PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : hätäkaste


seppo remes
28.10.20, 17:22
Olen ihmetellyt sitä kuinka lapsen syntymä- ja kastepäivä on kastettujen luettelossa sama, kun eletään 1700-luvun loppua ja asutaan tiettömien taipaleiden takana Pohjolassa maaliskuussa. Jos kyseessä on hätäkaste, näkyy se tavallisesti kastettujen luettelossa. Pappi tuskin oli samana päivänä samassa kylässä tekemässä jotain kirkollista palvelua, ei näkynyt vihittyjen tai haudattujen luettelossa. Voidaanko hätäkaste tehdä ilman, että se on merkitty kirjaan, vai onko asialle joku muu selitys? Tuskin lapsen synnyttäjä kävi samana päivänä pappilassa n. 40 km:n päässä.

TapioV
29.10.20, 16:16
Olen ihmetellyt sitä kuinka lapsen syntymä- ja kastepäivä on kastettujen luettelossa sama, kun eletään 1700-luvun loppua ja asutaan tiettömien taipaleiden takana Pohjolassa maaliskuussa. Jos kyseessä on hätäkaste, näkyy se tavallisesti kastettujen luettelossa. Pappi tuskin oli samana päivänä samassa kylässä tekemässä jotain kirkollista palvelua, ei näkynyt vihittyjen tai haudattujen luettelossa. Voidaanko hätäkaste tehdä ilman, että se on merkitty kirjaan, vai onko asialle joku muu selitys? Tuskin lapsen synnyttäjä kävi samana päivänä pappilassa n. 40 km:n päässä.


Lapsen veivät kasteelle kummit, joille imoitettiin, mikä nimi vauvalle annetaan. Äitihän ei olisi moneen päivään päässet liikkeelle. Isäkin saattoi lähteä matkaan mukaan. 1700-luvun loppupuolelta Viitasaaren kastettujen luetteloa aikoinaan katsoessani, huomasin monessa tapauksessa kaste- ja syntymäpäivän samaksi. Huomiota herätti myös, että kirkkoherra Porthanin tytär oli melkein kaikkien vauvojen kummina!
T.V.

Essimi
29.10.20, 18:29
Äitihän ei voinut osallistua kirkollisiin toimituksiin ennen kirkottamista, ja siihen taisi mennä useampia viikkoja.