PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Word-raportista


Maisa
23.07.07, 06:42
Hei
Word-raportissa minua ihmetyttää ylimääräiset kaarisulut. Niitä tulee sinne tänne epäsäännöllisen säännöttömästi, ja kun periaatteessa kaarisulut tulevat lähteiden ympärille, niin niitä esiintyy jopa nimen perässä. Esim.
Eric Bertilsson {}. Syntynyt 1770 Korpilahti {LK}. Kuollut noin 1773 Korpilahti {Asutuksen yleisluettelo 1760 s. 318}. LK 1756. Ei esiinnyt perukirjassa 19.2.1794 {}.
Seuraavan lapsen kohdalla niitä ei ole!!!! Miten voisin poistaa kiusallisen ja työtä aiheuttavan haitan (niitä on isossa raportissa tosi kurja käsin poistaa).
Maisa :confused:

Julle
23.07.07, 13:15
"Word-raportissa minua ihmetyttää ylimääräiset kaarisulut."
Ne varmaan tehdään Wordiin jollakin ohjelmalla ja vika lienee siinä ohjelmassa.

"Miten voisin poistaa kiusallisen ja työtä aiheuttavan haitan (niitä on isossa raportissa tosi kurja käsin poistaa)."

MUTTA jos vika on noin järjestelmällinen, voit poistaa AALTOSULKEET Wordin Muokkaa/Korvaa kaikki -toiminnolla seuraavasti:

1. Valitse kaikki tai maalaa koko raportti tai alue.
2. Korvaa etsittävä laita {} eli siis ensimmäinen merkki on tyhjä, toinen vasen aaltosulje ja kolmas oikea aaltosulje
3. Korvattava laita vain tyhjää, niin kaikki aaltosulkeet, joiden edellä on tyhjä häipyvät yhdellä toiminnolla.

Kannattaa kokeilla ensin pienemmällä alueella, jotta ymmärtää mitä se tekee.

Kokeilemisiin

Erkki
23.07.07, 13:46
Siellä Sukuohjelmisto2004:n valikossa, josta raportin teko käynnistetään, on myös kohta 'Asetukset'.

Siellä on välilehdellä 'Muut' kohta 'Lähteet'
Sinun tarvitsee enään valita niistä neljästä vaihtoehdosta, miten haluat esittää lähteet.

Erkki
23.07.07, 13:51
jatkoa:
siis tuo kuvailemasi tuloste todistaa vain, että asetuksissa on pyydetty näyttämään lähteet tekstin sisällä aaltosuluissa {} .
Jos suluissa ei näy mitään, niin silloin ei ole lähdettäkään.

Maisa
23.07.07, 16:59
Kiitos vihjeistä.
En saanut kuitenkaan niitä Korvaa komennolla häviämään, mutta yritän uudestaan.
Ongelma on minusta se, että kun ei ole lähteitä, ei pitäisi tuota tyhjää lähdemerkkiä tulla näkyviin. Lähteet toki haluan näkyviin, siksihän ne olen tehnytkin.
Maisa:rolleyes:

Julle
26.07.07, 23:30
"Ongelma on minusta se, että kun ei ole lähteitä, ei pitäisi tuota tyhjää lähdemerkkiä tulla näkyviin. Lähteet toki haluan näkyviin, siksihän ne olen tehnytkin."

Siltä se voi näyttää ulospäin, MUTTA on eri asia.
1. Onko lähde kenttä tyhjä
2. Se näyttää tyhjältä, mutta sisältää merkkejä, joita ei voida näyttää
3. Se todella sisältää lähdeviitteen, joka pitääkin näyttää.

Ohjelmassa todennäköisesti on ehto:
IF kenttä ei ole tyhjä NIIN näytetään aaltosulkeissa

pelkät aaltosulkeet viittaavat siihen, että lähdekenttä sisältää jotain merkkejä, mutta ei ole tyhjä.

"Onneksi virheettömiä ohjelmia ei ole olemassakaan, vain lähes virheettömiä". Ihminen nekin on tehnyt!

kaila
27.07.07, 08:15
Hei
Word-raportissa minua ihmetyttää ylimääräiset kaarisulut. Niitä tulee sinne tänne epäsäännöllisen säännöttömästi, ja kun periaatteessa kaarisulut tulevat lähteiden ympärille, niin niitä esiintyy jopa nimen perässä. Esim.
Eric Bertilsson {}. Syntynyt 1770 Korpilahti {LK}. Kuollut noin 1773 Korpilahti {Asutuksen yleisluettelo 1760 s. 318}. LK 1756. Ei esiinnyt perukirjassa 19.2.1794 {}.
Seuraavan lapsen kohdalla niitä ei ole!!!! Miten voisin poistaa kiusallisen ja työtä aiheuttavan haitan (niitä on isossa raportissa tosi kurja käsin poistaa).
Maisa :confused:



Hei,

Tällaiset ylimääräiset kaarisulut Wordissä ovat osa Wordin kenttämäärityksiä jotka ovat sinulla jostain syystä jääneet näkyviin.

