PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : FamilyTreeDNA: FamilyFinder-matchien lukumäärät


timolaurmaa
28.03.20, 13:22
Hei kaikki FamilyTreeDNA:n FamilyFinder -testin tehneet,

Olen ihmetellyt suurta vaihtelua FamilyTree-matchien määrissä. Minulla on noin 6000 matchiä, mutta vaimollani ja hänen serkullaan yli 12000. Ero on vielä suurempi, kun otetaan vain lähimmiksi sukulaisiksi arvioidut (2.-3., 2.-4. ja 3.-5. serkut) joita minulla on 500 ja vaimollani 2500.

Minkälaisia match-määriä muut testin tehneet ovat saaneet? Ovatko minun lukuni poikkeuksellisen pieniä vai nuo muut luvut harvinaisen suuria? Ja onko savolaistaustaisilla aina suuremmat suvut kuin lounaissuomalaisilla? ;)

Kivipää
28.03.20, 14:31
Minulla on myös osumia "vain" noin 6000. Lounais-Suomi ja Keski-Pohjanmaa ovat olleet pääasiassa esivanhempieni kotiseutuja asiakirjadokumentoidulla ajalla. Minulle FF-testi ilmoitti, että 58% suomalaista ja 31% skandinaavista. Loput Itä-Eurooppaa ja Brittein saaria.

JaskaS
28.03.20, 14:55
Minulla tällä hetkellä 5230 osumaa. Taustastani noin 3/4 Salon entisten kuntien ja Someron alueelta ja näiden läheltä. Iso osa osumista vaikuttaa tulevan 1/8 taustani Pietarsaaren-Lappajärven alueen esipolvista, mm. monet Amerikan siirtolaiset. Sen sijaan Itä-Uudenmaan 1/8 en osaa tunnistaa.
Suomi 60%, Skandinavia 30% ja Itä-Eurooppa 10% lienee tyypillistä täältäpäin.
Yllättäen äitini serkulla, josta tiedän vain lounaiset taustat, on Suomi 67%, Skandinavia 2% ja Itä-Eurooppa 30%, lisukkeena Kaakkois-Eurooppa, osumia 5696.

:) Jaska

ilkant
28.03.20, 16:53
Itäsuomalaiset juuret omaava saa paljon enemmän ff-mätsejä kuin esim. länsisuomalaiset juuret omaava. Kerroin on ainakin 2 tai enemmän. Riippuu monista tekijöistä.

timolaurmaa
28.03.20, 19:29
Yllättäen äitini serkulla, josta tiedän vain lounaiset taustat, on Suomi 67%, Skandinavia 2% ja Itä-Eurooppa 30%, lisukkeena Kaakkois-Eurooppa, osumia 5696.

Mielenkiintoista tuo Itä-Eurooppa (jonka alue FF-kartalla ulottuu Latviasta ja Berliinin seudulta kauas kaakkoon). Luulin saavani sieltä 25% virolaisen isoäitini takia, mutta luku onkin 38%. Olisiko lounaisen väestön muinaista muuttoliikettä Baltiasta?

Itäsuomalaiset juuret omaava saa paljon enemmän ff-mätsejä kuin esim. länsisuomalaiset juuret omaava. Kerroin on ainakin 2 tai enemmän. Riippuu monista tekijöistä.

Tuntuu realistiselta. Entä mätsien sijaan nuo serkkuarviot? Ääriesimerkkini on 2.-3. serkut, joita minulle FF antaa neljä, ja niistä pystyn jäljittämään oikeastikin kolme 3. serkuiksi. Sen sijaan vaimolleni FF antaa 1200 (!) 2.-3. serkkua - eihän tuo mitenkään voi olla totuutta lähellä??

Juha
28.03.20, 19:35
Oikeasti niistä 2-3. serkuista suurin osa on 4-6. serkkuja. Samaa perimää tulee useaa kautta, kun on useita yhteisiä esivanhempia 1500-luvulta alkaen.

Juha

timolaurmaa
28.03.20, 19:39
Oikeasti niistä 2-3. serkuista suurin osa on 4-6. serkkuja. Samaa perimää tulee useaa kautta, kun on useita yhteisiä esivanhempia 1500-luvulta alkaen.

OK, nyt on jo rauhallisempi olo ;)

Jos vielä muilla foorumin jäsenillä on yli 10000 mätsiä, olisi mukava kuulla...

JiiPee72
29.03.20, 04:03
Minulla on 13120 osumaa FF:ssa, pikkuisen hämäläistä juurta isän puolella, mutta suurin osa juurista etelä-savossa kummaltakin puolelta.

Tuula Cu
29.03.20, 07:59
Mulla yli 11600 osumaa. Näistä 89 on close tai immediate (yhteinen cM vähintään 130). Osumia tulee sekä äidin Pohjois-Karjalan suunnasta paljon että isän Keski-Pohjanmaan suunnasta.



Tuula K

Atorox
29.03.20, 09:51
Minulla on noin 11 500 osumaa. FTDNA näyttää tavallisesti todellista läheisemmän sukulaisuussuhteen.

Fishersson
29.03.20, 14:30
Juureni ovat Itä-Suomesta ja FF-osumia on jo 15 500. Puolet näyttää olevan isän puolelta Savosta ja toinen puoli äidin puolelta Kainuusta. Yleisimmät sukunimet ovat Johansson, Andersson ja Korhonen. Myös Heikkiset ovat yleisiä.


Kaukaisimmilla serkuilla nimet ovat joko pohjoismaisia tai pohjoisamerikkaisia. Etäserkuissa on selvä länsigradientti.

timolaurmaa
29.03.20, 14:36
Kaukaisimmilla serkuilla nimet ovat joko pohjoismaisia tai pohjoisamerikkaisia. Etäserkuissa on selvä länsigradientti.

