PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Henrik Mattsson Wessi alk. Long


Sariainen
20.09.08, 13:13
Aloin kokoamaan tuon otsikossakin mainitun Henrik Mattsson Wessi alk. Long´n jälkeläisiä. Tarkemmin paikka on Kaarlelan (eli Kokkolan maasrk.n), Vitsarin kylän, Vessi. (Karleby, Witzar, Wessi (Wässe). Hänen jälkeläisensä kuuluvat yhtenä haarana Vetelin, Räyringistä lähtöisin olevaan LONG´n sukuun.
Henrikin veljen Erik Mattsson Longin jälkeläisiä kokosin jo vuosia sitten ja minulla onkin niitä koossa jo melko paljon ja nyt on sama homma menossa veljen Henrikin kohdalta. :( :confused: :eek:
Mikäli tiedät olevasi Henrikin jälkeläinen olisin kiinnostunut kuulemaan asiasta. Ota siis yhteyttä.
Terv. SARIAINEN :rolleyes:

harrysme
20.09.08, 14:00
Et mainitse mitään vuosia. Olisikohan Matts Henriksson Vessi, s n 1660, kuollut 14.2.1728 sukua. Hän on velipuoleni esivanhempia, joita olen "tutkinut" lähinnä toisen käden lähteistä.

Sariainen
20.09.08, 16:02
Et mainitse mitään vuosia. Olisikohan Matts Henriksson Vessi, s n 1660, kuollut 14.2.1728 sukua. Hän on velipuoleni esivanhempia, joita olen "tutkinut" lähinnä toisen käden lähteistä.

Hei Harry ! Tavallaan me puhutaan samasta asiasta. Mainitsetkin lähteesi olevan toisen käden lähteitä. Mitä jos annan sinulle ne "ensimmäisen käden eli alkuper. lähteen", oikeat tiedot. :D:
Mainitsemasi Matts Henriksson Wässi (eli Wessi) oli tuon Henrikin poika. Aivan oikein. Hän oli syntynyt noin 1660, mutta hän kuoli vasta 14.02.1742 dess ålder 81 år. :rolleyes:
Mainitsemasi v.1728 haudattujen kirja: 05.05.1728: Begrav: Matts Henriksson Wessis Hustru Lisa Mickelsdr. dess ålder.... mutta ikä on kirjan taitoksessa jäänyt näkyvistä. Mutta samassa asiassa ollaan.
Voit halutessasi tarkistaa tiedot Kaarlelan haudattujenluettelosta vielä.
Toki minua kiinnostaisi hieman tieto siitä minnepäin kyseinen tutkimasi haara suuntautui, jos ei sitten ole kyse päähaarasta Wessi-Reipsar ?
Terv. SARIAINEN :rolleyes:

harrysme
20.09.08, 17:50
Minä tai joku muu sotkeutui varmaan kopioinnissa, vain vuosi oli pielessä.
Ymmätääkseni Mattsin pojantytär Karin Andersdotter avioitui Fordelliin samassa kylässä ja suku jatkui siellä.

Sariainen
20.09.08, 18:16
Minä tai joku muu sotkeutui varmaan kopioinnissa, vain vuosi oli pielessä.
Ymmätääkseni Mattsin pojantytär Karin Andersdotter avioitui Fordelliin samassa kylässä ja suku jatkui siellä.

Se on ihan inhimillinen erhe. Katsottu vain puolisoiden kuolinvuodet ristiin.
Eli tavallaan velipuolesi on sitä Fordell-haaraa. Hyvä tietää.:D:
Minulla on yksi sellainen jos kauan kauan sitten tehty tutkimus, jota tarkastan ja lisäilen sukuhaaroja sitä mukaa. Tuo tutkimus on hyvin suppea ja muistaakseni tuo Fordell mainitaan vain sen tyttären puolisona. Taisin saada jo kasaan osan lapsistakin. Saa nähdä miten pitkälle tässä edetään. Saako tästä joskus jotain valmista aikaiseksi, esim sukukirjaa. Yritys on hyvä 10 tuloksesta ei ole vielä varmuutta.... Työtä ainakin piisaa.
Pidetään yhteyttä asian tiimoilta jatkossa. :D:
Terv. SARIAINEN :rolleyes:

r-l.huuki
20.09.08, 18:46
Aloin kokoamaan tuon otsikossakin mainitun Henrik Mattsson Wessi alk. Long´n jälkeläisiä. Tarkemmin paikka on Kaarlelan (eli Kokkolan maasrk.n), Vitsarin kylän, Vessi. (Karleby, Witzar, Wessi (Wässe). Hänen jälkeläisensä kuuluvat yhtenä haarana Vetelin, Räyringistä lähtöisin olevaan LONG´n sukuun.
Henrikin veljen Erik Mattsson Longin jälkeläisiä kokosin jo vuosia sitten ja minulla onkin niitä koossa jo melko paljon ja nyt on sama homma menossa veljen Henrikin kohdalta. :( :confused: :eek:
Mikäli tiedät olevasi Henrikin jälkeläinen olisin kiinnostunut kuulemaan asiasta. Ota siis yhteyttä.
Terv. SARIAINEN :rolleyes:

Hei Sari!
Olen Henrik Mattsson Wessin jälkeläinen ja olen juuri tuota äsken mainittua Fordell-sukuhaaraa.

- Raija-Leena Huuki

harrysme
20.09.08, 20:06
Saat halutessasi raportin Fordell-linjasta. Muita haaroja, kuin esivanhempien pariskunnat, minulla ei siitä ole ennenkuin 1800-luvun lopusta. Tietoni on näemmä tärkeää tarkastaa.

Olisin tietysti kiinnostunut Lång-esivanhemmista.

Kulkeeko sinun sukusi kauan Fordell-linjaa Raija-Leena ?

Sariainen
21.09.08, 10:16
Hei Sari!
Olen Henrik Mattsson Wessin jälkeläinen ja olen juuri tuota äsken mainittua Fordell-sukuhaaraa.

- Raija-Leena Huuki

Hei Raija ! Kiva kun teitä ilmaantuu muitakin. Huomasin juuri tuolla tutkiessa, että olisin löytänyt tuohon Fordell-haaraan alustavasti 6 lasta, joten teitä jälkeläisiä luulisi olevan edes jonkin verran vaikka osa tuon perheen lapsista kuolisikin.
Olen toki kiinnostunut kaikista edes osittain tehdyistä tutkimuksista tai ainakin siitä tiedosta missäpäin kyseiset sukuhaarat vaikuttivat jos lähtivöt pois Kokkolan kaup. tai Kaarlelan alueelta. Minulle voi laittaa viestiä myös privaatisti. Osoite löytyy käyttäjälistalta. :)
Terv. SARIAINEN :rolleyes:
www.sukusari.fi (http://www.sukusari.fi)

r-l.huuki
21.09.08, 10:54
Saat halutessasi raportin Fordell-linjasta. Muita haaroja, kuin esivanhempien pariskunnat, minulla ei siitä ole ennenkuin 1800-luvun lopusta. Tietoni on näemmä tärkeää tarkastaa.

Olisin tietysti kiinnostunut Lång-esivanhemmista.

Kulkeeko sinun sukusi kauan Fordell-linjaa Raija-Leena ?

Esi-isäni on Erik Mattsson Fordell, myöhemmin Mikkola, s. 2.4.1753 Fordell, Vitsari, Kaarlela, k. 4.11.1826 Mikkola, Kälviänkylä, Kälviä
Puoliso: 3.11.1780 Kaarlela
Liisa Juhontytär Kankkonen, Mikkola, s. 24.1.1757 Kankkonen. Rödsö, Kaarlela, k. 30.3.1838 Mikkola, Kälviänkylä, Kälviä.
Erik meni heti avioiduttuaan vävyksi Kankkoselle. Perhe muutti 1806 Mikkolan tilalle Kälviälle.

Hei Raija ! Kiva kun teitä ilmaantuu muitakin. Huomasin juuri tuolla tutkiessa, että olisin löytänyt tuohon Fordell-haaraan alustavasti 6 lasta, joten teitä jälkeläisiä luulisi olevan edes jonkin verran vaikka osa tuon perheen lapsista kuolisikin.
Olen toki kiinnostunut kaikista edes osittain tehdyistä tutkimuksista tai ainakin siitä tiedosta missäpäin kyseiset sukuhaarat vaikuttivat jos lähtivöt pois Kokkolan kaup. tai Kaarlelan alueelta. Minulle voi laittaa viestiä myös privaatisti. Osoite löytyy käyttäjälistalta. :)
Terv. SARIAINEN :rolleyes:
www.sukusari.fi (http://www.sukusari.fi)

Peräti 13 lasta olen löytänyt Karin Andersdotter ja Matts Johansson Fordellille. Lapsista 7 avioituikin.
Tutkittua tietoa löytyy jälkipolvista ainakin Juuret Kälviällä-kirjoista ja lohtajalaisen Niemelän suvun sukukirjasta.

