PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Pyhäjärven Kanaset


henrikssonin sukua
03.05.20, 12:07
Hei!
Olen päätynyt sukuni tutkimuksessa Pyhäjärven Kanasiin.

Esi-isäni on Pyhäjärvellä 27.9.1754 syntynyt Lauri Laurinpoika Kananen, joka avioitui aikanaan Helga Kustaantyttären kanssa. Heidän poikansa Heikki Laurinpoika Kananen syntyi 6.1.1779 ja avioitui Magdalena Paavontytär Malisen (s. 1787) kanssa. Heikki kuoli tietojeni mukaan 20.7.1844.

Minua kiinnostaisi tietää Lauri Laurinpoika Kanasen esi-isistä.

Ovatko he vuonna 1712 Pyhäjärven Mäkiöiskylään Rautalammin pitäjän Koivijärveltä muuttaneita Laurinpoikia: Matti Laurinpoika Kananen, Pekka Laurinpoika Kananen vai Erkki Laurinpoika Kananen? Vai onko esi-isäni Lauri Laurinpoika jonkin muun alueelle muuttaneen Kanasen jälkeläisiä?

Kiitollinen kaikista tiedoista,
Katri K. :)

Saaranen
03.05.20, 21:39
Onkohan Pyhäjärven Kaurasten sukuseura tuttu? Siellä paljon tietoa Kanasista:
https://kauraset.weebly.com/varhaiset-esipolvet.html
Omaan sukupuuhuni olen näköjään merkinnyt, että Laurin iso-isä olisi tullut 1740-luvulla Kanasen taloon ja isä olisi syntynyt 13.9.1725 Rautalammilla Tossavaisena. Sivustolla, jolla sukupuuni, eivät linkit vain vaikuta oikein toimivan tällä hetkellä, niin en pysty varmistamaan.
https://gw.geneanet.org/saaranen?lang=fi&n=kananen+tossavainen&oc=2&p=lauri+laurinpoika&type=tree

henrikssonin sukua
03.05.20, 23:19
Kiitos viestistäsi! Se auttoi minua todella paljon! :)

Olen käynyt näillä Kaurasten sukusivuilla ja sieltä sainkin paljon tietoa juurikin näistä Pyhäjärvelle vuonna 1712 muuttaneista Kanasen veljeksistä ja heidän esipolvistaan.
Mutta kun oman Lauri Laurinpoika Kanasen isä -> isoisä -> ... -linja on vaillinainen, niin en ole varma näiden herra Kanasten ja oman esi-isäni suhteesta.

Minä itseasiassa pääsin katsomaan sinun linkkisi kautta Kananen-Tossavainen-linjaa ja siellähän oli kuin oli Lauri Laurinpoika ja vaimonsa Helga Kustaantytär (samat nimet kuin omassa sukutaulussani).

Sinun Laurin syntymäpäivä 27.9.1754 täsmää minun sukupuussa olevan Laurin synnyinvuoteen, mutta kuolinvuosi on eri (omani on varmasti virheellinen).

Onko tällä sinun Laurillasi muita lapsia kuin tuossa sukupuussasi mainitsemasi Lauri-poika (s. 19.3.1773)? Minun sukupuussani kun on tuo Heikki tämän Laurin poikana (s. 6.1.1779). Jos hänellä on Heikki-niminen poika, jonka tiedot täsmäävät omaani, sinähän autoit minua selvittämään Lauri Laurinpoika Kanasen taustat. :)

Ja mistäs tämä Kananen-Tossavainen-sukuhaara oikein on Pyhäjärvelle tullut? :)

Saaranen
04.05.20, 08:16
Näyttää löytyvän myös Heikki poika 6.1.1779:
http://digihakemisto.appspot.com/edit?kuvanumero=95&kuid=7641750&amnimeke=Pyh%C3%A4j%C3%A4rven+seurakunnan+%28Oulun +l%C3%A4%C3%A4ni%29+arkisto&sarnimi=Rippikirjat&aynimi=Rippikirja+1787-1793+%28IAa%3A6%29&ay=864623&sartun=95068.KA&atun=184745.KA&ay2=104248