Sama ilmiö kuin vaimoni 12000+ osumassa. Itselläni ei niinkään.

ilkant
30.03.20, 19:11
Minulla "vain" 8802 mätsiä. Juurista 1/4 on varsinaissuomalaista ja 3/4 karjalaista. 3. serkullani, jolla on karjalaisuutta enemmän, on 11410 mätsiä. Ja varsinaissuomalaisella serkullani "vain" 5613
mätsiä.

Knaapi
31.03.20, 10:44
Minulla on 4717 osumaa. Olen 3/4-varsinaissuomalainen. Serkulla on 7026, ja määrää varmaan kasvattaa karjalainen äiti.

timolaurmaa
31.03.20, 11:10
Minulla "vain" 8802 mätsiä. Juurista 1/4 on varsinaissuomalaista...

Minulla on 4717 osumaa. Olen 3/4-varsinaissuomalainen. Serkulla on 7026, ja määrää varmaan kasvattaa karjalainen äiti.

Hienoa. Nyt kertyneen (toki vähäisen) havaintodatan perusteella varsinaissuomalaisuus ja osumat näyttävät mukavan käänteisesti verrannollisilta: 3/4 => 4700, 1/2 => 6300, 1/4 => 8800 , 0/4 => 12000+

Olisiko vielä joku kokonaan varsinaissuomalainen 3000 osumalla? ;)

Knaapi
31.03.20, 12:13
Tätä tietoa ei täällä tarvita, mutta olen laskenut tarkan jakaumani Muinaiseen Suomeen: Varsinais-Suomi 69,1 %, Häme 9,7 %, Keski-Suomi 6,6 %, ulkomaat 6,6 %, Pohjanmaa 3,2 %, Satakunta 1,6 %, Uusimaa 1,6 %, Pohjois-Savo 1,6 %.

Antti Järvenpää
01.04.20, 08:54
Valisemalla Close ja immediate siis suomeksi kai lähi- ja läheiset sukulaiset, joka tarkoittaneet jotakin noin 4 serkkuun asti, osumia tulee muutamia satoja, joka on ehkäpä noin 1/10 osa kaikesta siitä mitä FF poimii.

Ihan vain omasta kokemuksesta sanoisin, että kiinnostavia osumia ovat vain rajauksella “Close ja immediate “ löytyvät.

JaskaS
01.04.20, 10:33
Valisemalla Close ja immediate siis suomeksi kai lähi- ja läheiset sukulaiset, joka tarkoittaneet jotakin noin 4 serkkuun asti, osumia tulee muutamia satoja, joka on ehkäpä noin 1/10 osa kaikesta siitä mitä FF poimii.

Ihan vain omasta kokemuksesta sanoisin, että kiinnostavia osumia ovat vain rajauksella “Close ja immediate “ löytyvät.
Tällä rajauksella minulle tulee vain yksi osuma, ja tämäkin on ollut vasta viime lokakuusta, jolloin tuon 1C1R näytteen lähetin :cool:

:) Jaska

Knaapi
01.04.20, 11:07
Minulla näkyy vain yksi immediate, ja se olen minä itse - toin 23andme:n tulokset FTDNA:han. Close-valinnalla saan seitsemän osumaa.

Atorox
01.04.20, 11:27
Siirsin tiedoston MyHeritageen, ja osumia tuli peräti 37 500. Ehkäpä sen tietokanta on suurempi tai seula on sitten hieman harvempi...

Fishersson
01.04.20, 12:20
Minulla noita close ja immediate-osumiakin on jo 2375, niistä vain kaksi on immediate. Pienin cM-määrä näissä on 127.

Antti Järvenpää
01.04.20, 14:24
Minulla noita close ja immediate-osumiakin on jo 2375, niistä vain kaksi on immediate. Pienin cM-määrä näissä on 127.

Tuo rajaus tuo esille ne, joilla yhteinen cM määrä on tuota luokkaa tai suurempi. Nämä ovat sellaisia sukulaisia, joilla voi olla yhteisen esivanhemmat jossakin lähi historiassa. Sitten jos mennään kauemmaksi on melkein helpompi vaikkapa Genillä katsoa, miten on sukua, kuin lähteä FF kautta sitä kyselemään ja selvittämään. Jos listassa on vaikkapa 10.000 henkilöä, niin en ainakaan itse niitä yritä mitenkään selvitellä, vaan ainoastaan nuo lähimmät osumat kiinnostavat.

timolaurmaa
03.04.20, 10:48
Ihan vain omasta kokemuksesta sanoisin, että kiinnostavia osumia ovat vain rajauksella “Close ja immediate “ löytyvät.

Tällä rajauksella minulle tulee vain yksi osuma

Antin tuntuma pätee täysin meidän perheen osittain savolaistaustaisiin, joilla close-osumia on 1200. Omalta kohdaltani kallistun Jaskan puoleen: minulla close-osumia 4. Distant-osumia sentään 500, ja niistä osa tuntuu aivan relevanteilta.

Sitten jos mennään kauemmaksi on melkein helpompi vaikkapa Genillä katsoa, miten on sukua, kuin lähteä FF kautta sitä kyselemään ja selvittämään.

Vahvasti samaa mieltä. Jos FF:ssa osuman sukupuu-kuvake on sininen, hyvällä tuurilla sieltä löytyy kunnolla sukupuuta. Siitä pari sukupolvea taaksepäin, niin päästään ei enää elossa oleviin, joita Google/Geni-yhdistelmäkin sitten löytää kohtuullisen todennäköisesti. Vai olenko missannut jotakin kun haut Genissä päätyvät aina Pro-maksullisiin ehdotuksiin?