PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Pälkjärven Nousiaiset


Eijav
09.11.19, 19:45
Onkohan kukaan selvitellyt Pälkjärven Nousiaisten alkuperää, itse olen

kiinnostunut iso-iso-isästäni Tahvo Nousiaisesta, s.28.12.1831. Nähtävästi
syntynyt Naatselässä, mutta 100% varma tästä ei voi olla, koska kirkonkir-
jat ovat ilmeisesti palaneet kirkon palossa n.1850. Ilmeisesti samaa sukupuuta löytyy lähikylien Nousiaisista lukuisia. Pälkjärven Historiakirjassa vuodelta 1963
mainitaan Pekka Nousiainen, joka tuli Naatselkään joskus 1732 paikkeilla torp-
pariksi, mutta ei tietoa mistä ja olisiko hän mahdollinen esi-isä. Tahvon vaimo
oli Riitta Tahvontytär Kilpeläinen s.20.6.1836 Pälkjärven Kurikassa. Hänenkin

tiedot päättyy tähän.
MyHeritagessa tehty DNA-testi näyttää kymmeniä osumia henkilöihin, joilla
on Nousiainen/ Nordman esi-isiä Pielavedellä, Kiuruvedellä ja mm. Iisalmessa.

Olisikohan Tahvonkin sukujuuret siellä suunnalla, tai jotenkin toisinpäin.
Sukuraamatun tiedoilla olen päässyt Tahvoon asti, iso-isä oli Antti Antinpoika
s.1896 ja hänen isänsä oli Antti Tahvonpoika.

Julle
11.11.19, 15:11
< Onkohan kukaan selvitellyt Pälkjärven Nousiaisten alkuperää, itse olen
kiinnostunut iso-iso-isästäni Tahvo Nousiaisesta, s.28.12.1831. Nähtävästi
syntynyt Naatselässä, mutta 100% varma tästä ei voi olla, koska kirkonkir-
jat ovat ilmeisesti palaneet kirkon palossa n.1850. Ilmeisesti samaa sukupuuta löytyy lähikylien Nousiaisista lukuisia. Pälkjärven Historiakirjassa vuodelta 1963
mainitaan Pekka Nousiainen, joka tuli Naatselkään joskus 1732 paikkeilla torp-
pariksi, mutta ei tietoa mistä ja olisiko hän mahdollinen esi-isä. Tahvon vaimo
oli Riitta Tahvontytär Kilpeläinen s.20.6.1836 Pälkjärven Kurikassa.

Olisikohan Tahvonkin sukujuuret siellä suunnalla, tai jotenkin toisinpäin.
Sukuraamatun tiedoilla olen päässyt Tahvoon asti, iso-isä oli Antti Antinpoika
s.1896 ja hänen isänsä oli Antti Tahvonpoika. >

Hei!

Valitettavasti minulta ei löydy kuin yksi Eerik Nousiainen, s. 22.11.1878 vihitty 19.6.1904 Helena Leskinen, s. 26.1.1886 Impilahti, k. 8.11.1910 Impilahti, kanssa.

Noita muita Nousiaisia Pielaveden, Iisalmen ja Kiuruveden suunnilta löytyisi 869 mies- ja 676 naishenkilöä, joista osa Pielaveden Vaaraslahden Nousiaisista puuttuvat. Osa on Kangasniemeltä ja Kerimäeltä. Kokonaan puuttuvat Valkjärven Nousiaiset. Eli asutussuunta oli aikanaan Viipurista vesireittejä pitkin Valkjärveltä - Kerimäelle - Kangasniemelle - Pielavedelle - Pohjanmaalle - aina Ouluun asti.

Valkjärveä, Kerimäkeä ja Kangasniemeä en ole tarkemmin tutkinut.

Tutkipa linkit: https://www.tuomas.salste.net/suku/nimi/linkit-Nousiainen~nousiainen ja sen sukunimi Info.

Vastaan kyllä Nousiaisia liittyviin kysymyksiin, jos niihin ei mene aikaa enempää kuin 15 min tai heitä löytyy rekisteristäni.

Palaillaan asiaan

Eijav
11.11.19, 21:04
Hei Julle
Kiitos vastauksestasi, opettelen vasta ekaa kertaa käyttämään tätä foorumia,
ja ihmettelen miksi osa tekstistäni ei näy. Mainitsin siinä, että DNA-osumia on kymmenittäin henkilöihin, joiden sukupuussa mainitaan Nousiaisia ja Nordmanneja Pielavedeltä, Kiuruvedeltä, Iisalmesta. Tahvon vanhemmat kiinnostaa eniten, keitä olivat. Pekka Nousiainen mainitaan siis kirjassa Pälkjärven historia v.1963. Tullut jostain Pälkjärvelle Makariin 1726, jossa aloittanut viljellä Nupposenkivi 1:stä. Seuraavan kerran mainitaan, että on

1734 kaskennut Naatselässä. Ei ole tiedossa, mistä tullut seudulle, mutta

saattaisi olla esi-isä Tahvollekkin.