- Raija-Leena Huuki

Sariainen
21.09.08, 11:32
Esi-isäni on Erik Mattsson Fordell, myöhemmin Mikkola, s. 2.4.1753 Fordell, Vitsari, Kaarlela, k. 4.11.1826 Mikkola, Kälviänkylä, Kälviä
Puoliso: 3.11.1780 Kaarlela
Liisa Juhontytär Kankkonen, Mikkola, s. 24.1.1757 Kankkonen. Rödsö, Kaarlela, k. 30.3.1838 Mikkola, Kälviänkylä, Kälviä.
Erik meni heti avioiduttuaan vävyksi Kankkoselle. Perhe muutti 1806 Mikkolan tilalle Kälviälle.
Peräti 13 lasta olen löytänyt Karin Andersdotter ja Matts Johansson Fordellille. Lapsista 7 avioituikin.
Tutkittua tietoa löytyy jälkipolvista ainakin Juuret Kälviällä-kirjoista ja lohtajalaisen Niemelän suvun sukukirjasta.

- Raija-Leena Huuki

Kiitos Raija. Minulle riittää tuo tieto Kälviästä. Arvelinkin, että lapsia muuttaisi johonkin muualle. Tulen tutkimaan tiedot kuitenkin itse. :D:
Minusta olisi epäreilua ottaa tiedot suoraan muista lähteistä. :cool:
Kunhan pääsen siihen vaiheeseen, että otan tuon Fordell-haaran tarkempiin tutkimuksiin niin siitä se lähtee. Vielä on vaikka kuinka paljon tutkittavaa muissa sukuhaaroissa.
Joten "perästä kuuluu". :)
terv. SARIAINEN :rolleyes:

harrysme
21.09.08, 15:26
Esi-isäni on Erik Mattsson Fordell, myöhemmin Mikkola, s. 2.4.1753 Fordell, Vitsari, Kaarlela, k. 4.11.1826 Mikkola, Kälviänkylä, Kälviä
Puoliso: 3.11.1780 Kaarlela
Liisa Juhontytär Kankkonen, Mikkola, s. 24.1.1757 Kankkonen. Rödsö, Kaarlela, k. 30.3.1838 Mikkola, Kälviänkylä, Kälviä.
Erik meni heti avioiduttuaan vävyksi Kankkoselle. Perhe muutti 1806 Mikkolan tilalle Kälviälle.



Peräti 13 lasta olen löytänyt Karin Andersdotter ja Matts Johansson Fordellille. Lapsista 7 avioituikin.
Tutkittua tietoa löytyy jälkipolvista ainakin Juuret Kälviällä-kirjoista ja lohtajalaisen Niemelän suvun sukukirjasta.

- Raija-Leena Huuki

Minun haarani jatkuu Mickel Mattsson Fordellista, s 28.9. 1757. Hän avioitui Mustasaareen Rimmeen, mutta tytär Brita palasi taas Fordelliin.

Pitäisi oikeastaan tarkistaa. Outo mutka.

Sariainen
21.09.08, 17:11
Minun haarani jatkuu Mickel Mattsson Fordellista, s 28.9. 1757. Hän avioitui Mustasaareen Rimmeen, mutta tytär Brita palasi taas Fordelliin.

Pitäisi oikeastaan tarkistaa. Outo mutka.

Milloin tuo Brita palasi Fordelliin ? Voisin vilkaista näkyykö hänen nimensä siellä.
Terv.SARIAINEN :rolleyes:

r-l.huuki
21.09.08, 17:29
Minun haarani jatkuu Mickel Mattsson Fordellista, s 28.9. 1757. Hän avioitui Mustasaareen Rimmeen, mutta tytär Brita palasi taas Fordelliin.

Pitäisi oikeastaan tarkistaa. Outo mutka.

Mickel-pojasta olen merkinnyt tällaiset tiedot: Mickel Mattsson Fordell s. 28.9.1757, k. 29.8.1759 Fordell, Vitsari Kaarlela
Kaarlela rk 1756-1762, sivu 69, Fordell: "son Michel Mattsson" on merkitty, mutta yliviivattu ja kirjoitettu kuolinvuosi 1759.
Mickeliä ei enää seuraavissa rippikirjoissa näy.

tytär Brita palasi taas Fordelliin.

Voisiko olla kysymyksessä tämä Brita, jonka puolison vanhemmat ovat muuttaneet Fordellin tilalle? (Brita liittyy esipolviini ätinsä sukujen kautta.) Tiedot omia tutkimiani ja myös Karlebynejdens bygde- och släktforskare rf:n jäsenten tutkimia.

Maria Eriksdotter Storhonga, Fordell, Rimmi
s. 3.6.1765 Storhonga, Vitsari, Kaarlela, k. 14.1.1807 Fordell, Vitsari, Kaarlela.
Marian vanhemmat: (i) Erik Johansson Storhonga e. Borg, (ä) Brita Gottfriedsdotter Bock, Storhonga.
1. Puoliso: 18.6.1784 Kaarlela
Jakob Johansson Rimmi
s. 6.11.1761 Kaustari, Kaarlela, k. 7.12.1784 Rimmi, Korpilahti, Kaarlela.

2. Puoliso: 17.11.1786 Kaarlela
Mickel Mattsson Rimmi, Porri, Fordell
s. 1754, k. 22.7.1808 Fordell, Vitsari, Kaarlela.
Puolison vanhemmat: (i) Matts Mattsson Rimmi. (ä) Maria Thomasdotter Räihä, Rimmi.
Yksi yhdeksästä lapsesta:
3. Brita, s. 18.1.1789 Rimmi, Korpilahti, Kaarlela, k. 17.8.1865 Fordell, Vitsari, Kaarlela.
Puoliso: 19.7.1815 Kaarlela
Johan Henrik Samuelsson Heinola, Fordell
s. 29.9.1792, k. 7.3.1878 Fordell, Vitsari, Kaarlela.
Puolison vanhemmat: (i) Samuel Christoffersson Ståle, Fordell. (ä) Brita Påhlsdotter Lassfolk, Fordell.

- Raija-Leena Huuki

Sariainen
21.09.08, 18:14
Saat halutessasi raportin Fordell-linjasta. Muita haaroja, kuin esivanhempien pariskunnat, minulla ei siitä ole ennenkuin 1800-luvun lopusta. Tietoni on näemmä tärkeää tarkastaa.

Olisin tietysti kiinnostunut Lång-esivanhemmista.

Kulkeeko sinun sukusi kauan Fordell-linjaa Raija-Leena ?

Niin nämä Lång el. Hannila esivanhemmat. Minä olen Erik Mattsson Lång el. Hannilan pojan Mickell Eriksson Long´n s.n.1655 jälkeläinen. :D:
Teidän sukujuurenne liittyy Harryn mainitseman Matts Henriksson Wessin isä oli Hinders (Henrik) Mattson Long sit. Wessi eli yksi Longin pojista.

Henrikin ja Erikin isä oli Vetelin, Räyringinkylän, Long el. Hannilan, (sittemmin Hannilan ja Mikkolan) suvusta:
Matts Hansson Lång el. Hannila synt.noin 1600.
Hänen isänsä oli Hans Andersson Lång el. Hannila, Isäntänä Longin talossa 1605-1647.
Hänen isänsä oli Anders Hansson Lång el. Hannila. Hän oli Is. 1565-1601. Hänen isänsä eli Longin talon kantaisä oli
Hans Klausson Long, joka isännöi taloa ainakin 1546-1564.
Nämä tiedot voi löytää myös Kokkolan pitäjän Yläosan historiasta, jonka on kirjoittanut Pentti Virrankoski.
Tässä nyt muutama sukupolvi lisää. Joten juuret ovat syvällä Vetelissä, Keski-Pohjalaisessa mullassa. :rolleyes:
Terv. SARIAINEN :rolleyes:

harrysme
21.09.08, 18:44
Näemmä minä, tai joku muu on oikonut mutkia. Täytyisiköhän lopettaa copy/paste sukututkimus niissäkin linjoissa, johin minun oma mielenkiintoni on rajallinen.

Joukko on tuttua, mutta sukujohto pitänee pistää uusiksi. Michel Mattssonissa on ilmeisesti mennyt kaksi samannimistä henkilöa sekaisin, Fordellin poika ja Fordellin avioitunut Rimmen poika. Fordellin tilan on siis täytynyt mennä pois suvulta Rimmen suvulle ?!

Muut tiedot ovat yhteneviä.

Sariainen
21.09.08, 19:14
Näemmä minä, tai joku muu on oikonut mutkia. Täytyisiköhän lopettaa copy/paste sukututkimus niissäkin linjoissa, johin minun oma mielenkiintoni on rajallinen.

Joukko on tuttua, mutta sukujohto pitänee pistää uusiksi. Michel Mattssonissa on ilmeisesti mennyt kaksi samannimistä henkilöa sekaisin, Fordellin poika ja Fordellin avioitunut Rimmen poika. Fordellin tilan on siis täytynyt mennä pois suvulta Rimmen suvulle ?!
Muut tiedot ovat yhteneviä.

