Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Isonvihanaikainen liikkuminen Ruotsiin
Löytyykö jostakin tietoa siitä, että miten ihmiset ovat siirtyneen Isonvihan aikana Ruotsiin rannikkoseuduillta? Onko ollut jotain ”järjestettyjä” venekuljetuksia Esim. Vaasasta/Pietarsaaressa/Pyhäjoelta tms. rannikkopitäjistä, joissa vainot ovat olleet kovimpia? Vai ovatko pakenevat käyttäneet omia kalastusveneitä/vast? Olen yrittänyt löytää kirjoitettua materiaalia siirtymisistä, mutta tuloksetta.
Vähäistä tietoa on kirjassa Raahen tienoon historia I s. 846-848, Siellä todetaan mm. "raahelaiset hankkiutuivat mahdollisuuksiensa mukaan emämaan puolelle. Pakolaisuuden määrästä ja suunnista ei ole jäänyt tarkempia tietoja, koska pakolaisuus hajaantui useisiin ruotsalaiskaupunkeihin." Mutta isovihan jälkeisistä Raahen raastuvanoikeuden selvityksistä käy ilmi jotain paikallisten asukkaiden kohtaloista.
Kuljetuksia on ollut monenmuotoista, hädästä ja tilanteesta riippuen, mutta osa ei päässyt vanhuuden tai kelirikon vuoksi.
Jouko
Löytyykö jostakin tietoa siitä, että miten ihmiset ovat siirtyneen Isonvihan aikana Ruotsiin rannikkoseuduillta? Onko ollut jotain ”järjestettyjä” venekuljetuksia Esim. Vaasasta/Pietarsaaressa/Pyhäjoelta tms. rannikkopitäjistä, joissa vainot ovat olleet kovimpia? Vai ovatko pakenevat käyttäneet omia kalastusveneitä/vast? Olen yrittänyt löytää kirjoitettua materiaalia siirtymisistä, mutta tuloksetta.
Katsoppas tuosta:
https://www.genealogia.fi/hakem/flykting/flykting1.htm
terv. Hannu
Tuosta Aminoffin tutkimuksesta löytyy hyvin nimitiedot, mutta siirtymisiin se ei ota kantaa. Oma olettamukseni on, että tutkimani henkilöt ovat siirtyneet meren yli omalla kalastusveneellä, koska ovat asuneet kalavesien äärellä. Mutta pitää jatkaa vielä tutkimuksia. Ehkä Ruotsin puolelta saattaisi löytyä arkistoja, joista jotakin faktaa löytyisi.
Aminoff-Winbergin väitöskirja På flykt i eget land : internflyktingar i Sverige under stora nordiska kriget (https://www.doria.fi/handle/10024/28126) kertoo siitä, miten asiat tapahtuivat.
Pekka Hiltunen
12.12.19, 20:33
Löytyykö jostakin tietoa siitä, että miten ihmiset ovat siirtyneen Isonvihan aikana Ruotsiin rannikkoseuduillta? Onko ollut jotain ”järjestettyjä” venekuljetuksia Esim. Vaasasta/Pietarsaaressa/Pyhäjoelta tms. rannikkopitäjistä, joissa vainot ovat olleet kovimpia? Vai ovatko pakenevat käyttäneet omia kalastusveneitä/vast? Olen yrittänyt löytää kirjoitettua materiaalia siirtymisistä, mutta tuloksetta.
Eiköhän talvella ole kuljettu hiihtämällä ja rekipelilläkin. Jolleivät jäät kantaneet, on menty pohjoiseen ja Tornioon - kuka milläkin konstilla: eihän venäläisillä sen kummempia kulkuvälineitä ollut. Turun seudun saaristossa oli järjestettyä kuljetusta sulana aikana, kun oli kauppapurjehdukseen käytössä olleita skuutteja, jaaloja ja ehkä kaljaasejakin. Eräs kappalainen kumminkin koki viivyteltyään kovia: ryssä pakotti riisuutumaan ja menemään Rymättylän jäille seisomaan, kunnes vaimo viimein sai sotilaita kestittyään ja rukoiltuaan luvan viedä vaateriepuja miehensä päälle. (Tämän jälkeen veivät venäläiset vielä mennessään kappalaisen ainoan hevosen - Sukukirja).
PH
Tuosta itse väitöskirjasta löytyi hyvin tietoa isonvihan aikaisista kulkemisista Ruotsin puolelle. Aiemmin olen perehtynyt vain nimiluetteloihin. Jo vuonna 1700 on Vaasasta, Uusikaarlepyystä, Vanhakaarlepyystä ja Pietarsaaresta tehty lähes 100 laivamatkaa Tukholmaan/ vuosi. (Tilastoihin kirjattua matkaa.)Joten merenkulku mantereiden välillä oli jo tuohon aikaan säännöllistä ja reitit tuttuja.
Sivulla 89 kuvataan meren ylitystä vapaasti suomennettuna ”saatuaan suuren määrän itätuulta taakse, pakolaiset olivat tulleet Perämeren yli”. Meren ylityksessä oli käytetty ainakin kalastusveneitä, purjeveneitä ja kauppalaivoja. Vaikka venäläiset blokkasivat laivojen lähtöjä rannikkoseuduilla niin vahvan paikallistuntemuksen avulla laivoja pääsi seilaamaan turvallisesti mannerten välillä.
vBulletin® v3.8.11, Copyright ©2000-2024, vBulletin Solutions Inc.