Julle
11.11.19, 21:53
< Mainitsin siinä, että DNA-osumia on kymmenittäin henkilöihin, joiden sukupuussa mainitaan Nousiaisia ja Nordmanneja Pielavedeltä, Kiuruvedeltä, Iisalmesta. Tahvon vanhemmat kiinnostaa eniten, keitä olivat. Pekka Nousiainen mainitaan siis kirjassa Pälkjärven historia v.1963?. Tullut jostain Pälkjärvelle Makariin 1726, jossa aloittanut viljellä Nupposenkivi 1:stä. Seuraavan kerran mainitaan, että on 1734 kaskennut Naatselässä. Ei ole tiedossa, mistä tullut seudulle, mutta saattaisi olla esi-isä Tahvollekkin.

Näyttäisi olevan KATIHA:ssa Pälkjärvi Naatselkä. DNA-osumat voit unohtaa, näin pienellä alueella kaikki ovat kaikkien sukulaisia ja lopputulos on NOLLA.

https://katiha.xamk.fi/ Kokeile hakusanoilla Nousiainen ja Tahvo Maatselkä tai Pälkjärvi. Minulle ihan tuntematonta aluetta. Vain kirjallisilla viitteillä on merkitystä, DNA on vain harhaan johtavaa johdattelua ilman pitäviä vertailukohtia.

Kokeilemisiin

Tapani Kovalaine
11.11.19, 22:38
Pälkjärven kirkonkirjojen v. 1851 tuhoutumisen takia henkikirjojen avulla voi yrittää etsiä Tahvo Nousiaiselle vanhempia. Pikaisen katselun perusteella Staffan Nousiainen ilmestyy ensi kertaa henkikirjoihin vuonna 1849 kun hänellä oli ikää 17 vuotta. Naatselkä nro 1 talon isäntä Olli Vuojolainen oli kuollut. Ollin leski tarvitsi avukseen perheväkensä lisäksi piian, joka oli Liisa Könönen, ja rengin, joka oli Staffan Nousiainen. Kannattaa huomata, että Staffanin tulevat appivanhemmat Kurikan kylästä näyttäisivät olleen kymmenisen vuotta Ilomantsin Möhkön ruukilla. Mitään takeita ei ole, että Staffan olisi syntyperäinen pälkjärveläinen.

Digi 1172 henkikirja v. 1849, Pälkjärvi, Naatselkä: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=78785375

Pälkjärvellä oli 1800-luvun puolessa välissä kymmenisen perhettä Nousiaisia eri kylissä. Oli Risto, Juho, Erkki, Olli, jne. Rippikirjan mukaan osa Nousiaisista tykkäsi antaa sukunsa perinteen mukaisesti vanhimmille lapsille omien vanhempiensa etunimet. Tuolla perusteella olisi pitänyt löytää Pälkjärven henkikirjoista pariskunta Antti ja Liisa Nousiainen, mutta eipä löytynyt!

Eijav
12.11.19, 19:41
Kiitos Tapani vinkeistä.
Olen itsekkin löytänyt Tahvon ripillepääsymerkinnän ja vihkipäivän, ja siinä
yhteydessä on merkitty syntymäpäiväksi 28.12.1831. Vanhempia ei ole merkitty ainakaan niin, että minä ymmärtäisin. Olen ajatellut itsekkin niin, että
Tahvo on tullut jostain muualta, mutta en ole toistaiseksi löytänyt. Kaikki hänen ja Britan lapset lienen löytänyt myös Katihan kautta ja Pälkjärvellä on kymmeniä Nousiaisia kirkonkirjoissa 1850-luvun jälkeen mainittu ja kuolleista löytyy 1800- luvun alkupuolella syntyneitäkin. Heidän vanhempia ei enää tietysti löydy, kun se kirkko paloi. Riitta Kilpeläiseen en vielä ole edes kunnolla perehtynytkään, kun Tahvo on niin vaikea. Olen etsinyt tietoa jo vuoden, ja sinä aikana olen löytänyt suoraa sukupuuta yli 700 henkilöä. Nämä 1800-luvun
alkupuolella syntyneet saattavat olla hänen sisaruksiaan, mutta ei voi tietää.

Tapani Kovalaine
09.12.20, 14:29
Tahvo Nousiainen, s. 28.12.1831, taitaa olla vieläkin kysymysmerkin takainen henkilö. Hänen syntymäpaikkansa ja hänen vanhempiensa tiedot eivät ole valjenneet ainakaan tämän viestiketjun puitteissa. Ainoa johtolanka on, että Hiskin avulla ei tuollaisella päivämäärällä löydy Suomesta sopivaa Tahvoa. Jos olisi tiedossa pelkkä syntymävuosi, niin se olisi vahva merkki siitä, että Tahvo on syntynyt muualla kuin Pälkjärvellä. Tahvo voi olla au-poika kun ei ole kertaakaan patronyymiä mainittu.

