaan" turhaan.

Nykyäänhän siellä on uusi käytäntö, kun nämä Smart Match-tulokset voi vahvistaa yhtäpitäviksi, niin ei kai sinne enää niitä vääriä tuloksia pitäisi jäädä näkyviin.

Tämä uusi vahvistamistoiminto on ihan hyvä. Minullakin on nyt vahvistamatta yksi, kun kaikki muu täsmää paitsi se, että vertilevassa tiedossa on eri patronyymi kuin minulla, sukunimi on oikein. Joten otin tämän henkilön tiedot lähemmän tarkastelun kohteeksi ja huomaan, että itselläni ilmeisesti on väärä isä. En vielä muilta kiireiltäni ole ehtinyt tarkistamaan asiaa perusteellisesti, joten Smart Match on vielä vahvistamatta.

Tässä tänään saamani kirje My Heritagelta:

Oemme iloisia voidessamme ilmoittaa Parannetun Smart Matches™ toiminnon julkaisemisesta. Tämä teknologia voi auttaa sinua kehittämään sukututkimustasi.

Mitä uutta Smart Matches™ toiminnossa
Smart Matches™, jota monet pitävät MyHeritage.com:in hyödyllisimpänä ominaisuutena, on teknologia, joka vertaa sukupuusi henkilöitä yli 680 miljoonaan henkilöön 17 miljoonassa muussa MyHeritage.com sukupuussa. Tämä hienostunut teknologia ottaa huomioon puiden välillä olevat eroavaisuudet kirjoitustavoissa sekä sukulaisuussuhteissa. Tämä käyttäjälle ilmainen teknologia on auttanut satoja tuhansia ihmisiä löytämään esivanhempansa ja paikantamaan kadoksissa olleet sukulaiset. MyHeritage blogissamme on joidenkin henkilöiden haastatteluja, jotka ovat mielenkiintoisia menestystarinoita (http://blog.myheritage.com/category/user_story/).

Tällä viikolla julkaistut parannukset sisältävät Smart Matches™ esityksen täysin uusittuna sekä uudet Premium ominaisuudet osumien tehokkaampaan järjestämiseen ja tarkasteluun.

Uusi Konsensus sivu (katso esimerkkikuvia täällä (http://blog.myheritage.com/wp-content/uploads/2011/01/SM3-consensus-new.jpg)) kokoaa yhteen tiedot kaikista osumista - esittäen henkilöstä kokonaiskuvan. Konsensuksen ansiosta sinun ei tarvitse verrata osumaa erikseen jokaiseen sukupuuhun ja puuttuvien tietojen täydentäminen sujuu nopeammin ja luotettavammin. Se esittää kätevästi jokaiselle henkilölle yhteenvedon erilaisista nimien kirjoitustavoista, syntymä- ja kuolinajoista sekä paikoista, tiedot avioliitoista jne. sisältäen tietojen esiintymiskerrat muissa sukupuissa. Voit kopioida useimmin esiintyneet tiedot omaan sukupuuhusi, täydentää tietoja haluamillasi valokuvilla ja lisätä kopioiduille tiedoille lähdeviitteet alkuperäiseen puuhun.

Voit nyt vahvistaa tai hylätä minkä tahansa osuman ja sivusto näyttää kunkin verkkovastaavan vahvistukset tai hylkäykset. Uudet osumat on merkitty selkeästi, joten erotat ne vanhoista. Voit aloittaa keskusteluja osumista ja vaihtaa mielenkiintoista tietoa yhteisistä sukulaisista. Voit verrata kahta täsmäävää puuta vierekkäin kuhunkin osumaan liittyvässä asiayhteydessä ja muokata omaa puutasi samalla kun tarkastelet toisen puun tietoja. Työjonot on lisätty jotta pääset nopeasti osumiin, jotka vaativat huomiotasi ja vahvistusta. Nämä kaikki yhteistyöhön perustuvat ominaisuudet auttavat sinua työstämään osumia systemaattisesti ja saamaan niistä irti mahdollisimman paljon.

Smart Matches™osumien vastaanottaminen, tarkasteleminen ja puiden vertaileminen vierekkäin on käyttäjille ilmaista. Seuraavat ominaisuudet on tarkoitettu ainoastaan Premium ja PremiumPlus sivustoille: nopeutettu täsmäys, konsensussivu, osumien hyväksyminen ja hylkääminen, yhteydenottaminen toisen puun omistajaan, kuvien kopioiminen ja puiden editoiminen yhdellä rivillä.