Elähän nyt. Näinhän asiat selviää. Mutta tottahan on, että alkuperäisistä lähteistä löytyy se varmempi tieto. Tai ainakin niin varma kuin nyt voi olla. :D:
Riippuu niin paljon siitä noiden copy tutkimusten kohdalla mistä lähteistä tiedot on kerätty, josta kerää tai kopioi tiedot itselleen.
Yritän huomenna vilkaista tutkiessani sitä Britaa sieltä Fordellista. Nyt minulla on jo tuo työkone kiinni. On pakko välillä sulkea, muuten tulee istuttua siellä koko yö. :D:
Ihan kiva, että kerroit tutkineesi kyseistä Fordellin sukuhaaraa. Ja aika jännä, että te molemmat olitte Fordellin jälkeläisiä.
Terv. SARIAINEN :rolleyes:

harrysme
22.09.08, 07:38
Loppujen lopuksi Raija-Leena ja me emme sitten kai ole samaa Fordell sukua ja veljeni ei ole Vessien ja Långien jälkeläinen.

Raija-Leena, käyväthän Michell Mattssonin vanhemmat selvästi ilmi rippikirjasta ? Katsoin sisarussarjan Hiskista ja sinne on aika ahdasta sulloa yhtä lasta lisää. Syntymämerkitää hänestä ei kai ole.

Varmaan olen nyt kiinnostunut asiasta niin paljon, että käyn itsekin Kansallisarkistossa katsomassa rippikirjasta mitä Rimmissä ja Fordellissa oikein tapahtui.

r-l.huuki
22.09.08, 16:13
Raija-Leena, käyväthän Michell Mattssonin vanhemmat selvästi ilmi rippikirjasta ? Katsoin sisarussarjan Hiskista ja sinne on aika ahdasta sulloa yhtä lasta lisää. Syntymämerkitää hänestä ei kai ole.

Enpä ollut tarkistanut ennen rippikirjoista Michel Mattssonin vanhempia, vaan nyt olen :)
Olin ottanut tiedot Michelin vanhemmista toisen tutkimuksesta enkä vielä tässä vaiheessa ollut katsonut rippikirjoja, kun ei ollut ihan omaa esipolvilinjaa.
Michel Mattsson s. 1754 ei todellakaan rippikirjojen perusteella ole Matts Mattsson Rimmin ja Maria Thomasdotterin poika.
Joten taas löytyi mutkien oikomista. Michel Mattsson oli renkinä Rimmissä avioituessaan leski Maria Eriksdotterin s. 3.6.1765 kanssa ja siksi hänellä vihkitiedoissa on talona Rimmi - tästä lienee päätelty Michelin olevan Rimmin Mattsin poika

Yritän laittaa korjatun version:

Maria Eriksdotter Fordell e. Rimmi o.s. Storhonga
s. 3.6.1765 Storhonga, Vitsari, Kaarlela, k. 14.1.1807 Fordell, Vitsari, Kaarlela.
1. Puoliso: 18.6.1784 Kaarlela
Jakob Johansson Rimmi
s. 6.11.1761 Kaustari, Kaarlela, k. 7.12.1784 Rimmi, Korpilahti, Kaarlela.
Asui: Rimmi Kaarlela
2. Puoliso: 17.11.1786 Kaarlela
Mickel Mattsson Fordell e. Porri e. Rimmi
s. 1754, k. 22.7.1808 Fordell, Vitsari, Kaarlela.
Asui: Rimmi Kaarlela, 1794 Porri Kälviä ja 1805 Fordell Kaarlela
Yksi yhdeksästä lapsesta:
Brita, s. 18.1.1789 Rimmi, Korpilahti, Kaarlela, k. 17.8.1865 Fordell, Vitsari, Kaarlela.
Puoliso: 19.7.1815 Kaarlela
Johan Henrik Samuelsson Fordell e. Heinola,
s. 29.9.1792 Jungsund Mustasaari, k. 7.3.1878 Fordell, Vitsari, Kaarlela.

Fordellin tilalle muuttivat Kälviältä 1805 Michel Mattsson ja Maria Eriksdotter ja sitten noin 1810 Samuel Christoffersson ja Brita Påhlsdotter. Entinen suku muutti pois.

Mutta kuvat puhuvat enemmän kuin tuhat sanaa. Siksi laitoin verkkoalbumiini muutaman kuvan rippikirjoista, Kaarlelan Rimmi ja Fordell.
http://picasaweb.google.fi/raileehuu

- Raija-Leena Huuki

Sariainen
22.09.08, 18:42
Enpä ollut tarkistanut ennen rippikirjoista Michel Mattssonin vanhempia, vaan nyt olen :)
Olin ottanut tiedot Michelin vanhemmista toisen tutkimuksesta enkä vielä tässä vaiheessa ollut katsonut rippikirjoja, kun ei ollut ihan omaa esipolvilinjaa.
Michel Mattsson s. 1754 ei todellakaan rippikirjojen perusteella ole Matts Mattsson Rimmin ja Maria Thomasdotterin poika.
Joten taas löytyi mutkien oikomista. Michel Mattsson oli renkinä Rimmissä avioituessaan leski Maria Eriksdotterin s. 3.6.1765 kanssa ja siksi hänellä vihkitiedoissa on talona Rimmi - tästä lienee päätelty Michelin olevan Rimmin Mattsin poika

Yritän laittaa korjatun version:

Maria Eriksdotter Fordell e. Rimmi o.s. Storhonga
s. 3.6.1765 Storhonga, Vitsari, Kaarlela, k. 14.1.1807 Fordell, Vitsari, Kaarlela.
1. Puoliso: 18.6.1784 Kaarlela
Jakob Johansson Rimmi
s. 6.11.1761 Kaustari, Kaarlela, k. 7.12.1784 Rimmi, Korpilahti, Kaarlela.
Asui: Rimmi Kaarlela
2. Puoliso: 17.11.1786 Kaarlela
Mickel Mattsson Fordell e. Porri e. Rimmi
s. 1754, k. 22.7.1808 Fordell, Vitsari, Kaarlela.
Asui: Rimmi Kaarlela, 1794 Porri Kälviä ja 1805 Fordell Kaarlela
Yksi yhdeksästä lapsesta:
Brita, s. 18.1.1789 Rimmi, Korpilahti, Kaarlela, k. 17.8.1865 Fordell, Vitsari, Kaarlela.
Puoliso: 19.7.1815 Kaarlela
Johan Henrik Samuelsson Fordell e. Heinola,
s. 29.9.1792 Jungsund Mustasaari, k. 7.3.1878 Fordell, Vitsari, Kaarlela.

Fordellin tilalle muuttivat Kälviältä 1805 Michel Mattsson ja Maria Eriksdotter ja sitten noin 1810 Samuel Christoffersson ja Brita Påhlsdotter. Entinen suku muutti pois.

Mutta kuvat puhuvat enemmän kuin tuhat sanaa. Siksi laitoin verkkoalbumiini muutaman kuvan rippikirjoista, Kaarlelan Rimmi ja Fordell.
http://picasaweb.google.fi/raileehuu

- Raija-Leena Huuki

Minä alan kyllä epäillä olemmeko tutkimassa ollenkaan samaa Fordell- sukua ?? Minä tutkin sitä alkuperöistä tai siis vanhempaa haaraa. Tavallaan teidän esivanhempanne eivät "ole olleet" Fordelleja. Tuo nimi on myöhemmin tullut mukaan.

Katselin noita tietoja tuolta eri kirkonkirjoista Kaarlelasta. Nämä tiedot jo karsivat teidät pois Wessi - Fordell haarasta. Harmi !!! :(
Mutta hyvä kun tuli tarkistettua.

Maria Mattsdr. s.03.06.1765 Karleby (Kaarlela) , Witsar by, Storhånga.
Vanh: Storhånga Erich och Brita Gotfriedsdr.

Mickell Mattsson s.10.09.1754 Karleby, Qvikant
Vanh. Matts Jacobsson ja hu. Christina Johansdr.

Mickell oli Qviantilla ainakin v.1754-noin 69. Hänen kohdallaan oli merkintä bfl. eli hän saattoi lähteä rengiksi. Sitä en enää seurannut missä hän oli tuossa välissä.

Maria Eriksdr. oli leski avioituessaan Mickelin kanssa. Hänen ensimmäinen miehensä Jacob Johansson Rimme k.07.12.1784.

Brita s.18.01.1789 Karleby, Korplax, Rimme. (Wärdinna Brita Mickelsdr. Fordell kuoli 18.08.1865 kuolinsyy: andtäppa= hengenahdistukseen).

Vanh: Mickel Mattsson och hu. Maria Eriksdr. Rimme.
Rimme oli nimenomaan Marialle merkitty koska hän oli Rimmen leski.

Pidetään silti yhteyttä sillä tutkimukseni käsittää hyvin laajan sukuverkoston. Ei ainoastaan Fordell.

