PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Tormulainen Kimmo Kemppaisen kirjassa?


TormuLankila
07.10.20, 18:14
Onkohan tätä alla mainittua kirjaa jo kirjoitettu? Tutkin omaa sukuani Tormulainen ja huomasin, että Kimmo Kemppaisen kirjassa olisi jotakin mainintaa suvusta, sukuhan on erittäin pieni, ukkini oli ainoa elossa oleva sukunimeltään Tormulainen 1920 luvun alussa, meni sittemmin naimisiin ja sai kaksi lasta, joista toisen lapsi olen minä.
Olen selvittänyt sukua jonkin verran ja kaikki lisätieto on tarpeen ja olen iloinen jos jotain löytäisin.


Nov 2010, kirjoittaja Kimmo Kemppainen

Kimmo Kemppainen Kimmo Kemppainen ei ole kirjautuneena
Forumin jäsen - Medlem i forumet

Liittynyt: Nov 2010
Viestejä: 1,762
Oletus Vs: Heikki Jokelainen s. 1713 tai 1715 k. 12.5.1794 Pielisjärvi Viensuu
Yritän sisällyttää kirjaan sellaisia sukuja, joista ei ole paljon painettua tietoa. Tähän mennessä olen tehnyt luvut seuraavista:

Anttonen
Heikkinen
Hurskainen
Härkönen
Jokelainen
Karhu
Kemppainen
Keränen
Kettunen
Kurkinen
Mikkonen
Mulari
Mäkäräinen
Määttä
Möttönen
Näyhä
Pyykkönen
Pääkkönen
Romppainen
Tormulainen
Torvinen

Osasta sukuja on käsittelyssä vain yksi sukuhaara.
Kimmo Kemppainen

Lainaa:
Alkuperäinen lähettäjä blue-eyed Lue viesti
Kimmo, jäi sanomatta, että odotan innolla kirjaasi, mitä se sitten pitääkin sisällään, niin kaikki varmaan liittyy minun sukuihini.

Varsinkin tuo Jokelaisten alku kiinnostaa. DNA-haaviini on jäänyt Jokelaisia myös kannakselta, joten mitenkähän ne tulkitset. Edesmennyt Veikko Sumén, joka oli innokas Jokelaisten tutkija, sanoi, että Jokelaiset ovat tulleet Viipurin kannakselta, mutta sinun käsityksesi on, että mahdollisesti Ruotsista.

Harmi, kun tietääkseni vain yksi Jokelainen on tehnyt DNA-testin ja hänkin haluaa pysyä nimettömänä, joten en voi asiaa kysellä, miten hän on sukupuunsa rakentanut.

Liittyykö tähän kirjaasi myös Kovalaiset? Facebookin Vienan DNA-ryhmässä on vinkki Vienan Kovalaisista, että heidät olisi tarkkaankin tutkittu. En vain ole saanut itsestäni aikaiseksi, että olisin ruvennut "metsästämään" tuota tutkimusta. Kuka on se Kovalainen, joka on ensimmäisenä mennyt Vienaan?

Jouni Kaleva
08.10.20, 10:15
Hei


Kimmo Kemppainen pyysi minua välittämään tänne tämmöisen vastauksen:


"a) Tormulaisia oli Kainuussa kaksi haaraa, joiden keskinäinen yhteys on tuntematon (koska olisi Venäjällä). Vanhemman haaran kantaisä Paavo Tormua ilmestyi lähteisiin vuonna 1638, joskin yksi tätä vanhempikin maininta nimestä on. Uudemman haaran aloittivat Kontro (Konrad) Tormulaisen pojat. Kontro Tormulainen ei ollut tiettävästi virallisesti kirjoilla Kainuussa mutta mainittiin Kainuun lähteissä venäläiseksi ja kuitenkin yhden hänen poikansa mainittiin syntyneen Paltamossa. b) Mitä tulee Jokelaisiin, niin Pielisen suvusta en tiedä mitään, mutta Kainuun suku oli kotoisin Siikajokilaaksosta. c) Kovalaisia käsittelen vain ohimennen."


Kyseistä kirjaa ei ole vielä julkaistu.

TormuLankila
08.10.20, 10:22
Kiitos tiedosta,
Kiinnostaa kuulla kunhan kirja on valmistunut. Minun on annettu ymmärtää, että Venäjän puolella olisi Tormulaisia (ortodoksi kirkko). Tormua alkunimenä viitannee ko paikkaan Suomussalmella? Odottelen kirjaa kaikessa rauhassa.
T. Liisa L.

TormuLankila
10.10.20, 14:34
Korjaan tuota Tormulaisten määrää. 1920 luvun alkupuolella oli elossa myös ukin veli, sukunimeltään Tormulainen sekä mahdollisesti hänen äitinsä, oka oli mennyt uusiin naimisiin ja rippikirjoissa on vielä 10-luvulla entisellä nimellään.