Tiedotus Family Tree Builder käyttäjille
Voit käyttää parannettuja Smart Matching™ ominaisuuksia perhesivustollasi. Jotkut uusista ominaisuuksista kuten konsensus sivu eivät ole vielä saatavissa Family Tree Builder ohjelmassa, mutta lisätään siihen seuraavien päivitysten yhteydessä. Rohkaisemme kuitenkin käyttämään parannettua Smart Matching™:ia perhesivustolla ja syöttämään sieltä saadut uudet tiedot Family Tree Builder:iin. Kaikki hylkäämäsi Smart Matches™ osumat poistetaan automaattisesti Family Tree Builder:sta.

blue-eyed
31.01.11, 08:26
Tuli etsittyä MyHeritagen sivustolta varmaan ainakin puoli tuntia vastausta siihen, että paljonko laajemmat versiot maksavat. Löytyihän se sitten vihdoin viimein ja kallista on. :( Eipä tuolla ilmaisella versiolla juuri mitään tee, jos meinaa kunnolla sukulaisia listoille saada laitettua. Muuten olisin kyllä pitänyt ohjelman ulkoisesta asusta, näytti kivan raikkaalta ja monipuoliselta. Tässä linkki tuohon hintapolitiikkaan:

http://www.myheritage.com/FP/Company/subscription- (http://www.myheritage.com/FP/Company/subscription-plans.php?lang=FI)
plans.php?lang=FI (http://www.myheritage.com/FP/Company/subscription-plans.php?lang=FI)


Hinta on suhteellinen käsite, mikään ei maailmassa ole ilmaista. Tämän My Heritagen maksunhan voi maksaa vaikka porukalla, tai sukuseura voi ottaa sivut haltuunsa ja maksaa kulut, jos itsestä tuntuu, että homma on liian kallista omalle kukkarolle. Sivuthan palvelevat kaikkia jäseniä.

Kikka
31.01.11, 10:26
Hinta on suhteellinen käsite, mikään ei maailmassa ole ilmaista. Tämän My Heritagen maksunhan voi maksaa vaikka porukalla, tai sukuseura voi ottaa sivut haltuunsa ja maksaa kulut, jos itsestä tuntuu, että homma on liian kallista omalle kukkarolle. Sivuthan palvelevat kaikkia jäseniä.

Jos tutkii kymmeniä sukuja, niin onhan se huonoa laittaa vain yhden sukuseuran maksettavaksi koko ohjelmaa. Enkä ole vielä pistänyt pystyyn sukuseuraakaan. Mielummin pitäisin toistaiseksi omissa kätösissäni sukututkimustulokseni ennen kuin ne julkaistaan. Tästä syystä sitten omalle koneelle ladattava ohjelma tuntuu mukavammalta vaihtoehdolta.

Raimo Laakso
10.02.11, 16:25
Aloin käyttää My Heritagea kait noin kuukausi sitten ja törmäsin siinä ongelmaan kun suvussani on naishenkilö, jolla on lapsia neljän eri miehen kanssa ja heistä kaksi on vielä aviomiehiä, niin ohjelma ei hyväksy kaikkien isyyttä. Muutenhan ohjelma sallii erilaisia omia lisäyksiä ja tapoja. Sitten on tämä sattumien (osumien) hyväksyminen tai hylkääminen, ilmaisversiolla se ei onnistu.

TanjaHS
11.02.11, 07:14
Kiitos kaikille vastanneille. :)
Mukava nähdä että vastauksia on tullut niin puolesta kuin vastaankin,niinhän niitä pitääkin tulla.Jos ohjelma olisi saanut pelkkiä kehuja,olisi alkanut jo epäilyttämään koko ohjelmiston toiminta :D:

Itsellenihän kävi niinkin klassisesti,että tietokone otti ja kaatui ja samalla siinä meni sitten kaikki tallennettu tieto.Onneksi olin tehnyt "vanhanaikaiset" varmuuskopiot jo kerätyistä tiedoista paperille,ei sitten harmittanut niin.
Enkä nyt ole saanut aikaiseksi edes tuota ilmaista ohjelmaa ladattua uudelleen koneelleni,vaan menen tällä vanhalla hyväksi jo todetulla tyylillä ja todennäköisesti hukun pian paperiin :rolleyes:

Eli jos nyt jonkun mielestä joku ohjelmisto on ylitse muiden,saa suositella..

