PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Viipurin saksalainen srk


tkukkonen
25.05.20, 18:23
Hiskistä (Suomen sukututkimusseuran hakutietokannasta) löytyy saksalaisesta seurakunnasta 1700- ja 1800-luvun syntyneitä 1261 kpl ja vihittyjä 881 kpl. Näitä en löydä kuitenkaan Kansallisarkiston lähdetiedoista. Onko mahdollisesti käynyt niin, että hiskin varhaisvaiheissa on päästy lukemaan aineistoja ennen mikrofilmausta? Jos on, mistähän aineistosta ja missä paikassa arkistomateriaali silloin sijaitsi?

Seurakunnassa on mikrofilmattua aineistoa vuodesta 1860. Heillä ei ole tietoa vanhemmasta aineistosta, joka on varmasti olemassa, mutta missä paikassa ja missä mediassa (kirja, filmi)?

Minulla olisi tarkistettavia tietoja.

Bodniemi37
25.05.20, 23:09
Hiskistä (Suomen sukututkimusseuran hakutietokannasta) löytyy saksalaisesta seurakunnasta 1700- ja 1800-luvun syntyneitä 1261 kpl ja vihittyjä 881 kpl. Näitä en löydä kuitenkaan Kansallisarkiston lähdetiedoista. Onko mahdollisesti käynyt niin, että hiskin varhaisvaiheissa on päästy lukemaan aineistoja ennen mikrofilmausta? Jos on, mistähän aineistosta ja missä paikassa arkistomateriaali silloin sijaitsi?

Seurakunnassa on mikrofilmattua aineistoa vuodesta 1860. Heillä ei ole tietoa vanhemmasta aineistosta, joka on varmasti olemassa, mutta missä paikassa ja missä mediassa (kirja, filmi)?

Minulla olisi tarkistettavia tietoja.

Ks. Hiski, Viipurin saksalainen seurakunta/Lisätietoja seurakunnasta, linkki Mustat kirjat, http://hiski.genealogia.fi/seurakunnat/srk?CMD=BOOKS&ID=618&TYPE=HTML&LANG=FI, lisätietoa Mustista kirjoista, https://hiski.genealogia.fi/hiskitalkoot/hkkopis.htm.

Mustia kirjoja pystyi muistaakseni vielä 70-luvulla selaamaan KA:ssa, joten kyselisin rullafilmejä aluksi sieltä.

Terveisin,

PekkaV
26.05.20, 07:27
Suomi-tietokantahankkeen eräänä sivukokeiluna olen tietokantaistanut Viipurin ruotsalaisesta ja saksalaisesta seurakunnista Hiskistä löytyvät tiedot. Kanta on Gramps-sukututkimusohjelmassa, johon tehdyllä uudella laajennuksella on osittain yhdistetty saman henkilön useat ilmentymät Hiskissä. Henkilö kun voi olla mukana syntyneenä, vihittynä, vanhempana ja haudattuna. Tapahtumia on 37500 ja vielä 14800 henkilöltä.

Jos kiinnostusta löytyy, voin esitellä kantaa videoneuvotteluna lähipäivinä. Ilmoittautua voi tässä ketjussa tai pekka.valta*genealogia.fi.

tkukkonen
26.05.20, 09:10
Kiitos vanhat tutut.

Olen löytänyt Hiskillä jotain oleellista von Weyraucheista, kun olen huomannut varioida nimeä. Löytyi Wegrauch ja Weÿrauch muun muassa.

Ennen kaikkea olisi iloa rippikirjoista. Nythän noista seurakuntaa koskevista tiedoista (hiskin linkin takaa) ei näe, onko niitä ollutkaan, saati säilynyt.

Nyt kun Vakka-tietokanta ei ole käytössä, eikä Astiakaan vastaa (sattumalta juuri tänään), en pääse tuttua tietä katsomaan, onko hiskin tietojen alkulähteitä esim rullafilminä olemassa ja luettavissa lukupäätteeltä. Koronan vuoksi se tarkistus saattaa lykkäytyä, onhan lukusalipalvelu kai kiinni vielä pitkään.

Mormonikanta familysearch.org on maanantaista alkaen toimimaton, joten en voi sieltäkään asiaa juuri nyt tarkistaa. Ruutu meni eilen pimeäksi kesken kaiken. Sieltä olen löytänyt paljon hyödyllistä, kun olen kahlannut tuomiokirjoja Vanhasta Suomesta. Satunnaisesti löydän sukusuhdetietoa ja kuolinpäiviä.

Kristian Stockmann
27.05.20, 08:18
Olen löytänyt seuraavan tiedon: ”Viipurin saksalaisen seurakunnan kirkonkirjat
tuhoutuivat sotien aikana lukuun ottamatta vuosina 1866?1911 pidettyä kirjaa. Vuonna 1941 koottiin uusi kirkonkirja seurakuntalaisten itsensä antamien tietojen pohjalta. Viipurin saksalaisen seurakunnan aineistot ovat nykyisin Suomen saksalaisen seurakunnan halussa”
Suomen Sukututkimusseuran kirkonkirja jäljennöksissä, niin sanotuissa mustissa kirjoissa löytyy tiedot syntyneistä ja kuolleista vuoteen 1850 ja vihitystä vuoteen 1925.
Tietoja kuolleista löytyvät monista eri lähteistä : Kansalliskirjaston digitoiduista sanomalehdistä, https://digi.kansalliskirjasto.fi/etusivu; Suomen Sukututkimusseuran kuolinilmoitus kokoelma, mikrokorteilla kansallisarkistossa; Brages Pressarkiv kokoelma kuolinilmoituksista, https://www.bragespressarkiv.fi/; Kansalliskirjastossa löytyy kuolinilmoitukset viipurilaisista lehdistä 1870-1920-luvulta, signum HYK:Ba8.14.1Ba8.14.3.