PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Talonhaltijaluettelot


kkylakos
23.07.07, 12:36
Hei,

minulta oli jäänyt huomaamatta, joten varmuuden vuoksi muillekin muistutukseksi: Suomen sukututkimusseuran vuosikirjassa 43 (1993) on luettelo tuohon mennessä julkaistuista talonhaltijaluetteloista pitäjittäin. Suurin osa on pitäjänhistorioitten yhteydessä, mutta näemmä eksoottisemmissakin artikkeleissa ja opinnäyttöissä saattaa olla hyödyllistä tietoa.

Heikki Jokipii
10.01.11, 19:03
Nämä talonhaltijaluettelot ovat todella hyödyllisiä! Niistä saa mahtavaa tukea. Jos (ja kun?) ne on tehty huolellisesti ja kaikkia lähteitä käyttäen, niistä saa ikään kuin "selkärangan" omillekin genealogisille etsinnöilleen.

Mutta miksi meillä ei SSS:ssa ole netissä olevaa listaa näistä talonhaltijaluetteloista? Sellainen listahan olisi kaikille sukututkijoille hyödyksi.

Tuon vuosikirjan artikkelinkin jälkeen on ilmestynyt monia uusia talonhaltijaluetteloita. Itse ottaisin tuollaiselle listalle myös "pelkässä sähkössä" ilmestyneitä hyviä selvityksiä, joita on mm. Lasse Iso-IIvari tehnyt useita.

Juha
10.01.11, 20:37
Ah Heikki, pisto sydämeeni.


Tuo asia riippuu nimittäin melkoisesti allekirjoittaneesta. Yritän saada toimeksi tämän viikon aikana.


Suomen Sukututkimusseura
Juha Vuorela

Timo Verho
11.01.11, 09:36
Samalla voisi luettelon päivittää. Vuoden 1993 jälkeen on tullut paljon uutta. Päivitystä voisivat tehdä kaikki sukututkijat, jotka löytävät jonkin luettelosta puuttuvan tutkimuksen tai uuden pitäjänhistorian.

Heikki Jokipii
12.01.11, 19:22
Sen lisäksi on olemassa teoksia, joissa on ”viittä vaille” tällainen talonhaltijaluettelo..

Tällainen on ainakin Yrjö Hormian teos ”Pyhämaan-Pyhärannan 300-vuotisvaiheita”, josta Hormia teki eräänlaisen tiivistelmän tai ”otoksen” Genokseen:

Pyhämaan ja Pyhärannan vanhimmat maanomistajasuvut
http://www.genealogia.fi/genos/14/14_92.htm

Hormian kirjan kuvaus taloista ja niiden viljelijöistä ei ole täysin systemaattinen, mutta sen viimeistely oikeaksi talonhaltijaluetteloksi ei joltain nuorelta ja näppärältä tutkijalta varmaan kauaa veisi.

Hannu Numminen
12.01.11, 23:10
Kun tässä ketjussa mainittiin Yrjö Hormia, niin on pakko todeta hänen olleen varsin tarkka kirjoittamisissaan. Olen mm. tarkistanut hänen muistaakseni 1940-luvulla tekemänsä varsinaisen sukuselvityksen ja siitä löytyi vain vähäisiä virheitä (pieniä heittoja syntymäajoissa tms.). Luetteloa Pyhämaan ja Pyhärannan vanhimmista maanomistajasuvuista olen tavaillut sattuneesta syystä useinkin.

Olen koettanut ostaa em. Hormian kirjaa ja myös Melanderin sukukirjaa, siinä tosin onnistumatta. Ehkä vielä joskus...

Yleisemmin voin todeta, että hyvin mielelläni löytäisin netistä talonhaltijaluetteloiden listauksen, olipa se sitten SSS:n sivuilla tai missä tahansa muualla.

Kataja
13.01.11, 09:59
Pielisjärven isäntäluetteloita löytyy netistäkin.

http://personal.inet.fi/koti/urho.virkkunen/isannat.htm

Marjatta

kkylakos
13.01.11, 10:05
ja verkossa myös Karvian talojen ja torppien isäntiä ja emäntiä (http://www.karviankotiseutu.fi/isantaluettelo3.html)

Yksi vaihtoehto olisi ripotella näitä SSHY:n wikiin, mutta kun se ei ole ottanut oikein tulta niin yhtenäinen lista lienee parempi formaatti. SSS:n päätettävissä palveleeko se sukututkimusta paremmin jäsenetuna vai julkisena sivuna.

Juha
14.01.11, 10:32
Filosofian kandidaatti Erkki J. Hämäläisen artikkeli "Talonhaltijaluettelot sukututkimuksen apuneuvoina" löytyy nyt tilapäisesti täältä (http://www.varola.fi/talonhaltijat).


Artikkeli on julkaistu Suomen Sukututkimusseuran Vuosikirjassa nro 43 vuodelta 1993.



Suomen Sukututkimusseura
Juha Vuorela

JaskaS
14.01.11, 11:44
Jossain vaiheessa näkyy tippuneen sivut: 246, 248, 257, 258, 261.

:) Jaska

Juha
14.01.11, 11:54
Jep, näin on. Alkuperäismateriaali ei ole minulla, joten täytyypä kiusata toimiston väkeä niiden perään. Kiitos kun huomautit.


Juha

PVuorio
14.01.11, 16:23
Olen koettanut ostaa em. Hormian kirjaa ja myös Melanderin sukukirjaa, siinä tosin onnistumatta. Ehkä vielä joskus...