Onni on myös tietenkin sukuseura,jolla sitten tiedossa ja tallessa enemmänkin sukua.Itse aloitin nyt tutkimaan mummoni iso-äidin sukua,jossa sitkeästi elää väittämä että tämän iso-äidin isä olisi ollut kasakka.Eipä ole ihan helppoa löytää tuollaista tietoa,vai onko?Tietääkö tähän kukaan vastausta..??
Mutta nyt menee jo aivan ohi aiheen :)

Sanna H
11.02.11, 11:11
Nykyäänhän siellä on uusi käytäntö, kun nämä Smart Match-tulokset voi vahvistaa yhtäpitäviksi, niin ei kai sinne enää niitä vääriä tuloksia pitäisi jäädä näkyviin.

Totta, näyttäisi nyt tosiaan siltä, että väärät osumat hävisivät myös kotiohjelman puolelta, hyvä juttu.

Sanna H
11.02.11, 11:21
Aloin käyttää My Heritagea kait noin kuukausi sitten ja törmäsin siinä ongelmaan kun suvussani on naishenkilö, jolla on lapsia neljän eri miehen kanssa ja heistä kaksi on vielä aviomiehiä, niin ohjelma ei hyväksy kaikkien isyyttä. Muutenhan ohjelma sallii erilaisia omia lisäyksiä ja tapoja. Sitten on tämä sattumien (osumien) hyväksyminen tai hylkääminen, ilmaisversiolla se ei onnistu.

Minulta myös löytyy useita "uusioperheitä" ja ainakin maksetussa versiossa pystyy lisäämään henkilölle puolisoita mielin määrin: henkilön kohdalta "muokkaa - puolisot - lisää puoliso/liitä puoliso/jne" ja kun puoliso on lisätty niin sitten vain lisäämään tälle perheelle uusia lapsia. Perheen tiedoissa voi myös määritellä onko kyse avioliitosta vai ei. (Lapselle ei voi kylläkään valita monta isää yhtäaikaa, vaikka olisikin adoptoitu, jos tarkoitit sitä.)

blue-eyed
11.02.11, 12:47
Itsellenihän kävi niinkin klassisesti,että tietokone otti ja kaatui ja samalla siinä meni sitten kaikki tallennettu tieto.Onneksi olin tehnyt "vanhanaikaiset" varmuuskopiot jo kerätyistä tiedoista paperille,ei sitten harmittanut niin.
Enkä nyt ole saanut aikaiseksi edes tuota ilmaista ohjelmaa ladattua uudelleen koneelleni,vaan menen tällä vanhalla hyväksi jo todetulla tyylillä ja todennäköisesti hukun pian paperiin :rolleyes: :)

MyHeritagessa saa muutamalla eurolla ostaa tiedoston varmuuskopioinnin kerran kuukaudessa. Jäsenistön nähtävissä olevassa MyHeritagessani tunnen vastuuta sukupuun kokoajista niin paljon, että ilomielin ostan tuon varmuuskopioinnin. Asiahan on niin, että sukupuuohjelmassa, jota päivitetään useamman käyttäjän voimalla, kaikki ohjelman henkilöt eivät ole omassa Sukujutut-tiedostossani. Tekisin hirveän karhunpalveluksen sukulaisilleni, jos antaisin heidän kaikkien työn mennä hukkaan, jonkun ohjelman kaatumisen vuoksi.
Nortonin virusturvaohjelmaan kuuluu jo itsessään tietojen varmuuskopiointi, lisätilaa saa ostaa mielinmäärin. Tämänkin lisätilan ostan suosiolla, koska kymmenien vuosien työ sukututkimukseni ja nykyisin myös näiden digikuvien myötä menisi taivaan tuuliin jonkun katastrofin kohdatessa tietokonettani tai mahdollisesti pankin tallelokeroon tallentamiani levykkeitä.

