PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Neanderthal-jaksot DNA:ssamme


Pekka Hiltunen
02.02.20, 14:27
23AndMe-yhtiö ilmaisee itse kunkin testattavan Neanderthalin Ihmiseltä perittyjä sekvenssejä. Tein joitain kuukausia sitten pikaisen kartoituksen niistä FTDNA-matcheistäni, jotka ilmaisivat nimilistassaan nimen "Fleming" tarkoituksenani päästä johonkiin käsitykseen siitä, että oliko Johan Henriksson Flemingin vaimo Kaarle Knuutinpojan tytär. Silmiini osui vertailussa kromosomi 12:n lyhyen pään 2. ja 3. osuuden rajamaille osuva, varsin lyhyt (~2,5 cM) jakso, joka näytti yhdistävän "Fleming-sukuisia". Kun sitten myöhemmin tarkastelin p.o. jakson esiintymistä läheisimmissä etäserkuissani, joista kolmen isovanhemman takia enin osa on esivanhempiensa osalta itäisestä osasta Etelä-Suomea ja erityisesti Pohjois-Savosta, missä Flemingit esiintyvät vain harvoissa esivanhemmissa ja etenkin varsin etäällä, enimmäkseen Keskiajan puolella ainoasta (1/4) länsisuomalaisesta isovanhempihaarasta poiketen, päädyin pitämään jaksoa - flegmaattisen turhautuneena - "vain suomalaisena".

Kun nyt viimeksi pyrin kartoittamaan kaukaisimpia (ei-suomalaisia) DNA-etäserkkujani - ilman nimiä - osoittautui, että jakso esiintyi yhtä lyhyenä niillä, joilla oli venäläistä tai venäjän-juutalaista taustaa. Tunnen sattumoisin henkilökohtaisesti kymmeniä ja ulkonäöltä tuhansia juutalaisia, joista enin osa on askenaaseja. On silmiinpistävää, että esim Israelissa miehet tuntuvat pitävän kipaansa "takaraivolla", mutta tarkemmin silmäiltyä osoittautuu, että päälaki on pitkä, jolloin pyöreäksi muotoiltua päähinettä on vaikeaa pitää keskellä päälakea: sen on siis oltava joko otsalla tai "takaraivolla". Kyseessähän on nyt mitä ilmeisimmin Neanderthalin Ihmiseltä peritty ominaisuus: pitkä (ja tilava) kallo ilman mitään graniometriaa tai muutakaan rasistista tai epäoikeudenmukaista luokittelua.

Oma kalloni on laeltaan jokseenkin pyöreä - ja Neanderthal-prosenttini 2,3% onkin varsin alhainen eurooppalaiseksi, kun Euroopan keskiarvo on 2,5 tai 2,6%, mutta havaintojeni perusteella suomalaisilla, 23AndMe-firmassa testatuilla matcheilläni keskimäärin yli 2,6%. Luulen, että Venäjän valtavan maan läntisissä osissa osuus ylittää selkeästi keskim. 2,7%, kun se eräillä suomalaisillakin (venäläistaustaisilla?) on kolmen vaiheilla ja hiukan ylikin. Siitä ei kai ole tehty tutkimusta, että onko ehkä itäsuomalaisilla kallossaan enemmän tilaa tai ainakin pituutta kuin länsisuomalaisilla - vaikka sellainenkin tutkimus voitaisiin tehdä meta-analyysina maailman kattavimman äitiys- ja lastenneuvolajärjestelmän tiedostojen varassa (pohjalaisia ja Isovihan kokeneitten jälkeläisiä lukuunottamatta). - Tässä on huomautettava, väärinkäsitysten välttämiseksi, etteivät kognitiiviset taidot, kuten lahjakkuus tai esim. älykkyysosamäärä korreloi missään määrin kallon pituuden tai sen tilavuudenkaan kanssa...

