PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : DNA testi


Heinoska
29.12.20, 15:34
Hei. Nyt olen tilannut itselleni tuon DNA pakkauksen ja mietin enää että kuinkahan sen kanssa sitten jatkossa toimin.? En ole maksavana jäsenenä sen kummemmin Genissä kuin MYheritagessakaan. Elikä minne sen sitten tuloksen tultua lätkäsen ? tai rekisteröin kuten sanotaan. Olen myös jostain ollut lukevinani, että jossain sukututkimusryhmässäkin näitä tietoja kerätään. Kyseessä on kait joku DNA-ryhmä ? mikä se sitten on ja missä siihen liitytään.? Neuvoja siis kaivataan. Genissä olen nähnyt näitä DNA-tuloksia joillain. Olisko se paras paikka ? Olen kuitenkin ajatellut liittyä jompaan kumpaan eli Geniin tai Myheritageen vaikka viimeksimainittu on aikamoinen kiusankappale jatkuvine mainoksineen. Kumpi teistä olisi järkevämpi satsaus.? Genissä mulla taitaa olla enemmän sukupuuta myös äidin puolelta Heinosten suvussa, jossa mielenkiintoisia löytöjä myös tullut vastaan ja DNA saataisi niihinkin olla varmistusta. Esipolvissani siellä yhteyksiä Taube von der Issen sukuun. Kiitos jos joku viitsii vastata tai laittaa jonkun linkin mistä neuvoa löydän.?

Korhoant
29.12.20, 15:46
Hei. Nyt olen tilannut itselleni tuon DNA pakkauksen ja mietin enää että kuinkahan sen kanssa sitten jatkossa toimin.? En ole maksavana jäsenenä sen kummemmin Genissä kuin MYheritagessakaan. Elikä minne sen sitten tuloksen tultua lätkäsen ? tai rekisteröin kuten sanotaan. Olen myös jostain ollut lukevinani, että jossain sukututkimusryhmässäkin näitä tietoja kerätään. Kyseessä on kait joku DNA-ryhmä ? mikä se sitten on ja missä siihen liitytään.? Neuvoja siis kaivataan. Genissä olen nähnyt näitä DNA-tuloksia joillain. Olisko se paras paikka ? Olen kuitenkin ajatellut liittyä jompaan kumpaan eli Geniin tai Myheritageen vaikka viimeksimainittu on aikamoinen kiusankappale jatkuvine mainoksineen. Kumpi teistä olisi järkevämpi satsaus.? Genissä mulla taitaa olla enemmän sukupuuta myös äidin puolelta Heinosten suvussa, jossa mielenkiintoisia löytöjä myös tullut vastaan ja DNA saataisi niihinkin olla varmistusta. Esipolvissani siellä yhteyksiä Taube von der Issen sukuun. Kiitos jos joku viitsii vastata tai laittaa jonkun linkin mistä neuvoa löydän.?
Tilasitko testin Suomi DNA:n kautta? Siinä on jo yksi ja laaja ryhmä ja kun menet kitnumerollasi ja salasanalla Family Tree DNA:n etusivulle, niin sieltä niitä rymiä löytyy lisää. Oletko jo saanut sähköpostiin viestin kitnumerosta ja salasanasta, sen pitäisi tulla pian tilauksen jälkeen.

Heinoska
29.12.20, 16:07
Kyllä sain nuo numeot mutta en ole niillä minnekkään vielä kirjautunut. ? Kuvittelin tekeväni sen sitten vasta kun tulos tulee. Voinko tehdä sen siis nyt jo ? Tilauksen tein Family Tree sivulta ei tainnut olla mikään Suomalainen DNA-ryhmän sivu.

Juha
29.12.20, 16:19
Voit toki kirjautua heti, mutta käytännön hyötyä siitä ei oikein ole.


Olethan huomannut nämä:

https://kauppa.genealogia.fi/category/37/etakoulusten-tallenteet

Ilmaisia DNA-koulutuksia.