On oma häpeä, kun nykyaikana tietonsa menettää, jos laiskuuttan ei ole tehnyt tietojen säilyttämiseksi mitään. Tietokonetta ja ohjelmia on turha siitä syyttää. Tulipalo tai voro voi viedä ne sinun ylistämäsi paperitiedostot. Mites sitten suu pannaan :D:

Ainoa vika tuossa MyHeritagessa on omasta mielestäni se, että sitä ylläpitävät ja maksut keräävät Tel Avivissa kotipaikkaansa pitävät israelilaiset.

PRH
01.04.11, 18:47
Hei!
Kokeilin My Heritagea meidän lähisuvun tarpeisiin ja sinällään toimii hyvin ja on meille riittävä. Loin sinne meidän yhteiset isovanhemmat ja oman sukuhaarani ja julkaisin puun webiin, jotta muut voivat syöttää siihen omat tietonsa. En kuitenkaan tajua, miten se käytännössä tapahtuu. Webistä en löytänyt päivitysmahdollisuutta. Saako web-muodosta jollakin exportilla datan käsiteltäväksi jokainen omalle koneelleen vai pitääkö minun jakaa omassa koneessani oleva data muille jollakin tavalla? Ei kai tämä vain ole tehty niin, että jonkun pitää keskitetysti syöttää kaikkien tiedot ja julkaista muille vain katseltavaksi??

Avusta kiittäen,
PRH

lsoderst
30.07.11, 18:11
Ymmärtääkseni Myheritage ei ole yhteisömuotoinen järjestelmä jossa kutsutut jäsenet voivat suoraan päivittää puuta jonka joku muu on rakentanut. Tähän soveltuvat muut palvelut kuten www.geni.com, joka toimii täysin yhteisöperiaatteella ja joka ei jatkossa edes tue yksittäisiä yksityisiä puita. Kaikki rakentavat samaa puuta eikä moderaattoreita ole kuin Master Profiileille (kuraattori nimike).

t.

Lasse Söderström
Geni-kuraattori

blue-eyed
30.07.11, 21:12
Hei!
Kokeilin My Heritagea meidän lähisuvun tarpeisiin ja sinällään toimii hyvin ja on meille riittävä. Loin sinne meidän yhteiset isovanhemmat ja oman sukuhaarani ja julkaisin puun webiin, jotta muut voivat syöttää siihen omat tietonsa. En kuitenkaan tajua, miten se käytännössä tapahtuu. Webistä en löytänyt päivitysmahdollisuutta. Saako web-muodosta jollakin exportilla datan käsiteltäväksi jokainen omalle koneelleen vai pitääkö minun jakaa omassa koneessani oleva data muille jollakin tavalla? Ei kai tämä vain ole tehty niin, että jonkun pitää keskitetysti syöttää kaikkien tiedot ja julkaista muille vain katseltavaksi??

Avusta kiittäen,
PRH

Olen käyttänyt Myheritagea suku/perhesivustonani jo parisen vuotta ja huomannut, että riippuu siitä, miten tiedot on sinne syötetty, voivatko sivuston jäsenet lisätä tietoja jo olemassa olevaan sukupuuhun. Luulen (en ole varma), että sukupuut, jotka on tuoto Myheritageen jostain toisesta sukututkimusohjelmasta gedcom-tiedostona, antavat kaikille sivuston jäsenille mahdollisuuden lisätä sukupuuhun tai poistaa siitä henkilöitä. Jos sukupuu on luotu Myheritagen Family Tree-ohjelmalla, niin tätä mahdollisuutta ei ole, koska lisäys sukupuuhun tapahtuu alkuperäisen Family tree ohjelman kautta julkaisemalla aina uusi versio sukupuusta.

Olen luonut My Heritage- sivustolleni 6 erillistä sukupuuta eri suvuista. Kaksi puuta olen luonut My heritagen Family Tree ohjelmalla ja loput neljä tuonut gedcomina Sukujutut-ohjelmasta. Viime aikoina kukaan muu kuin minä ei ole päivittänyt sivustoa, joten en ole ihan varma, onko ohjelmaan tehty jonkinlainen muutos, jotta kaikki sivuston jäsenet eivät voikaan enää tietoja päivittää. Aiemmin kerrottiin jopa sivuston säännöissä, että kaikilla jäseneksi kutsutuilla on samat oikeudet kuin verkkovastaavalla siis: päivitää sukupuuta ja kutsua lisää jäseniä sivustolle. Nyt yrittäessäni etsiä tietoa tästä en löytänyt muuta mainintaa, kuin asetuksista kohdan, jossa voidaan antaa lupa jäsenten kutsua uusia jäseniä sivustolle.