Laurin (s.1752) isä vaikuttaisi tosiaan syntyneen Rautalammilla Ritlammen (pahoittelut, en tiedä kuinka tuon kylän/talon nimi kirjoitetaan) kylässä/talossa. Rautalammin rippikirjoista en ole heitä etsinyt (eivät ihan suoria esi-vanhempiani), mutta 1746 vaikuttavat Pyhäjärven henkikirjojen mukaan muuttaneen Kanasen taloon.
En nyt muista olenko varmistanut tätä tietoa muuten kuin, että Pyhäjärven vuoden 1751 rippikirjassa Laurin (s. n.1700) ja Inkerin muutkin lapset, kuin vuonna 1725 syntynyt Lauri, täsmäävät sangen hyvin Rautalammin syntyneisiin.
http://digihakemisto.appspot.com/edit?kuvanumero=69&kuid=7641130&amnimeke=Pyh%C3%A4j%C3%A4rven+seurakunnan+%28Oulun +l%C3%A4%C3%A4ni%29+arkisto&sarnimi=Rippikirjat&aynimi=Rippikirja+1751-1757+%28IAa%3A1%29&ay=864618&sartun=95068.KA&atun=184745.KA&ay2=104243
Rautalammin henkikirjoihin, joista perhe voisi löytyä ennen vuotta 1746, en ole itse perehtynyt.


Tuon rippikirjan mukaan uskoisin 1752 syntyneen Laurin olevan juuri se henkilö, joka Pyhäjärven kuolleiden luettelon mukaan on menehtynyt 17.1. 1820
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=7642665
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=5804686

Saaranen
04.05.20, 09:19
Jos en väärin lukenut, niin tuolla olis 1727 Lauri Laurinpoika Tossavainen (nuorempi?) vaimonsa kanssa Rautalammin Ridlammen kylässä:


http://digihakemisto.appspot.com/edit?kuvanumero=635&kuid=12216008&amnimeke=Uudenmaan+ja+H%C3%A4meen+l%C3%A4%C3%A4nin +tilej%C3%A4&sarnimi=Asiakirjat&aynimi=Tositekirja+1727-1727+%288178%29&ay=1820462&sartun=225201.KA&atun=316260.KA&hakid=7264


Alue itselle hieman oudompi, niin asioiden löytäminen kestää, eivätkä tosiaan ihan läheistä sukua itselleni. Jospa täältä foorumilta löytyisi Rautalammin alueen tuntijoita, jotka voisivat auttaa enemmän noissa Tossavaisten/Kanasten vaiheissa ennen muuttoa vuonna 1746 Pyhäjärvelle Kanasen taloon :)

henrikssonin sukua
04.05.20, 09:45
Kiitos jälleen kerran! Näihin on hyvä lähteä tutustumaan. :)

Julle
09.05.20, 09:03
<
Olen käynyt näillä Kaurasten sukusivuilla ja sieltä sainkin paljon tietoa juurikin näistä Pyhäjärvelle vuonna 1712 muuttaneista Kanasen veljeksistä ja heidän esipolvistaan.
Mutta kun oman Lauri Laurinpoika Kanasen isä -> isoisä -> ... -linja on vaillinainen, niin en ole varma näiden herra Kanasten ja oman esi-isäni suhteesta.

Minä itseasiassa pääsin katsomaan sinun linkkisi kautta Kananen-Tossavainen-linjaa ja siellähän oli kuin oli Lauri Laurinpoika ja vaimonsa Helga Kustaantytär (samat nimet kuin omassa sukutaulussani).

Sinun Laurin syntymäpäivä 27.9.1754 täsmää minun sukupuussa olevan Laurin synnyinvuoteen, mutta kuolinvuosi on eri (omani on varmasti virheellinen).

