PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kirjoitusvirheen korjaus


Maija_Kallinen
08.05.20, 07:14
Hei,
lähestyn tätä kautta, kun en tiedä miten muuten löydän asianomaisen sukututkijan käsiini... Silmiini sattui pieni kirjoitus- tai lyöntivirhe Juhana Cajanuksen (1655-81) henkilötiedoissa (http://www.student.oulu.fi/~jhissa/Cajanus.htm#Taulu002) Henkilön kuolinaika on 27.6.1681, ei 27.7. Hautajaisetkin pidettiin jo 3.7. ja ruumissaarna painettiin pian sen jälkeen...

Myös Helsingin yliopiston matrikkelissa päivämäärä on väärin, ja olen lähettänyt myös sinne korjauspyynnön. Olen itse kirjoittanut Cajanusta koskevan artikkelin Suomen Kansallisbiografiaan, ja nähdäkseni siinä ja muualla tiedot ovat oikein.

Ruumissaarna: The rätteligen wijsas förmohner : i thetta och thet tilkommande lijfwet: uthaf psalm 119. vers. 18, 19. Tå ... mag: Johannes Cajanus, ... professor in facult. philosopica. Wijdh kongl. academien i Åbo; effter lång uthstånden siukdoom ... begrofz, i st: Mariae kyrckia wijdh Rändemäcki, anno 1681. Den 3. julij, som war dom. 4. trinit. Enfaldeligen förestälte af Johanne Gezelio, J. f. s. theol. doctore ejusdemque facult. professore ordin. Samt tå pastore wijdh bemälte försambling)

Ystävällisin terveisin,
Maija Kallinen