PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Johan Johansson Helmroos från Letala


Magda
23.07.07, 20:00
hej.
Jag söker Johan Johansson Helmroos från Letala. Födelsetid enligt Uusikaupungin Merimieshuone 04.10.1824 född i Letala 04.10.1824. Denne Johan Johansson Helmroos var inskriven i Uusikaupungin Merimieshuone och har därifrån uttagit skiljobevis till Letala 17.11.1862.

13.12.1863 gifte sig Johan Johansson Helmroos med Qv. Sanna Lena Pihl. Han var vid detta tillfälle bosatt i Nykyrka (Kalanti). År 1865 köpte han från Letala, Leppälä Marttila rustmästareboställe.

Födelsetiden som uppges enligt U:k merimieshuone motsvaras inte av Hiskis kyrkböcker, däremot 04.10.1920.

Känner någon till något om denne Johan Johansson Helmroos vore jag mycket tacksam för svar. Pia (f.Helmroos)

Merita
27.01.11, 13:55
HEJ!
I cant write swedis but i try my english... My grandfathers father was Helmroos Samuel Vihtori, and he was born 10.8.1860 in Letala, maybe we are relaited from far... I have more information, contact me :)

Hannu Numminen
27.01.11, 22:38
Hej!

4.10.1824 födde två barn i Letala, Carl och Lovisa, men ingen Johan. Se http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=5250503 .

4.10.1820 födde Johan Johansson i Letala. Jag vet inte om han senare tog namnet Helmroos eller inte, men i alla fall här är information om Johans födelse: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=5250469 .

Det finns några Helmroos i min släkt också men troligen är det en annan släkt; deras namn var tidigare Österman.

Magda
28.01.11, 18:57
Hej Merita och Hannu

tack för era svar

Johan Johanss.Helmroos f. 4.10.1820 i Letala tillhör inte min släktlinje. Jag borde ha annullerat min förfrågan men har glömt att göra det. Det fanns flera med namnet Helmroos i Letala-Kalanti under den här tiden, om det rör sig om olika släkter som tagit namnet Helmroos vet jag inte.

Min egen Helmroos-släktlinjen härrör från en Paulus Öberg (tidigare namn otydbart i Nystads kyrkböcker men torde vara något som börjar med Rome....sky) född i Livland.

Med vinterhälsningar
Pia Nurmi