Heinoska
29.12.20, 16:36
Kiitos! taas ohjeista. En ollut näitä videoita huomannut, alanpa heti joutessani katsomaan.

Pekka Hiltunen
21.01.21, 10:55
Kiitos! taas ohjeista. En ollut näitä videoita huomannut, alanpa heti joutessani katsomaan.
Tulosten valmistuttua saat testiä kuvaavan, juoksevan numerosarjan (kit number) ja passwordin (salasanan), joitten avulla kirjaudut kyseisen firman internetsivuille ja pääset näkemään osumiasi, joita alkaa kertyä lisää päivittäin tai ainakin viikoittain. Itse teetin "serkkutestin" eli autosomitestin ehkä vuosikymmen sitten; matchejä eli etäserkkuja tai mahdollisia sellaisia on nyt hiukan yli 13 000 (FamilyTreeDNA). Saat firmalta myös DNA:si "full datan", jonka voi yleensä siirtää eri testifirmojen välillä niin, että pääset vaikka FTDNA:n jäsenenä käsiksi Genin internetsivuilla sukutauluja DNA-tietojen avulla muitten asiakkaitten täydentämiin sukujohtoihin. Juhan "pläjäytyksessä" on kyllä katseltavaa, jos vain aikaa riittää.
PH

Heinoska
21.01.21, 21:49
Kiitos kaikille vastauksistanne. Tuo itse purkki tuli tänään ja maanantaina vien sitten raapasut postiin. Kuukausi siinä kait menee vastauksen kanssa. Vielä kun osaa oikein sen postittaa. Pikana ehkä tulisi nopsempaan tieto ? Tosin Suomen posti nykyään toimii vähän kuin sattuu, sillä kirjattukin kirje voi hävitä ikuisiksi ajoiksi. Korvaus oli ainoastaan postimaksujen hinta :mad:

ilkant
31.01.21, 03:12
KIT-tunnuksen saa heti tilattuaan tietääkseni. Ainakin testipaketissa on KIT-tunnus. Etukäteen voi tilille laittaa henkilötiedot valmiiksi. Ja voi kirjata suvun sukunimiä ja paikkakuntia tiliasetusten Genealogy kohdassa. Ja voi kirjata myös vanhimman tunnetun isälinjan esi-isän sekä äitilinjan vanhimman tunnetun esiäidin tiedot. Paikka kannattaa laittaa myös kartalle. Jos kartan avulla laittaa koordinaatit, ne voi asettaa jopa talon tarkkuudella oikeaan paikkaan. Sitten nimi, patronyymi, elinvuodet ja paikkakunta. Jos ei tiedä syntymä- tai kuolinaikaa, kannattaa kuitenkin laittaa se toinen. Se auttaa mätsejä näkemään miltä vuosisadalta tieto on.

Genissä ilmainen tunnus riittää. Genissä rakennetaan yhteistä sukupuuta. My Heritagessa jokainen tekee omaa sukupuutaan. Geniin DNA-tiedot saadaan kytkemällä Geni FTDNA:han. Jos on tehty y-dna tai mt-dna -testit, haploryhmä tulee omaan profiiliin ja propagoituu (leviää) ao. sukulaisiin genetiikan sääntöjen mukaan. Ja propagoituu noin 10 sukupolvea historiaan päin. Ei enempää.

Heinoska
31.01.21, 11:56
Kiitos taas neuvoista. Olen tässä pari päivää vapaalla niin koitan saada tuon esitietojen täydennyksen sinne valmiiksi. Geniin liityinkin jo pro jäseneksi ja olen saanut aivan huikeasti apuja sukupuuni täydennykseen. Kiitos etenkin jo ilmi tulleille etäserkuilleni :)

Pekka Hiltunen
31.01.21, 17:17
KIT-tunnuksen saa heti tilattuaan tietääkseni. Ainakin testipaketissa on KIT-tunnus. Etukäteen voi tilille laittaa henkilötiedot valmiiksi. Ja voi kirjata suvun sukunimiä ja paikkakuntia tiliasetusten Genealogy kohdassa. Ja voi kirjata myös vanhimman tunnetun isälinjan esi-isän sekä äitilinjan vanhimman tunnetun esiäidin tiedot. Paikka kannattaa laittaa myös kartalle. Jos kartan avulla laittaa koordinaatit, ne voi asettaa jopa talon tarkkuudella oikeaan paikkaan. Sitten nimi, patronyymi, elinvuodet ja paikkakunta. Jos ei tiedä syntymä- tai kuolinaikaa, kannattaa kuitenkin laittaa se toinen. Se auttaa mätsejä näkemään miltä vuosisadalta tieto on.

