PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Vart är mormors släkt i Finland? (Missä isoäitisi sukulaiset/perheesi ovat Suomi?)


Björkström
07.11.19, 13:32
HJÄLP SÖKES!?Vart finns min mormors släkt i Finland? OLE HYVÄ JA AUTA! Missä isoäitini sukulaiset/sukulaiset ovat Suomessa sukunimellä: Vartiainen?

Behöver hjälp med att spåra två av min mormors bröder i Finland, Jag har hört att deras namn förmodligen var: Risto Vartiainen och Raimo Vartiainen. Min mormor Jenny Maria hette som flicka: Jenny Maria Vartiainen (Hennes flicknamn som ogift!) Hon föddes: 26 Februari 1912 i Lappee församling, Södra Karelen, Finland. Hon gifte sig i Finland med Gustaf Ivar Björkström, Efter att mormor blev änka första gången då flyttade hon med barnen till Sverige där hon gifte om sig.

Efter giftermålet i Sverige fick hon efternamnet Olsson, hon gick bort 30 oktober 2005 i Bräcke, Hunge, Jämtlands län, Sverige där hon bodde i stort sett ända från att hon kom till Sverige ca. 1944. Min mormor gifte sig första gången med min morfar Gustaf Ivar Björkström (Född: 8 Juni 1904, Död: 21 Maj 1942), Vigseln skedde i Finland den: 26 maj 1934, de vigdes i Pernå (Pernaja) församling, Borgå, Finland. De bosatte sig under många år i Pernå, men de flyttade enligt vad jag fått fram i arkiven till till Helsingfors den 1932-12-25.

Det jag behöver hjälp med är att finna information kring min mormor Jenny Marias härkomst och familj, Det enda jag känner till är att hon skulle ha två bröder som hette: Raimo Vartiainen och Risto Vartiainen, När det var födda eller när de dog har jag ingen aning om och det är detta jag behöver hjälp av er erfarna släktforskare med tillgång till arkiv och information i Finland med att hjälpa mig med då jag verkligen har kört fast i min släktforskning speciellt rörande släkt/familjen på min mormors sida bakåt i tiden! Varmt tack på förhand!
__________________________________________________ __________________________________________________ __________________________________________________ _______________________

OLE HYVÄ JA AUTA! Tarvitsen apua isoäitini veljeni jäljittämisessä Suomessa, olen kuullut, että heidän nimensä todennäköisesti olivat: Risto Vartiainen ja Raimo Vartiainen. Isoäidini Jenny Maria nimettiin tyttöksi: Jenny Maria Vartiainen (hänen tyttönimensä naimattomana!) [B]Hän syntyi: 26. helmikuuta 1912 Lappee seurakunta, Etelä-Karjalassa, Suomi. Hän avioitui Gustaf Ivar Björkström kanssa. Kun isoäiti tuli leskeksi, muutti hän ensimmäisen kerran lasten kanssa Ruotsiin, missä hän avioitui uudelleen.

Avioliiton jälkeen Ruotsissa hänelle annettiin sukunimi Olsson, hän kuoli 30. lokakuuta 2005 Bräcke/Hunge Jämtland läänissä, Ruotsissa, missä hän asui melkein niin kauan kuin tuli Ruotsiin. 1944. Isoäitini avioitui isoisäni Gustaf Ivar Björkström kanssa (syntynyt: 8. kesäkuuta 1904, kuollut 21. toukokuuta 1942). Avioliitot pidettiin Suomessa: 26. toukokuuta 1934, heidät vihittiin Pernå (Pernaja) seurakuntaan, Porvoo, Suomi. He asuivat Pernå monien vuosien ajan, mutta sen perusteella, mitä löysin Internet-arkistoista, he muuttivat Helsinkiin noin 1932-12-25. He saivat kolme tytärtä, tytär # 1: Anita Elisabeth (syntynyt: 1936, adoptoitiin isoäitini perheenjäsenelle ja sai sukunimen: Blomqvist ja pysyi Suomessa), tytär # 2: Brita Maria syntyi: 1938 ja muutti isoäiti Ruotsiin ja tytär #3: Pia (Pirjo) Anneli, syntynyt: 1942 ja muutti isoäidin kanssa Ruotsiin noin 1943/44.