Onko tällä sinun Laurillasi muita lapsia kuin tuossa sukupuussasi mainitsemasi Lauri-poika (s. 19.3.1773)? Minun sukupuussani kun on tuo Heikki tämän Laurin poikana (s. 6.1.1779). Jos hänellä on Heikki-niminen poika, jonka tiedot täsmäävät omaani, sinähän autoit minua selvittämään Lauri Laurinpoika Kanasen taustat. :)

Ja mistäs tämä Kananen-Tossavainen-sukuhaara oikein on Pyhäjärvelle tullut? >

Kiitos Kananen-Tossavais-vihjeestä!

Liitteessä HenrikkiKananen1779.txt on paljon samaa, jota olen joskus kirjannut ylös rippikirjoista, mutta isän Laurin syntymävuosi on 1752.

Täytynee tutkia tarkemmin Kananen-Tossavais-yhteyttä!

Rautalammin Riitlammin kylässä syntynyt

henrikssonin sukua
09.05.20, 16:48
Kyllähän tuo 1752 näyttäisi olevan oikea. :) Samat henkilöt näyttävät meillä sukupuissamme olevan. Näin täällä Suomenmaassa kaikki ovat jotakin reittiä sukua toisilleen. :)

Sinä olet saanut todella tarkkoja tietoja Heikin ja Malinin perheestä. :) Itse en vielä noin pitkälle ehtinyt tutkimuksissani.

Jos löydät joskus lisätietoa Tossavaisista, olisin todella kiitollinen. Minäkin tutkiskelen tätä Rautalammin suuntaa ja ilmoitan, jos löydän jotain.

Katri

Saaranen
09.05.20, 17:32
Ohessa vielä pari vastaantullutta linkkiä tuomiokirjoihin koskien Kanasia Pyhäjärvellä, jos niistä sattuisi olemaan teille apua:

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=24349306 (1756, Juho Kananen, Lauri Laurinpoika Kananen)
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=23469783 (1765)

henrikssonin sukua
09.05.20, 18:30
Kiitos näistäkin! :)

Julle
26.05.20, 20:27
< Kyllähän tuo 1752 näyttäisi olevan oikea. :) Samat henkilöt näyttävät meillä sukupuissamme olevan. Näin täällä Suomenmaassa kaikki ovat jotakin reittiä sukua toisilleen. :)

Sinä olet saanut todella tarkkoja tietoja Heikin ja Malinin perheestä. :) Itse en vielä noin pitkälle ehtinyt tutkimuksissani.

Jos löydät joskus lisätietoa Tossavaisista, olisin todella kiitollinen. Minäkin tutkiskelen tätä Rautalammin suuntaa ja ilmoitan, jos löydän jotain.
>
Hei!

Kaivoin hieman tietoja sekä Kanasista että Tossavaisista tarkempaa vertailemista varten. Jotain yhtenevyyttä löytyy molemmista perheistä, mutta myös huomatavia eroja. Liian paljon on vielä epävarmuutta ja kenties liikaa lapsiakin, kun ei ole elämän kaaria tutkittu. Rautalammin vihityistä ja kuolleista voisi löytyä vihki- ja kuolinaikoja SAY:n tueksi. Lauri tossavainen on voinut käydä Kuopion puolellakin, jos on sitten siirtynyt Pyhäjärvelle. Rautalammin SAY:n mukaan sotilas-Kanaset ovat Pyhäjärveltä, mutta heitä on Koivujärvellä ja Riitlammella, joka on todennäköisempi lähtöpaikka. Savontuomiokirjatietokantaa en ole vielä tutkinut, kun niin paljon Lauri Tossavaisia ja samannimisiä.