Paikkakuntia, joita tähän mennessä on ilmaantunut ovat mm. Lohtaja, Kruunupyy, Alaveteli

Terv. SARIAINEN :rolleyes:

Sariainen
22.09.08, 18:59
Minä alan kyllä epäillä olemmeko tutkimassa ollenkaan samaa Fordell- sukua ?? Minä tutkin sitä alkuperöistä tai siis vanhempaa haaraa. Tavallaan teidän esivanhempanne eivät "ole olleet" Fordelleja. Tuo nimi on myöhemmin tullut mukaan.

Katselin noita tietoja tuolta eri kirkonkirjoista Kaarlelasta. Nämä tiedot jo karsivat teidät pois Wessi - Fordell haarasta. Harmi !!! :(
Mutta hyvä kun tuli tarkistettua.

Maria Mattsdr. s.03.06.1765 Karleby (Kaarlela) , Witsar by, Storhånga.
Vanh: Storhånga Erich och Brita Gotfriedsdr.

Mickell Mattsson s.10.09.1754 Karleby, Qvikant
Vanh. Matts Jacobsson ja hu. Christina Johansdr.

Mickell oli Qviantilla ainakin v.1754-noin 69. Hänen kohdallaan oli merkintä bfl. eli hän saattoi lähteä rengiksi. Sitä en enää seurannut missä hän oli tuossa välissä.

Maria Eriksdr. oli leski avioituessaan Mickelin kanssa. Hänen ensimmäinen miehensä Jacob Johansson Rimme k.07.12.1784.

Brita s.18.01.1789 Karleby, Korplax, Rimme. (Wärdinna Brita Mickelsdr. Fordell kuoli 18.08.1865 kuolinsyy: andtäppa= hengenahdistukseen).

Vanh: Mickel Mattsson och hu. Maria Eriksdr. Rimme.
Rimme oli nimenomaan Marialle merkitty koska hän oli Rimmen leski.

Pidetään silti yhteyttä sillä tutkimukseni käsittää hyvin laajan sukuverkoston. Ei ainoastaan Fordell.

Paikkakuntia, joita tähän mennessä on ilmaantunut ovat mm. Lohtaja, Kruunupyy, Alaveteli

Terv. SARIAINEN :rolleyes:

Lisäyksenä vielä tuohon yllä olevaan:
Rippikirjassa Karleby, Witsar, Fordell v.1859-65 mm.

Johan Henrik Samuelsson s.27.09.1792
Hu. Brita Mickelsdr. s.18.01.1789, död 14.08.1865

Terv. SARIAINEN :rolleyes:

harrysme
22.09.08, 19:09
Kiitoksia. Ilmeisesti Michell Mattsonille löytyi kolmannella yrittämällä oikeat vanhemmat.

Kyllä kai Raija-Leena on vanhempaa Fordell sukua. Viime aikoina on puitu lähinnä minun sukuni juuria.

Samoja sukuja näissä pyörii ainakin Raija-Leenalla ja minulla, vaikka Fordell linja erosikin. Eiköhän niitä pyöri sinullakin Sari. En taida kehdata pyytää esivanhempien taulujen vertailua, minulla on nimenomaan Kokkolan seudun juuret niin täysin lainaa ennestäänkin.

Sariainen
22.09.08, 19:42
Kiitoksia. Ilmeisesti Michell Mattsonille löytyi kolmannella yrittämällä oikeat vanhemmat.

Kyllä kai Raija-Leena on vanhempaa Fordell sukua. Viime aikoina on puitu lähinnä minun sukuni juuria.

Samoja sukuja näissä pyörii ainakin Raija-Leenalla ja minulla, vaikka Fordell linja erosikin. Eiköhän niitä pyöri sinullakin Sari. En taida kehdata pyytää esivanhempien taulujen vertailua, minulla on nimenomaan Kokkolan seudun juuret niin täysin lainaa ennestäänkin.

Olet oikeassa. :D:
Luin nyt tuolta aikaisemmasta viestistä uudelleen, että tuo Erik Mattsson eli nämä Raijan tiedot:

<<Esi-isäni on Erik Mattsson Fordell, myöhemmin Mikkola, s. 2.4.1753 Fordell, Vitsari, Kaarlela, k. 4.11.1826 Mikkola, Kälviänkylä, Kälviä
Puoliso: 3.11.1780 Kaarlela
Liisa Juhontytär Kankkonen, Mikkola, s. 24.1.1757 Kankkonen. Rödsö, Kaarlela, k. 30.3.1838 Mikkola, Kälviänkylä, Kälviä.
Erik meni heti avioiduttuaan vävyksi Kankkoselle. Perhe muutti 1806 Mikkolan tilalle Kälviälle.<<

Saattavat liittyä siihen vanhaan haaraan, mutta Mickel Mattsson ei kuulu. Kunhan setvin sitä tuonnempana enemmän. Nyt jatkan tutkimista Wessin jälkeläisten vanhimmassa sukuhaarassa.

Harry ! :)
Sitä varten tämä Suku-Forum on perustettu, että täällä kysytään ja yritetään kukin parhaansa mukaan neuvoa jos voi. :confused:
Kerro vain mitä muita sukuja sinulla on tullut vastaan. Minun omat sukujuureni pohjanmaalta löydät kotisivullani, kohdassa sukututkimus. Siellä mainitaan paikkakuntia, joita niissä on mainittuna.

Terv. SARIAINEN
www.sukusari.fi (http://www.sukusari.fi)

harrysme
23.09.08, 09:04
Hei Sari

Kotisivuillasi ei ollut mitään ilmeisiä yhtymäkohtia. Sinun juuresi ovat ilmeisesti enemmän sisämaassa kuin meidän.

Mainitsemissasi seurakunnissa minulla on tiedossa varhaisia pätkiä seuraavista suvuista:

Veteli: Kainu, Torppa, Salo
Kaustinen: Nikula, Wirkkala
Virrat: Raski (vaimolla)

harrysme
23.09.08, 09:48
Tärppäsiköhän vieläkään? Poiminta taas Talkosta:

Mickel Mattsson Karhula-Qvikant-Keldo

Birth 10 SEP 1754 Karleby,,,,, Died 6 AUG 1821

Family 1 Brita Mattsdotter Lågland (http://www.finlander.eget.net/angraf/getperson.php?personID=I15774&tree=Bert), b. 1 MAY 1767, Karleby,,,,, Married 29 JUN 1784

Eiköhän tämä ala olla vähitellen minun päänsärkyni.

Jormar
23.09.08, 12:46
Hei,
Henrik Mattson Wessi näyttäisi olevan minunkin esi-isäni.
Brita Fordell s. 1786 oli naimisissa Kaarlelan Linnusperässä Johan Brandtin s. 1785 kanssa. Heidän jälkeläisiään asuu edelleen samoilla paikoilla. Osa muutti pois, mm. 1800-luvun loppupuolella Viipuriin (kuulun tuohon haaraan). Isäni Brandtin sukua olen kartoittamassa.
Brita Fordellin vanhemmat olivat Johan Fordell, e. Bärlund-Rossi s. 1759 ja Carin (Catharina) Fordell s. 1763.
Carinin vanhemmat olivat Anders Fordell s. 1736 ja Britha Kallis s. 1740.
Andersin vanhemmat Matts Fordell. e. Storhånga s. 1710 ja Carin Wessi s. 1710.
Carinin isoisän isää Henrik Mattsonia pitemmälle en ollutkaan itse päässyt.
Henrikin vaimokin on jäänyt tuntemattomaksi.

Terveisin

Jorma Rantiala

Sariainen
23.09.08, 17:48
Hei Sari

Kotisivuillasi ei ollut mitään ilmeisiä yhtymäkohtia. Sinun juuresi ovat ilmeisesti enemmän sisämaassa kuin meidän.

Mainitsemissasi seurakunnissa minulla on tiedossa varhaisia pätkiä seuraavista suvuista:

Veteli: Kainu, Torppa, Salo
Kaustinen: Nikula, Wirkkala
Virrat: Raski (vaimolla)

Kotisivullani on 5-7 sukupolvea isovanhemmistani taaksepäin. Tiedot jatkuvat kyllä tiedostoissani, mutta laitoin alun kotisivulleni.

Eli tarkoititko että sinun sukujuuresi yhdistyvät jossain vaiheissa noihin sukuihin tai oikeastaan on paras sanoa tiloihin ? Samoilla tiloilla saattaa asua eriaikoina eri sukuja. Pohjanmaa on siitä erilainen, että siellä tilan nimi lähes aina tuli tilalla asuneen perheen sukunimeksi, kunnes he siirtyivät tilalata pois.
Terv. SARIAINEN :rolleyes:

Sariainen
23.09.08, 17:57
Hei,
Henrik Mattson Wessi näyttäisi olevan minunkin esi-isäni.
Brita Fordell s. 1786 oli naimisissa Kaarlelan Linnusperässä Johan Brandtin s. 1785 kanssa. Heidän jälkeläisiään asuu edelleen samoilla paikoilla. Osa muutti pois, mm. 1800-luvun loppupuolella Viipuriin (kuulun tuohon haaraan). Isäni Brandtin sukua olen kartoittamassa.
Brita Fordellin vanhemmat olivat Johan Fordell, e. Bärlund-Rossi s. 1759 ja Carin (Catharina) Fordell s. 1763.
Carinin vanhemmat olivat Anders Fordell s. 1736 ja Britha Kallis s. 1740.
Andersin vanhemmat Matts Fordell. e. Storhånga s. 1710 ja Carin Wessi s. 1710.
Carinin isoisän isää Henrik Mattsonia pitemmälle en ollutkaan itse päässyt.
Henrikin vaimokin on jäänyt tuntemattomaksi.