Tarvitsen apua löytääkseni tietoja isoäitini Jenny Marian esi-isästä ja perheestä. Ainoa mitä tiedän on, että hänellä olisi kaksi veljeä nimeltään: Raimo Vartiainen ja Risto Vartiainen, kun se syntyi tai kun he kuolivat Minulla ei ole aavistustakaan, ja tarvitsen tämän kokeneelta sukututkijalta apua, jolla on pääsy arkistoihin ja tietoihin Suomi auttaa minua, kun todella takertuin sukututkimukseeni, etenkin isoäitini puolelta peräisin olevaan sukututkimukseen/perheeseen ajallaan! Lämmin kiitos etukäteen! (Olen pahoillani, jos suomi/suomi-käännösni on kielioppisesti, mutta toivon, että ymmärrät kaikki viestini merkityksen!?
__________________________________________________ __________________________________________________ __________________________________________________ _______________________

Need help tracking down two of my grandmother's brothers in Finland, I've heard that their names probably were: Risto Vartiainen and Raimo Vartiainen. My grandmother Jenny Maria was named as a girl: Jenny Maria Vartiainen (Her maiden name as unmarried!) She was born: February 26, 1912 in Lappee parish, South Karelia, Finland. She married Gustaf Ivar Björkström in Finland. After her grandmother became a widow the first time she moved with the children to Sweden where she remarried.

After the marriage in Sweden, she was given the surname Olsson, she passed away on October 30, 2005 in Bräcke, Hunge, Jämtland County, Sweden where she lived for almost as long as she came to Sweden approx. 1944. My grandmother first married my grandfather Gustaf Ivar Björkström, (Born: June 8, 1904, Died: May 21, 1942), Marriage took place in Finland on: May 26 1934, they were consecrated in the Pernå (Pernaja) parish, Porvoo, Finland. They settled in Pernå for many years, but according to what I found in the internetarchives, they moved to Helsinki on about 1932-12-25. They got Three daughters, Daughter #1: Anita Elisabeth (Born: 1936, Was Adopted to my grandmothers family-side and did get the surname: Blomqvist and stayed in Finland), Daughter #2: Brita Maria was born: 1938 and moved with grandmother to Sweden and daughter #3: Pia (Pirjo) Anneli, Born: 1942 and moved also with grandmother to Sweden in about 1943/44.

What I need help with is finding information about my grandmother Jenny Maria's ancestry and family. The only thing I know is that she would have two brothers: Raimo Vartiainen and Risto Vartiainen, When It Was Born or When They Died I Have No clue and this is what I need help from your experienced genealogist with access to archives and information in Finland to help me with when I really got stuck in my genealogy especially concerning the genealogy/family on my grandmother's side back in time! Warm thanks in advance! (I´m sorry if my finnish/Finlandian translation is grammatically incorrect, but I hope you all understand the meaning of my message!?
__________________________________________________ __________________________________________________ __________________________________________________ ________________

tkukkonen
07.11.19, 15:17
Jag har tittat på några listor.
- vigda i Lappee (församlingsmedlemmar) 1911-1912 (senare finns inte på nätet)
- in- och utflyttade 1910-1912
- vigda i Lappeenranta (Villmanstrand stad) 1912

och har funnit inga Vartiainen.

Vartiainen är ovanlig, åtminstone är inte ursprunglig i Lappee.
Sökmaskinen hiski finner absolut ingen Vartiainen före 1864.

Tyvärr de födda finns tillgängliga i nätet bara till Januari 1912.

Tuula Cu
07.11.19, 16:07
Jag tror att många av oss har försökt att hitta trådar för din mormor Jenny Vartiainen, men troligen har alla "genvägar" kollats redan.

Det säkrast att du tar vägen som vi vanligen måste ta i Finland, om vi inte vet närmare om våra släktingar:

Beställ ett ämbetsbetyg (virkatodistus sukututkimusta varten) från församlingen. Nuförtiden görs alla Lappeetraktens släktutredningar i Kouvola:
keskusrekisteri.kouvola*evl.fi
Här https://www.lappeenrannanseurakunnat.fi/info-ja-asiointi/sukututkimus finns också möjlighet att beställa med Sähköinen lomake.