Mutta entäpäs Tahvon puoliso Riitta Tahvontytär Kilpeläinen, s. 20.6.1836? Hän ei ollutkaan syntynyt Pälkjärvellä, kuten hänen kolme nuorempaa sisarustaan. Tuollaiseen tulokseen päätyy kun ryhtyy Riittaa jahtaamaan.

Riitta avioitui Pälkjärvellä 3.12.1860 Tahvo Nousiaisen kanssa. Riitta tuli Tohmajärveltä 14.1.1860 ja sieltä kun etsii, niin Riitta tuli Tohmajärven Värtsilä 3 taloon 24.1.1859 Pälkjärveltä. Jopa löytyy Pälkjärven rippikirjasta ja myös lastenkirjasta Kurikka 5 talosta löytyy koko Kilpeläisen perhe, isä Tahvo Kilpeläinen ja äiti Anna Liisa Määttänen.

Hiskin avulla löytyy helposti Nurmeksesta vihkitieto 29.9.1833 Riitan vanhemmille. Sitten löytyy syntyneiden luettelosta tiedot Riitan ja ja hänen veljensä Juhon (s. 27.6.1834) syntymäajoista. Riitta syntyi 1.5.1836 Nurmeksen Haapajärven kylässä, joka sittemmin tunnettiin Valtimon kirkonkylänä. Vuoden 1840 aikoihin Kilpeläisen perhe tuli Pälkjärvelle.

Tuollaisten löytöjen avulla pääsee kurkistelemaan Genistä eli maailmoja syleilevästä sukupuusta tietoja Kilpeläisistä ja Määttäsistä. Kyse oli oikeastaan Määtän suvusta, mutta Anna Liisasta tehtiin Pälkjärvellä Määttänen. Riitan esipolvista löytyvät myös suvut Horttanainen, Sormunen, Kortelainen, Klemettinen, Timonen, Tapaninen ja Pyykkönen. Enimmäkseen Nurmeksen sukuja, hiukan Lieksasta ja Kuhmosta.

Minkä opimme tästä? Sen että Riitalle oli muuttojen yhteydessä päätynyt syntymäajaksi 20.6.1836 ja tuo Pälkjärven tieto oli virheellinen. Tahvo Nousiaisen syntymäaika 28.12.1831 voi siis olla oikeaa tai väärää tietoa.

Digikuva 54 Pälkjärvi, Kurikka 5, lastenkirja: https://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/palkjarvi/lastenkirja_1851-1860_mko130-133/54.htm

Tapani Kovalaine
10.12.20, 12:38
Hyvin vahvasti Pohjanmaalle levinneen Sursill -suvun jälkeläisiä löytyy myös itäisestä Suomesta ja myös Pälkjärveltä. Tässä yksi esimerkki:

Antti Antinpoika Nousiainen .. isä Antti s. 12.4.1861 Pälkjärvi .. isän äiti Riitta Tahvontytär Kilpeläinen s. 1.5.1836 Nurmes / Valtimo .. Tahvo Kilpeläinen s. 1.1.1810 Nurmes .. Juho Ollinpoika Kilpeläinen s. 4.2.1768 .. Elin Horttanainen s. 7.5.1745 .. Lauri Horttanainen s. 1713 Lieksa .. Klaara Ahlholm s. 1685 Lieksa .. Antti Ahlholm s. 1656 Oulu .. Brahean (Lieksan) kaupungin pormestari Hentik Ahlholm s. 1627 Ii .. Henrik Limingius - Corvinus - Ahlholm s. 1590 Liminka .. Kristina Eriksson (Sursill) s. 1565 Uumaja .. Magdalena Sursill s. 1528 Uumaja .. Erik Ångerman (Sursill) s. 1490 Uumaja.

Pitääkö tuo edellä hahmoteltu 14 sukupolven sukuketju paikkansa, on asia, joka selviää vasta tutkimalla ketjun tietojen pätevyys.

Eijav
13.12.20, 21:50
Hei Tapani
Kiva kun jotain uutta tietoa löytyy Nousiaisten saralta, itse en nyt
olekkaan kerennyt hirveästi asiaan perehtyä muuttokiireiden vuoksi,
mutta tuo Sursill- suku tulee vastaan myös mummoni Helmi Nousiaisen puolelta. Tässä menee vielä hetki, ennenkuin muuttokaaos on selvitetty,
sain sentään netin nyt toimimaan, ehkäpä joulun jälkeen voin taas paremmin
aktivoitua sukujuttuihin,
Kiitos Tapani