Terveisin

Jorma Rantiala

Kiva kun otit yhteyttä. Vaikuttaisi hyvin todennäköiseltä, että kuulut yhtenä jälkeläisiin. :D:
Henrik Mattsson Wessi alk. Long´n jälkeläisiä tulee olemaan hyvin paljon. Sen voin jo sanoa vaikka olen vasta tutkinut yhtä laajempaa sukuhaaraa.
Voit lähettää minulle halutessasi tietoja privaatisti mutta ei tämän listan privapostiin. Sinne ei mahdu mitään. Se luukku on kauhean pieni. :eek:
Käyttäjälistalla pitäisi näkyä yksi minun sähköpostiosoitteeni , jonne kerään tutkimus- ja listaviestejä..... ai mutta ei se olekaan näkyvissä.
Lähetä halutessasi lisätietoa: sari.joha(at)gmail.com
Juuri tänään tutkin erään perheen vaiheita Linnusperän kylässä, mutta se ei vielä ollut tämä sukuhaara.
Terv. SARIAINEN :rolleyes:

harrysme
24.09.08, 07:30
Kotisivullani on 5-7 sukupolvea isovanhemmistani taaksepäin. Tiedot jatkuvat kyllä tiedostoissani, mutta laitoin alun kotisivulleni.

Eli tarkoititko että sinun sukujuuresi yhdistyvät jossain vaiheissa noihin sukuihin tai oikeastaan on paras sanoa tiloihin ? Samoilla tiloilla saattaa asua eriaikoina eri sukuja. Pohjanmaa on siitä erilainen, että siellä tilan nimi lähes aina tuli tilalla asuneen perheen sukunimeksi, kunnes he siirtyivät tilalata pois.
Terv. SARIAINEN :rolleyes:


Tiettävästi velipuoleni juuret uluttuvat em. veteliläis- ja kaustislaistaloihin ja vaimoni Ruoveden (Virtojen) Raskiin.

Kainu-Torpastahan on kirja niinkuin tietänet.

Sariainen
24.09.08, 18:32
Tiettävästi velipuoleni juuret uluttuvat em. veteliläis- ja kaustislaistaloihin ja vaimoni Ruoveden (Virtojen) Raskiin.

Kainu-Torpastahan on kirja niinkuin tietänet.

No siinä tapauksessa saatan olla velipuolellesi sukua sieltä Vetelin - Kaustisen seudulta. Samoin Virroilta... minun suora iiiiiiiiisä linjani on sieltä päin. Kyllä me vielä jotain löydetään. :D:
Terv. SARIAINEN :rolleyes:

Sariainen
26.09.08, 17:00
Sukunimiä ja talojen nimiä joita jälkeläisiä tutkiessa on tähän mennessä tullut vastaan: mm.
Räbb,
Präst,
Reipsar,
Pulkkinen,
Kola (Kåla),
Lillkola (Lillkåla),
Kolander,
Jubbila,
Fordell,
Kauko,
Simonsbacka (Alalveteli), ............ lista jatkuu vielä pitkälle. Ulkoa ei nyt tullut muita mieleen. :confused: :confused:
Laitan lisää myöhemmin.
Terv. SARIAINEN :rolleyes:

Sariainen
29.09.08, 18:16
Sukunimiä ja talojen nimiä joita jälkeläisiä tutkiessa on tähän mennessä tullut vastaan: mm.
Räbb,
Präst,
Reipsar,
Pulkkinen,
Kola (Kåla),
Lillkola (Lillkåla),
Kolander,
Jubbila,
Fordell,
Kauko,
Simonsbacka (Alaveteli), ............ lista jatkuu vielä pitkälle. Ulkoa ei nyt tullut muita mieleen.
Laitan lisää myöhemmin.
Terv. SARIAINEN :rolleyes:

Tässä kaiiki ne sukunimet, joita näin alussa tutkimuksissani on tullut vastaan. Jatkossa tulee hyvin paljon lisää:
Ahlskog,
Boucht, Björk, Brusibacka, Bäck,
Collander,
Finell, Finnholm, Finnilä, Fordell,
Hagman, Hagström, Hakalax, Heikkilä, Hemmer, Hillström, Hjelm, Honga, Huhtala (Huhta),
Jubbila,
Kaino, Kainu, Kalfholm, Kankkonen, Kauko, Kiviniemi, Korpilainen, Kåla, Kålander, Kolander, Kotka, Källström,
Lillkåla, Lybäck,
Murik ?,
Nissandt,
Pasiala, Präst, Pulkkinen,
Qvikant,
Reipsar, Renlund, Rimme, Rimmi, Rudbäck, Räbb,
Storhonga, Storkåla, Sumell, Söderbacka,
Tylli ?,
Vitick, Vessi, Warg, Varg
Jos huomaat tuttuja nimiä, niin otapa yhteyttä tai lähetä tänne listalle viesti.
Terv. SARIAINEN :rolleyes:

harrysme
30.09.08, 07:20
Tässä kaiiki ne sukunimet, joita näin alussa tutkimuksissani on tullut vastaan. Jatkossa tulee hyvin paljon lisää:
Ahlskog,
Boucht, Björk, Brusibacka, Bäck,
Collander,
Finell, Finnholm, Finnilä, Fordell,
Hagman, Hagström, Hakalax, Heikkilä, Hemmer, Hillström, Hjelm, Honga, Huhtala (Huhta),
Jubbila,
Kaino, Kainu, Kalfholm, Kankkonen, Kauko, Kiviniemi, Korpilainen, Kåla, Kålander, Kolander, Kotka, Källström,
Lillkåla, Lybäck,
Murik ?,
Nissandt,
Pasiala, Präst, Pulkkinen,
Qvikant,
Reipsar, Renlund, Rimme, Rimmi, Rudbäck, Räbb,
Storhonga, Storkåla, Sumell, Söderbacka,
Tylli ?,
Vitick, Vessi, Warg, Varg
Jos huomaat tuttuja nimiä, niin otapa yhteyttä tai lähetä tänne listalle viesti.
Terv. SARIAINEN :rolleyes:

Minulla on Bäck (Sulvassa), Fordell, Honga, Jubbila, Kainu, Kankkonen, Rimme, Storhonga, Warg (Koivulahdella)

kaarina
30.09.08, 14:30
Olet oikeassa. :D:
Luin nyt tuolta aikaisemmasta viestistä uudelleen, että tuo Erik Mattsson eli nämä Raijan tiedot:

<<Esi-isäni on Erik Mattsson Fordell, myöhemmin Mikkola, s. 2.4.1753 Fordell, Vitsari, Kaarlela, k. 4.11.1826 Mikkola, Kälviänkylä, Kälviä
Puoliso: 3.11.1780 Kaarlela
Liisa Juhontytär Kankkonen, Mikkola, s. 24.1.1757 Kankkonen. Rödsö, Kaarlela, k. 30.3.1838 Mikkola, Kälviänkylä, Kälviä.
Erik meni heti avioiduttuaan vävyksi Kankkoselle. Perhe muutti 1806 Mikkolan tilalle Kälviälle.<<

Saattavat liittyä siihen vanhaan haaraan, mutta Mickel Mattsson ei kuulu. Kunhan setvin sitä tuonnempana enemmän. Nyt jatkan tutkimista Wessin jälkeläisten vanhimmassa sukuhaarassa.

Harry ! :)
Sitä varten tämä Suku-Forum on perustettu, että täällä kysytään ja yritetään kukin parhaansa mukaan neuvoa jos voi. :confused:
Kerro vain mitä muita sukuja sinulla on tullut vastaan. Minun omat sukujuureni pohjanmaalta löydät kotisivullani, kohdassa sukututkimus. Siellä mainitaan paikkakuntia, joita niissä on mainittuna.