Då du beställer, måste du bifoga Täytetty rekisteriseloste och berätta varför och hur du vill benyttja detta information i din släktforskning.

Betyget kostar 30 euro per en halftimme plus 15 euro per varje extra halftimme. Och det tar sin tid, tyvärr, beroende på situationen i den här församlingen (från en månad till några år)

En genväg finns till, att bläddra genom året 1913 mantalsbok och från denna sida 4368 Viipurin läänin henkikirjat - Henkikirja 1913-1913 (Vi:361), jakso 298, sivu 4368: LAPPEE, Airikkala; Kansallisarkisto: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=73893808 till slutet, sida 4687 . Lägg märke till, att familjen Vartiainen som kan vara din, måste ha åtminstone en kvinnlig minderårig (fjärde kolumnen till höger, Yli- tai alaikäisiä Naisia). Också följande mantalsböcker kan kollas, på nätet sist av året 1918.

Vartiainen är ett stort släkt och de flesta kommer från övre Savolax eller Norra Karelen tror jag. Du skulle också kolla om Raimo och Risto Vartiainen verkligen var Jennys bröder, då Raimo och Risto är båda namn som människor brukar ha bara på och efter 1930-talet. Kunde de vara brorsöner i stället?

MVH Tuula K

Björkström
07.11.19, 18:05
Jag tror att många av oss har försökt att hitta trådar för din mormor Jenny Vartiainen, men troligen har alla "genvägar" kollats redan.

Det säkrast att du tar vägen som vi vanligen måste ta i Finland, om vi inte vet närmare om våra släktingar:

Beställ ett ämbetsbetyg (virkatodistus sukututkimusta varten) från församlingen. Nuförtiden görs alla Lappeetraktens släktutredningar i Kouvola:
keskusrekisteri.kouvola*evl.fi
Här https://www.lappeenrannanseurakunnat.fi/info-ja-asiointi/sukututkimus finns också möjlighet att beställa med Sähköinen lomake.

Då du beställer, måste du bifoga Täytetty rekisteriseloste och berätta varför och hur du vill benyttja detta information i din släktforskning.

Betyget kostar 30 euro per en halftimme plus 15 euro per varje extra halftimme. Och det tar sin tid, tyvärr, beroende på situationen i den här församlingen (från en månad till några år)

En genväg finns till, att bläddra genom året 1913 mantalsbok och från denna sida 4368 Viipurin läänin henkikirjat - Henkikirja 1913-1913 (Vi:361), jakso 298, sivu 4368: LAPPEE, Airikkala; Kansallisarkisto: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=73893808 till slutet, sida 4687 . Lägg märke till, att familjen Vartiainen som kan vara din, måste ha åtminstone en kvinnlig minderårig (fjärde kolumnen till höger, Yli- tai alaikäisiä Naisia). Också följande mantalsböcker kan kollas, på nätet sist av året 1918.

Vartiainen är ett stort släkt och de flesta kommer från övre Savolax eller Norra Karelen tror jag. Du skulle också kolla om Raimo och Risto Vartiainen verkligen var Jennys bröder, då Raimo och Risto är båda namn som människor brukar ha bara på och efter 1930-talet. Kunde de vara brorsöner i stället? MVH Tuula K

Hej Tuula! Varmt tack för ditt skyndsamma svar på mina frågor! Jag vet att jag ställt mina frågor på detta forum ett par gånger tidigare och jag har varit lika tacksam för varje svar jag erhållit, Dessvärre tror jag inte det är någon lösning för mig att använda mig av de betalarkiv som tar över 30 Euro/30 minuters söktid för att på så vis finna information, detta då dom inte kunde uppskatta slutliga kostnader för att få fram just min information? Kunde bli allt emellan 100 Euro och i princip hur mycket mer oändligt som helst! Lite rysk roulett med ekonomin med andra ord, och detta är jag inte beredd att riskera!

Men jag fick idag ett par andra sökträffar i mitt släktträd hos Ancestry.com där jag fick fram följande information som jag är osäker på om dessa är korrekta, men kanske värda att undersöka vidare? Dessa är dock sökträffar som kommer på min mormors föräldrar och efterföljande släktled, Vad tror ni om detta!?

