PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Isyys asiaa 1900-luvun alusta


Mikko Y.
29.09.08, 02:45
Miten saan tiedon vuonna 1904 syntyneen lapsen biologisestaisästä, joka ei ole myöntänyt isyyttä? Eikö näitä tietoja jo merkitty ylös tuohon aikaan...?
Käsittääkseni näitä tietoja ei löydy maakunta-arkistosta, vai olenko ihan väärässä?

zappa
29.09.08, 07:36
Hei, Voi löytyä tietoja käräjiltä tai elatusapumaksusta sen kunnan arkistosta jossa asunut. Ainakin itse näistä löysin tiedot.
T. Zappa

Mariasparf
02.10.08, 06:48
Saman ongelman kanssa pähkäilevänä kysyisin hieman lisää ja laajennettunakin .

Mikäli lapsi on syntynyt 1. kunnassa ja isä asuu perheineen 2.kunnassa ,onkohan asia käsitelty 1.kunnassa jossa äiti ja lapsi asuvat?

Sekö on käräjäoikeus ja sosiaalitoimi ( lapsen kunnan?) joissa asiakirjat ovat?

Joskus mahdollisesti au-lapsi merkitty on testamenttiin joka taas on liitetty perunkirjoihin.

Lasteni sukua tutkivana enkä esim. perimys- tai esipolvijärjestyksessä asianosaisena , saanenko tiedot esim. juuri sukututkimusta varten?

Kuinkahan pitkältä ajalta käräjäoikeudessa on esim. perunkirjoja? Sain isovanhempieni perunkirjoista tiedon enkä hoksannut pyytää aikaisempia joissa mahdollisesti olisi ollut jotain mikä vastaisi kysymyksiin joita tuli näiden myöhäisempien asiakirjojen kohdalla esille.

Mariasparf

zappa
02.10.08, 14:05
Hei, Asiaa käsiteltiin sen kunnan aluella jossa lapsi asui ja sen alueen käräjäoikeuden.
T.Harri

Sari H
03.10.08, 07:59
Miten saan tiedon vuonna 1904 syntyneen lapsen biologisestaisästä, joka ei ole myöntänyt isyyttä? Eikö näitä tietoja jo merkitty ylös tuohon aikaan...?
Käsittääkseni näitä tietoja ei löydy maakunta-arkistosta, vai olenko ihan väärässä?

Onko sinulla tiedossa edes isän nimeä?

Minulla sattui onnenkantamoinen, että minulla oli ukkini isännimi tiedossa ja joka oli sen verran harvinainen sukunimi, niin selvitin onko sen niminen henkilö ollut paikkakunnalla samaan aikaan isomummoni kanssa ja HUPS olikin yksi ainoa samanniminen mies ja ikäkin passasi ja asia tätä myötä selvisi. Ainoa varmistus asiaan on tietysti DNA testit jälkipolvista hänen toisesta liitostaan ja meidän haarastamme. Mutta se jääköön tulevien mietittäväksi. Itse en sitä aio edes ehdottaa.

Sari

zappa
03.10.08, 12:57
Hei, no isän nimeä ei varsinaisesti tarvitsekaan tietää, koska äiti oli se henkilö joka vai tai ei vienyt asiaa käräjille, mutta yleensä vei. Elatusmaksut asiakirjat taas ovat lapsen nimellä koska koskivat vain lasta. Äidistä ja isätä vain perustietoja.

Mariasparf
03.10.08, 17:15
Kastetilaisuus saattaa antaa tunneperäisen " varmuuden" jonkun isyydestä joka ei tietenkään tutkijalle riitä , mutta kerronpa kuitenkin omin sanoin. Kysymys on talon pitkäaikaisesta palvelijattaresta joka sai au-lapsen.

" Kastettiin Maija Maijantyttären au-poika Martiksi. Kummeina olivat Martti Matinpoika Mattinen ( sukututkijan arvelema isä , koska Martti käytti myöhemmin nimeä Mikko Martinpoika Mattinen ) , Martti Matinpojan äiti , Martti Matinpojan täti + puolisonsa , Martti Matinpojan kaveri ja Maijan tyttökaveri."

Asetelma jotenkin henki yhteenkuuluvuutta.

Tämä " isänpuoleinen" suku oli siis tiiviinä rintamana paikalla. Maija Maijantytär ei koskaan avioitunut. Kyseisen au-pojan pojanpojan perhe oli paljon tekemisisää vuosikymmenien päästä isänpuoleisten " serkkujensa " kanssa.


Martti Matinpoika Mattiselta ei jäänyt muita lapsia. Olisihan se mukava löytää jokin paperilappunen - " viimeiset ratkaisevat sanat" .

