PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Asikkalan Masalinit


sokkeri
09.04.20, 15:58
Onkohan joku tutkinut Asikkalan Anianpellon Masalineja? Minulta on hukassa Carl Gustaf Masalinin vanhemmat. Joku on arvellut, että Carl Gustaf on syntynyt 1.2.1799 ja että isä olisi Simon Mattss ja äiti Caisa Adamsdr. Olen tutkinut hakemani Carl Gustafin vaiheita ja hän on kuitenkin mennyt naimisiin ihan eri nimisen ihmisen kanssa. Mielestäni hän on avioitunut Hollolasta kotoisin olevan Christina Kaitlinin kanssa 29.12.1816, ei Eva Maria Thomasdotterin kanssa, joka on vasta syntynyt 4.4.1816. Carl Gustaf Masalin kuoli 7.4.1868, ikä oli tuolloin kyllä 69v. Syntymävuosi lienee siis 1799. Christina Kaitlin kuoli 30.4.1860. Mielestäni Christinan mies ei voi olla tuo Carl Gustaf, joka syntyi Asikkalan Urajärven Honnilassa 1.2.1799 vaan joku muu Carl Gustaf Masalin, jostakin muualta.

Tapani Kovalaine
09.04.20, 17:32
Kovin on nuori räätäli ilmestynyt Asikkalaan. Rippikirjaan on hänelle löydetty syntymäaika 29.1.1799. Tuolla päivämäärällä löytyy Hiskistä Jämsässä syntynyt Carl Gustaf Erikinpoika (Kauppila), joka muutti 31.12.1812 Jämsästä Kuhmoisiin ja sitten häntä on laajasta Kuhmoisista vaikia löytää.

Hiski, Jämsä, syntynyt: *29.1.1799 2.2.1799 Caupila bn. Eric Michelsson Maria Adamsdr Carl Gustaf

Sanna B.
11.04.20, 09:52
Tuo Stiina Kaitlin on äidinäitini isänisän täti eli äitinsä sisko ja toisaalta Jämsä-Kuhmoinen-Padasjoki on aluetta, jossa minulla on muita esipolvia, niin on tullut tuota Masaliniakin katsottua.

Olen päätynyt samaan, kuin Tapani edellä, mutta tuo miehen syntymäaika ts. ikä on kyllä jäänyt vaivaamaan, joten yhteys on kysymysmerkillä.
Näin minulla lukee muistiinpanoissani:
"Räätälin oppipoikana äitinsä serkun Juho Åmanin luona Kuhmoisten Paaterissa 1812-1813, 1813 hän muutti räätäli Skarpin luo Äkämäkeen ja sieltä 1814 (ilman todistusta) Padasjoelle.
Asikkalan Anianpeltoon ilmestyy 1815 alk. rk:aan s:lle 16 Carl Gust: Masalin s.29.1.1799, jonka vaimo on Hollolan pitäjänsepän Juho Kaitlinin tytär Stiina Kaitlin s.1794, pari vihittin 1816 Hollolassa, jolloin Kaarle Kustaa Masalin mainitaan jo pitäjänräätäliksi, ja jo tuolloin hän oli Anianpellosta.

Asian tekee hieman hämäräksi se, että kirjaus muutosta Padasjoelle on Kuhmoisten lastenkirjassa, hänhän ei ollut 1814 vielä päässyt ripille. Toisekseen hän olisi ollut avioituessaan 1816 vasta vajaa 18-vuotias - ja tuolloin jo pitäjänräätäli?"

Myös veljensä Joonas Erkinpoika s.25.12.1804 k.27.5.1849, käytti nimeä Masalin; hän oli räätälin oppipoika, sittemmin Suomen kaartin 2. komppanian tarkk'ampuja n:o 7.

Ovatko Kaitlinin Stiina ja miehensä esipolviasi? Jos ovat, olemme n.5.-6. serkkuja.

t. Sanna B

sokkeri
11.04.20, 10:13
Hei!
Kiitos tiedoista. Tutkin Masalineja siksi, että veljeni tytär on naimisissa Masalinin jälkeläisen kanssa. Sukunimi on muuttunut Jyväskylässä Maasolaksi.

terveisin Sirkka