Onkohan "Fleming" -jaksoksi nimeämäni sekvenssi ehkä lopulta neanderthalilainen? Itselläni on kokonaisprosentti siis 2,3, mutta jaksojeni kokonaislukumäärä ylittää selkeästi suomalaisten ja kai eurooppalaistenkin keskiarvon. Kun Fleming-nimi on esipolvihaaroissani monikymmen-kertainen, alan taipua sille kannalle, että ainakin osa k.o. sekvenssistä on peritty vielä viimeisen jääkauden aikana elossa olleelta "serkultamme".

Olisi hienoa saada (neutraalia) feed-backiä FTDNA-asiakkailta kyseisen jakson esiintymisen tai sen esiintymättömyyden osalta! - En kaipaa ihmisyyttä kunnioittamattomia viisasteluja, saati rasistisia, psyykkistä kypsymättömyyttä eli instabiliteettia osoittavia, saati poliittisesti motivoituja kannanottoja.
PH

Seija Randell
17.02.20, 14:24
Onko tietoa siitä, kuinka laajasti neandertalilaisgeenejä on nykypopulaatiossamme? Kaupallisissa DNA-testeissä tutkitaan tietääkseni vain osa geenistä, ja olen päätellyt siitä, että minulla ei esim. kymmenen sukupolven takaa näkyisi välttämättä yhtään tietyn esivanhemman kanssa yhteistä geeniä niissä. Mutta entä koko genomin tutkimuksissa? Kuinka edustavia nuo ilmeisesti yksittäiset tulokset ovat?

JHissa
17.02.20, 14:43
Onko tietoa siitä, kuinka laajasti neandertalilaisgeenejä on nykypopulaatiossamme? Kaupallisissa DNA-testeissä tutkitaan tietääkseni vain osa geenistä, ja olen päätellyt siitä, että minulla ei esim. kymmenen sukupolven takaa näkyisi välttämättä yhtään tietyn esivanhemman kanssa yhteistä geeniä niissä. Mutta entä koko genomin tutkimuksissa? Kuinka edustavia nuo ilmeisesti yksittäiset tulokset ovat?
Neandertalinihminen elää meissä – mutta puhuiko hän? (Yle Tiede 3.6.2015)
https://yle.fi/uutiset/3-8041407
– Pari kolme prosenttia DNA:stamme, jos juuremme ovat Afrikan ulkopuolelta, tulee neandertalilaisilta esivanhemmiltamme, vahvistaa paleogeneetikko Svante Pääbo.

Pekka Hiltunen
18.02.20, 10:09
Kuinka edustavia nuo ilmeisesti yksittäiset tulokset ovat?
Jos esim. miljardista emäsparista koetellaan eli otetaan markkereihin miljoona, saadaan genomista yksi promille vertailtavaksi - en nyt löydä todellisia lukumääriä, mutta geenejä on vain tuhansia, joten Neanderthalilainen voi olla monessa mukana. Neanderthalilaiselle oli ominaista m.m. pituus. Minulla on kolme pituuteen tunnetusti osallistuvaa "neanderthalilaista" geeniä, jotka kaikki olen perinnyt äidiltäni, joka oli keskimääräistä pitempi, kun isäni oli "pätkä", vain 160 cm - itse olen 180cm. Jos jaat kromosomisi tuhanteen osaan, osuu aika moneen neanderthalilaista materiaalia.
23AndMe-firma antaa neanderthalilaisen kokonaismäärän (suomalaisilla noin 2-3%) sekä sekvenssien lukumäärän, joka kertoo jo jotain geenienkin kompositioista. Esim. minulla on neanderthalilaista vain 2,3%, mutta jaksojen lukumäärä on suurimmassa kolmanneksessa koko väkeen verrattuna - siis jokseenkin jokaisessa kromosomissa "juova" pitkälle ja nopealle atleetikolle ominaisia, ohuita neand.-jaksoja. Olympiakisoissa nähdään eteläisestä Afrikasta tulleita urheilijoita, jotka ehkä osallistuvat pitkän matkan juoksulajeihin, mutta eivät estejuoksuun tai keihäänheittoon, kun Neanderthalilaisen osuus on 0%. - K.o. firma antaa myös alttiusgeenejä eri sairauksille, mutta testit ovat aivan liian kaukana "whole genome" -tutkimuksesta, etten luottaisi niihin muuten kuin esim. kallon muodon, vartalon pituuden tai punahiuksisuuden osalta. Kun whole genome maksaa nykyään uuden henkilöauton verran, voidaan se sisällyttää aika monien apurahojen piiriin. Luulen, että itse hankin kuitenkin vaikkapa nastahampaan ja muutaman tekonivelen ennen kuin näen Whole genomea markkinoilla siihen määrään, että on odotettavissa serkkutestejä tehneitä, omia sukulaisia.
PH

