PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Jalasjärvi Majalainen Juvonen


tubike
03.11.19, 13:50
Hiski/Virtain srk:n vihityissä on tietue, joka kuuluu Kurikan srk:aan:

* 1.1.1693 Majalaises måg Anders Anderss. (alkup. teksti: ibid.{AUTMUUN}) Sophia Larsd:r

Ko. tieto on peräisin täältä:

Kurikan seurakunta > Kurikan seurakunnan arkisto > Syntyneiden ja kastettujen luettelot > Syntyneiden ja kastettujen luettelo 1685-1724 (IC:1)
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=7613524 j. 76, oikealla puolella ylimpänä.

Kurikan kirkossa/kappelissa kävi myös Jalasjärvellä asuvia, kuten tästäkin tiedosta ilmenee. Omaa pappiakaan ei heillä vielä ollut.

Mahtaako tuo vihkimistieto olla jo mustissa kirjoissa väärässä seurakunnassa? Kiinnostaisi tietää...

Tuija K.

Juha
03.11.19, 17:11
Tieto on vain vahingossa laitettu HisKissä väärään kohtaan.


Kannattaa tehdä korjaus klikkaamalla sitä pientä suurennuslasia rivin edessä ja kirjaamalla tuo edellä kirjoittamasi sinne.



Juha

tubike
03.11.19, 18:01
Joo, laitan sinne korjauspyynnön, mutta yleensä niitä ei ole kuitenkaan korjattu. Tämä olisi kyllä aiheellista siirtää.

Ilmoitin tällä foorumilla siksi, että Juvosen isännän on joissakin sukupuissa tulkittu olleen Ilmajoella v. 1692 vihitty Antti Kärki, jonka morsian myös oli Majan tyttöjä. Virtain Hiski-tiedothan eivät näy, jos tutkitaan vain Etelä-Pohjanmaan aluetta.

Juha
03.11.19, 18:10
Ei niitä korjata, vaan ne korjaukset näkyvät nimenomaan suoraan siellä HisKissä. Se suurennuslasi muuttuu punaiseksi, kun joku tekee korjauksen.



Juha

tubike
03.11.19, 18:23
Olen aina laittanut ruksin kohtaan "Virheilmoitus / tietokannan korjauspyyntö". Jos ei koskaan korjata, voisi varmaan ottaa tuon tekstin jälkiosan pois...

Julle
04.11.19, 10:33
< Ei niitä korjata, vaan ne korjaukset näkyvät nimenomaan suoraan siellä HisKissä. Se suurennuslasi muuttuu punaiseksi, kun joku tekee korjauksen. >

Seuraus on, että haku antaa vääriä tietoja, koska tiedot eivät kuvaa todellisuutta ja kysyjä ei löydä etsimäänsä ja tekee vääriä johtopäätöksiä. Silti HisKi on vielä hyvä hakuväline. Eniten kopiointivirheitä näyttää olevan vuosien vaihteen kirjauksissa ja BK näyttää paljastavan jopa peräkkäisten lapsien tallennusvirheet, joita osin on myös alkuperäisissä SSHY:n kopioissa.

Tarkistamaan tottunut

Juha
04.11.19, 10:37
Alusta lähtien on yritetty kertoa, että HisKi on apuväline!


Juha

tubike
04.11.19, 11:01
Alusta lähtien on yritetty kertoa, että HisKi on apuväline!


Näin on, ilman muuta. Tämäkin virhe löytyi kun tarkistin tietoja laajemman alueen (Länsi-Suomen) haulla, seuraavaksi olisin tarkistanut kaikki tiedot.

Kuitenkin on niin, että jos jossain tärkeässä apuvälineessä esiintyy työtä hankaloittavia virheitä, apuvälinettä korjataan (olen ollut it-alalla pitkään). Ja tässä tapauksessa korjaus koskisi vain aineistoa, ei itse HisKi-käyttöliittymää tai tietokannan rakenteita. Eli korjauksen työmäärä on hyvin pieni, olettaen siis, että vastaavia virheitä ei olisi paljoa.

Jos vertaisin Hiskiä vaikka jonkun laajan sukukirjan hakemistoon, niin siellä oleva sukutaulun numeron ja/tai kirjan sivunumeron oikeellisuus olisi minulle tärkeämpi tieto kuin esim. henkilön täsmällinen syntymäaika, jotka aina kuitenkin tarkistan digitoiduista kirkonkirjoista, perukirjoista tms. taikka tilaamistani kopioista.

No, te siellä päätätte mitä teette, itse halusin vain ilmoittaa Juvosen ym. tutkijoille tärkeän tiedon löytymisestä.

Tuija K.