PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sjømann David Davidson - fra Lokalahti til Moss, Norge


Esther Fedreheim
23.03.20, 14:52
DAVID DAVIDSON sønn av David Johansson og Maja Stina Mattsson
Fra Lokalahti, Finland til Moss, Norge

Jeg bor i Norge, og skriver på norsk. Håper det går an å forstå det eller oversette med Google.
Jeg leter etter min oldefar, David Davidsson, som kom fra Finland til Moss, Norge før 1875. Han reiste visstnok til sjøs ganske ung. Han giftet seg med Anette Jørgine Georgsdatter og fikk mange etterkommere i Moss og rundt i Norge. Jeg er en av dem, og vi prøver nå å finne litt mer om ham. Når dro han til sjøs? Hvor reiste han? Hadde han søsken, og har de etterkommere i Finland?
I Folketelling 1875 var han registrert i Storgade 45, Moss som sjømann, fødselsår 1851 og fødested Nystad i Finland.
Ved vielsen 23/10-1881 står det i kirkeboka: Brudgoms yrke og bosted: Sjømann, Moss, født i Lokalaka sogn i Finland 13/3/1851 og konfirmert i samme sogn, far Skibs Tømmermand David Johansen. Der fikk jeg navner på hans far.
I Folketelling 1900 for Landaas, Jeløy, Østfold: David Davidsen hf g Skibs Verftarbeider 1851?? Finland.
Han døde i Jeløy, Moss, Østfold 29 jul 1921.

Det har vært vanskelig å søke i Finland, delvis fordi jeg ikke er kjent med stedsnavn etc, men mest pga språket. Nå har Google Translate blitt veldig god, og her på Suku Forum kan jeg få alt oversatt til norsk! Da blir det enklere. Men jeg har funnet noe, og hvis jeg er heldig, har jeg funnet rett person og familie!

På FamilySearch finner vi en David Davidson med rett far, men fødselsdato 13/4, mens kirkeboka (ved vielsen) har 13/3. Denne David er døpt i Uurainen, som er et stykke unna Nystad/Lokalahti, 14/4-1851. Han var sønn av David Johansson og av Maja Stina Mattsdotter.

Jeg har funnet hans far, David Johansson, i finske folketellinger, og det ser ut som om han bodde i Lokalahti som ung, men han giftet seg i Uurainen, http://hiski.genealogia.fi/hiski?se+t8390978 ,
og alle barna er døpt der. Det har jeg funnet på Hiski.

Jeg fant også familien i en finsk folketelling: No. 10 Kellio Teivala Hn., Kuukkajärvi, Uurainen, Vaasa, Finland 1847-1869
Der bor:
David Johansson og hustru Maja Stina Mattsson f 1827
Johan 10/7-1848
David 13/4-1851
Selma Lena 24/6-1854
Matts 19/11-1857
Adam 30/4-1864
Wilhelm 18/9-1867

Kan dette være rett David? Kan han være født i Lokalahti og døpt i Uurainen? Eller var han ikke født i L.? Konfirmasjon klarer jeg ikke å finne på Hiski. Hvis dette er rett familie, har jeg også foreldre og besteforeldre til David Johanson og Maja Stina.
Og det burde være etterkommere i Finland!
Håper noen kan svare med.
Vennlig hilsen Esther i Norge.

Jernman
23.03.20, 15:32
En David Davidsson föddes 13.3.1851 i Oja, Lokalahti. Föräldrarna var bonden David Johansson, f. 1.11.1826 och Ulrika Michelstotter, f. 1.1.1818 i Oja, Lokalahti.


David var deras enda barn. Modern dog 1853 och David Johansson gifte sig sedan med Kristina Efraimsdotter f. 25.3.1833 i Kaurissalo, Kustavi. Jag har alla dessa i min databas.


mvh
Martti Rautio

Esther Fedreheim
23.03.20, 19:13
Oj, så bra og fort svar! Jeg tror mer på denne David, med rett fødselsdato og det er sikkert at han er født i Lokalahti. Trasig å miste sin mor så liten.

Vet du noe mer om han? Vi må klare å finne ut at det virkelig er han. Kan jeg skrive en mail til deg direkte? Jeg vet ikke om jeg kan finne din mailadresse her, for jeg er helt ny, og jeg forstår ikke så mye. Kan du finne min adresse?

Du skriver på svensk, så da går det vel bra at jeg skriver på norsk?

Takk igjen, nå har jeg noe å studere på mens jeg venter!
Esther:-)

Jernman
24.03.20, 09:55
David Davidsson flyttade 1867 tillbaka till Oja i Lokalahti. Hans styvbroder Johan Ulric Johansson var Ojas husbonde.

Enligt kommunionboken var David 1871 en frånvarande sjöman. Den sista anteckningen: "Lever i Norge 1908" :-) Jag skickar dig privat SukuForum mejl.