SLÄKTTRÄD 1: Pentikainen Familia, Ägare: George TH Shaw, Släktforskningssida: Ancestry.com
Vaino Vartiainen, Född: 24 juli 1906, Finland.
Far: Samuel (Samuli) Antinpoika Vartiainen, Född: 1874, Död: 1928.
Mor: Maria Vilhelmiina Pentikainen, Född: 1881, Död: 1948.
Maka: Toini Helvi Kyllikki Vartiainen, Född: 1909, Död: -
Barn #1: Raili Kyllikki, Född: 1928, Död: -
Barn #2: Raimo Ensio Vartiainen, Född: 1931, Död: 1969

SLÄKTTRÄD 2: Turunen Family Tree, Ägare: Helppo, Släktforskningssida: Ancestry.com
Matti Matinpoika Vartiainen, Född: 1713 i Riistavesi Finland. Död: 17 Mars 1789, Riistavesi Finland.

SLÄKTTRÄD 3: Puu 2018-02-11, Ägare: Hannu Jalkanen, Släktforskningssida: Ancestry.com
Maria Juhanantytär Född: Okänt Död: Okänt.
Make: Eero Vartiainen, Född: 1875, Död: 1940.
Barn: 2, Privat.

SLÄKTTRÄD 4: Onni Jalmari Murtomäen sukupuu, Ägare: Onni Murtomäki, Släktforskningssida: Ancestry.com
Maria Hukka, Född: 9 Januari 1885, Död: 10 Maj 1952.
Far: Juhana Hukka, Född: 1846, Död: 1894. Mor: Privat.
Make: Eero Vartiainen, Född: 1875, Död: 1940.
Barn: Veikko Antero, Född: 1904, Död: 1981.

Björkström
07.11.19, 18:07
Jag tror att många av oss har försökt att hitta trådar för din mormor Jenny Vartiainen, men troligen har alla "genvägar" kollats redan.

Det säkrast att du tar vägen som vi vanligen måste ta i Finland, om vi inte vet närmare om våra släktingar:

Beställ ett ämbetsbetyg (virkatodistus sukututkimusta varten) från församlingen. Nuförtiden görs alla Lappeetraktens släktutredningar i Kouvola:
keskusrekisteri.kouvola*evl.fi
Här https://www.lappeenrannanseurakunnat.fi/info-ja-asiointi/sukututkimus finns också möjlighet att beställa med Sähköinen lomake.

Då du beställer, måste du bifoga Täytetty rekisteriseloste och berätta varför och hur du vill benyttja detta information i din släktforskning.

Betyget kostar 30 euro per en halftimme plus 15 euro per varje extra halftimme. Och det tar sin tid, tyvärr, beroende på situationen i den här församlingen (från en månad till några år)

En genväg finns till, att bläddra genom året 1913 mantalsbok och från denna sida 4368 Viipurin läänin henkikirjat - Henkikirja 1913-1913 (Vi:361), jakso 298, sivu 4368: LAPPEE, Airikkala; Kansallisarkisto: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=73893808 till slutet, sida 4687 . Lägg märke till, att familjen Vartiainen som kan vara din, måste ha åtminstone en kvinnlig minderårig (fjärde kolumnen till höger, Yli- tai alaikäisiä Naisia). Också följande mantalsböcker kan kollas, på nätet sist av året 1918.

Vartiainen är ett stort släkt och de flesta kommer från övre Savolax eller Norra Karelen tror jag. Du skulle också kolla om Raimo och Risto Vartiainen verkligen var Jennys bröder, då Raimo och Risto är båda namn som människor brukar ha bara på och efter 1930-talet. Kunde de vara brorsöner i stället? MVH Tuula K

Hej Tuula Cu! Varmt tack för ditt skyndsamma svar på mina frågor! Jag vet att jag ställt mina frågor på detta forum ett par gånger tidigare och jag har varit lika tacksam för varje svar jag erhållit, Dessvärre tror jag inte det är någon lösning för mig att använda mig av de betalarkiv som tar över 30 Euro/30 minuters söktid för att på så vis finna information, detta då dom inte kunde uppskatta slutliga kostnader för att få fram just min information? Kunde bli allt emellan 100 Euro och i princip hur mycket mer oändligt som helst! Lite "rysk roulett med ekonomin", och detta är jag och familjen inte beredd att riskera!