Mariasparf

Miskaliini
04.10.08, 19:30
Hei !
Minulla on samaan aiheeseen liittyvä ongelma. Isäni on au-lapsi syntynyt 1913 Helsingissä/Haagassa. Kirkonkirjoissa ei isää, mutta nimi tiedossa ja kihlakuva olemassa. Isä maksanut elatusmaksun, mutta äidin kuoltua lopetti maksamisen. Haagan kunta ? haastanut raastupaan, tuomittu maksamaan. Vuotta en tiedä. Helsingin seurakunta yhtymästä ei löydy sen nimistä. Hiskistä löytyy syntyneenä samanniminen henkilö, jonka nimi ja ikä sopii. En löydä häntä aikuisena. Mitä kautta pääsisin alkuun ?


:confused:

Juha
04.10.08, 20:57
Sinun täytyy päästä katsomaan tuon HisKistä löytyvän henkilön tietoja rippikirjasta. Sieltä hyvin suurella todennäköisyydellä löydät merkinnän, minne hän on mahdollisesti muuttanut kotitalostaan. Sitten etsit tuon muuttokohteen rippikirjan ja tätä kautta sitten seuraat häntä niin pitkälle kuin haluat tai tietysti ainakin vuoteen 1913. Seurakunnista löytyy myös sisään- ja ulosmuuttaneiden luettelot, joista on hyötyä tuossa tutkimuksessasi.

Miskaliini
05.10.08, 18:09
Niin ajattelin itsekin, että rippikirjojen kautta pitäisi yrittää, mutta elatusmaksu päätös olisi varma. Asiasta on puhuttu kun olin lapsi, mutta silloin asia ei kiinostanut, jäi onneksi jotain mieleen.
Tämä ainoa henkilö joka nimen/ikänsä puolesta sopii isäksi on syntynyt Kuolemanjärvellä josta perheen muuttokirja Viipuriin. Tällöin ehdokas pieni lapsi. Viipurissa on vain isän sisäänmuutto, muuta perhettä ei mainita. Nämä tiedot HISKIssä.Aikuisiän ammatti on ollut överkonstapeln.
Kiitokset !

Liisa Rinkinen
05.10.08, 20:06
Hei, Voi löytyä tietoja käräjiltä tai elatusapumaksusta sen kunnan arkistosta jossa asunut. Ainakin itse näistä löysin tiedot.
T. Zappa

Oletko nähnyt näitä elatusapuluetteloita tms. ja missä? Minulla on au-lapsen vanhemmat tiedossa, mutta en ole saanut selville maksoiko isä aviottomalle tyttärelleen jotakin. Tytär syntyi Helsingissä 1904. Käräjäoikeuden arkistoista en löytänyt tapauksesta mainintaa.

Kyselin asiaa Helsingin sosiaalivirastosta. Vaitiolovelvollisuuteen vedoten kieltäytyivä edes katsomasta tietoja. Kyse on isäni isän avioliiton ulkopuolella syntyneestä tyttärestä.

sukututkimusterveisin liisa

Miskaliini
05.10.08, 20:27
Hei !
En ole papereita nähnyt, mutta kuullut kuvauksen oikeudenkäynnistä. Isäni oli itse oikeudessa (paikkaa en tiedä) paikanpäällä, hän on ollut tuolloin 7 - 10 vuotia, äiti oli kuollut. Todistus ja kihlakuva olivat olleet todistena. Tuomari oli moittinut isän isääni siitä, että kyseessä oli kaunis poika josta on pidettävä huolta. Lastesuojelulautakunnan (?) täytynee olla asiassa mukana, sillä muita sukulaisia ei ollut, vaan isäni jäi tuttavien luokse. Yritän huomenna soittaa paikkakunan lastensuojelu virastoon, tai oikeastaan arkistoon. Olen kunnan verkkosivuilta nähnyt, että siltä ajalta on olemassa materiaalia.

Miskaliini

Mariaana
06.10.08, 07:55
Hei, Miskaliini!

Jos etsimäsi isä on asunut joskus Helsingissä, (kun lapsi syntyi sillä seudulla), voi hänet löytää Helsingin kaupunginarkistossa olevasta poliisin osoiteluettelosta. Henkilöt ovat siellä aakkosjärjestyksessä sukunimellä.

