PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Mikä ero Torp ja Torphus?


HenricusSuku
26.11.20, 17:21
Jokioisten seurakunnan rippikirjoissa olen törmännyt asumisen kohdalla ilmaisuihin Torp ja Torphus. Onko käsitteillä eroa?

Juha
27.11.20, 09:18
Tuskin on



Juha

HenricusSuku
27.11.20, 18:04
Hei Juha ja kiitos vastauksesta.
Jäin sen takia epäilevälle kannalle, koska Torphus merkinnässä oli yleensä pidempi asukasluettelo kuin Torp merkinnässä. Ajattelin, että Torp tarkoittaisi vain yhtä, ehkä pienempää torppaa ja Torphus "Torppatalo" isoa torpparakennusta, jossa asui useita torppareita tai torppien kokonaisuutta.
Yritin myös ruotsi suomi käännössanakirjaa. Eivät tunnista Torphus sanaa.
Olen sukuselvityksessäni käyttänyt sitä ruotsinkielistä sanaa, mikä on alkuperäisessä rippikirjassa eli välillä Torp ja välillä Torphus sanaa.

Jouni Kaleva
27.11.20, 18:22
Ero saattaisi olla siinä, että Torp on torppa hallinnollisena tai kirjanpidollisena yksikkönä, kun torp-hus olisi konkreettinen rakennus.


Paras auktoriteetti ruotsinkielen vanhaan sanastoon on SAOB https://www.saob.se/artikel/?seek=torphus&pz=2#U_T2071_11175


Siellä on näin:


(TORP)-HUS. hus på torp, torp (i bet. 1 c (l. d)); jfr -stuga (https://www.saob.se/artikel/?unik=T_2071-0025.438U#U_T2071_12013). I stånd sätta, hwad på boställets andel i torphusen och torpjorden brista kan. BondP 12: 643 (https://www.saob.se/source/mr.php?id=17151) (1771). —

HenricusSuku
27.11.20, 19:02
Kiitos Jouni vastauksesta ja tulkinnasta.
Olet varmasti vahvasti oikeassa, että kysymys on hallinnollisesta asemasta ja sen muutoksista. Myös maareformeja on tehty vähän väliä, tiloja jaettu ja yhdistetty.

Tapauksessani on kysymys Jokioisten kartanon torppareista ja heidän torpistaan ja taloistaan.

Vuosina 1811-1835 saman Uutelan nimen alla oli Torp Uutela 3.4 ja 5. Vuosina 1837-1842 Uutela Torp. Vuosina 1843-1857 Torphus. Vuosina 1858-1900 pelkästään Uutela.

Olen yrittänyt vauhdittaa Jokioisten kartanon arkiston digitointia. Kanta-Hämeen sukututkijoille sekä poliittisen historian tutkijoille avautuisi valtavasti uutta vanhaa tietoa.

Pekka Hiltunen
27.11.20, 19:25
Näinhän se varmaan meni. Kysymyksen kannalta olikin oleellista ilmaista juuri vuosisata - ja mieluimmin vuosikymmenkin, kun sukututkimuksessa/ -harrastuksessa liikutaan tavallisesti yli 500v:n aikajanalla. Enpäs ole itse nähnyt tätä "torphus"-ilmaisua. Ratsutiloilla oli "akumenttinsa" eli augmentoidut aputilat, mutta väen lisääntyessä on kai torpatkin pitänyt jakaa jälkeläisten kesken. Eräs savolaistaustainen yliopistomies lohkaisi kerran, että heidän kotitalonsa on aikoinaan rakennettu Kasurilan puuseen perustuksille...
PH

HenricusSuku
27.11.20, 19:51
Kiitos Pekka huomautuksesta.

Olen eläkkeelle siirryttyäni päässyt tässä "sukututkimuksen kiehtovassa maailmassa" päässyt parhaimillani vasta 1700-luvun alkupuolelle.

Olen hyötynyt valtavasti "kokeneemman kaartin" avuista.

Muutaman vuoden kokemuksesta tiedän, että tämä sukututkimus on jatkuva oppimisprosessi. Tärkeäksi on muodostunut oikean tiedon varmistaminen, jotta ei eksy väärille "harhapoluille".