Tulikohan tämä nyt selostettua tarpeeksi monimutkaisesti :)

Heikki Koskela
11.04.13, 15:15
Minä puolestani poistuisin My Heritage-ohjelmasta kokonaan. Se ei ollut minun toiveitteni mukainen. Kävi vielä niin kummallinen juttu, että minun tilitäni oli veloitettu 73,80 euroa minun siitä tietämättäni. En ole valveillaolo-aikanani antanut lupaa veloittaa tiliäni tällaisella summalla. Luultavasti tulen kärsimään pienen tappion.

Mutta kysymykseni kuuluu. Miten voin poistaa koneeltani mainitun ohjelman, kun en edes löydä sitä ohjelmieni joukosta? Itsestään se ei sieltä kuitenkaan poistu.

Juha
11.04.13, 15:43
Heikki, löydätkö sitä Windowsin Ohjauspaneelin Lisää/Poista -kohdan alta?



Juha

tkukkonen
11.04.13, 15:53
MyHeritage on web-palvelu (siis ei sovellus) ja se on tilauspohjainen (liittyminen web-sivulta). Saman firman FTB on sovellus.

http://en.wikipedia.org/wiki/MyHeritage

MyHeritagesta pääsee irti näin:
http://www.myheritage.com/help/fi/2011/12/kuinka-poistan-tilini-myheritagesta

Heikki Koskela
11.04.13, 17:21
Kiitos Juha ja Timo. Löysin avun Timon antamasta osoitteesta ja toimin niin kuin siinä oli esitetty. Tilini on ohjeen mukaan poistettu.

harrysme
11.04.13, 20:41
MyHeritagen ja varmaan muidenkin nettipuiden ongelma on, että sieltä löytyy lukuisia osumia henkilöistä, joista osa on varmasti kopioitu itseltäni ja suuri osa muista ainakin samoista lähteistä. Piiri pieni pyörii välillä Talko-Vilppula-Geni MyHeritage.... Uutta löytyy harvoin. Erityisesti Genistä gedcomina saatava 100.000 hengen Forest-tiedosto syötettynä MyHeritageen tuottaa runsaasti joutavia osumia. Yhden todennäköisesti sellaisenkin olen tavannut.

Jokkel
16.10.13, 10:02
Tämä sama aihe on näköjään useammassa ketjussa. Eli on ehkä tarpeellista varoa.
http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=28750

En tunne MyHeritage'a syvällisemmin. Mutta...

Kokeilin henkilöhakua ja löysin sieltä omat tietoni, joita en taatusti ole sinne vienyt. En ole syntynyt yli 100 vuotta sitten. Enkä tiettävästi ole kuollut yli 50 vuotta sitten. Ainakin aamulla aukaisin vielä silmäni ja nyt kirjoittelen tätä tekstiä. Samoin löysin isäni tiedot. Hän on kylläkin kuollut jo 10 vuotta sitten.
Minun olisi pitänyt maksaa, että olisin päässyt tarkistamaan, kuka on tietoni sinne syöttänyt ja mistä ne ovat löytyneet. :mad:
Tämä tästä ns.yksityisyyden suojasta ja hyvästä tutkimustavasta. :confused: Kukin tullee omalla uskollaan onnelliseksi.

Tästä voi kaiketi vetää seuraavanlaisen johtopäätöksen:
"Suomalaisia sukuhutkimuksen harrastajia pyritään kahlistemaan kaikenlaisilla käytännesäännöstoillä yms. Kun julkaistaan tiedostomme näillä ulkolaisilla sivustoilla, ei ole mitään rajoituksia. ei tarvita julkaisulupia yms. hankaluuksia."

blue-eyed
16.10.13, 10:29
Tämä sama aihe on näköjään useammassa ketjussa. Eli on ehkä tarpeellista varoa.
http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=28750
En tunne MyHeritage'a syvällisemmin. Mutta...

Kokeilin henkilöhakua ja löysin sieltä omat tietoni, joita en taatusti ole sinne vienyt.."[/I]

Oletko SINÄ tämä henkilö?

http://www.myheritage.com/site-173169142/liljeroos?lang=FI

Jokkel
16.10.13, 15:14
Kiitos Arla!
En tiennyt, että MyHeritage vie ja julkaisee tiedot, vaikka olin vain imuroimassa kokeilua varten ohjelman kotikoneelleni.