Liitteinä: Lauritossavainen.txt ja LauriKananen1700.txt

Tarkistelemisiin

henrikssonin sukua
26.05.20, 21:07
On kyllä samoja asioita paljon noissa kahdessa suvussa. Mutta kuten sanoit, erojakin. Eivät päästä nuo vanhat paperit meitä helpolla. Paljon aukkoja ja epävarmuutta, vaikka oletkin saanut paljon jälleen etsittyä tietoja. Minuakin hämäsi tuo Inkeri Ruotsalaisen isännimi, juuri tuohon samaan Risto/Eerikki-nimeämiseen minäkin törmäsin.
Näissä tiedoissasi on paljon tutkittavaa. :) Kiitos paljon näiden jakamisesta!

- Katri -

Saaranen
26.05.20, 21:30
Ohessa vielä yksi tuomiokirja lisää Pyhäjoen alueelta:
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=24695815 (1748, Tapani Lintumäki, Lauri Kananen, Antti Tikka jne.)
En ole varmistanut onko tässä tuomiokirjassa kyseessä juuri nämä kysytyt Kanaset, mutta ajattelin linkata seuraavalla aukeamalla olevan tiedon takia: "Kananen har Anders Tickases hustrus syster dotter til hustru"

henrikssonin sukua
27.05.20, 14:17
Kiitos tästä!

Julle
27.05.20, 15:45
< Ohessa vielä yksi tuomiokirja lisää Pyhäjoen alueelta:
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=24695815 (1748, Tapani Lintumäki, Lauri Kananen, Antti Tikka jne.)
En ole varmistanut onko tässä tuomiokirjassa kyseessä juuri nämä kysytyt Kanaset, mutta ajattelin linkata seuraavalla aukeamalla olevan tiedon takia: "Kananen har Anders Tickases hustrus syster dotter til hustru" >

Näyttäisi olevan Lauri Kananen Iisalmen Hautajärven Rapakosta, mutta en tiedä miten liittyvät näihin Kanasiin.

MUTTA onni onnettomuudessa, Google-haku tuotti yllättäen osuman, joka vie Pyhäjärven - oikeastaan Pohjois-Pohjanmaan rippikirjoihin, joita Perttunen on näköjään litteroinut selkokielelle. Näyttäisi Perttunen yhdistäneen Tossavaiset ja Kanaset yhdeksi ja samaksi perheeksi, mutta Johan Larsson Kanasen/Tossavaisen syntymäajassa on virhe, joten kannattaa verrata alkuperäisiin!

http://perttuveikko.kapsi.fi/doku.php?id=etusivu

Niistä löytynee vihjeitä epäselviin kirjoituksiin!

Tutkikaapa

henrikssonin sukua
27.05.20, 17:09
Itsellä onkin juuri haasteena näiden vanhojen asiakirjojen tutkiminen, koska käsialoista ei aina saa selvää. Pitääpä ryhtyä tutkimaan näitä. Kiitos!:)

IrjaSs
26.06.20, 13:13
Hei.
Mielenkiinnolla seurasin tätä keskustelua Ol.Pyhäjärven Kanasista, sillä äitini esivanhemmissa on useammassakin sukuhaarassa Kanasia.
Nyt palattuani 'korona-pakolaisuudesta' takaisin Suomeen, pystyin tarkistamaan esiintyykö Lars Larsson Kananen s.21.09.1752 sukupuussani.
Kyllä esiintyy. Hän on esiäitini Ingeborg'n s.25.02.1747 'pikkuveli'.

Itse olen tutkinut/seurannut ainoastaan kirkonkirjoja, rippikirjoja ym.
Olen merkinnyt Ingeborg'n isäksi Lars Lars Kanasen s. 21.09.1725 ( Rautalampi ? ).
Ingeborg'n kastemerkinnöiden yhteydessä on paljon tekstiä, josta vain osan ymmärrän, esim. hätäkasteen jne.
https://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/pyhajarvi/syntyneet-vihityt-kuolleet_1719-1759_ik12/67.htm
sivu 132.
Saako tästä tekstistä lisäviitteitä ??