Genissä ilmainen tunnus riittää. Genissä rakennetaan yhteistä sukupuuta. My Heritagessa jokainen tekee omaa sukupuutaan. Geniin DNA-tiedot saadaan kytkemällä Geni FTDNA:han. Jos on tehty y-dna tai mt-dna -testit, haploryhmä tulee omaan profiiliin ja propagoituu (leviää) ao. sukulaisiin genetiikan sääntöjen mukaan. Ja propagoituu noin 10 sukupolvea historiaan päin. Ei enempää.
Juuri näin: se 10 sukup. johtuu siitä, ettei alle 1 cM yhteisiä jaksoja näytetä, koska sukulaisuus menee satojen vuosien päähän ja epätodennäköisyys lisääntyy jo parin vuosisadan päässä. Kuitenkin jopa Neanderthalin ihminen näkyy DNA:ssa, kun ollaan tarkkoja... Keskiaikaisissa sukuyhteuksissä tarvitaan siis esim. tilastollisesti riittävä aineisto, jota on mahdollista käsitellä modernein parametrittömin testein. Vahinko vain, että mätsejä, joilla on samoja sukujuuria on harvassa: esim. Kaarle Knuutinpojan ja Flemingien yhteyttä on ollut mahdotonta selvittää materiaalin vähäisyyden takia. Olen pyrkinyt selvittämään kromosomin 12 lyhyen haaran jaksoa - joka omilla mätseilläni (tai minulla) näyttäisi olevan 2,53 cM haaran 2. ja 3. osan välivaiheilla (sis alkupäästä eli vasemmalta lukien). Näyttäisi - esivanhempien rannikoille sijoittuvien asuinpaikkojenkin perusteella - siltä, että kyseinen, merkityksettömältä tuntuva jakso on peräisin viikingeiltä ja yli tuhannen vuoden takaa. Esim. Sursillien sukua on yhdellä ja toisella suomalaisella ja ruotsalaisella. Voisimme ehkä löytää "Sursill-jakson" henkilöiltä, jotka ovat 10-20 x kyseistä sukua esivanhempiensa osalta.

PH

Kivipää
31.01.21, 20:25
Mihin kohtaan koromosomin 12 lyhyessä haarassa tuo mainitsemasi pätkä osuu? Lyhyt haara on mitaltaan noin 35,5M. Nimittäin Luxemburgista aikanaan löytyneen Loschbourin ihmisen (eli yli 8000 v. sitten) ja meikäläisen yhteinen pätkä kromosomissa 12 sijaitsee kohdassa n. 8,0M - 9,3M. Tuo jakso sijoittuu monen länsi-eurooppalaisen matchini ja minun yhteisten pätkien lukuarvojen sisälle.

Heinoska
31.01.21, 21:34
Enpä tiedä osaanko itse tulkita tuota testitulosta kun sen saan mutta ympyrällä päästäni olen nyt ollut koska Genissä sukupuuhuni on putkahtanut jos minkänimistä aatelisukuhaaraa ja tunnettua ihmistä. Hienoja esi isoisiä pukkaa ja mietinkin että voikohan niihin edes luottaa.? Geenitesti varmaan antaa tietoihin tarkennusta. Tuo Sursill hyppäsi myös erään geni osuman myötä eteeni. Älkää kysykö mikä tai kuka. Luen ne ja annan yleensä mennä ohi. Sellaiset profiilit joiden sukujuonnoissa nään järkeä silmällä katsoen olen pannut seurantaan. Mutta odottavan aika on pitkä. :confused:

