PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Mistä "virheet" sukutauluissa johtuvat?


Tuulakki
16.09.08, 19:08
Kun tarkastelee eri tutkijoiden tekemiä esipolvitauluja yhden suvun samoista henkilöistä, niissä havaitsee usein eroavaisuuksia. Saattaa olla esimerkiksi, että avioparin lapsista osa puuttuu, vaikka kyseessä olisi ollut talollisen lapset samassa osoitteessa saman puolison kanssa. Tai että puolison nimi on eri, kuten toisaalla aloittamassani ketjussa totesin.

Kun vielä vertaa mainittuja esipolvitauluja Hiskin tietoihin, eroja saattaa tulla lisää.

Kysymykseni saattaa tuntua hölmöltä, mutta aloittelijana kysyn asiaa välttääkseni näitä sudenkuoppia. Siis, millaisia ovat olleet pahimmat inhimilliset erehdyksesi, mistä arvelet niiden johtuneen ja miten vältät niitä jatkossa?

Heikki Koskela
16.09.08, 19:42
Yksi virhe, johonka minä aluksi sorruin, oli perheen lapsiluvun pienentäminen "tarpeettomilla lapsilla". Jätin aluksi pois lapsia, jotka olivat kuolleet aivan pienenä. Ajattelin niiden olevan senvuoksi turhaa, etteivät he ole ehtineet parin kolmen vuoden elossaolonsa aikana vaikuttaa omalla historiallaan perheen historiaan.

Se on ollut virhe, jota nyt korjailen aina kun se on mahdollista. Hyvään sukututkimukseen ehdottomasti kuuluu perheen rakentelussa kaikki syntyneet lapset, vaikka he eivät olisikaan vaikuttaneet suvun jatkumiseen.

Etunimien ja sukunimien kirjoitusasu saattaa vaihdella monissa tutkimuksissa. Mutta mielestäni se ei ole vakava puute niin kauan kuin henkilö voidaan joka kerta eri nimiasussakin indentifioida aina samaksi. Jopa papeillakin saattoi kirjoitusasu muuttua saman rippikirjan kohdalla.

Eri tutkijoilla on varmasti omia käytäntöjä monissa asioikssa.

Tuulakki
16.09.08, 19:56
Olipa osuva vastaus! Olen juuri katsellut kahta eri tutkimusta ja ihmetellyt, kumpikohan kolmen vuoden välein syntyneistä, saman nimen saaneista tyttölapsista jatkoi sukua. On siis tasan kaksi vaihtoehtoa. Lisää JUURI TÄLLAISIA, kiitos!

JaskaS
16.09.08, 22:52
Hyvä esimerkki kaikkien lasten mukaanottamisesta ja lähemmästä tarkastelusta on esivanhempieni 18-lapsisen perheen pari nuorempaa poikaa.
16. lapsi Jonas s. 20.02.1798 (Hiski (http://hiski.genealogia.fi/hiski/?fi+0659+kastetut+3544))
18. lapsi Isak s. 13.10.1802 (HisKi (http://hiski.genealogia.fi/hiski/?fi+0659+kastetut+3884))
Sitten haudatuissa 10.02.1803 esiintyy Jonas (HisKi (http://hiski.genealogia.fi/hiski/?fi+0659+haudatut+2962))

"Tarpeettomina" tulisi molemmat helposti jätetyksi pois, koska Isakia ei myöhemmin esiinny rippikirjoissa. Kysymyksessä on kuitenkin ollut kirjausvirhe ja kuollut lapsi on ollut nimenomaan Isak (kuolinikämerkintä jotakuinkin sinnepäin). Jonas jatkaa sukua naapuripitäjässä, 9:stä lapsesta 7:llä tunnettuja jälkeläisiä.
Virhe on jo alkuperäisissä kirjoissa, eikä pelkästään HisKissä tai sen pohjana olevissa "mustissa kirjoissa".

:) Jaska

Heikki Särkkä
17.09.08, 07:58
Virheitä syntyy niin monista syistä (yleisesti voisi sanoa, että liiasta innosta ja huolellisuuden puutteesta), että tyhjentävää listaa on mahdotonta antaa.
Yksi virhe, jonka moni tekee, on, että ei aloita menemällä kursseille.

tellervoranta
17.09.08, 08:07
Näin on :)

Virheitä syntyy niin monista syistä (yleisesti voisi sanoa, että liiasta innosta ja huolellisuuden puutteesta), että tyhjentävää listaa on mahdotonta antaa.
Yksi virhe, jonka moni tekee, on, että ei aloita menemällä kursseille.