Men jag fick idag ett par andra sökträffar i mitt släktträd hos Ancestry.com där jag fick fram följande information som jag är osäker på om dessa är korrekta, men kanske värda att undersöka vidare? Dessa är dock sökträffar som kommer på min mormors föräldrar och efterföljande släktled, Vad tror ni om detta!?

SLÄKTTRÄD 1: Pentikainen Familia, Ägare: George TH Shaw, Släktforskningssida: Ancestry.com
Vaino Vartiainen, Född: 24 juli 1906, Finland.
Far: Samuel (Samuli) Antinpoika Vartiainen, Född: 1874, Död: 1928.
Mor: Maria Vilhelmiina Pentikainen, Född: 1881, Död: 1948.
Maka: Toini Helvi Kyllikki Vartiainen, Född: 1909, Död: -
Barn #1: Raili Kyllikki, Född: 1928, Död: -
Barn #2: Raimo Ensio Vartiainen, Född: 1931, Död: 1969

SLÄKTTRÄD 2: Turunen Family Tree, Ägare: Helppo, Släktforskningssida: Ancestry.com
Matti Matinpoika Vartiainen, Född: 1713 i Riistavesi Finland. Död: 17 Mars 1789, Riistavesi Finland.

SLÄKTTRÄD 3: Puu 2018-02-11, Ägare: Hannu Jalkanen, Släktforskningssida: Ancestry.com
Maria Juhanantytär Född: Okänt Död: Okänt.
Make: Eero Vartiainen, Född: 1875, Död: 1940.
Barn: 2, Privat.

SLÄKTTRÄD 4: Onni Jalmari Murtomäen sukupuu, Ägare: Onni Murtomäki, Släktforskningssida: Ancestry.com
Maria Hukka, Född: 9 Januari 1885, Död: 10 Maj 1952.
Far: Juhana Hukka, Född: 1846, Död: 1894. Mor: Privat.
Make: Eero Vartiainen, Född: 1875, Död: 1940.
Barn: Veikko Antero, Född: 1904, Död: 1981.

Björkström
07.11.19, 18:55
Jag har tittat på några listor.
- vigda i Lappee (församlingsmedlemmar) 1911-1912 (senare finns inte på nätet)
- in- och utflyttade 1910-1912
- vigda i Lappeenranta (Villmanstrand stad) 1912
och har funnit inga Vartiainen.
Vartiainen är ovanlig, åtminstone är inte ursprunglig i Lappee.
Sökmaskinen hiski finner absolut ingen Vartiainen före 1864.
Tyvärr de födda finns tillgängliga i nätet bara till Januari 1912.

Hej Timo Kukkonen! Tack för ditt snabba svar på mina frågor, Jag är ganska övertygad och säker på att min mormor är född i Lappee, Detta står det i de dokument som en annan i mitt släktträd lyckades finna i de finska arkiven innan hon gav upp detta med släktforskningen! Men som lite information kan jag visa följande släktinformation på min mormor:

Min mormor: Jenny Maria Vartiainen, Född: 26 September 1912 Lappee församling (Lappeenranta, Willmanstrand) Hon flyttade senare till Helsingfors den: 1932-12-25. Jobbade som tjänarinna hos familjen Hjelm, Lovisagatan 2 i Helsingfors, Min morfar hette: Gustaf Ivar Björkström, Född: 1904-06-06. Död: 1942-05-21. Födelseort: Pernå (Pernaja) Han jobbade som vaktmästare och chaufför i Helsingfors. Mormor och morfar gifte sig i Helsingfors den: 26 maj 1934, efter morfars död 1942 skickade mormor sina döttrar till Sverige med den omtalade fortsättningskrigets barntransporter som organiserades av Finska och Svenska Barnförflyttningskommitén i Helsingfors.