Terv. SARIAINEN
www.sukusari.fi (http://www.sukusari.fi)

Hei Raija, Kankkoset ovat minulle esivanhempia, Påffuel Påffuelsson Cancku s. n. 1530 k. 1597 Evijärvi, ja Elisabet ( Lisa ) Kankkonen, jälkeläiset sukulaisia

Terv.
Kaarina

Sariainen
30.09.08, 17:09
Minulla on Bäck (Sulvassa), Fordell, Honga, Jubbila, Kainu, Kankkonen, Rimme, Storhonga, Warg (Koivulahdella)

Kerropas Harry hieman tarkemmin esim. Kainu ja tuosta Bäck.. mainitset, että sinulla se on Sulvassa. Onko siinä aikaisemmin ollut muuttoja ?? :confused:
Kankkonen missä se ilmenee ?
Fordell´sta jo puhuttiinkin.
Terv. SARIAINEN :D:

Sariainen
01.10.08, 08:30
Hei Raija, Kankkoset ovat minulle esivanhempia, Påffuel Påffuelsson Cancku s. n. 1530 k. 1597 Evijärvi, ja Elisabet ( Lisa ) Kankkonen, jälkeläiset sukulaisia

Terv.
Kaarina

Ilmeisesti kuitenkin tarkoitit minua... Raija ei tainnut mainita Kankkosia. :D: Niin olisiko tuossa kyse samoista Kankkosista mitkä vaikuttivat Kokkolan msrk. eli Kaarlelan seudulla 1700-luvulla ja kuuluvat Wessi alk. Long- jälkeläistöön. Hmm.... Ei taida olla. :(
Long-suku vaikutti aikanaan Vetelissä, joten Evijärvi on siinä lähellä. :)
Terv. SARIAINEN (Sari) :rolleyes:

kaarina
01.10.08, 10:28
Ilmeisesti kuitenkin tarkoitit minua... Raija ei tainnut mainita Kankkosia. :D: Niin olisiko tuossa kyse samoista Kankkosista mitkä vaikuttivat Kokkolan msrk. eli Kaarlelan seudulla 1700-luvulla ja kuuluvat Wessi alk. Long- jälkeläistöön. Hmm.... Ei taida olla. :(
Long-suku vaikutti aikanaan Vetelissä, joten Evijärvi on siinä lähellä. :)
Terv. SARIAINEN (Sari) :rolleyes:

Hei Sari, tässä minulta polku

Påffuel Påffuelss. Cancku n. 1500 Savolax, byn Juva
Påffuel Påffuelss. n. 1530
Grels Påffuelss. n. 1550
Grels Grelss. n. 1570 Rödsö
Olof Grelss. n. 1610
Lars Olofss. n. 1704
Grels Larss. s. 1645
Grels Grelss. s.1668
Johan Grelss. s. 1726
Elisabeth Johansdr. s. 1757

Olisiko tähän kommentteja, alkupäästä Grels s. n. 1550 ( June Pelo, Finlander Forumista )

Terv.
Kaarina

kaarina
01.10.08, 10:45
Korjaus: Lars Olofss. k. n. 1704, muut ovat syntymäaikoja.

Kaarina

Sariainen
23.10.08, 18:16
Olen lisännyt taas jonkin verran lisää sukunimiä kotisivulleni. Käypä kurkkaamassa. :eek:

Terv. SARIAINEN :rolleyes:
www.sukusari.fi (http://www.sukusari.fi)

Matti Lund
23.10.08, 23:12
Hei Sari, tässä minulta polku

Påffuel Påffuelss. Cancku n. 1500 Savolax, byn Juva
Påffuel Påffuelss. n. 1530
Grels Påffuelss. n. 1550
Grels Grelss. n. 1570 Rödsö
Olof Grelss. n. 1610
Lars Olofss. n. 1704
Grels Larss. s. 1645
Grels Grelss. s.1668
Johan Grelss. s. 1726
Elisabeth Johansdr. s. 1757

Olisiko tähän kommentteja, alkupäästä Grels s. n. 1550 ( June Pelo, Finlander Forumista )

Terv.
Kaarina

Rödsössä on 1/2 manttaalin isäntänä Reko Rekonpoika, joka on kirjattu vuoden 1627 ruodutukseen 60 -vuotiaaksi ja hänelle on kirjattu poika Olli ja hänen iäkseen 30 vuotta.

(mf WA773: 754)

Vuoden 1629 luettelossa ei ole ikätietoa ja nyt on yksin Olli Rekonpoika.

(mf WA773: 755)

Vuonna 1630 Olli Rekonpoika Rödsön 1/2 manttaalilla, ikä 33 vuotta.


Päätelmiä:

Isälle Reko Rekonpojalle löytyi syntymävuosi 1566...67, pojalle Olli Rekonpojalle syntymävuosi 1597. Yllä mainittu lähde.

Siis isän ikä oli arvattu aika hähelle, pojan syntymävuoden arvaus sen sijaan heittää lähdetietoon nähden yli 10 vuotta.

terveisin Matti Lund

harrysme
24.10.08, 19:15
Hei Sari, tässä minulta polku

Påffuel Påffuelss. Cancku n. 1500 Savolax, byn Juva
Påffuel Påffuelss. n. 1530
Grels Påffuelss. n. 1550
Grels Grelss. n. 1570 Rödsö
Olof Grelss. n. 1610
Lars Olofss. n. 1704
Grels Larss. s. 1645
Grels Grelss. s.1668
Johan Grelss. s. 1726
Elisabeth Johansdr. s. 1757

Olisiko tähän kommentteja, alkupäästä Grels s. n. 1550 ( June Pelo, Finlander Forumista )

Terv.
Kaarina

Minä olen kirjannut erimerkkisten keskustelujen perustella seuraavan jossittelun, joka hieman poikkeaa edellisestä.

Rantasalmen Juvalla elivät 1500-luvulla Paavon Antinpoika Kankkonen (Cancu) ja Paavo Martinpoika Kankkonen. Jomman kumman, todennäköisesti Paavo Antinpojan, poika Paavo Paavonpoika syntyi arviolta 1530 Rantasalmella, muutti 1564 Evijärvelle ja kuoli täällä 1597. Hänellä oli poika Grels, joka voisi olla Olof Grelssonin isä.

harrysme
24.10.08, 19:37
Jatkan vielä.

Matti Lund oli löytänyt Grels Grelssonin Olof Grelssonin isäksi. Kuulostaa hyvältä. Grels Påffuelsson tämän isänä saattaa olla vain valistunut arvaus.

Vanhempi Påffuel Påffuelsson Juvalta on uusi tuttavuus.

1704 lienee Lars Olofssonin kuolinvuosi.

JaskaS
24.10.08, 20:18
Olisiko tähän kommentteja, alkupäästä Grels s. n. 1550 ( June Pelo, Finlander Forumista )

Ilmeisesti näitä alkupään syntymäaika-arvioita voisi hieman aikaistaa.
Ja ainakin Matti Lundin ikälöydökset laittavat isoisän ja pojanpojan (Olof Grelsson ja Grels Larsson) ikäerot lähemmäksi uskottavaa - 48 vs. 35 vuotta.

Vain sivusta Rekoja seuraillut Klemetti-haaran jälkeläinen

:) Jaska

Matti Lund
24.10.08, 20:42
Rödsössä on 1/2 manttaalin isäntänä Reko Rekonpoika, joka on kirjattu vuoden 1627 ruodutukseen 60 -vuotiaaksi ja hänelle on kirjattu poika Olli ja hänen iäkseen 30 vuotta.

(mf WA773: 754)

Vuoden 1629 luettelossa ei ole ikätietoa ja nyt on yksin Olli Rekonpoika.

(mf WA773: 755)

Vuonna 1630 Olli Rekonpoika Rödsön 1/2 manttaalilla, ikä 33 vuotta.


Päätelmiä:

Isälle Reko Rekonpojalle löytyi syntymävuosi 1566...67, pojalle Olli Rekonpojalle syntymävuosi 1597. Yllä mainittu lähde.

Siis isän ikä oli arvattu aika hähelle, pojan syntymävuoden arvaus sen sijaan heittää lähdetietoon nähden yli 10 vuotta.

terveisin Matti Lund

-----------------------------------------------

Tähän kommentoin lähteistä lisää -->

Minä olen kirjannut erimerkkisten keskustelujen perustella seuraavan jossittelun, joka hieman poikkeaa edellisestä.

Rantasalmen Juvalla elivät 1500-luvulla Paavon Antinpoika Kankkonen (Cancu) ja Paavo Martinpoika Kankkonen. Jomman kumman, todennäköisesti Paavo Antinpojan, poika Paavo Paavonpoika syntyi arviolta 1530 Rantasalmella, muutti 1564 Evijärvelle ja kuoli täällä 1597. Hänellä oli poika Grels, joka voisi olla Olof Grelssonin isä.
__________________
Harry Smeds
Espoo

----------------------------------------------------------------

Vuoden 1633 ruodutuksessa Rödsön 1/2 manttaalin Olli Rekonpoika on merkitty 37 -vuotiaaksi.

(lähde mf WA773: 760:251)!!

Vuoden 1640 ruodutuksessa hänen ikänsä on 44 vuotta. Lisäksi hänen palvelukseensa on merkitty 30 -vuotias renki Taneli Antinpoika (s. ~1610)

(lähde mf WA773: 763: 384)

Vuoden 1642 ruodutuksessa ei ole ikää. Muutoksena on, että talon manttaalimäärä on nyt 5/8, eli hieman kohonnut 1/2:sta.

