PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Jämijärven Jutila


sukutut642
08.11.20, 13:48
Tiedossani on ongelma, joka ei ratkea millään. Nimittäin eräs esiäitini oli Kaisa Margaretantytär ( 5.12.1796 Kankaanpää Vuorenmaa -9.7.1862 Pomarkku Kivijärvi) joka siis on avioton lapsi, naimisissa Matti Simonpoika Lundgren/Viinamäki (16.9.1795 Siikainen - 14.9.1880 Pomarkku Kivijärvi) kanssa. Kaisan isää en ole etsinyt, se on kai turhaa, mutta äidin suvusta olisin kiinnostunut. Äidiksi on nimittäin kastetiedoissa merkitty Margareta Matintytär, mutta kuka Margareta? Kankaanpäästä ei löydy äidin synt.aikaa eikä sukua. Sen sijaan Jämijärvellä on Jutilassa Matti Juhonpoika Jutila (s. 7.2.1742) ja vaimona Margareta Yrjöntytär Pantti (4.9.1744 - 3.4.1809), joilla on tytär Margareta, s.7.11.1769 Jämijärvi Jutila. Onko mahdollista, että juuri tämä Margareta olisi Kaisan äiti?

Essimi
08.11.20, 22:32
Vuorenmaan rippikirjassa on ainakin jollekin Margareta Matintyttärelle merkitty syntymäaika 19.3.1774: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=5466901
(neljäs nimi alhaalta). Hiski löytää tällä samalla syntymäajalla Ikaalisista Jämijärven Heiskan Margareetan.

raimoensio
10.11.20, 20:04
Tämä on myös minun kauan etsimäni esiäiti. Minulla on syntymäaika 14.7.1769. Palaan tähän myöhemmin.
Jutilan Kreetta Matintytär mielestäni naitiin muualle.

Kaisalla esiintyy jossain vaiheessa ikäänkuin sukuniemi Arven ja ajettelin, että se voisi viitata isään. Vuoremmaassa oli samoihin aikoihin renki Arvi Antinpoika (Smed) ja Arvin sisar oli muistaakseni Kaisan kummina.

raimoensio
10.11.20, 22:02
Tuo sa näkyy Siikaisten Pyntäisissä rk1811 s 35

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=22510&pnum=37

sukutut642
11.11.20, 09:22
Tosiaankin, se Jutila-teoria ei ehkä sittenkään ole oikea. Katsoin Pomarkun kuolleiden tietoja ja sieltähän löytyi: Greta Mattsdotter kuollut 11.12.1842 Siikaisten Vuorijärvellä 73-vuotiaana. Siis Pomarkun tiedoissa eikä Siikaisissa. Ikä täsmää em. synt.ajan kanssa eikä siinä vielä kaikki. Nimittäin kuolintiedoissa oli lisämerkintä "inh.l. qv." eli inhyses lägrad qvinna. Nyt aloin etsimään Gretan syntymäaikaa lähiseudun seurakunnista, mutta huonolla tuloksella. Ei löytynyt mistään.

Gretan tyttären patronyymiksi muuten mainitaan sekä Arvidsdotter että Adamsdotter, lähteestä riippuen.

raimoensio
11.11.20, 11:55
Adamsdr viittaa useinmiten tuntemattomaan isään kuin siihen, että isä olisi Adam. Tuo Arvidsdr vahvistaa tuon Arvi Antinpojan (25.21774 Kyynärjärvi) osuutta Kaisan syntymään.

Olen hakenut tuota Kreettaa todella paljon ja aina päätynyt siihen, että sen täytyy olla esim. Noormarkusta, josta puuttuu kastetut, mutta henkikirjojen perusteella en ole sieltäkään löytänyt. Yritän vielä kartoittaa ruon Kreetan esiintyminen Kankaanpään kirjoissa.

Minun sukujuuret tulevat Viiinamäestä Ruuskaan (Jaakko Juhonp Isohuhta). Ruuskan Iida naitiin 2.7.1881 Rossin torppaan Mansikkamäkeen, josta isoäitini on kotoisin.

sukutut642
11.11.20, 12:53
Kiitos vastauksesta. Urakka osoittautuu normaalia hankalammaksi. Myös minun juureni ovat samassa Ruuskassa, nimttäin em. manitun Idan isoveli Isak, s,1857 on isoisäni äidinisä.