Lars Lars son'lle ( s.1725 ) olen merkinnyt isäksi Lars Lars son s.1700 myös Rautalammilla ja hänelle isäksi Lars Larsson s.n.1680 Kuopio (? )

Missään ei ole tullut vastaan tuo nimi Tossavainen. Mutta kutan sanoin, olen tutkinut VAIN kirkonkirjoja.

Jos olette löytäneet 'varmistettuja' tietoja Lars Lars son Kanasen s. 21.09.1725 vanhemmista, ottaisin mielelläni tietoja vastaan.

Myös jos joku opastasi tutkimaan Pyhäjärven henkikirjoja, olisin tosi kiitollinen.

Terveisin
Irja

henrikssonin sukua
26.06.20, 14:55
Minä olen saanut rippikirjoja tutkimalla seuraavat tiedot, jotka näyttävät olevan samat kuin sinulla:

Lauri Laurinpoika Tossavainen (1680), synnyinpaikkaa en ole saanut selville, asuu Riitlammella Tossavalan tilalla. Puoliso Anna Pekantytät Jauhi (1679-22.9.1751).
-> Poika Lauri Laurinpoika Tossavainen (1700), syntynyt Riitlammella.

Lauri Laurinpoika (1700) avioituu Riitlammella Inkeri Erkintytär Ruotsalaisen (1694- ) kanssa.
-> Lapset Agneta (tammikuu 1723), Lauri Laurinpoika (21.9.1725-), Margareta (7.5.1728- ), Juha (22.5.1730- ) ja Antti (5.8.1737- ). Perhe asuu näiden lasten syntymän aikaan Riitlammella Tossavalassa. Myöhemmin syntyy vielä Carin (syyskuu 1740-) ja Kaarina (19.10.1749-). Perhe asuu tällöin Pyhäjärvellä Kanalassa.

Lauri Laurinpoika (21.9.1725-) avioituu Pyhäjärvellä Kaarina Olavintytär Heinosen (1727- ) kanssa 24.5.1745.
-> Lapset Ingeborg/Inkeri (25.2.1747-), Lauri Laurinpoika (27.9.1752- ), Johannes (22.9.1755- 15.10.1756), Olavi (22.10.1757- ), Elin (11.9.1760- ).

IrjaSs
26.06.20, 19:06
Hei,

Kiitti nopeista kommenteista.
Kuten sanoin olen tutkinut vain digtoituja kirkonkirjoja / Hiskiä. Rautalammen kirjoja en ole juurikaan katsellut.
Nyt kävin SSHYssä olevan vanhimman rippikirjan ( 1704-1713 ) pikaisesti läpi. En löytänyt mitään, millä osaisin yhdistää nämän Tossavaisen ja Kanasen perheet. Löysin kyllä 'Canaisen'-perheen, jossa esiintyy samoja nimiä kuin esiäitini Ingeborgin lapsilla.

Löytyykö tämä nimi yhdistyminen Tossavainen/ Kananen henkikirjoissa tai jossain muualla?

Lisäksi oikaisisin viestissäsi olevaa tietoa Kaarinasta ( syntynyt 19.10.1749), hän ei voi olla v1700 syntyneen Lars Lars sonin tytär, vaan Larsin, joka syntynyt v1725. ( äiti Ingre Erikin tytär syntynyt v1694 ellei Larsilla ollut toista/toisia vaimoja ).

Pystyykö kukaan auttamaan Ingeborgin kastemerkintä tekstin suhteen ( linkki edellisessä viestissäni) ?

terveisin
Irja

henrikssonin sukua
26.06.20, 19:10
Näinpähän se varmaankin on. Tullut minulla kirjausvirhe.

Olen itse näiden vanhojen käsialojen suhteen aika aloittelija, joten minä en osaa sinua valitettavasti tässä asiassa auttaa.