(lähde: mf WA773: 767)


Vuoden 1643 autioluetteloon on kirjattu Olli Rekonpoika Rödsöstä. Hänelle on kuitenkin merkitty renki ja nihti Erkki Matinpoika, joka on 18 -vuotias. Toisaalta Olli Rekonpoika on vielä vuoden 1643 ruodutuksessa, (WA773:767;mf WA774: 768).

Mutta vuoden 1644 ruodutuksessa hänen paikallaan Rödsössä on Hannu Ollinpoika (nähtävästi sama kuin myöhemmin Rödsössä 1/2 manttaalilla Hannu Ollinpoika talon- ja lisänimeltään Vester/Wester, joka on 1653-55 autiona). Vuonna 1653 mainitaan Olli Rekonpojan talonnimi jo selvästi Kankkoseksi ("Kankoinen" 1653, "Kankonen" 1655) ja isäntänä tälle 5/8 manttaalille Olli Rekonpoika edelleen.

(lähde: mf WA774: 768, v 1644;mf WA774: 776, v 1653;mf WA774: 777. v 1655)

Edelleen vahvistuu syntymävuosi 1597 tai 1596 (ikä puoltaa yleensä keskimäärin tilastollisesti aikaisempaa vaihtoehtoa, koska ruodutus toimitettiin kevättalvella).

Lopullinen ikäpäätelmä: Olli Rekonpojan syntymävuodeksi on oikeellisinta antaa 1596. M.o.t.

Mitä tulee sukupolviketjuun ...

Harryn sukupolviketju on mahdollisempi, koska se kattaisi 3 sukupolvea 67 vuodelle, kun taas edellisen vaihtoehdon (June Pelo?) ymppäys 4 sukupolvea 67 vuodelle on käytännössä mahdoton.

Toisaalta Harrin ketju kiistää ainoan positiivisen asiakirjalähdetiedon, jonka mukaan Rödsön Kankkosen Olli Rekonpojan isän nimi oli Reko Rekonpoika ja tämä isä oli ollut ~30 -vuotias pojan syntyessä.

Johtopäätöksiä:

Molemmissa päättelyissä on sekaannusta aukollisten tietojen ja ikä-ja nimitietoihin nähden epätodennäköisten kytkemisten vuoksi.

Nyt kyllä teidän kannattaisi tarkistaa omalta osaltanne, missä mättää. Voin antaa hieman apua tarkistamalla ongelmakohtia veroluetteloista.


terv Matti Lund

r-l.huuki
24.10.08, 22:25
Kiitos Kankkos-tiedoista!

Tällaista kertoo Kaarlelan pitäjän historia I:
- Isäntäluettelo: ”Kankkonen (6-8 pa.1/2 mtl) Hans Hansson eli Hermansson 1547-54, Jöns Hansson 1556-90, Påvel Persson 1591-96, Grels Grelsson 1598-1635, Olof Grelsson 5/8 mtl 1647 1673-74, Grels Olofsson 1674-79, Nils Grelsson 1695-96, Grels Nilsson 1712-13, Grels Grelsson 1724-39, Mickel 1729-46, tilan halkominen 1746 Mickel Grelssonin ja Jakob Jakobssonin kesken.”
- Sivu 432: ”Grels Grelssonia (1598-1635) kutsuttiin 1608 nimellä Grels >>Kankoinen>>. Hänen edeltäjänsä oli nimeltään Påvel Persson ja ennen häntä oli Jöns Hansson Kankosen isäntänä. Ilmeistä on, että Grels Grelsson oli toista sukua kuin Hans Hermas ja Jöns Hansson ja hän on voinut tuoda mukanaan nimen Kankkonen”

Vaikka isännyys näyttäisi menevän aina isältä pojalle nimien ja patronyymien perusteella, niin näin ei ilmeisesti kuitenkaan ole.

Olof Grelssonin löysin henkikirjasta 1651 (ES2469) - niiden tutkiminen on vasta alussa.

Eikös Kaarlelaan 1500-luvun lopulla ilmestyneen Grels Grelssonin yhteys Evijärven Kankkosiin ole varsinaisesti todistamatta - Evijärvellä ei liene havaintoja tästä Kaarlelaan vaeltavasta Grelsistä? Toivottavasti vielä löytyy.

- Raija-Leena Huuki
jolla neljä polkua Grels Grelssoniin (s.n. 1567)

Sariainen
27.10.08, 14:06
Minua vielä hieman "hiertää" tuo Fordell haara...... Voi olla että lopullisesti se ratkeaa henkikirjoista ja mahdollisista perunkirjoista. Jotain lisätietoa siihen pitäisi vielä löytyä. Jätinkin se toistaiseksi alun jälkeen "hautumaan". Siirryin tällä hetkellä varmempaan sukuhaaraan, joka on Korpilainen.
Kauhistuksekseni vastaan tuli jo ensimmäisen pariskunnan kohdalla oma ennätykseni lapsiluvussa saman vaimon kanssa. Tähän mennessä ennätys oli 18 lasta. Nyt tuli 19 lasta. :eek::eek:
Toki heistä tyypilliseen sen ajan mukaan lapsista kuoli hieman yli puolet eli 11 lasta. Lasten joukossa oli vain yhdet kaksoset.
Terv. SARIAINEN :confused: :confused:

r-l.huuki
27.10.08, 16:35
Lapsia on 20 :)

Tarkoittanet tätä perhettä :confused:

Liisa Antintytär Vessi
s. 28.4.1727 Vessi, Vitsari, Kaarlela, k. 26.12.1803 Korpilainen, Korpilahti, Kaarlela.
Puoliso: 10.1745 Kaarlela
Mikko Matinpoika Korpilainen
s. 8.1720, k. 21.3.1803 Korpilainen, Korpilahti, Kaarlela.
Lapset:
1. Brita, s. 24.10.1746 Korpilainen, Korpilahti, Kaarlela.
2. Matias, s. 15.9.1747 Korpilainen, Korpilahti, Kaarlela.
3. Elisabet, s. 22.9.1748 Korpilainen, Korpilahti, Kaarlela.
4. Maria, s. laskettu 10.1749 Korpilainen, Korpilahti, Kaarlela, k. 17.12.1749 Kaarlela.
5. Mikko, s. 16.10.1750 Korpilainen, Korpilahti, Kaarlela.
6. Antti, s. 5.10.1751 Korpilainen, Korpilahti, Kaarlela.
7. Katarina, s. 3.4.1753 Korpilainen, Korpilahti, Kaarlela.
8. Juho, s. 26.3.1754 Korpilainen, Korpilahti, Kaarlela.
9. Anna, s. 26.3.1754 Korpilainen, Korpilahti, Kaarlela.
10. Mikko, s. 7.5.1755 Korpilainen, Korpilahti, Kaarlela.
11. Erkki s. 13.9.1756 Korpilainen, Korpilahti, Kaarlela, k. 18.3.1835 Tuoretmaa, Yliviirre, Kannus
12. Magdalena, s. 9.1.1758 Korpilainen, Korpilahti, Kaarlela.
13. Johannes, s. 23.4.1759 Korpilainen, Korpilahti, Kaarlela.
14. Jaakko, s. 12.11.1760 Korpilainen, Korpilahti, Kaarlela.
15. Maria, s. 31.12.1761 Korpilainen, Korpilahti, Kaarlela.
16. Elisabet, s. 10.8.1763 Korpilainen, Korpilahti, Kaarlela.
17. Kaarin, s. 23.3.1765 Korpilainen, Korpilahti, Kaarlela.
18. Abraham, s. 7.12.1767 Korpilainen, Korpilahti, Kaarlela.
19. Anna, s. 9.11.1769 Korpilainen, Korpilahti, Kaarlela.
20. Margareta, s. laskettu 2.1771 Korpilainen, Korpilahti, Kaarlela, k. 25.7.1771 Korpilainen, Korpilahti, Kaarlela.

Erkki Mikonpojan s. 13.9.1756 jälkipolvia tulee Kannuksen Yliviirteen Roikolaan.
Minun esiäitini on Mikko Matinpoika Korpilaisen sisar Anna s. 1711.