JuPe
01.02.21, 09:30
Kävin katsomassa Geni-sukupuutasi. Siihen on nyt kytketty kanssageniläistesi toimesta mm. Gustaf Johansson Giöslingin Cariander-äidin Reiher-esipolvet. Komea rivi sukuvaakunoita! Nämä hyvin kauas (jopa 1300-luvulle asti) historiaan ulottuvat ikiaateliset juuret eivät tule näkymään nimiosumina Family Tree DNA-testissäsi, mutta kylläkin serkkujen “Ancestral”-osiossa. Tulet todennäköisesti saamaan esim. Uukuniemen Berg-Reiher-parista polveutuvia osumia, näin ainakin tapahtui hallinnoimani tilin kohdalla. Geeniosumien lisäksi, myös konventionaalinen tutkimus on tuottanut samansuuntaisen vahvistuksen, kuten allaolevassa linkissä, kuvan kera, on kerrottu:

https://kotisivut.nurmiin.fi/sukukirja.php#viite_5

Heinoska
01.02.21, 11:43
Kiitos taas JuPe sinulle, ja mietinkin tässä jo, että kunhan saan tämän tuloksen niin varmaan on olemassa lisää valaisevia ja tarkempia testejä. Äitilinjanikin Heinosista Pekkarisiin ja mm. Taube von der Issen sukuun ja kaikenlaisiin pappismiehiin ym. on tosi mielenkiintoinen. Olen sieltäkin löytänyt ihan uusia sukulaisia jotka eivät ole kovinkaan kaukana. Elämä yllättää joskus hyvälläkin tavalla.:) Eilen juuri muistelin edesmenneen äitini nimipäivää ja kaivelin fb sivuilleni vanhoja valokuvia lapsuudestani kavereideni nähtäville. Liityin myös fb:in suomalaisten DNA tutkijoiden ryhmään. Sieltä saan ehkä lisää tietoa näiden DNA tuloksien tulkitsemiseen ja ymmärtämiseen.

Pekka Hiltunen
01.02.21, 12:01
Mihin kohtaan koromosomin 12 lyhyessä haarassa tuo mainitsemasi pätkä osuu? Lyhyt haara on mitaltaan noin 35,5M. Nimittäin Luxemburgista aikanaan löytyneen Loschbourin ihmisen (eli yli 8000 v. sitten) ja meikäläisen yhteinen pätkä kromosomissa 12 sijaitsee kohdassa n. 8,0M - 9,3M. Tuo jakso sijoittuu monen länsi-eurooppalaisen matchini ja minun yhteisten pätkien lukuarvojen sisälle.
20668638 - 21368250, 500 snp ja mulla tosiaan 2,53 cM. Eräällä tuttavallani näyttää olevan 2,44 cM samalla kohtaa ja useimmat näistä hänen mätseistään ovat Ruotsin tai Suomen rannikkoseuduilta. Omilla mätseilläni esiintyy yleisesti venäläistaustaisilla, skoteilla ja m.m. friisien/ flaamilaisten asuttamilla alueilla, mutta myös Itä-Euroopassa ja Keski-Aasiassa sekä myös läheisimmillä mätseilläni Savo-Karjalassa (mistä oli 3/4 isovanhempaani) sopien viikingien reittien vaiheille.

PH

Kivipää
01.02.21, 13:41
Minun osumistani löytyy kaksi pidempää jaksoa noihin lukuihin sopivana ja yksi lyhyempi. Pidemmät ovat MyHeritagen puolelta. Toinen heistä on hollantilainen (yhteinen jakso on 18,7M-24,4M, 8 cM, 3804 snp) ja toinen suomalainen, jolla lienee minun kanssani mm. yhteinen Saksan alueelta tullut esivanhempi (yhteinen jakso on 20,6M-26,0M, 8,3 cM, 3804 snp). Sitten on FamilyTreen puolelta tullut osuma suomalaisnaisen kanssa (yhteinen jakso on 20,8M-21,5M, 2,46 cM, 500 snp). Hänellä on juuria läntisessä Suomessa, läntisessä Euroopassa sekä Venäjän suunnalla.