Saaranen
27.06.20, 08:29
Hei,

Kiitti nopeista kommenteista.
Kuten sanoin olen tutkinut vain digtoituja kirkonkirjoja / Hiskiä. Rautalammen kirjoja en ole juurikaan katsellut.
Nyt kävin SSHYssä olevan vanhimman rippikirjan ( 1704-1713 ) pikaisesti läpi. En löytänyt mitään, millä osaisin yhdistää nämän Tossavaisen ja Kanasen perheet. Löysin kyllä 'Canaisen'-perheen, jossa esiintyy samoja nimiä kuin esiäitini Ingeborgin lapsilla.

Löytyykö tämä nimi yhdistyminen Tossavainen/ Kananen henkikirjoissa tai jossain muualla?

Lisäksi oikaisisin viestissäsi olevaa tietoa Kaarinasta ( syntynyt 19.10.1749), hän ei voi olla v1700 syntyneen Lars Lars sonin tytär, vaan Larsin, joka syntynyt v1725. ( äiti Ingre Erikin tytär syntynyt v1694 ellei Larsilla ollut toista/toisia vaimoja ).

Pystyykö kukaan auttamaan Ingeborgin kastemerkintä tekstin suhteen ( linkki edellisessä viestissäni) ?

terveisin
Irja


Ei ole itsellekkään sattunut silmään läänintileistä selkeää vahvistusta sille, että juuri Rautalammin Tossavaiset olisivat muuttaneet 1740-luvulla Pyhäjärven Kanasen taloon (jolloin heistä olisi tullut alueen tavan mukaan Kanasia). Rautalammin kastettujen tiedot osuvat vain niin hyvin noihin 1750-luvun Pyhäjärven rippikirjan henkilöihin, että tuo vaihtoehto vaikuttaa hyvin todennäköiselle.
Läänintileissä vain riittää selailtavaa Pohjanmaankin osalta, että saattaahan sieltä jotain löytyä:
http://digihakemisto.appspot.com/index_sarja?sartun=236064.KA&atun=316780.KA&amnimeke=Pohjanmaan+l%C3%A4%C3%A4nin+tilej%C3%A4&sarnimi=Asiakirjat
Tuon 1700-luvun alun tuomiokirjojen ilmoitusasioiden pöytäkirjat taitavat digihakemistossa olla Hollolasta, ei Pohjanmaalta, eli sieltäkään ei välttämättä varmistusta löydy:
http://digihakemisto.appspot.com/index_sarja?sartun=212916.KA&atun=315692.KA&amnimeke=Pohjanmaan+tuomiokunnan+renovoidut+tuomio kirjat&sarnimi=Ilmoitusasioiden+p%C3%B6yt%C3%A4kirjat
Oma vanhojen tekstien tulkintani on aika hapuilevaa, mutta Inkerin kastemerkinnässä voisi lukea, että sen olisivat suorittaneet korpraali Juho Hemminginpoika Häkkinen Rautalammilta ja piika Marketta Ollintytär Heinonen ja kasteen myöhemmin vahvistanut kappalainen Martin Laurin, jonka jälkeen kummien nimet. Mutta kannattaa odottaa/kysyä varmistus vielä luotettavammalta taholta :) Lisäksi sattui silmään, että kastemerkinnässä sanotaan Inkerin olevan Lauri Laurinpojan ja "qwinsperson" (ei hustu=vaimo) Kaarina Ollintyttären lapsi. Ihan varma en ole kaikista käytännöistä, mutta yleensä tuota nimitystä kai käytetään aviottoman lapsen synnyttäneistä?

