PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Advanced Genetic Genealogy - kirjastossa Turussa


Seija Randell
09.11.19, 22:31
Vaski-kirjastot hankki pyynnöstäni kirjan "Advanced Genetic Genealogy", tänä vuonna julkaistu, toimittaja Debbie Parker Wayne. Varsinais-suomalaiset saavat sen kaukolainana. Palautin kirjan torstaina.

Kirja koostuu usean kirjoittajan artikkeleista. Mukana on runsaasti myös esimerkkejä tutkijoiden omista aineistoista tehdyistä päätelmistä, joita nyt ihan tarkkaan en jaksanut lukea.
Mutta paljon siinä tuli hyödyllistä asiaa sellaiselle, joka testejä on tehnyt ja osumista yrittää selkoa saada ja päätelmiä tehdä. Aika oleellisena pidän itse esim. sitä, että osumien keskiarvolukujen sijaan olisi parempi puhua koko vaihteluvälistä (oma kommentti siis).
Ja jos erityisesti täällä Suomessa tosiaan pitää ottaa huomioon sukulaisavioliitot ja paikkakunnan yleinen sukulaisuus.
- En itse halua tehdä testiä, mutta puoliserkkuni tuloksia olen katsonut ja todella kaukaa täytyy useimpien osumien tulla. Satojen vuosien takaa; sen verran hyvin on kaikki tutkittu eikä tarvetta epäillä kirkonkirjojen tietoja ole ollut. Vääriä isiäkään tuskin löytyy ihan toiselta puolen Suomea tai jostakin Puolasta, ainakaan kirkonkirjojen ajalta.
- Mielenkiintoani on ylläpitänyt se, että eräs kaukainen sukulainen ulkomailta otti yhteyttä. Nyt kysymys on siitä, onko hänen isänsä isä henkilö A vai tämän veli B. Hän on saanut yhteyden ja osumat henkilön A kahdelta pari sukupolvea myöhemmältä. jälkeläiseltä. Joku sitten oli tehnyt päätelmiä ilmoitettujen keskiarvolukujen perusteella ja ilmoittanut, ettei voi olla veli B. Tulokset mahtuvat myös henkilön B mahdollistavaan vaihteluväliin. Ja taustalla on heilläkin sukulaisavioliitto. Pidän itse henkilöä B todennäköisempänä mm. iän takia.
Voisi olla teoreettinen mahdollisuus päästä selville, jos olisi tulokset suvun kaikilta jäseniltä ja toisella veljeksistä olisi esim. joku harvinainen geeni, mutta monta muuta antajaa sillä geenillä voisi olla. Toisaalta sukujohto on oikea, on kumpi veli tahansa.
- Kirjassa käsitellään myös sitä, että testausfirmat ovat velvollisia luovuttamaan tietoja viranomaisille tietyissä tapauksissa, ja että ei tiedetä mitä säädöksiä tai käytäntöjä tulevaisuudessa on.
Kirja on nimensä mukaisesti "advanced".