Mormor flyttade efter till Sverige några år senare när finska myndigheter inte vill organisera återbördandet av alla de finska krigsbarn som skickats iväg till Sverige, Mormor och döttrar blev sedan kvar i Sverige. Min mormor dog: 2005-10-30 i Bodsjö Sidsjö, Jämtlands län, Sverige. Mormor fick 4 barn, Anita, Brita, Pia och Charlie. De tre döttrarna är födda i Finland, yngsta sonen född i Sverige med svenska maken, Äldsta dottern Anita Elisabeth blev adopterad av någon finsk släkting på mormors sida och hon erhöll namnet: Anita Elisabeth Blomqvist, Har även hittat ett dokument som jag glömt tidigare men som jag hittade idag som jag tidigare fick ifrån en finsk släkting i Finland som heter: Greger Nyström som bor i Mörskom Finland även han ägnar sig åt släktforskning och han är nära släkt på min mammas och då även på morfars släktsida (Björkström). Tyvärr har jag inga uppgifter om min mormors släktsida!? Där finns dessvärre ingen information för mig och hur jag än letar så hittar jag absolut ingenting som kan passa in på min mormor och hennes släktsida!? Därför fortsätter jag med jämna mellanrum att lägga ut efterlysningar i hopp om att någon hjälpsam medlem kanske om möjligt hittat information, eller vet någon som har information om min mormors släktsida!? :confused::confused::confused:

TapioH
08.11.19, 12:30
Hej,

"Min mormor: Jenny Maria Vartiainen, Född: 26 September 1912 Lappee församling (Lappeenranta, Willmanstrand) Hon flyttade senare till Helsingfors den: 1932-12-25. Jobbade som tjänarinna hos familjen Hjelm, Lovisagatan 2 i Helsingfors,"...

Är det September eller February? Varifrån kommer informationen på födelse i Lappee församling år 1912? Är det säkert att släktnamnet redan då var Vartiainen? Om det finns en dokument, kan du bifoga den, tack?

MvH TapioH

KKujansuu
08.11.19, 19:39
Hej. Jag bläddrade genom Lappee mantalsboken för år 1930 och hittade en möjlig familj:

https://photos.app.goo.gl/S2cgTKHNfps7ZXrr5

Här är en Jenny Vartiainen, född i 1912, med mor Ulla och bror Gunnar och hans hustru Hilma. Enligt tidigare kyrkoböcker var modern Ulla Greta Kristiina Suni, född 14 juli 1878 i Savitaipale. Hennes man var garvaren Albinus Vartiainen, född 10 januari 1872 i Nilsiä. De bodde i Laihala by i Lappee. Albinus dog cirka 1918-1919 eftersom 1918 mantalsbok är den sista med Albinus: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=77290536

Statistikcentralens arkiv visar att Ulla dog i 1957 och Gunnar i 1965:
- http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=83598514
- http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=83625924

Vad tycker du?

mvh
Kari

Björkström
08.11.19, 22:30
Hej. Jag bläddrade genom Lappee mantalsboken för år 1930 och hittade en möjlig familj:
https://photos.app.goo.gl/S2cgTKHNfps7ZXrr5
Här är en Jenny Vartiainen, född i 1912, med mor Ulla och bror Gunnar och hans hustru Hilma. Enligt tidigare kyrkoböcker var modern Ulla Greta Kristiina Suni, född 14 juli 1878 i Savitaipale. Hennes man var garvaren Albinus Vartiainen, född 10 januari 1872 i Nilsiä. De bodde i Laihala by i Lappee. Albinus dog cirka 1918-1919 eftersom 1918 mantalsbok är den sista med Albinus: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=77290536
Statistikcentralens arkiv visar att Ulla dog i 1957 och Gunnar i 1965:
- http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=83598514
- http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=83625924
Vad tycker du? Mvh. Kari