Julle
27.06.20, 09:34
< Itse olen tutkinut/seurannut ainoastaan kirkonkirjoja, rippikirjoja ym.
Olen merkinnyt Ingeborg'n isäksi Lars Lars Kanasen s. 21.09.1725 ( Rautalampi ? ).
Ingeborg'n kastemerkinnöiden yhteydessä on paljon tekstiä, josta vain osan ymmärrän, esim. hätäkasteen jne. https://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/pyhajarvi/syntyneet-vihityt-kuolleet_1719-1759_ik12/67.htm
sivu 132.
Saako tästä tekstistä lisäviitteitä ??

Lars Larsson'lle ( s.1725 ) olen merkinnyt isäksi Lars Lars son s.1700 myös Rautalammilla ja hänelle isäksi Lars Larsson s.n.1680 Kuopio (? ) >
Ne todella löytyvät Pyhäjärven 1. tai 2. rippikirjasta

< Missään ei ole tullut vastaan tuo nimi Tossavainen. >

Rautalammin rippikirjoista todella löytyy Lauri Laurinpoika Tossavainen sisaruksineen, joiden syntymäajat ovat hyvin lähellä Kanasia. Lisäksi Kanasia on ollut Rautalammilla sotilaina Koivujärvellä ja toinen paikka (oikosulku?)

< Jos olette löytäneet 'varmistettuja' tietoja Lars Lars son Kanasen s. 21.09.1725 vanhemmista, ottaisin mielelläni tietoja vastaan. >
toistaiseksi olen käynyt vasta HisKi ja Rippikirjakierroksen läpi. Seuraavana syntyneet ja kastetut sekä Kuolleet ja haudatut!

<Myös jos joku opastasi tutkimaan Pyhäjärven henkikirjoja, olisin tosi kiitollinen. >

http://perttuveikko.kapsi.fi/doku.php?id=etusivu
Tässä on linkki Jarmo Perttusen Pyhäjärven täydennetyihin rippikirjoihin, joissa olen huomannut joitakin kirjoitusvirheitä. Pahin tällä hetkellä juuri Lauri Laurinpojan veljen Jussi syntymäjassa. Muiden sisarusten tarkempia syntymäaikoja en ole vielä etsinyt kastetuista. Verrannut vain Rautalammin asutusluetteloihin ja 1. rippikirjaan.

Inkerin äiti Kaarina Olavintytär Heinonen lienee merkitty naisihmiseksi, langenneeksi naiseksi, salavuoteudesta tuomituksi sen takia, että Inkeri on syntynyt kolme kuukautta ennen avioliittoa.

28.4.1732 5.1.1732 Idensalmi Joh. Kärckäinen Carin Oloffsdr. Margaretha
alkup - TALLKOMM: pvm. ?!
*25.2.1747 1.3.1747 Lars Larss: Cameinen qv:p: Carin Olofsdr Ingeborg (conf nödd:)
*19.10.1749 23.11.1749 Lars Larss: Cananen Carin Olofsdr Catharina


Tutkimisiin

Julle
27.06.20, 17:10
<
Ingeborg'n kastemerkinnöiden yhteydessä on paljon tekstiä, josta vain osan ymmärrän, esim. hätäkasteen jne.
https://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/pyhajarvi/syntyneet-vihityt-kuolleet_1719-1759_ik12/67.htm
sivu 132.
Saako tästä tekstistä lisäviitteitä ??

25/2 Lars Larsson (paikkakunta tai Kananen?) och qvinnoperson Carin Olofsdotters dotter Ingeborg nödtvägt af xxxx Corporalen Johan Hemmingsson Gxxxx ifrån Rautalambi i Koi(vu)järvi af Insalmi ----
vid nödvägt xxxxx tilxxxx Pigan Margareta Olofsdotter Kainatat ...

Sotilas Kanasia asui todella Koivujärvellä ja Riitlammella. Molemmat paikkakunnat liittyvät esi-isiini ja Riitlampi itseeni, vaikka en ole tuota vuosikymmeniin nähnyt verotiedoissani. Koivujärvi taisi mennä esi-isilläni 1900-luvun taitteessa kauppa-, peli- tai alkoholivelkoihin.