Pirkko V
19.02.20, 23:31
Koko genomin testit halpenevat... Italialainen Dante Labs: https://www.dantelabs.com/collections/advanced-dna-tests Ennen joulua oli tuotakin parempi tarjous ja taas kansainvälisen DNA-day -päivän aikoihin huhtikuun lopulla voi tulla. Tulos laitetaan sitten vertailuun YFulliin. Toinen on Nebula Genomics; luvassa on yhteistyötä Family Tree DNAn kanssa: https://dna-explained.com/?fbclid=IwAR0pVDI18mo8tNmBdPjEw3hszol1Qx7BYiZ844RB Lra2aYvctwoZXOzbivM

Pekka Hiltunen
20.02.20, 15:01
Koko genomin testit halpenevat... Italialainen Dante Labs: https://www.dantelabs.com/collections/advanced-dna-tests Ennen joulua oli tuotakin parempi tarjous ja taas kansainvälisen DNA-day -päivän aikoihin huhtikuun lopulla voi tulla. Tulos laitetaan sitten vertailuun YFulliin. Toinen on Nebula Genomics; luvassa on yhteistyötä Family Tree DNAn kanssa: https://dna-explained.com/?fbclid=IwAR0pVDI18mo8tNmBdPjEw3hszol1Qx7BYiZ844RB Lra2aYvctwoZXOzbivM
Luulen, että hinnan pitäisi olla alle 5000€ ennen kuin saataisiin edes työssä käyvät tai varakkaat eläkeläiset tutkimuksen piiriin. Ehkä tonni alkaa olla kohdillaan - ongelmahan on vertailuaineiston vähyys kaikissa tapauksissa.
PH

Pirkko V
21.02.20, 11:32
Dante Labsin koko genomin testi oli marraskuun Black Friday -tarjouksessa alle 200 ekua. Vaatii kuulemma jonkin verran IT-taitoja. Sen lisäksi YFull, niin saa tulokset vertailuun. Nebulaa kannattaa seurata. Huhtikuun lopulla on kansainvälinen DNA-day, jolloin on aina ollut hyviä tarjouksia.

Pekka Hiltunen
21.02.20, 15:05
Dante Labsin koko genomin testi oli marraskuun Black Friday -tarjouksessa alle 200 ekua. Vaatii kuulemma jonkin verran IT-taitoja. Sen lisäksi YFull, niin saa tulokset vertailuun. Nebulaa kannattaa seurata. Huhtikuun lopulla on kansainvälinen DNA-day, jolloin on aina ollut hyviä tarjouksia.
No nyt päästään jo "kesäauton" hintoihin - edellyttäen, että vastapuolelta löytyy markkinointikykyä muillekin kuin rikoslaboratorioihin.
PH

Jaska
24.02.20, 07:41
Neanderthalilaiselle oli ominaista m.m. pituus. Minulla on kolme pituuteen tunnetusti osallistuvaa "neanderthalilaista" geeniä, jotka kaikki olen perinnyt äidiltäni, joka oli keskimääräistä pitempi, kun isäni oli "pätkä", vain 160 cm - itse olen 180cm. Jos jaat kromosomisi tuhanteen osaan, osuu aika moneen neanderthalilaista materiaalia.
Nyt muistit väärinpäin:
"Neandertalilaiset olivat nykyihmistä 10–15 senttimetriä lyhyempiä mutta yhtä painavia. Miehet olivat keskimäärin pituudeltaan 164 senttimetriä ja painoltaan noin 65 kilogrammaa, ja naiset 155 senttimetriä ja 51 kilogrammaa. He olivat ruumiinrakenteeltaan vankkoja: paksuluisia, lihaksikkaita ja hyvin vahvoja.[24] Yksilöiden välillä oli jonkin verran vaihtelua, vaikkakin ehkä vähemmän kuin nykyihmisillä."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Neandertalinihminen#Ruumiinrakenne

Pekka Hiltunen
24.02.20, 09:07
Nyt muistit väärinpäin
En tiedä, kuinka "muistetaan väärinpäin", mutta muistini on "normaali" eli yleistä kognitiivista suoritustasoani vastaava ja luin k.o. "kaupallisen informaation" 23AndMe-firman esityksestä, jonka mukaan m.m. selän karvattomuus ja samalla niskahiusten pituus eräitten muitten ominaisuuksien lisäksi yhdistetään neanderthalilaiseen. Olin kyllä siinä määrin hämmentynyt erityisesti niistä pituuteen vaikuttavista jaksoista, että luin tekstin kahdesti: nähtävästi omat neanderthalilaiset esivanhempani olivat keskimääräistä pidempiä lajissaan... En seuraa k.o. firman tiedotteita - teetin yhtiöllä Y-DNA -testini 2000-luvun alkupuolella. Median mukaan yhtiö tarjoaa "luotettavia" tietoja m.m. eri sairauksiin altistavista geeneistä tai niittten virheistä - en aio edelleenkään hankkia lisäpaketteja tämmöisiäkään varten, kun tunnen omat sairastamiseni ja kun jälkikasvunikin ovat tervettä kahdessa sukupolvessa.
PH

Pekka Hiltunen
24.02.20, 11:16
Kirjauduin uudella passwordilla 23AndMe-sivustolle. Tulkinnat ja tiedotkin näyttävät eläneen sitten edellisen tarkastelun (vuosia sitten). Nyt on esillä kaksi pituuteen vaikuttavaa geenivarianttia, joissa neanderthalilaisella on toisessa guaniinin tilalla adeniini ja toisessa adeniinin tilalla sytosiini. Vaikutukset ovat päinvastaiset - toinen pidentää ja toinen lyhentää pari-kolme milliä - lopputulos on siis kaiketikin jokseenkin nolla.
Kolmannessa variaatiossa on humaani-DNA:n guaniini vaihtunut tymiiniksi, minkä seurauksena (??) selässä on vähemmän karvoitusta, mikä kai joillekin on itsestään selvää - mutt´ei minulle.



rs1877547
Gene: LPP
Trait: Height


The variant tested is a change from a G to an A in a DNA sequence in the LPP gene. Each copy of a A at this position is associated with being about 0.1 inches taller than average.

-----

rs7544462
Gene: MEAF6
Trait: Height
The variant tested is a change from an A to a C in a DNA sequence in the MEAF6 gene. Each copy of a C at this position is associated with being about 0.1 inches shorter than average.

-----

rs4849721
Gene: Near the EN1 gene
Trait: Less back hair
The variant tested is a change from a G to a T in a DNA sequence near the EN1 gene. Each copy of a T at this position is associated with slightly less back hair than average.

-----
Yleisesti suhtaudun kriittisesti muihinkin päätelmiin, joita ei ole tehty whole DNA:sta, vaan vain markkereista, jotka kattavat varsin pienen osan perimästämme.
PH

Jaska
25.02.20, 00:19
En tiedä, kuinka "muistetaan väärinpäin", mutta muistini on "normaali" eli yleistä kognitiivista suoritustasoani vastaava
Muistit väärinpäin = muistit neandertalilaiset nykyihmisiä pidemmiksi, vaikka he olivat lyhyempiä.


ja luin k.o. "kaupallisen informaation" 23AndMe-firman esityksestä, jonka mukaan m.m. selän karvattomuus ja samalla niskahiusten pituus eräitten muitten ominaisuuksien lisäksi yhdistetään neanderthalilaiseen. Olin kyllä siinä määrin hämmentynyt erityisesti niistä pituuteen vaikuttavista jaksoista, että luin tekstin kahdesti: nähtävästi omat neanderthalilaiset esivanhempani olivat keskimääräistä pidempiä lajissaan... En seuraa k.o. firman tiedotteita - teetin yhtiöllä Y-DNA -testini 2000-luvun alkupuolella. Median mukaan yhtiö tarjoaa "luotettavia" tietoja m.m. eri sairauksiin altistavista geeneistä tai niittten virheistä - en aio edelleenkään hankkia lisäpaketteja tämmöisiäkään varten, kun tunnen omat sairastamiseni ja kun jälkikasvunikin ovat tervettä kahdessa sukupolvessa.
PH
Missähän tekstissä siis mainitaan, että neanderthalilaiset olisivat olleet pitkiä? Kaikki löytyvä tieto kertoo päinvastaista.

Sinun neandertalilaiset esivanhempasi ovat aivan samoja kuin kaikkien muidenkin eurooppalaisten neandertalilaiset esivanhemmat - ei sinulla voi olla mitään erilaisia neandertalilaisia esivanhempia, koska neandertalilaiset kuolivat pois jo kymmeniätuhansia vuosia sitten.

Jaska
25.02.20, 00:23
Kirjauduin uudella passwordilla 23AndMe-sivustolle. Tulkinnat ja tiedotkin näyttävät eläneen sitten edellisen tarkastelun (vuosia sitten). Nyt on esillä kaksi pituuteen vaikuttavaa geenivarianttia, joissa neanderthalilaisella on toisessa guaniinin tilalla adeniini ja toisessa adeniinin tilalla sytosiini. Vaikutukset ovat päinvastaiset - toinen pidentää ja toinen lyhentää pari-kolme milliä - lopputulos on siis kaiketikin jokseenkin nolla.

Pituuteenkin vaikuttavat jo kymmenet löydetyt geenit. Se, että muutamassa niistä neandertalilaisilla oli pidempi variantti, ei heilauta kokonaiskuvaa: siis sitä, että neandertalilaiset olivat nimenomaan lyhyempiä kuin nykyihmiset.

Pekka Hiltunen
25.02.20, 08:15
Pituuteenkin vaikuttavat jo kymmenet löydetyt geenit. Se, että muutamassa niistä neandertalilaisilla oli pidempi variantti, ei heilauta kokonaiskuvaa: siis sitä, että neandertalilaiset olivat nimenomaan lyhyempiä kuin nykyihmiset.
Kiitos "tiedosta". Jos oivallat tämän ihan intuitiivisesti, lienet biomedisiinari. Olen ollut tietoinen tästä 40 v:n ajan...
Olen myös katsonut joskus putki-TV:sta Olympialaisia: ne afrikkalaiset, joilla on tod. näk. 0 % neanderthalilaista ovat selkeästi esim. eurooppalaisia lyhyempiä (eivätkä pärjää välinelajeissa tai pikajuoksussakaan).
Jos nukleiinihappoketjussa jokin hapoista muuntuu mutatoitumalla tai vaikkapa neanderthalilaiselta saatuna, muuntuu DNA-jakson alueen geenin koodaaman proteiinimolekyylin sekundaarirakenne rikkisidosten takia niin, ettei esim. entsyymiproteiini toimi normaalisti. Soluissa tällainen virheellinen geeni voi vaimentua, jolloin muut samaan suuntaan vaikuttavat geenit korostuvat - ja pituus lisääntyy neanderthal-sekvenssin ansiosta...
Pituus on varsinkin miehillä toivottu ominaisuus samoin kuin leveä lantio naisilla. On turhaa arvuutella, että miksi. Meillä on ollut aikaa evoluoitua noin 50 000 vuotta ilman neanderthalilaisen läsnäoloa (paitsi geeneissämme). Eräät neand.-jaksot ovat olleet evoluution vauhdittajia emmekä enää ehkä edes läpäisisi kunnialla peruskoulua ilman luonnonvalintaa ja esim. vaiennetulla neand.-genetiikalla kalloissamme. Jotkut jaksoistamme ovat peräisin viruksilta, jotka nekin ovat osoittautuneet hyödyllisiksi - vaikk´ei tänään vielä tiedetä, että miksi. - Ja kaikkihan liittyy sitruunahappokiertoon, joka tapahtuu mitokondriossa. Jollei toinen yksisoluinen olisi nielaissut toista, olisimme ehkä edelleen yksisoluisen eliön asteella.


"Olisi hienoa saada (neutraalia) feed-backiä FTDNA-asiakkailta kyseisen jakson esiintymisen tai sen esiintymättömyyden osalta! - En kaipaa ihmisyyttä kunnioittamattomia viisasteluja, saati rasistisia, psyykkistä kypsymättömyyttä eli instabiliteettia osoittavia, saati poliittisesti motivoituja kannanottoja.
PH"

Jaska
25.02.20, 19:01
Kiitos "tiedosta". Jos oivallat tämän ihan intuitiivisesti, lienet biomedisiinari. Olen ollut tietoinen tästä 40 v:n ajan...
Olen myös katsonut joskus putki-TV:sta Olympialaisia: ne afrikkalaiset, joilla on tod. näk. 0 % neanderthalilaista ovat selkeästi esim. eurooppalaisia lyhyempiä (eivätkä pärjää välinelajeissa tai pikajuoksussakaan).

Kuulehan Pekka, arviot neandertalinihmisen lyhyydestä perustuvat löydettyyn luuaineistoon, joka on hyvin suurilukuinen. Sitä näyttöä vastaan sinun on ihan turha ämpyillä ja lähteä keksimään omia vaihtoehtoisia hypoteesejäsi.

Afrikkalaisissa on sekä ihmislajin pisimpiä että lyhimpiä väestöjä - täysin ilman neandertaaligeenejä. Nykyihmisen geneettinen variaatio on suurinta juuri Afrikassa.



"Olisi hienoa saada (neutraalia) feed-backiä FTDNA-asiakkailta kyseisen jakson esiintymisen tai sen esiintymättömyyden osalta! - En kaipaa ihmisyyttä kunnioittamattomia viisasteluja, saati rasistisia, psyykkistä kypsymättömyyttä eli instabiliteettia osoittavia, saati poliittisesti motivoituja kannanottoja.
PH"
Miksi loukkaannut normaaleista kommenteista? Jos sinä olet erehtynyt, minä sanon sinun erehtyneen - ei se ole mitään "ihmisyyttä kunnioittamatonta viisastelua."

Ehkä sinä olet liian yliherkkä ja ylpeä nettikeskusteluihin, jos et kestä virheitäsi korjattavan?

Juha
25.02.20, 21:17
Mitkään henkilökohtaisuudet eivät kuulu Suku Forumille





Ylläpito poistaa tarvittaessa asiattomuudet.


YP:n puolesta
Juha
Suku Forumin mode

Pekka Hiltunen
26.02.20, 00:20
Palaan nyt aiheeseen.
Neanderthalinihmisen ( = "N") luut olivat lyhyet suhteessa niitten paksuuteen. Lyhyys on aika suhteellista: jos menen Espanjaan, ovat muut minua keskimäärin päätä lyhyempiä, vaikka pääni on vain hiukan yli 15 cm olkapäitäni korkeammalla. En ole käynyt Kauko-Idässä, en Lapissa, en Etelä-Amerikassa enkä edes Aasiassa Uskudaria kauempana, mutta sittenkin olen "pitkä", mutta vain keskipituinen suomalainen.

Maailman väestöstä oletettavasti yli puolet on lyhyempiä kuin N. DNA-testeissä on osoittautunut ainakin omalla kohdallani se, että venäläislähtöisillä matcheillä on huomattavan paljon N:a suomalaisiin ja varsinkin eurooppalaisiin nähden: suomalaisilla on N:a noin 2,6%, eurooppalaisilla 2,5% ja venäläisillä (joista testatut ehkä edustavat maan länsiosaa) noin 2,7%. - Omissa matcheissäni on kai hiukan yli 3% maksimi. 23AndMe-yhtiö ilmoittaa, että alle 4% on "vähän". Luultavasti Aasiassa tulee vastaan Denisovanihminen ja vielä kai toinenkin metrin mittainen sisarlajimme. Maailmanlaajuista vertailuaineistoa ei ole olemassa, mutta asia ei ole tältä osin edes kiinnostava.

Mielenkiintoisinta ehkä on perimässämme geeniemme toiminta eikä niitten jaksojen kemialliset konfiguraatiot: kuinka jokin geeni käytännössä toimii tai on toimimatta. Jos DNA:hamme on istuuntunut ehkä miljoonia vuiosia sitten virus, joka pyrkii lisäämään omaa genetiikkaansa meidän tumallisten olioitten kustannuksella, kykenee genetiikkamme rajoittamaan k.o. jakson toimintaa tai kokonaan sammuttamaan sen. Näin voisi selittyä se, että miksi meitä "lyhyempi" N ei pääse esiin fenotyypissämme muuten kuin kallon tilavuudessa ja kenties joissain muissakin ominaisuuksissaan, vaikka se "tyyppi" selvästikin piilee geeneissämme (genotyyppi).

Summa summarum. Olemme älykkäämpiä kuin ymmärrämmekään: käytämme hyväksemme N:n kallontilavuuden ja ehkä joitain muitakin ominaisuuksia ilman että muutumme N:ksi.

Kannattaa kuunnella YLE Areenasta Tiede Ykkönen - ohjelmasarjasta osa, jossa HY:n virologian prof. Vapalahti pyrkii kansantajuisesti selventämään geenien toimintoja - ilman vastauksia: emme ymmärrä kuinka solut kykenevät vaimentamaan/ vaientamaan jonkin virusperäisen (tai vaikkapa N-peräisen) jakson tai geenin vaikutuksen niin, että se ehkä toiselta vanhemmalta peritty geeni pääsee tekemään asiaankuuluvan tehtävänsä vaikkapa luitten paksuuden osalta.
PH

Jaska
26.02.20, 05:57
Pekka hyvä, mikään sanomasi ei voi kumota sitä, että laajan luuaineiston perusteella neanderthalinihminen oli nimenomaan meitä lyhyempi alalaji. Siksi on aivan turha lähteä rakentamaan spekulaatioita ja hypoteesejä "tukevasti" tyhjän päälle.

Pekka Hiltunen
26.02.20, 12:12
Pekka hyvä, mikään sanomasi ei voi kumota sitä, että laajan luuaineiston perusteella neanderthalinihminen oli nimenomaan meitä lyhyempi alalaji. Siksi on aivan turha lähteä rakentamaan spekulaatioita ja hypoteesejä "tukevasti" tyhjän päälle.
Keitä ovat "me"? Kiinalaisiako? Ehkä intialaisia (joita tänään on kiinalaisiakin enemmän)? Oliko väkiluvut laskettu silloin kun esitettiin "päätelmä" k.o. yksilöitten ja sen perusteella koko lajin (vai alalajin?) lyhyydemmyydestä? Missä on tiedot vertailuaineistosta?
Täältä en löydä e.m. tietoja:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Neandertalinihminen#Varhaiset_virhetulkinnat
Myös tuttavani ja keskustelukumppani Petter portin vaikenee kysymyksen äärellä, mutta kannattaa silti lukea: Portin, Petter: Uusinta tietoa... otsakkeen "Aiheesta muualla" alta klikaten.

Entäs täältä?:
"Based on 45 Neanderthal long bones (https://en.wikipedia.org/wiki/Long_bone) from 14 men and 7 women, the average height was 164 to 168 cm (5 ft 5 in) for males and 152 to 156 cm (5 ft) for females. For comparison, the average height of 16 Upper Paleolithic and Mesolithic (https://en.wikipedia.org/wiki/Mesolithic) modern humans was 168.1 cm" löytyy täältä:

https://en.wikipedia.org/wiki/Neanderthal#Build

Keitä siten siis ovat "me", kun meso- tai paleoliittiselta kaudelta ei tunneta "kiinalaisia" tai "intialaisia". Menkäämme laskemaan kaikki kaukoidän ihmiset ennen Covid-19 -pandemiaa! Vaihtoehtoisesti voi tietenkin itse kukin käyttää omaa älyään.
PH

Pekka Hiltunen
26.02.20, 13:04
Israelissa julkaistiin viime vuosikymmenellä raportti luulöydöksistä, joitten iän perusteella nyk. Israelin alueella saman Carmel-vuoren eri harjanteilla asui samanaikaisesti sekä hiomo sapiens että homo neanderthalis. DNA-jaksojen vaihtoa on tapahtunut molempiin suuntiin jo silloin.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tabun_Cave
On vaikeaa sanoa, mitkä jaksot itse kullakin silloin ilmenivät ja mitkä vaimentuivat.
PH

Jaska
26.02.20, 19:01
Keitä ovat "me"? Kiinalaisiako? Ehkä intialaisia (joita tänään on kiinalaisiakin enemmän)? Oliko väkiluvut laskettu silloin kun esitettiin "päätelmä" k.o. yksilöitten ja sen perusteella koko lajin (vai alalajin?) lyhyydemmyydestä?

"Cro-Magnons were anatomically modern, straight limbed and tall compared to the contemporaneous Neanderthals. They are thought to have stood on average 1.66 to 1.71 m (5 ft 5 in to 5 ft 7 in) tall."
https://en.wikipedia.org/wiki/European_early_modern_humans#Physical_attributes


Keitä siten siis ovat "me", kun meso- tai paleoliittiselta kaudelta ei tunneta "kiinalaisia" tai "intialaisia".
Miten niin ei tunneta? Tietenkin tunnetaan.
https://phys.org/news/2017-10-genome-wide-year-old-china-reveals-complicated.html


Menkäämme laskemaan kaikki kaukoidän ihmiset ennen Covid-19 -pandemiaa! Vaihtoehtoisesti voi tietenkin itse kukin käyttää omaa älyään.

Miten älyllä voisi mitenkään korvata tilastotietoja? Ei mitenkään.

Heikki69
27.02.20, 21:53
DNA-tutkimus on todennäköisesti tuore tuote, joka muuttuu ajan myötä ja tämä tosiseikka näyttää sopivan myös Neandertahl DNA tutkimukseen.
Kiva nähdä, mitkä teoriat tulevat seuraavaksi.

https://www.sciencemag.org/news/2020/01/africans-carry-surprising-amount-neanderthal-dna

Juha
28.02.20, 10:11
Tämä keskustelu vetää nyt henkeä tovin, koska jatkuvasti puhutaan asian vierestä.



Suku Forumin ylläpidon puolesta
Juha
mode