Heinoska
23.06.21, 10:34
Kiitos. Aikaa on kulunut alkuperäisestä kyssäristä mutta nyt on tullut paljon osumia Uudet kolmannet serkut lienevät läheisimpiä. Yllätys yllätys en heistä tiennyt. :D: Aatelistaustaa on nyt molemmin puolin sekä isän että äidin suvusta ja pappismiehiä, sotaherroja ja jonnekkin aina Kalmarin Unioniin on päästy. Kuninkaallisia ym. Lähes viikottain tulee pari uutta osumaa. Kiitos että minut tähän yllytitte. Toki nää tavan tallaajat, joista on vielä sukua elossa ovat ne rakkaimmat löydöt :D:

ejl
23.06.21, 15:36
20668638 - 21368250, 500 snp ja mulla tosiaan 2,53 cM. Eräällä tuttavallani näyttää olevan 2,44 cM samalla kohtaa ja useimmat näistä hänen mätseistään ovat Ruotsin tai Suomen rannikkoseuduilta. Omilla mätseilläni esiintyy yleisesti venäläistaustaisilla, skoteilla ja m.m. friisien/ flaamilaisten asuttamilla alueilla, mutta myös Itä-Euroopassa ja Keski-Aasiassa sekä myös läheisimmillä mätseilläni Savo-Karjalassa (mistä oli 3/4 isovanhempaani) sopien viikingien reittien vaiheille.

PH

Mielenkiintoista, koska ko kohdassa on minulla kolme henkilöä, joita yhdistää Charpentier suku.

Heinoska
02.07.21, 18:14
Jep, nyt olen vertaillut näitä osumia ja kyllä ihmettelen sillä FTDNA antaa mulle vastauksen eräästä henkilöstä 1-3:s serkku tms läheinen. No hänellä ja minulla on myös Genissä puu. Teimme siellä vertailun.. Välissämme on about 23 ihmistä ja vastaus 13:sta serkku ? Morganeita on yli sata ja sitä yhteistä noin 60 ? Sukupuussa sitä yhteyttä on silmällä vaikea edes havaita ? Onko sukupuussa joku vika eli väärä isä tai äiti joka ratkaisisi yhtälön simsalabim, oletkin mun täti vai onko nää testit pelkkää höpsötystä ?

Juha
02.07.21, 20:11
Eivät ole humpuukia.

Älä kiinnitä huomioita noihin sukulaisuusasteisiin, vaan keskity pelkästään cM määrään ja pisimpään segmentteihin.


Suosittelen vaikka tätä (https://holvi.com/shop/JUHANSUKU/product/cf20c34ef86e343d8d53932931cb7a55/)



Juha

Heinoska
02.07.21, 21:44
Minäpä tutkailen. :confused:

ejl
03.07.21, 05:06
Jep, nyt olen vertaillut näitä osumia ja kyllä ihmettelen sillä FTDNA antaa mulle vastauksen eräästä henkilöstä 1-3:s serkku tms läheinen. No hänellä ja minulla on myös Genissä puu. Teimme siellä vertailun.. Välissämme on about 23 ihmistä ja vastaus 13:sta serkku ? Morganeita on yli sata ja sitä yhteistä noin 60 ? Sukupuussa sitä yhteyttä on silmällä vaikea edes havaita ? Onko sukupuussa joku vika eli väärä isä tai äiti joka ratkaisisi yhtälön simsalabim, oletkin mun täti vai onko nää testit pelkkää höpsötystä ?

Eivät ole hössötystä. Olemme isäni kautta 15.-16. serkkuja (Rainerus suku) vaikka FamilyFinderin mukaan 3.-5. serkku. Sukulaisuutemme tulleekin vähintään kahta kautta. Geenivertailun jälkeen veikkaan yhtä tuntematonta yhdistävää henkilöä Oravaisten suuntaan.