PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Degersjön Pojo


lebito
12.12.19, 14:31
Min morfars far Edvard Lemberg (1860-1948) bodde i Pojo och arbetade på Fiskars bruk. Min mor har berättat att Edvard hade en stuga på en ö i en sjö nära Fiskars och att det var en lång omväg för en liten flicka att vandra från hemmet till båtplatsen.
Nu undrar jag om Degernäs har några små öar där det finns eller har funnits småstugor. Finns t.ex. en möjlig förbindelse till Storholmen från Degernäs eller annan plats? Jag är inte alls hemma i geografin utan är hänvisad till kartor.
Med vänlig hälsning
Leif Tordbäck

KJP65
14.12.19, 11:14
Hej Leif,
Jag hoppas allt är väl med dig!

Om man ser på en karta från 1936 (länken nedan) finns byggnader markerade i Degersjön på Brännholmen, Tallholmen och Klobben. Det verkar inte finnas någonting på Storholmen (Thorbyholmen). För övrigt är Degersjön kanske för nära att passa in i din mors beskrivning om en lång omväg.

Alternativ till Degersjön kunde vara Långsjö och Flacksjö. Från Fiskars är det ungefärligen 2 km till Långsjö och 3km till Flacksjö och bägge sjöar har en holme med byggnader i 1936 kartan.

https://www.doria.fi/handle/10024/123106


Mvh,
Kimmo

lebito
15.12.19, 16:23
Hej Kimmo
och tack för dina tips och den detaljerade kartan!

Jag tolkade min mors ord "omväg" som att familjen fick vandra en längre väg runt en ganska närbelägen sjö för att komma till den bästa båtplatsen.
Jag tänker också vända mig till den lokala hembygdsföreningen för att få flera tips.

Hoppas att dimman skingrats något där borta på din ö efter det senaste valet.
God jul och Gott nytt år!
Leif