Eli korjaan aikaisemmassa viestissäni väittämääni:
"Kokeilin henkilöhakua ja löysin sieltä omat tietoni, joita en taatusti ole sinne Tietoisesti vienyt."

Isäni tietojen löytymistä tämäkään ei selitä, ne olivat jonkun muun sukupuussa. Niitä ei kylläkään enää löytänyt.

Tiedot voi näköjään poistaa, kun lopettaa tilin (mikä se sitten lieneekään).

Vahvistuskin löytyi sähköpostiohjelmani roskakorista.
Lähettäjä oli: MyHeritage (UK) Ltd.
Cardiff House, Second Floor, Tilling Road, London NW2 1LJ, England

Eli omaa töpeksintää lähes koko homma :confused:

blue-eyed
16.10.13, 15:33
Omaa töpeksintäähän tää melkoisesti on, kun ei aina tiedä, mihin nämä nykyajan tiedonkerääjät pystyvät :D: Mieheni oli sitä mieltä, että ruutuvihko ja lyijykynä riittävät hänelle, eikä hän halunnut koskaan oppia tietokoneesta mitään.

Lohdutukseksi voin sanoa, että kun käytin nimeäsi Myheritagen hakuun kaikki tiedostot (myös Geni) niin sieltä tuli vain tämä omasi, mutta, kun tältä esittelysivulta yritti mennä sukupuuhun, niin sepäs ei enää auennutkaan, vaan kertoi, että on yksityinen, joten varmaan ei mitään "pahaa" ole ehtinyt tapahtua.

Myheritagessa on paljon tuollaisia kokeilusukupuita, joissa ei ole kuin pari tietoa. Minusta se on väärin, pitäisi sitä päästä katsomaan ilman, että sinne jää jälkiä.

Samahan se noilla Facebookin peleillä on. Jos haluaa katsoa kiinnostaisiko joku peli ja kun huomaa jo sivun aukaisemalla, että ei kiinnosta, niin silti olet facebookin mielestä pelin pelaaja ja alkaa pelikutsuja tulla. Sieltä ei edes saa nimeään pois, en ainakaan minä osaa sitä tehdä.

Eppu K
16.10.13, 23:40
... Tästä voi kaiketi vetää seuraavanlaisen johtopäätöksen:
"Suomalaisia sukuhutkimuksen harrastajia pyritään kahlistemaan kaikenlaisilla käytännesäännöstoillä yms. Kun julkaistaan tiedostomme näillä ulkolaisilla sivustoilla, ei ole mitään rajoituksia. ei tarvita julkaisulupia yms. hankaluuksia."
Toivottavaa kuitenkin olisi että suomalaiset sukututkijat soveltaisivat käytännesäännöstöä silloinkin kun sukututkimusrekisteri on ulkomailla, ulkomaalaisen palveluntarjoajan tietokannoissa. Vaikka esim Suomen rekisteriselostetta ei niille tarvita, ulkolaisten "pilvipalveluiden" käyttäjien ei kannata kehitellä omia sääntöjään. Ainakin GeneaNet-palvelussa on asialliset rajoittimet, joilla tiedot saadaan piiloon esim alle sata vuotta sitten syntyineiden osalta. Mutta pysyvätkö ne todella julkiselta levitykseltä piilossa, sitä pohdin tämän viestini lopussa: GeneaNet / Sukututkijan pilvipalvelut - riskejä vai ei? (http://suku.genealogia.fi/showthread.php?p=227509#post227509)

Mutta onko ollenkaan luvallista tallettaa yksilöiviä henkilötietoja EU:n ulkopuolelle? EU-maiden lisäksi on muutamia maita joissa sijaitseviin rekistereihin on luvallista tallettaa elävien suomalaisten henkilöiden yksilöiviä henkilötietoja. En muista, kuuluuko Israel noihin maihin. Mutta tuolla listalla ei ole esim Yhdysvaltoja, mikä tarkoittaa että on laitonta tallettaa Yhdysvalloissa olevaan rekisteriin elävien suomalaisten henkilötietoja. Nyt en muista tähän liittyviä kaikkia yksityiskohtia. Kommentoikaapa ja korjatkaa, jos nämä päätelmäni menivät pieleen.