Yleisemmin voin todeta, että hyvin mielelläni löytäisin netistä talonhaltijaluetteloiden listauksen, olipa se sitten SSS:n sivuilla tai missä tahansa muualla.

Hej

Muistanet, että Melanderin sukukirjasta on olemassa myös Tyyne Kaitilan kokoama uusi "täydennys- ja lisäkoonti" vuodelta 1980.

t Pertti Vuorio

Hannu Numminen
14.01.11, 19:41
Hej

Muistanet, että Melanderin sukukirjasta on olemassa myös Tyyne Kaitilan kokoama uusi "täydennys- ja lisäkoonti" vuodelta 1980.

t Pertti Vuorio

Muistan, ja nimenomaan tuota Kaitilan tekemää täydennysosaa kaipailenkin. Kun laitoin Hormian kirjojen etsimisestä sivuasiana lyhyen maininnan kommenttiini, oli se vain sellainen epätarkka epätoivon huokaus... :rolleyes:

Hannu Numminen
14.01.11, 19:43
Juhalle kiitos Hämäläisen artikkelin tuomisesta nettiin! Eivätköhän ne muutama puuttuva sivukin aikanaan esille pulpahda.

Juha
14.01.11, 21:48
Kyllä kunnia talonhaltijaluetteloartikkelin nettiin saamisesta kuuluu Sukututkimusseuran toimiston väelle, jotka kuvasivat tekstin.




Juha

Heikki Jokipii
21.01.11, 18:23
Muistan, ja nimenomaan tuota Kaitilan tekemää täydennysosaa kaipailenkin.

[ohi otsikosta, mutta tarvittaessa uusi triidi]

Valitettavasti Kaitila ehti vanhentua ennen kirjan valmistumista, ja tuo täydennysosa ei ole täysin luotettava. Tämän tiedän henkilökohtaisesti, koska minä ja äitini esiinnymme kirjassa, ja ainakin meidän tietomme ovat suurelta osin täyttä puppua.

Sen sijaan olen aivan samaa mieltä siitä, että Hormia teki hyvää ja tarkkaa työtä. Kyse oli vain sitä, että hänen kirjansa katsaus Pyhärannan tiloihin ei ole täysin kattava. Virheitä siinä tuskin monia on.

Heikki Jokipii
21.01.11, 18:49
Juhalle kiitos Hämäläisen artikkelin tuomisesta nettiin! Eivätköhän ne muutama puuttuva sivukin aikanaan esille pulpahda.

Minäkin kiitän!

Mutta ... uskaltaako tämän jälkeen vielä "urputtaa", vaatia lisää? :oo:

No, uskalletaan, kuitenkin. Tällaisen listan olisi hyvä olla netin hakumenetelmillä etsittävä. Ja helposti täydennettävä. Ja lista kaikista - josta löytyvät nämä vanhat ja koko ajan syntyvät uudet - samassa paikassa.

Olisikohan - asia vaati tietysti työtä - tuo lista siirrettävissä toiseen "olomuotoon"?

***

Asiaan liittyvä toinen ehdotus, joka ei ole lainkaan minun keksimäni (se oli Sukutiedossa - vai oliko se vielä silloin Sukuviesti - jotain 10 vuotta sitten): eräänlainen alku, tai kehikko talonhaltijaluetteloille olisi tietokanta, jossa olisi kaikki

- pitäjät
- kylät ja
- talot ja
- torpat

Alkuperäinen kirjoittaja, jonka nimeä en nyt millään (häpeä!) saa mieleeni, ehdotti lisäksi, että näille taloille pitäisi antaa tunnistenumerot, ja oliko se niin, että se voisi olla pohjana myös edesmenneiden ihmisten "henkilötunnuksille", näin jälkikäteen? (Tuon artikkelin kirjoittaja- ym. tiedot tervetulleita! Jos hän itse ilmoittautuu palstalla, sitäkin parempi!)

Hannu Numminen
21.01.11, 19:20
Valitettavasti Kaitila ehti vanhentua ennen kirjan valmistumista, ja tuo täydennysosa ei ole täysin luotettava.

Ikävä kuulla. Tuostakin huolimatta haluaisin sen kirjan... Ja ainahan pitäisi tarkistaa tiedot, ennen kuin niitä kirjaa omiin tiedostoihinsa tai papereihinsa. Ihminenhän tunnetusti on erehtyväinen siinä missä lehmä on märehtiväinen, ja nämä luotettavuusasiat saavat kyllä miettimään, kuinkahan pahoja mokia sitä itse onkaan saanut aikaiseksi? :confused:

Fishersson
21.01.11, 20:32
Hyvä esimerkki talonhaltijaluetteloista on Jouko Niemelän Alavuden talonhaltijat (múistaakseni kattaa ajan 1500-luvulta 1800-luvun lopulle) vuodelta 2005. Siitä on ollut erinomaista apua minulle. Suurkiitos tekijälle!
:)

PVuorio
21.01.11, 20:40
[quote=Heikki Jokipii;83635][ohi otsikosta, mutta tarvittaessa uusi triidi]

.... ja ainakin meidän tietomme ovat suurelta osin täyttä puppua.

quote]

Onneksi taitaa koulun matrikkelin (1893-1955) tiedot olla oikeat. On kuin puhuttaisiin aivan eri ihmisestä.

Minulla olevaan Kaitilan lisäosa kirjaan oli joku (ehkä Tarjanne) liittänyt painetun yksisivuisen oikaisulehden. Koski viittätoista kohtaa (perhettä).
Olikohan kustantajan laatima ja onkohan liitetty kaikkiin tuotteisiin?

t Pertti Vuorio