Hej Kari! :) Om du bara kunde föreställa dig den enorma lycka jag känner nu över att du hittat min gammelmormor och gammelmorfar, det vill säga, min mormors föräldrar i Finland! som vi inte haft någon som helst vetskap om under alla dessa år, Inte nog med detta, du lyckades även hitta information om mormors bror Gunnar Vartiainen med hustrun Hilma! Även dessa har varit okända för oss under alla dessa år! Jag kan verkligen inte beskriva hur tacksam och glad jag är just nu och jag ser med spänning fram emot ifall jag kommer att få några träffar på ytterligare släktingar på min mormors släktsida nu efter att jag skrivit in dessa i mitt släktträd hos Ancestry.com, Jag kommer även att ringa min gamle mamma i helgen och berätta för henne om dessa fantastiska släktfynd som du hittat och jag vet hon kommer att bli överlycklig då hon inte han med att återse dem innan de gick bort och hon var så liten då hon flyttade till Sverige under kriget. Om du skulle finna ytterligare information så får du mer än gärna höra av dig till mig! Än en gång ett stort varm tack och trevlig helg!
MVH: Tony Björkström med familj, Sverige.

Björkström
08.11.19, 22:55
Hej,
"Min mormor: Jenny Maria Vartiainen, Född: 26 September 1912 Lappee församling (Lappeenranta, Willmanstrand) Hon flyttade senare till Helsingfors den: 1932-12-25. Jobbade som tjänarinna hos familjen Hjelm, Lovisagatan 2 i Helsingfors,"...
Är det September eller February? Varifrån kommer informationen på födelse i Lappee församling år 1912? Är det säkert att släktnamnet redan då var Vartiainen? Om det finns en dokument, kan du bifoga den, tack?
MvH TapioH

Hej Tapio! Jo, de uppgifter jag tidigare antecknat och delgett på detta forum om födelsedata på mina kända släktingar stämmer till 100%, där råder inga konstigheter eller frågetecken! Med andra ord så är min mormor Jenny Maria född den: 26 September 1912, Föddes: Lappee kommun. Min mormors mamma: Ulla Greta Kristiina Suni, Född: 14 Juli 1878 i byn: Savitaipale, Lappee kommun, och min mormors pappa hette: Albinus Vartiainen, Född: 10 Januari 1872, Föddes i byn: Nilsiä, Död: Omkring år: 1918/1919, Han bodde i: Laihala i Lappee kommun. Dessutom min mormor hade en bror som hette: Gunnar Vartiainen som var gift, hans hustru hette: Hilma, När hon var född/död har jag ingen information om, men hennes make Gunnar föddes: ? Död: 1965. All denna information har jag dessutom fått bekräftat via de dokument ifrån Mantalböcker ifrån Folkbokföringen i Lappee kommun som medlemmen: Kari Kujansuu varit otroligt vänlig att leta upp åt mig i arkiven! Stort tack även till honom!

Hoppas dessa nya uppgifter även kanske kan vara till hjälp ifall ni kanske har möjlighet att hjälpa mig med ytterligare information om släktingar aoch familjemedlemmar på min mormors släktsida som jag inte lyckats hitta!? Önskar er alla en riktigt trevlig helg! Än en gång stort tack till er alla!

MVH: Tony Björkström med familj, Sverige. :)

Otso Havu
09.11.19, 05:59
Jag hittade familjen i kommunionsboken 1900 1909 i Lappee, sidan 1729, bild 478. Där är ett barn Gunnar,, fött ca. 16 8 1905. Gifta 26 12 1902 eller 1903 .Dopboken sökt i augusti åren 1905,-8 -9, ej funnen. Vigselboken : g 26 12 1902, sidan 51.
I Nilsiä Albinus är född till Urbanus W.

Olarra
09.11.19, 09:31
Jag hittade familjen i kommunionsboken 1900 1909 i Lappee, sidan 1729, bild 478. Där är ett barn Gunnar,, fött ca. 16 8 1905. Gifta 26 12 1902 eller 1903 .Dopboken sökt i augusti åren 1905,-8 -9, ej funnen. Vigselboken : g 26 12 1902, sidan 51.
I Nilsiä Albinus är född till Urbanus W.