Wordin Työkalut - optiot ikkunassa voit poistaa ruksin kohdasta Kenttäkoodit . Englanninkieliessä wordissä Tools - Options - Field codes

Ctrl/A + Alt/F9 näppäimillä voit myös vaihtaa tämän tilaa.

Huom! Tämä ei ole Sukuohjelmiston ominaisuus vaan Wordin ominaisuus jota Sukuohjelmisto hyödyntää.

Maisa
27.07.07, 13:34
Nyt jo ilahduin, että pääsen moisista tyhmistä, tyhjistä kaarisuluista.... Mutta, minulla ei ole ruksia siinä kenttäkoodit kohdassa. Syynä on jokin muu...
Onneksi opin käyttämään Wordin korvaa-komentoa, vaikka toivoisin, että raportin saisi tehtyä ilman muokkailua.
Maisa

kaila
27.07.07, 15:19
Nyt jo ilahduin, että pääsen moisista tyhmistä, tyhjistä kaarisuluista.... Mutta, minulla ei ole ruksia siinä kenttäkoodit kohdassa. Syynä on jokin muu...
Onneksi opin käyttämään Wordin korvaa-komentoa, vaikka toivoisin, että raportin saisi tehtyä ilman muokkailua.
Maisa

hei,

Laita hiiri jonkun kenttäkoodin päälle ja paina sitten Alt/F9 yhdistelmää. Tämän pitäisi myös laittaa nuo koodit piiloon.

Wordin korvaa komento ei näitä luultavasti näe ja löydä koska eivät ole varsinaista tekstiä?? Näiden kenttäkoodien avulla muodostetaan word-raportin hakemistot ja ovat tarpeellisia.

t Kaarle Kaila

Maisa
23.02.08, 19:44
No niin. Taas yritän tehdä yhtä raporttia ja kokeilin uudestaan tuota viimeistä vinkkiä. Tulos on minulle mämmikouralle aika tuskallinen. Tässä esimerkki: N.N. {HYPERLINK \1"ANC236"}. Jos kopioin sen tähän, niin linkki muuttuu linkiksi johonkin toiseen henkilöön, esimerkiksi vaimon ollessa kyseessä linkki vanhempiin, joita tässä raportissa ei kuitenkaan tule näkyville (oma valinta!).
Edelleenkin minulla on kenttäkoodi Wordin astuksissa tyhjänä.
Terveisin Maisa-mämmikoura

Kari Luukka
23.02.08, 21:19
Nuo näkyvät merkinnät ovat osa Wordin luettelokäytäntöä (siis kenttäkoodeja). Niiden perusteela Word (ja genealog-malli) osaa muodostaa erilaiset hakemistot. Näiden näkyvyyttä ohjaa Word-asetukset.

Näitä kenttäkoodeja on kahdenlaisia. Kun koodit ovat näkyvissä, paina ensin näppäimistöltä Alt-F9 tällöin osa koodeista jo katoaa (jos tuli lisää paina toistamiseen). Jos niitä vielä jäi, niin valitse Wordin Työkalut-valikosta Asetukset-valinta. Valitse Näkymä-välilehti. Sen Muotoilumerkit osiossa on Piiloteksti-valintaruutu. Siinä on uskoakseni pukkimerkki ja napsauta se pois.

Käyttöoppaan sivulla 248 ylin tekstikuva osoittaa tällaista koodattua tekstiä joka siis saadaan edellä olevilla opastuksilla piiloon.

Maisa
23.02.08, 22:43
No jo nyt on kumma, nimittäin ei minun ohjelmassa ole pukkia tuossa piilotekstinkään kohdassa. Mutta sulut on Word raportissa.
Ihme ja kumma tai sitten piina. Maisa

Kari Luukka
24.02.08, 12:10
Kun asetukset ovat noilta osin kunnossa, pitää palata alkuasetelmaan. Erkki Pekola jo aiemmin pyysi tarkistamaan ettei Sinulla ole Word-mallin (genealog.dot) asetuksissa Lähteiden asetus päällä.

Siis ennen kuin teet esim. jälkipolviraportin, katso (Wordissä) Sukuohjelmisto-valikon Asetukset-valinta, Muut-välilehti. Lähteet-kehyksessä voidaan asettaa miten raportissa esitetään Lähteet. Sinulla on ilmeisesti muoto Tekstin{} sisään valittuna. Jos et halua lähteitä ollenkaan niin valitse Ei esitetä.

Tämän jälkeen voit luoda esim. jälkipolviraportin.