Mikäli hän on kuulunut aikuisena Helsingin poliisiin, hänestä löytyy tietoa Kansallisarkistosta. Siellä on monta kirjaa eri piireistä ja niiden poliiseista kunakin aikana.

t. Mariaana

Sari H
06.10.08, 11:48
Hei !
Lastesuojelulautakunnan (?) täytynee olla asiassa mukana, sillä muita sukulaisia ei ollut, vaan isäni jäi tuttavien luokse. Yritän huomenna soittaa paikkakunan lastensuojelu virastoon, tai oikeastaan arkistoon. Olen kunnan verkkosivuilta nähnyt, että siltä ajalta on olemassa materiaalia.

Miskaliini

Itse lastensuojelupuolella työssä olevana, epäilen että saat tietoja.... mutta toivottavasti saat selvitettyä jostain edes...

Sari H

zappa
06.10.08, 20:58
Hei, oletko huomioinut, että haaga kuului vuonna 1913 Helsingin pitäjää ja oli kauppala 1923-1946 ennen kuin liitettiin Helsinkiin.

Miskaliini
06.10.08, 22:08
Iltaa !
Se on selvinnyt, että Haaga kuului Huopalahden, sittemmin Helsingin seurakuntaaan ja Huopalahden nimismiespiiriin ja Helsingin kihlakuntaan. Eli Helsingin käräjäoikeuden arkistosta piäisi löytyä päätös. Päätökset voivat olla salaisiksi julistettu 25 - 100 vuodeksi sisällöstä riippuen. Haettu henkilö on asunut joko Helsingissä tai aivan lähikunnissa. Näin saamani vinkki Kaupungin arkiston poliisien osoiteluettelosta saattaa tuottaa tuloksen.Tiedän, että isäni ja hänen isänsä ovat aikuisena tavanneet Helsingissä, mutta asiasta ei koskaan puhuttu.
Tänään ei ollut tilaisuutta selvittää asiaa enempää, mutta kerron, mitä kautta löytyi ja mitä.

Kiitokset Miskaliini:):)

Mikko Y.
17.11.08, 18:57
Onko sinulla tiedossa edes isän nimeä?

Minulla sattui onnenkantamoinen, että minulla oli ukkini isännimi tiedossa ja joka oli sen verran harvinainen sukunimi, niin selvitin onko sen niminen henkilö ollut paikkakunnalla samaan aikaan isomummoni kanssa ja HUPS olikin yksi ainoa samanniminen mies ja ikäkin passasi ja asia tätä myötä selvisi. Ainoa varmistus asiaan on tietysti DNA testit jälkipolvista hänen toisesta liitostaan ja meidän haarastamme. Mutta se jääköön tulevien mietittäväksi. Itse en sitä aio edes ehdottaa.

Sari


Se onkin ongelma, kun ei ole isännimeä tiedossa. Ja kirkonkirjoissa ei kyllä ollut mitään mainintaa asiasta, että sen takia ajattelen täältä kysyä neuvoa asiaan.

Ulla Juva
17.11.08, 19:33
Itse lastensuojelupuolella työssä olevana, epäilen että saat tietoja.... mutta toivottavasti saat selvitettyä jostain edes...

Sari H

Kuinka kauan nuo asiakirjat ovat sitten tavallisten ihmisten ulottumattomissa vai eivätkö ne koskaa tule saataville?

Minukin pitäisi saada samanlaisia tietoja isäni isästä. Hänestä ei ole muuta kuin suullisen tiedon mukaan lentokonemekaanikko/lentäjä ja maksanutkin jotain mummilleni/isomummille? Kaikkia asian omaiset ovat kuolleet, joilta kysellä tarkemmin. Kyse on vuodesta 1928. Saisiko - jos saa - niitä Mikkelin maakunta-arkistosta kun isäni on syntynyt tuolla Kannaksen Karjalassa? Saako niitä Mikkelistäkään?
Voisiko saada tietoa jostain Finnairin entinen AERO? arkistoista kuka on ollut missäkin ja milloin? Ei noita lentomekaanikkoja ja lentäjiä niin hirveästi silloin ollut...kait.

zappa
17.11.08, 19:51
Hei, Asiakirjat ovat yleensä lapsen nimellä ja voi olla useita vuosia, kun asia viety käräjille, siellä asia on äidin vietävä käräjille. Yleensä kyllä pitäisi löytyä lastensuojeluviranomaisilla tietoja lapsesta. Näin oli ainakin isoisästäni joka syntynyt 1913 ja asia oli käräjillä vasta 1916, jonka jälkeen alkavat elatusmaksut.. Ei pitäisi olla ongelmaa asiakirjojen saannissa, kun kyseessä on lähiomainen ja varsinkin jos lapsi ja äiti ovat jo kuolleet. Elävistä ei kyllä saa, kuin henkilö ketä asia koskee. Poliisin osoiterekisteristä löytyy asuin paikka vuodesta 1907 alkaen.