Meidän suvun, erittäin huolella tehdyssä sukutaulussa olen huomannut kahden perheen kohdalla lapsien puuttumista: toinen, kun isäntänä ollut vävy siirtyy pois pitäen kuitenkin ottamansa sukunimen (vaimon) ja toinen, kun perheen poika siirtyy suurperheestä uudistilalle ja samalla ottaa uuden sukunimen (uudistilan).

vikmapi
17.09.08, 20:27
Hei!
Älä vain kompastu siihen harmilliseen tosiasiaan, että perheeseen on voinut syntyä samannimisiä lapsia hyvinkin lyhyin välein. Vastasyntynyt lapsi on saattanut kuolla alle vuoden ikäisenä ja seuraavalle on annettu sama nimi. Syntymäpäivien ero voi olla siis alle vuoden. Olen törmännyt mm kolmeen Mariaan samassa perheessä. Viimeinen eli aikuiseksi.

Terveisin Vikmapi

Juha
17.09.08, 21:09
Syntymäajoissa voi sitten olla esim. muuttojen yhteydessä sellaisia virheitä, että muuttanut on saanut sisaruksensa syntymäajan.

Näitä on itselleni kertynyt useitakin.

Äläkä luota vain HisKiin, koska samassa pitäjässä on voinut olla täysin samanniminen pariskunta suurinpiirtein samoihin aikoihin. Rippikirja auttaa sitten identifioimaan tarkemmin - tietysti rippikirjaa pitää nyt muutenkin tarkastella pakostikin.

Juha

Sami Lehtonen
17.09.08, 21:27
Virheitä syntyy niin monista syistä (yleisesti voisi sanoa, että liiasta innosta ja huolellisuuden puutteesta), että tyhjentävää listaa on mahdotonta antaa.
Yksi virhe, jonka moni tekee, on, että ei aloita menemällä kursseille.

Tulipa aloitettua käymättä kursseja - ihan kohtuullisesti on silti sujunut. Kyllä nuo itseopiskelunakin menee, kunhan jonkun opuksen jostain hankkii.

Yksi puute, joka useammissa sukututkimusohjelmissa taitaa olla on, ettei siellä ole täppää perhekunnan kohdalla, johon voisi merkitä "perhe täydellinen". Siitä olisi paljon hyötyä. Olen useammin kuin kerran alkanut sovittaa lasta pariskunnalle, jonka olen jo varmuudella tiennyt lapsettomaksi - ja taas vastaavasti hukannut linkin, kun olen katsonut, että perheen lapsikatras näyttäisi olevan jo koossa. Tietysti asiasta ei voi koskaan olla sataprosenttisen varma, mutta ainakin minulla on kannassani lukuisia melko varmasti "vajaita" perheitä, joita aina tarpeen mukaan täydentelen.

Jos nyt äkkiä pitäisi joku tuloste jollekin sukulaiselle generoida, niin siihen melko todennäköisesti osuisi yksi tai useampi vajaa perhe.

Miksikö ne sitten ovat jääneet vajaaksi? Joskus on ollut tarve vain etsiä sukulinja kahden henkilön välille ja olen merkinnyt vain vanhemmat yhdelle lapselle - myöhemmin ehkä liittänyt siihen pari muuta irrallista oksaa, mutta jättänyt loput tutkimatta joko ajan, aineiston tai inspiraation puutteen vuoksi - ehtiihän niitä. Mutta muistaako sitä sitten, kun olisi tarvis?

Heikki Särkkä
19.09.08, 12:45
Jos puhutaan nimenomaan esipolvitaulusta, yhden henkilön kohdalla asia on selvä yhden edellisen polven osalta, jos löytyy isä ja äiti. Tarkoittikohan alkuperäinen kysyjä jälkipolvitauluja?

tkukkonen
19.09.08, 13:37
Tässä muuan esimerkki. Virhe johti väärään esipolviluetteloon, mitä on ollut vain suppeassa jakelussa suvun piirissä. Tästä näkyy, mikä virheen aiheutti.

Lars Johansson Takkunen, myöhemmin Junkkara, on syntynyt 20. huhtikuuta 1769 Rovaniemellä.

Lars oli merkitty Rovaniemen Korkalossa isännäksi (husb) vuosien 1802 - 1811 rippikirjaan. Lars Johanssonin puoliso oli Brita Catarina "Caisa" Junkkara s 1769, joka myös kuoli vuonna 1824 - 24.4. Koska suvussa oli kaksi Larsia, ja molemmilla oli vaimo Brita, aiempi sukututkimus johti ehkä juuri tästä syystä virheeseen.

Lars Johanssonin äitipuoli ja samalla anoppi on Brita Felicia os Gisselkors, kun taas Larsin äiti on Möllärin sukua. Aiempi tutkija ei ehkä ole selkeästi esittänyt Brita Feliciaa vaimon äidiksi.