PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Panelian satakieli Veikko Tuomi


ansgarius
08.08.20, 07:59
Veikko Tuomen äidin tiedoissa on ristiriitaisuuksia.
Joissakin on mainittu äitinsä Fanny Wilhelmina Kustaantr Mäkilän syntymäajaksi 24.4.1889 (Kiukainen) ja joissakin (esim. Genissä) 27.1.1890.


Josko vielä saisin varmistuksen isänsä Frans Iisakki Tuomen (e. Lundén) syntymäajalle 26.1.1890 (Kiukainen, Kiukaistenkylä).


kiittäen
kari tapani

ansgarius
08.08.20, 08:56
Taisipa unohtua itse kysymys! Eli kumpi syntymäaika on oikea: 24.4.1889 vai 27.1.1890?


kari

raimoensio
08.08.20, 09:50
Moi

Kastettujen luettelosta löytyy ko henkilö syntyneenä 24.4.1889

Ja myös Frans 26.1.1890

ansgarius
08.08.20, 12:47
Pitää paikkansa Raimo-hyvä, mutta ei nyt ratkaissut itse ongelmaa: onko äitinsä syntynyt 24.4.1889 vaiko, kuten Genissä kirjoitetaan 27.1.1890.
Eli, jos jälkimmäinen on oikein, niin Veikon äiti on syntynyt jossain muualla kuin Kiukaisissa.


Meitä turkulaisia ei oikein ymmärretä Satakunnassa (eikä kyllä muuallakaan).
Asetan kysymykseni uudelleen.
Onkohan jollakulla tiedossa iskelmälaulaja muusikko Veikko Tuomen, s. 24.3.1924 Kiukaisissa, vanhempien nimiä, syntymäaikoja ja -paikkoja?


Ystävällisesti

kari tapani, Turku

Pekka Sukeva
08.08.20, 18:25
Tämän tiedon mukaan


Hän ei ollut romani.
24.3.1924 Kiukaisissa syntyneen Vieno Veikko Tuomen vanhemmat olivat pienviljelijä ja maataloustyöläinen Frans Iisak Lundén ja kotiompelija Fanny Wilhelmiina Mäkilä, isovanhemmat Wilhelmiina ja Isak Lundén sekä Amanda ja Kustaa Mäkilä, jotka kaikki elivät koko ikänsä Kiukaisissa.
Lapsena laulajasta käytettiin etunimeä Vieno, mutta kansakoulussa hänen oli siirryttävä 'Veikkoon', koska 'Vieno' oli tuolloin selvästi eriytymässä naisen nimeksi.
Niemi, Tapio
Veikko Tuomen tarina : elämäkerta. - Pilot, 2005.


on Raimon vastaus oikea

ansgarius
08.08.20, 19:16
Mitä suurimmat kiitokset Pekalle ja Raimolle!


Veikko Tuomi-fanit


PS.: painotan, ettei minulla missään nimessä mitään romaneja vastaan ole, mutta Pekan vastauksesta päätellen on Veikkoa romaniksi spekuloitu?
Samoinhan Laulajista suurinta Olavi Virtaa. Toivo Kärkikin tätä jossain haastattelussa julki toi, että yksi neljästä isovanhemmista.
Olen joskus nuorempana Olankin juuret tutkaellut eikä ainakaan rippikirjat siitä kerro.



Summa summarum: korjaan Veikon äidin tiedot Geniin ja lisäilen tarvittaessa esivanhempiaan.
Vielä Veikosta; toimi myös voimistelunopettajana Porissa!