- Raija-Leena Huuki

Sariainen
27.10.08, 17:04
Lapsia on 20

Tarkoittanet tätä perhettä

Liisa Antintytär Vessi
s. 28.4.1727 Vessi, Vitsari, Kaarlela, k. 26.12.1803 Korpilainen, Korpilahti, Kaarlela.
Puoliso: 10.1745 Kaarlela
Mikko Matinpoika Korpilainen
s. 8.1720, k. 21.3.1803 Korpilainen, Korpilahti, Kaarlela.
Lapset:
1. Brita, s. 24.10.1746 Korpilainen, Korpilahti, Kaarlela.
2. Matias, s. 15.9.1747 Korpilainen, Korpilahti, Kaarlela.
3. Elisabet, s. 22.9.1748 Korpilainen, Korpilahti, Kaarlela.
4. Maria, s. laskettu 10.1749 Korpilainen, Korpilahti, Kaarlela, k. 17.12.1749 Kaarlela.
5. Mikko, s. 16.10.1750 Korpilainen, Korpilahti, Kaarlela.
6. Antti, s. 5.10.1751 Korpilainen, Korpilahti, Kaarlela.
7. Katarina, s. 3.4.1753 Korpilainen, Korpilahti, Kaarlela.
8. Juho, s. 26.3.1754 Korpilainen, Korpilahti, Kaarlela.
9. Anna, s. 26.3.1754 Korpilainen, Korpilahti, Kaarlela.
10. Mikko, s. 7.5.1755 Korpilainen, Korpilahti, Kaarlela.
11. Erkki s. 13.9.1756 Korpilainen, Korpilahti, Kaarlela, k. 18.3.1835 Tuoretmaa, Yliviirre, Kannus
12. Magdalena, s. 9.1.1758 Korpilainen, Korpilahti, Kaarlela.
13. Johannes, s. 23.4.1759 Korpilainen, Korpilahti, Kaarlela.
14. Jaakko, s. 12.11.1760 Korpilainen, Korpilahti, Kaarlela.
15. Maria, s. 31.12.1761 Korpilainen, Korpilahti, Kaarlela.
16. Elisabet, s. 10.8.1763 Korpilainen, Korpilahti, Kaarlela.
17. Kaarin, s. 23.3.1765 Korpilainen, Korpilahti, Kaarlela.
18. Abraham, s. 7.12.1767 Korpilainen, Korpilahti, Kaarlela.
19. Anna, s. 9.11.1769 Korpilainen, Korpilahti, Kaarlela.
20. Margareta, s. laskettu 2.1771 Korpilainen, Korpilahti, Kaarlela, k. 25.7.1771 Korpilainen, Korpilahti, Kaarlela.

Erkki Mikonpojan s. 13.9.1756 jälkipolvia tulee Kannuksen Yliviirteen Roikolaan.
Minun esiäitini on Mikko Matinpoika Korpilaisen sisar Anna s. 1711.

- Raija-Leena Huuki

Juuri sitä. Paperi loppui kastekirjoja läpi käydessäni. Kun jatkoin tutkimista vielä noiden kuolinaikojen parissa, niin sieltä löytyi kuin löytyikin vielä tuo Margareta. Häntä ei näkynyt kastekirjassa niin kuin ei Mariaakaan, joka kuolleittenkirjan mukaan kuoli 17.12.1749 ja rippikirjan v.1744-49 mukaan oli synt. 30.03.1749. Siis tosiaan 20 lasta yhdessä perheessä. :eek::eek:
Voi vaimo parka. :oo:

Tähän mennessä olen kerennyt naittamaan Brithan, Andersin, Michaelin ja Johanneksen... Siitä se alkaa.
Terv. SARIAINEN :D:

Pauli
27.10.08, 18:41
Hei!

Minun esipolvissani on tällainen pariskunta:

Anders Mattsson Vessi s. 1682 k. 15.6.1761
pso Brita Christophersdr Honga s. 1684 k. 11.10.1759

1) Anna Andersdr 17.8.1722
2) Johan Andersson 9.3.1725
3) Elisabet Andersdr 28.4.1727

Esivanhempiani on myös monessa muussa tässä ketjussa mainitussa Kaarlelan talossa, lähinnä Suur-Lohtajan alueelle muuttaneiden kautta. Muun muassa tuon mainitun Mikko Matinpoika Korpilaisen veli Matti Matinpoika Korpilainen/Heikkilä (1751-1792) on esi-isäni.

Olette muuten selvästi astetta minua kokeneempia sukututkimuksen saralla ja varmasti muutekin, minun tietoni ovat suurimmaksi osaksi vain toisen käden tietoja. :oo:

Sariainen
27.10.08, 19:01
Hei!

Minun esipolvissani on tällainen pariskunta:

Anders Mattsson Vessi s. 1682 k. 15.6.1761
pso Brita Christophersdr Honga s. 1684 k. 11.10.1759

1) Anna Andersdr 17.8.1722
2) Johan Andersson 9.3.1725
3) Elisabet Andersdr 28.4.1727

Esivanhempiani on myös monessa muussa tässä ketjussa mainitussa Kaarlelan talossa, lähinnä Suur-Lohtajan alueelle muuttaneiden kautta. Muun muassa tuon mainitun Mikko Matinpoika Korpilaisen veli Matti Matinpoika Korpilainen/Heikkilä (1751-1792) on esi-isäni.

Olette muuten selvästi astetta minua kokeneempia sukututkimuksen saralla ja varmasti muutekin, minun tietoni ovat suurimmaksi osaksi vain toisen käden tietoja. :oo:

Hei Pauli !
Älä vähettäle itseäsi. Alusta se ollaan mekin aloitettu. Siitä alusta päästyäni, on tullut kohta 30 v väännettyä näitä asioita "enempi, mutta ei koskaan vähempi". :D:
Minusta on ihan hyvä jos näitä samoja nimiä sukujuurissaan löytäneet tulisivat keskustelemaan yhteisestä ongelmista ja löydöistä. Jos siitä yks jos toinen saisi jotain pientä vinkkiä. :confused:
Roiku vaan mukana sinäkin.
Nuo mainitsenasi kolme lasta löytyvät Kaarlelan kastekirjasta.
Terv. SARIAINEN :rolleyes:

Pauli
27.10.08, 20:15
OK, olen kyllä keräillyt tietoja jo reilut 10 vuotta, mutta vasta viime aikoina itse alkuperäislähteistä, jotka ovatkin avanneet monta solmua. On ollut niin hyvin sukulaisten tekemiä virkatodistuskyselyjä ja sukukirjoja tarjolla, että aika pitkälle päässyt niilläkin. Tässä maailmassa en ole ehtinyt olla vielä tuota kolmeakymmentäkään vuotta.

Onko tämä minun Anders Mattsson Vessini muuten tuon Matts Henrikssonin (s.n. 1660 k. 14.02.1742) poika ja Henrik Mattssonin alk. Långin pojanpoika? Näin voisi ainakin olettaa.

Anders on muuten myös senaattori Oskari Tokoin esi-isä http://www.sukututkimusseura.fi/genos/65/65_111.htm:

Anders Mattsson Wässe l. Vessi
Johan Andersson Wässe l. Vessi
Anna Johansdr Wässe l .Vessi pso Anders Olofsson Lidsle/Söderbacka
Matts Andersson Hirvi
Anna Brita Matintytär Hirvi
Kalle Kallenpoika Hirvi/Tokoi
Antti Oskari Tokoi

Minun linjani lähtee myös Anna Johansdotterista, lisäksi minulla on toinen linja hänen Matts-veljestään, mutta siinä on yksi myöhempi lenkki kunnolla tarkistamatta ja epävarma.

Sariainen
27.10.08, 20:25
OK, olen kyllä keräillyt tietoja jo reilut 10 vuotta, mutta vasta viime aikoina itse alkuperäislähteistä, jotka ovatkin avanneet monta solmua. On ollut niin hyvin sukulaisten tekemiä virkatodistuskyselyjä ja sukukirjoja tarjolla, että aika pitkälle päässyt niilläkin. Tässä maailmassa en ole ehtinyt olla vielä tuota kolmeakymmentäkään vuotta.

Onko tämä minun Anders Mattsson Vessini muuten tuon Matts Henrikssonin (s.n. 1660 k. 14.02.1742) poika ja Henrik Mattssonin alk. Långin pojanpoika? Näin voisi ainakin olettaa.

Anders on muuten myös senaattori Oskari Tokoin esi-isä http://www.sukututkimusseura.fi/genos/65/65_111.htm:

Anders Mattsson Wässe l. Vessi
Johan Andersson Wässe l. Vessi
Anna Johansdr Wässe l .Vessi pso Anders Olofsson Lidsle/Söderbacka
Matts Andersson Hirvi
Anna Brita Matintytär Hirvi
Kalle Kallenpoika Hirvi/Tokoi
Antti Oskari Tokoi

Minun linjani lähtee myös Anna Johansdotterista, lisäksi minulla on toinen linja hänen Matts-veljestään, mutta siinä on yksi myöhempi lenkki kunnolla tarkistamatta ja epävarma.

Kyllä se niin taitaa olla.
Ahaa... No tuo nimi Anders Olosfsson Lidsleö / Söderbacka vaikuttaisi tutulta nimeltä. :D:
Terv. SARIAINEN :rolleyes:

Sariainen
29.10.08, 16:27
Aiemmin mainittu Korpilaisen 20 lapsinen perhe. Ei uskoisi, että heistä vain 6 jatkoi sukua. Yhden kohdalla on vielä epäselvää. Suuri osa tietysti kuoli lapsina. Samoin lastenlapsista osa tuntuu katoavan tuhkatuuleen. Luulisi, että noinkin suuresta perheesta koko pitäjä olisi täyttynyt Korpilaisista, mutta toisin taisi käyneen. :confused::confused::confused:
Terv. SARIAINEN :confused: