PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Johannes Feliks Helin s. 3.9.1893 Karkku hukassa


ranesukuhistoria
28.11.19, 18:57
Onko kenelläkään tietokannassaan, Johannes Feliks Helin s. 3.9.1893 Karkku. Lähtenyt Pomarkkuun 10.2.1910 Karkusta. Yksi varmistamaton tieto on, että olisi saattanut asua myöhemmin Raumalla? Johannes oli pappani Lauri Helinin veli.
Jos ei ole selkeää tietoa, ei ole määrässä alkaa erikseen hakemaan ja etsimään, teen sen kyllä itse.

Rane

Pekka Hiltunen
12.12.19, 20:50
Onko kenelläkään tietokannassaan, Johannes Feliks Helin s. 3.9.1893 Karkku. Lähtenyt Pomarkkuun 10.2.1910 Karkusta. Yksi varmistamaton tieto on, että olisi saattanut asua myöhemmin Raumalla? Johannes oli pappani Lauri Helinin veli.
Jos ei ole selkeää tietoa, ei ole määrässä alkaa erikseen hakemaan ja etsimään, teen sen kyllä itse.Rane
Ei nyt juuri tätä Heliniä ole käsillä, mutta Maskun Kankaisten kartanon palveluskunnasta lähteneitä Helinejä esiintyi 1700-l lopulla ja 1800-luvun alkupuolella käsityöläisinä ja talollisinakin m.m. Mynämäellä ja Nousiaisissa useissa eri suvuissa. Usein maaseudun käsityöläinen peri nimensä oppimestariltaan, ja joissain tapauksissa kokonaan toiselle alalle ryhtynyt veli tai kenties lanko otti jo vanhemmalla veljellään tai langollaan käytösä olleen nimen. Tästä syystä mainittujen pitäjien Helinit synnyttävät koko lailla "helinää", minkä voi todeta vaikkapa HisKi:stä... Luulenpa, että on syytä vain ryhtyä tuumasta toimeen.
PH

ranesukuhistoria
13.12.19, 15:42
Kysymykseni on epäselvä, mutta täydennän sitä hieman. Koetan selvittää tässä tapauksessa sukupolvia kohti nykypäivää. Elikkä pappani veli lähti Pomarkkuun, kadoten sen veeken ja minulla ei ole hänestä tai hänen jälkipolvistaan tietoa. Kaivelisin mahdollisia pikkuserkkuja esille. Esipolvet pappastani ylöspäin on aika lailla selvitetty, sikäli kun nyt sitten vaan voi.
Äidiltäni kuulin joskus, että Johannes (Hannes) olisi sitemmin saattanut olla Rauman seudulla ja hänellä olisi ollut poika ja tytär.
Tutkimussuunnitelmani on selvittää missä Pomarkun ko. ajan kirkonkirjat on nyt (ehkä Noormarkuss) ja edetä sitä kautta kohti nykypäivää.
Vanhat sanomalehdet olen "vaklannut" ja niistä en ole löytänyt sellaista osumaa, jota kannattais jälkitutkia. Hyvällä tuurilla olen löytänyt kirkollisista vihki tms. ilmoituksia tai muuta kuten myynti yms. ilmoituksia. Netin sukusivut olen myös nuotannut eri nimiyhdistelmillä, ilman tulosta.


Ronuar

Pekka Hiltunen
13.12.19, 16:00
Kysymykseni on epäselvä, mutta täydennän sitä hieman. Koetan selvittää tässä tapauksessa sukupolvia kohti nykypäivää. Elikkä pappani veli lähti Pomarkkuun, kadoten sen veeken ja minulla ei ole hänestä tai hänen jälkipolvistaan tietoa. Kaivelisin mahdollisia pikkuserkkuja esille. Esipolvet pappastani ylöspäin on aika lailla selvitetty, sikäli kun nyt sitten vaan voi.
Äidiltäni kuulin joskus, että Johannes (Hannes) olisi sitemmin saattanut olla Rauman seudulla ja hänellä olisi ollut poika ja tytär.
Tutkimussuunnitelmani on selvittää missä Pomarkun ko. ajan kirkonkirjat on nyt (ehkä Noormarkuss) ja edetä sitä kautta kohti nykypäivää.
Vanhat sanomalehdet olen "vaklannut" ja niistä en ole löytänyt sellaista osumaa, jota kannattais jälkitutkia. Hyvällä tuurilla olen löytänyt kirkollisista vihki tms. ilmoituksia tai muuta kuten myynti yms. ilmoituksia. Netin sukusivut olen myös nuotannut eri nimiyhdistelmillä, ilman tulosta.


Ronuar
Tässä on SSS:n HisKi -hakuohjelman tuloksia Pomarkusta:


Pomarkku - Påmark - vihityt

Miehen sukunimi: HELIN => Helín, Helin född Olin, Helin Seppä

Kuul. Vihitty Kylä Talo Mies Vaimo Kylä Talo
*15.3.1860 7.4.1860 Påm: Tp: Peltomaa Dr: Enk Salomon Henr:s: Helin Sytn:m:dr: Katharina Joh:dr: Ala Nissi Påmark


Pomarkku - Påmark - vihityt

Vaimon sukunimi: HELIN => Helín, Helin född Olin, Helin Seppä

Kuul. Vihitty Kylä Talo Mies Vaimo Kylä Talo
* 5.2.1855 ifr: Norrm: förs: Klåsmarks by Dr: Johan Joh:s: Segerqvist Ih: Ea: Kathar: Gustafva Helin Påm: Soini
alkup - VV: \K-
alkup - KUUKOMM:

Pomarkku - Påmark - haudatut

Sukunimi: HELIN => Helín, Helin född Olin, Helin Seppä

Ikä
Kuollut Haudattu Kylä Talo Henkilö Kuolinsyy vv kk vko pv
*22.2.1852 29.2.1852 Påmark Soini inh: Matts Helin lungs 48 9 25
*1.11.1860 4.11.1860 Påmark Peltomaa drg: s: Isaak: Salom:ss: Helin magref: 1 5

Pomarkku - Påmark - sisäänmuuttaneet

Sukunimi: HELIN => Helín, Helin född Olin, Helin Seppä

Minne Mistä
Lähtöpäivä Saapumispäivä Kylä Talo Henkilö Kohde
* 26.11.1865 Uusikylä 297 Drengen Johan Helin Sastmola
alkup - MANKÖN: 1
alkup - MUUTTONRO: 26
muuttaja: dess h:u Anna Lisa Johsd:r
muuttaja: barn Alexandra (15.8.1865)
* 23.2.1866 Uusikylä 307 Drengen Johan Helin Siikais
alkup - MANKÖN: 1
alkup - MUUTTONRO: 1
* 18.11.1870 154 Inhysesh:u Wilh:na Mickelsd:r Helin Siikais
alkup - KVINNKÖN: 1
alkup - MUUTTONRO: 21
muuttaja: hennes son Johannes
* 5.11.1876 187 Ittl:n Frans Heikinp. Helin Siikaisista
alkup - MANKÖN: 1
alkup - KVINNKÖN: 2
alkup - MUUTTONRO: 12
muuttaja: perheinensä
* 18.12.1882 330 Renki Isak Salomonp. Helin Ahlaisista
alkup - MANKÖN: 1
alkup - MUUTTONRO: 29
* 7.3.1883 208 Ittellinen Salomo Helin Noormarkusta
alkup - MANKÖN: 3
alkup - KVINNKÖN: 2
alkup - MUUTTONRO: 4
muuttaja: perheinensä
* 7.11.1894 562 Johan Emil Fransinp. Helin
alkup - MANKÖN: 1
alkup - ALKUPKOMM: tuonut takaisin Attest. n:o 15/94
alkup - MUUTTONRO: 24
* 28.8.1895 662 Isak Isakinp. Helin Siikaisista
alkup - IKÄ: 1876
alkup - MANKÖN: 1
alkup - MUUTTOTOD_SEURAKUNTIIN: 2.11
alkup - MUUTTONRO: 22


Pomarkku - Påmark - poismuuttaneet

Sukunimi: HELIN => Helín, Helin född Olin, Helin Seppä

Mistä Minne
Lähtöpäivä Saapumispäivä Kylä Talo Henkilö Kohde
*11.8.1855 Påmark Påmark Inh. Enk: Kaisa Gustafva Helin född Olin Norrmark
alkup - IKÄ: 29.4.1815
alkup - SYNTYMÄPAIKKA: Norrmark
alkup - ALKUPKOMM: äktensk genom vigsel förenad med drengen och unga Karlen Johan Johansson Segerqvist ifrån Norrmark Klåsmark by den 5. Februarii 1855 utan Skrud hos och af underteknad
*11.11.1879 282 Renki Frans Helin Ahlaisiin
alkup - MANKÖN: 1
alkup - MUUTTONRO: 32
*21.10.1880 182 Lampuodi Johan Helin Seppä Ahlaisiin
alkup - MANKÖN: 3
alkup - KVINNKÖN: 4
alkup - MUUTTONRO: 17
muuttaja: perheinensä
*21.10.1880 182 Lampuodintr. Josefina Helin Seppä Ahlaisiin
alkup - KVINNKÖN: 1
alkup - MUUTTONRO: 18
*21.10.1880 182 Lampuodintr. Alexandra Helin Seppä Ahlaisiin
alkup - KVINNKÖN: 1
alkup - MUUTTONRO: 19
*8.10.1881 329 Trenki Isak Helin Ahlaisiin
alkup - MANKÖN: 1
alkup - MUUTTONRO: 16
*6.2.1882 212 Ittellisent:r Maria Sofia Helin Mouhijärveen
alkup - KVINNKÖN: 1
alkup - MUUTTONRO: 2
*16.10.1882 553 ent. Renki Isak Helin Kullaalle
alkup - MANKÖN: 1
alkup - KVINNKÖN: 1
alkup - MUUTTONRO: 17
muuttaja: waimonensa
*19.12.1882 212 Ittellinen Isak Erkinpoika Helin Suodenniemelle
alkup - MANKÖN: 2
alkup - KVINNKÖN: 2
alkup - MUUTTONRO: 46
muuttaja: perheinensä
*17.9.1894 562 Johan Emil Fransinp. Helin Merikarvia
alkup - IKÄ: 1877
alkup - MANKÖN: 1
alkup - MUUTTONRO: 15
*22.11.1894 390 Milcha Lydia Johant:r Helin Porin maas.
alkup - KVINNKÖN: 1
alkup - MUUTTONRO: 52
*1.12.1894 562 Katrina Margreta Fransint:r Helin Porin maas.
alkup - KVINNKÖN: 1
alkup - MUUTTONRO: 60

12 tapahtumaa löytyi.


tv PH

KKujansuu
14.12.19, 11:07
Olisiko tämä Pomarkussa 1921 kuollut kivityömies: https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1429893?term=Felix&term=Helin&term=Pomarkun&page=2

Henkikirjassa 1919 näkyy tosiaan kaksi lasta: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=77205320

t. Kari

ranesukuhistoria
14.12.19, 16:42
Suuri kiitos molemmille vastanneille.
Erityiskiitos Karille.
Johanneksen syntymävuosi täsmää henkikirjassa ja lehtijutussa vaimon nimi täsmää henkikirjaan. Tästä pääsen eteenpäin ison loikan.
Vaikka olen lehdet "skanannut" moneen kertaan, eri yhdistelmillä, huonolla tuurillani en ole tätä yhdistelmää koettanut.
Nyt kyllä harmittaa, että en ole ymmärtänyt tässä kohden tsekannut henkikirjaa.

RonuaR