Sari H
10.10.20, 19:40
Hei


Kimmo Kemppainen pyysi minua välittämään tänne tämmöisen vastauksen:


"a) Tormulaisia oli Kainuussa kaksi haaraa, joiden keskinäinen yhteys on tuntematon (koska olisi Venäjällä). Vanhemman haaran kantaisä Paavo Tormua ilmestyi lähteisiin vuonna 1638, joskin yksi tätä vanhempikin maininta nimestä on. Uudemman haaran aloittivat Kontro (Konrad) Tormulaisen pojat. Kontro Tormulainen ei ollut tiettävästi virallisesti kirjoilla Kainuussa mutta mainittiin Kainuun lähteissä venäläiseksi ja kuitenkin yhden hänen poikansa mainittiin syntyneen Paltamossa. b) Mitä tulee Jokelaisiin, niin Pielisen suvusta en tiedä mitään, mutta Kainuun suku oli kotoisin Siikajokilaaksosta. c) Kovalaisia käsittelen vain ohimennen."


Kyseistä kirjaa ei ole vielä julkaistu.

Todella mielenkiintoista, en nyt yhtäkkiä muista Vienan lähteissä Tormulainen nimeä, mutta mikäli törmään heihin - huikkaan tässä ketjussa.

Itse olisin noista Kettusista, Torvisista ja Kurkisista kiinnostunut mitä heistä löytyy. Kurkiset olen, jotka tulivat Laitasaareen, paikallistanut juuret Vuokkiniemeen. Sukujuonto sinne selvää ja samoin että jälkeläinen muutti Ilomantsiin ja on siellä Kurki suvun kantaisä.

Kettusia on Vuokkiniemen pitäjän Tsenankylässä.

Torvisia on sekä Vienassa Jyvälahdessa, Mölkössä ja Ajuolahdessa.

Tauriaisia löytyy Vienasta 1900 luvun kirkonkirjoissa.

Kiitos Kimmolle taas mielenkiintoisesta tiedosta koskien Tormulaisia.

Sari H
10.10.20, 19:49
Ai niin tämä Kontro on todennäköisesti Venäjän Kondrateij eli Kontratta karjalaisittain.

Myös Polykarpus Kanniaisesta olen kiinnostunut, ne mitä täällä aiemmin on ollut, olen kolunnut ja lähteistä löytänyt. Etsin esi-isääni Sava Juhonpoika Kanniaisen juuria.

Kiannalla oli myös 1679 alkaen Lars Oktavius Melentia (suvulla nimenä myös Vepsäläinen ja Hämäläinen) Tämä Oktavius on Afanasij eli Ohvo karjalaisittain. Suku todennäköisesti Vienan Akonlahdesta.

Sari H
11.10.20, 12:38
Näyttäisi siltä että Kotro Tormulaisella oli useampiakin lapsia, nämä Hiskistä
Vihitty:
22.3.1755 Bs. Zachr. Conrads. Tormul. Pig Ann Pålsdr Junnutar Melalax

Haudatut:
11.1.1761 1.2.1761 Paldamo Lucas Conrads. Tormul. Vatsot 39

11.1.1764 14.1.1764 Melalax F. 135 Zachr. Conrads Tormulainen Vattus. 32

8.1.1770 21.1.1770 Ristijärvi Giöran Conradi Tormlain F. feb. 52

Sari H
11.10.20, 12:43
Varsinkin tuo Jokelaisten alku kiinnostaa. DNA-haaviini on jäänyt Jokelaisia myös kannakselta, joten mitenkähän ne tulkitset. Edesmennyt Veikko Sumén, joka oli innokas Jokelaisten tutkija, sanoi, että Jokelaiset ovat tulleet Viipurin kannakselta, mutta sinun käsityksesi on, että mahdollisesti Ruotsista.

Pohjoisvienassa Heinijärven kylässä on Egolaev (Jegoalev) suku käyttänyt Jokelainen nimeä. Täällä tutkimusta http://www.karjalansivistysseura.fi/sampo/fi/content/jegolajev-%E2%80%93-jokolaini-sukututkimus

TormuLankila
11.10.20, 12:51
Mielenkiintoista, olen törmännyt joihinkin näistä tutkimuksissani. Pitää perehtyä tarkemmin esim. Lucas T:een.
Kiitos!

Sari H
11.10.20, 13:18
Tässä tuo Göran Tormulainen Ristijärvellä Paltamon seurakunnan arkisto - Rippikirja 1761-1766 (IAa:4), jakso 322, sivu 324: Ristijärvi Kariniemi 40 , Nybygg; Kansallisarkisto: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=6148746 / Viitattu 11.10.2020

Sari H
11.10.20, 13:27
Zahcris sitten vävynä Melalahdessa Valtala no 18 Paltamon seurakunnan arkisto - Rippikirja 1761-1766 (IAa:4), jakso 133, sivu 135: Melalahti 17 Leinola ; 18 Waldala ; Kansallisarkisto: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=6148566 / Viitattu 11.10.2020

Sari H
11.10.20, 15:43
Luukas Tormulainen löytyy Kajaanin rk 1750 Kajaanin seurakunnan arkisto - Rippikirja 1729-1750 (IAaa:1), jakso 84, sivu 82: 32-37 ; Kansallisarkisto: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=7733118 / Viitattu 11.10.2020