PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Rippikouluista


Antti Järvenpää
11.09.20, 07:35
Kun katselee vanhoja valokuvia, niin ainakin minun esivanhempien syntymäpaikkakunnilla on ollut erikseen poikien ja tyttöjen rippikoulut. Onko tämä ollut kirkon tapa vai vain kirkkoherrasta riippuva päätös. Ja toisaalta milloin rippikouluista tuli sellaisia, että niissä oli samaan aikaan sekä tyttöjä että poikia.

kkylakos
11.09.20, 09:22
Käytännöt ovat varmaan muuttuneet eri tahtiin eri paikkakunnilla. Laura Alangon gradun "Rippikoulu Kauhajoen seurakunnassa 1950- ja 1960-luvuilla" tiivistelmässä todetaan, "että seurakunta järjesti vuosittain yleisen päivärippikoulun erikseen tytöille ja pojille. Oppikoululaiset opiskelivat omissa ryhmissään, ja 1960-luku toi mukanaan ammatti- ja kauppakoululaisten sekä kansalaiskoululaisten ryhmät. Näissä ryhmissä oli sekä tyttöjä että poikia."

Essimi
11.09.20, 21:12
Entisaikaan lapsia/nuoria oli niin paljon, että ehkä jo tämä edellytti jotakin jakoa ja tytöt/pojat oli helppo jako. Katsoin tässä vähän aikaa sitten esim. Ylistaron ripillepäässeitten luetteloa: "Nämä 101 tyttöä on tänä vuonna laskettu Herran Pyhälle Ehtoolliselle"... Ja sama poikien kohdalla. Taisi olla kirkko ainut paikka, mihin kaksisataa rippilasta olisi mahtunut kerralla koulunpenkille.

automatti
16.09.20, 15:57
Hei
Itse olin poikai leirillä rippikoulussa 1965

t. automatti