Modern till Urbanus var Greta Stina Hollender från Nilsiä Keyritty. Om släkten Hollender i Finland se denna artikkeln från tabel 11.

https://www.genealogia.fi/genos-old/63/63_1.htm

Tapani Kovalaine
09.11.19, 13:34
Modern till Urbanus var Greta Stina Hollender från Nilsiä Keyritty. Om släkten Hollender i Finland se denna artikkeln från tabel 11.

https://www.genealogia.fi/genos-old/63/63_1.htm
Hiski, Nilsiä:
*29.4.1847 12.6.1847 Haluna 10 B. Ol. Vartiainen Stin Savolainen 43 Urbanus
*6.12.1861 19.1.1862 Haluna 10 B:s Herman Wartiainen Greta Stina Hollender 26 Urbanus

Tapani Kovalaine
09.11.19, 14:35
Digi 43 BB I 1860-1873 Nilsiä, Haluna 10, Urbanus Vartiainen (f. 29.4.1847) & Greta Martikainen, son Albinus:
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=27888317

Digi 60 BB 1850-1860 Nilsiä, Haluna 10: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=9320811

Tapani Kovalaine
09.11.19, 18:08
Jag hittade familjen i kommunionsboken 1900 1909 i Lappee, sidan 1729, bild 478. Där är ett barn Gunnar,, fött ca. 16 8 1905. Gifta 26 12 1902 eller 1903 .Dopboken sökt i augusti åren 1905,-8 -9, ej funnen. Vigselboken : g 26 12 1902, sidan 51.
I Nilsiä Albinus är född till Urbanus W.
Gunnar Albinusson Vartiainen, f. 18.8.1903 Lappee, Hartikkala. Dopboken 1903 sidan 35. Digi 18 / SSHY, endast för SSHY medlemmar: https://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=21722&pnum=18

Albinus Vartiainen f. 19.11.1872 Nilsiä Haluna 10 ... Urbanus 29.4.1847 Nilsiä Haluna 10 ... Olof 12.5.1796 Kuopio Murue ... Olof Vartiainen 29.7.1769 Kuopio Vestinniemi ... Petter Vartiainen 26.7.1737 Kuopio Vestinniemi ... Olof Olofsson Vartiainen f. 1699, d. 21.7.1763 Kuopio Vestinniemi

Olarra
09.11.19, 18:22
Tack Tapani för korrigering, hade fel Urbanus som far till Albinus :( .

Tapani Kovalaine
09.11.19, 21:16
Etelä-Saimaa 17.05.1927 Lappee församling, äktenskaplysning:

Gunnar Vartiainen ja Hilma Hongisto

https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1522089?term=Vartiainen%20ja%20Hilma%20Hongisto&page=4

Björkström
10.11.19, 20:11
Tack Tapani för korrigering, hade fel Urbanus som far till Albinus :( .

Hej Olavi Arra! Tack för ditt svar och din korrigering/rättelse, Men för att undvika att göra mig totalt förvirrad, :D:;) Vilken information är det då som gäller rörande min släkt på mormor Jenny Maria Olsson (Född Vartiainen, Gift: Björkström)

Vänlig hälsning: Tony Björkström, Sverige. :)

Anssi K.
10.11.19, 21:23
Ulla Greta Kristina Sunis fader är Tuomas Tuomaanpoika Suni och moder heter Eeva Sofia Taavintytär (Davidsdotter).

Tuomas är född 21.12.1848 och Eeva Sofia 10.1.1852.

Familjen flyttat till Lappee från Savitaipale i slutet av 1885: http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/lappee/muuttaneet_1880-1885_mko10/16.htm

Tuomas (Thomas) och Eeva (Eva) levde i Jokeinmaa by i Savitaipale före dom flyttat till Lappee (huset nummer 11 heter Suni hemman).

Mantalslängd 1885: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=24570834 (http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=24570834)
Mantalslängd 1884: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=73461666

Leo K
12.11.19, 11:10
Kyrkböckerna i Savitaipale har brunnit 1918 och sålunda kan inte utnyttjas.
Andnra källor bör alttså användanas. Anssi Kuukka känner väl till sådana källor.
Det lönar sig för dej att kontackt Anssi.

Här vad jag hittat on Sunis släkten i GENI-forskning:
https://www.geni.com/people/Tuomas-Suni/6000000078006576263?through=6000000078006011491

Namnen är översatta till finska ty Savitaipale är ett helt finskspråkigt område.

På svenska:SUNI
Thomas Thomasson f.1848
Thomas Thomasson 1814
Thomas Jacobsson 1781
Jacob Thomasson 1748
Thomas Thomasson 1709
Thomas Mårtensson 1685

Mvh Leo.